Suomi jalkapallon MM-kilpailuihin 2010

  • 303 250
  • 2 017

RDivis

Jäsen
Ihan sama kestääkö vai ei. Eihän Seriffiä voi jättää taas penkille! Tässä tuo eilinen Shefki vs. L-stein pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=-281kEhWVzQ&feature=channel_page (<- Shefki jyrää!)

Aiheutti kyllä pitkästä aikaa totaalirepeämisen eilen kotisohvalla kun Kuqi veivasi tuon soolonsa.

Juu, kyllä reaktio tuohon oli paikan päälläkin korvia huumava (itse mukaanlukien Sefki-chantiä huutamassa kurkku suorana :) ).

Toki toivon, että Kuqi on mahdollisimman hyvässä kunnossa ja käytettävissä.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Itse pohdinnan jälkeen päädyin sitten kuitenkin tähän puolustavampaan versioon.

Itse olen toisen valinnan kannalta. Jos peli lähtisi Suomen pillin mukaan ja jossaki vaiheessa se maali saataisiin voitaisiin loppua kohden vaihdella Kolkkaa ja Sjölundia etc. kehiin joilla on virtaa ja jalkoja juosta. Loppua kohden joka tapauksessa uskon Venäjän ottavan enemmän ja enemmän pallokontrollia ja toivoisi siinä vaiheessa Suomelle hyviä vastaiskupelaajia joilla on virtaa. Mutta alussa on ihan oikeasti lähdettävä pelaamaan myös ylöspäin, muuten Arshavin ja kumppanit takovat n. 0-5 numerot taululle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kuqi pelasi jälleen hyvin ja ennakkoluulottomasti. Forssell puolestaan ei oikein tunnu osuvan mihinkään. Kahden kärjen taktiikalla olisi paremmat eväät jatkoa ajatellen.

Myös se on totta mikä täälläkin on tuotu esiin, että kahden kärjen taktiikka toimisi varmasti paremmin. Olisiko tuolloin kärjessä Miklu-Johansson vai Johansson-Kuqi vai jotain muuta?

Kahdella kärjellä ei Suomi tule Venäjää vastaan lähtemään, mutta itse pistäisin kyllä Sheriffin piikkiin heti aloitukseen. SE jyräysmaali olisi ollut kaikkien aikojen hienoin maali ikinä missään, mutta keskiviikolle säästeltiin. Silloin nimittäin jysähtää.
Kuqi piikkiin Venättä vastaan ehdottomasti. Taakse kolmen miehen linja, joista Kunkku häärää keskellä, Junior vasemmalla ja Tintti oikealla. Laitamiehillä lupa nousta vaikka maalintekoon. Keskikentän pohjalle Roman ja Heikkinen. Näin lähtisin mie.

Toinen varteenotettava vaihtoehto on kaksi kärkeä, jotka ovat ehdottomasti Sheriffi ja Tintti. Keskikentälle täten Litmanen pyörittämään, Kolkka laitaan ja alemmaksi Heikkinen ja nuorempi Jere. Juniori saa tulla vaihdosta sisään joko Litmasen paikalle, tai jos Kunkku pelaa loppuun niin toinen kärki tai Kolkka ulos.

Saatana, kun Väyrynen olisi terve.
 

Johnnie

Jäsen
Kun täällä on puhuttu siitä, että Baxter olisi laittamassa Kolkan Losan tilalle, niin minun mielestäni tämä on oikea ratkaisu. Eremenko.jr on (lähes) aina Suomen parhaita pelaajia pikkumaita vastaan, eikä Losa huippumaitakaan vastaan ole missään nimessä huono, mutta eihän nyt tuollainen riplaus mitä Losa toisella puoliajalla esitti, onnistuisi Venäjää vastaan. Todennäköisimpänä tuloksena tuollaisita olisi vastahyökkäys, joka Venäjän materiaalilla saattaisi hvinkin johtaa (vähintään) hyvään maalipaikkaan. Heikkinen ehdottomasti Tainion tilalle, ja Lammen/Moisanderin voisi ottaa vaikkapa Tihisen tilalle.

Ja jos maaleja mielitään tosissaa tehdä, niin ehdottomasti kahdella kärjellä... Forsselin voi jättää kokonaan ulkopuolelle, Johansson ja Kuqi pelaisisivat kärkikaksikkona. Kuqi riehuu siellä kuin härkä posliinikaupassa, Johansson hoitaa tappavalla tehokkuudellaan pallon maaliin. Ehkä hieman ontuva vertaus, mutta on futiksessa kuin Dany Heatley; oli eilenkin umpipaska koko pelin, mutta rankoi Liechtensteiniä ratkaisevalla hetkellä.
 

RDivis

Jäsen
ja Lammen/Moisanderin voisi ottaa vaikkapa Tihisen tilalle.

Ei kai puolustuslinjaa järin kannata sotkea, jollei ole pakko. Tai jos jonkun joutaisi vaihtamaan, niin itse vaihtaisin Kallion Moisanderiin (vaikkei ole laidalla juuri pelannutkaan). Meinasin saada tuossakin pelissä Kallion otteita läheltä seuranneena useita sydäreitä.
 

J.Petke

Jäsen
Kilpikonnaako täällä lähdetään rakentamaan? Jos Suomi pelkästään varautuu Venäjän hyökkäykseen niin turpaan tulee pahasti. Venäjällä on niin laaja hyökkäys jotta pelkällä puolustuksella voidaan ehkä päästää vaan se kaksi maalia mutta kun tuo ottelu on PAKKO voittaa niin pitäisi lähteä rohkeasti haastamaan Venäjää myös hyökkäämällä ja se ei todella onnistu noilla hahmotelmilla. Venäjän pakisto syö pelkän Forssellin alkupaloiksi. Pitäisi saada hyökkäykseen monipuolisuutta ja raakaa voimaa Venäjän pakkien sekaan.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Kilpikonnaako täällä lähdetään rakentamaan?

Olen samaa mieltä Petken kanssa, kuten ylempänäkin kirjoitin. Nyt on se paikka millon Suomen PITÄÄ uskaltaa hyökätä heti alusta eikä toivoen parasta viimmeisellä 20 minuutilla. Kolkkaa ja Sjölundia tuomaan sitten juoksuvoimaa loppuun jos tilanne on Suomelle suotuisa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Pitäisi saada hyökkäykseen monipuolisuutta
=Johansson, tai jokerikorttina Junior.

ja raakaa voimaa
=Shefki.

Pitäisikö tehdä nettivetoomus: Miklu ulos! Banderolleja? Tai sitten palkata joku Ö-luokan bimbotyrkky vähän sen BB-mikäsenyolin tyyliin iskemään ja huumaamaan Forssell pelikyvyttömäksi, että saataisiin se pois avausykstoistikosta.
 

J.Petke

Jäsen
Pitäisikö tehdä nettivetoomus: Miklu ulos! Banderolleja?

Minä pitäisin myös Forssellin kentällä tuomassa sitä toista ulottuvuutta hyökkäykseen. Silloin siellä olisi se raaka voima (Shefki) ja klassinen "taito" Forssell. Venäjän pakeilla olisi paljon vaikeampaa pelata molempia pois kun on kuitenkin niin erilaiset pelaajat kyseessä.

Minulla ei ole mitään Forssellia vastaan mutta hyökkäys joka huipentuu vain ja ainoastaan Forsselliin ei vaan voi toimia.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Jos tahtoo Kolkan kentälle jr:n tilalle, niin saa sitten varautua siihen että laitojen kautta ei tule yhtään paikkaa, ainakaan keskitysten kautta. JJ ei 1vs1 tilanteissa kierrä Zhirkovia(jos pelaa) ja vaikka kerran kiertäisikin, niin keskitykset ovat ihan yhtä huonoja kuin Kolkan vastaavat, jos eivät jopa huonompia. Kolkka voi muutaman kerran nopeudellaan päästä ehkä ohi 1vs1 tilanteissa, mutta ratkaisut ovat 99% ajasta todella heikkoja. Eikä potkutekniikka riitä kummoisiin keskityksiin. Eri asia toki sekin että onko noihin keskitykseen menijöitäkään. JJ on laiturina ainoastaan silloin toimiva(tai edes sinnepäin) vaihtoehto isompia maita vastaan, kun saa ajaa sisään painottomalta puolelta, eikä todellakaan ns. normaalina wingerinä.

Tässä on hyvää pohdintaa. Haluaisin lisätä tähän vielä sen, että Venäjää vastaan korostuu laitapelaajien (lähinnä linkkien) puolustuspelaaminen, koska Venäjän laitapakit nousevat vaarallisesti. Se on muutenkin modernin jalkapallon selkeimpiä tunnusmerkkejä, ja menestyvillä joukkueilla on väsymättömiä ja vaarallisia laitapakkeja.

Kysymykseen koskien Kolkkaa ja Losaa olen tällä hetkellä hieman hämilläni. Jostain syystä olen ihan varma, että Baxter laittaa Kolkan kentälle juuri tuon nopeuden vuoksi. Toisaalta Venäjän laitapakit ovat myös nopeita, joten ehkä olisi paikallaan miettiä jopa Losaa siihen. Losa taas on sitten puolustussuuntaan kysymysmerkki, lähinnä siksi, että kunto taitaa olla edelleenkin arvoitus. Kolkka ei minusta ole kummoinen alaspäin.

Johanssonista olen täysin samaa mieltä, pelinrakentelu siltä laidalta on heikkoa ja Tintin vahvuus piilee nimenomaan siinä, että pääsee kaventamaan painottomalta puolelta.

Eniten itseäni askarruttaa ja kiinnostaa kuinka Suomi hyökkää Venäjää vastaan. Nythän se oli pakotettu pelaamaan laitojen kautta ja oikeastaan se sopikin Suomelle hyvin, koska varsinkin Losa oli kuin kotonaan kun pääsi haastamaan pakkeja. Venäjän vahvojen laitojen vuoksi voi olla, että Suomi yrittää pelata keskeltä palloa kärjelle.

Kahden kärjen taktiikkaan en oikein usko, enkä siihenkään, että Shefki olisi avauksessa. Jos Litti pelaa, niin silloin Forssell on oikea vaihtoehto avaukseen, koska hän osaa pelata Litin kanssa paremmin kuin Kuqi. Nyt kun kyseessä on kotiottelu, voi olettaa Suomen pelaavan rohkeasti heti alusta. Käytännössä siis jopa Saksa-ottelun kaltainen elämysfutis on mahdollista, Suomi tarvitsee maalin ja voiton.

Suomen vahvuus on kuitenkin edelleen loppujen lopuksi puolustuspelaamisessa ja vastaiskuissa. Nämä kaverit ovat tottuneet pelaamaan siten maajoukkueessa, ja toisaalta se sama Saksa-ottelu osoitti, kuinka haavoittuvainen Suomi on, jos se pyrkii pelaamaan lähes yli-optimistisesti.

Avainasemassa on taas pallokontrolli ja syöttöpeli, eli keskikentällä on pakko onnistua omissa syötöissä. Siihen on hyviä työkaluja olemassa, nyt on kyse siitä, että pelaajat onnistuvat. Viimeksi Venäjää vastaan Suomi hävisi pelin keskikentällä ja osaksi juuri siksi, ettei palloa pystytty pitämään juuri lainkaan, lukuunottamatta loppuhetkiä kun Litti tuli kehiin.

Puolustuksessa minua arveluttaa Pasanen ja toisaalta myös Kallio. Peetu ei ole vakuuttanut lainkaan viime aikoina, Bundesliigassa huono peli Wolfsburgia vastaan ja nyt ihme tötöilyä tässä pelissä. Lampi oli jopa parempi, mutta onko Venäjä sitten numeroa liian iso hänelle? Samoin Moisander olisi houkutteleva vaihtoehto laidalle ja osoittaisi kyllä suurta rohkeutta Baxterilta. Eiköhän siellä silti Kallio viiletä kokemuksensa turvin.

Valtava haaste tuo Venäjä-peli tulee olemaan ja odotan itse sitä innolla. Mikäli taivaankappaleet ovat kohdillaan, olen itse SMJK:n joukoissa tekemässä omalta osaltani kaikkeni, jotta Suomi voittaa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Täydennettäköön omaa pohdintaa vielä sen verran, että kyllä Losa voi tosiaan menettää ehkä pari kertaa pallon haastaessaan 1vs1 tilanteissa, mutta toisaalta hänellä on ainakin teoriassa potentiaalia pitää palloa. Venäjää vastaan ei palloa pidä antaa pois, vaan sitä pitää pystyä pitämään. Kolkka ei edusta pallon pitämisen kulttuuria, Losa edustaa. Tulee pitkä ilta muuten taas, jos koko illan aiotaan juosta vaan perässä ja heitellään toivotaan toivotaan palloja laitoihin/keskelle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mikä tahansa jääkiekko-ottelu voidaan unohtaa, ehkä Torino 2006 pääsee lähelle.

Nyt pelataan Suomen urheiluhistorian tärkein ottelu. Tuhansia ryssiä paikalla. Mitään varsinaista syytä ei ole hävitä, mutta kyllähän ne kovaa puskevat.

Vähän niin kuin vesi kielellä tätä odotellaan.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Luulisi huomisen sadekelin hieman suosivan suomalaisia teknisiä ja nopeita venäläisiä vastaan. Toivotaan, että saadaan yksi räkämaali tehtyä ja pidetään naapuri nollilla. Eremenkoilla on näytönpaikka ja Venäjän lehdistö on jopa epäillyt heidän lojaalisuuttaan Suomea kohtaan tässä pelissä. He eivät kylläkään pelaa huomenna pelkästään Suomen puolesta vaan myös tulevan pelaajauransa.

Sääli, jos Härkä ei pysty huomenna pelaamaan.
 
Mikä tahansa jääkiekko-ottelu voidaan unohtaa, ehkä Torino 2006 pääsee lähelle.

Nyt pelataan Suomen urheiluhistorian tärkein ottelu. Tuhansia ryssiä paikalla. Mitään varsinaista syytä ei ole hävitä, mutta kyllähän ne kovaa puskevat.

Vähän niin kuin vesi kielellä tätä odotellaan.

Olen osittain eri mieltä. Jos nyt pelkästään futiksesta puhutaan, niin nostaisin viime EM-karsintojen päätösottelun Lissabonissa vielä korkeammalle. Silloin oli panoksena EM-lopputurnauspaikka ja sekin ihan kokonaan omissa käsissä. Huominen peli, vaikka onkin tämän karsintaurakan ehdottomasti tähän asti tärkein peli, on kuitenkin vain yksi muiden joukossa. Voitolla ollaan vielä mukana kuvioissa, tappiolla ei.
 
Venäläiset ovat luvanneet näköjään sytyttää Olympiastadionin tuleen ja samalla rynnistää läpi Mannerheimintien. Häyhää ja Törniä nyt kaduille.

Vähän toki ennakkoon katsottuna näyttää pahalta ja vierasmatsissa ei ollut mitään mahkuja suurta vastaan, nyt kuitenkin kotipeli ja pakkovoitto, joten jospa vanhat vielä syttyisi kerran.
 

Kahvi_Kuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP #42 #26 #49, Blue Jackets #61, Leijonat
Kyllä Sheriffiä tarvitaan huomenna. Jos sääennustukset pitävät paikkaansa, eli vettä tulee kuin Esterin Ahterista, niin mikä olisikaan parempi sää Kuqille?

"Valtava puolustus taistelu takana, pelikellossa +90 minuuttia, Suomi saa ottelun ensimmäisen kulmapotkunsa. Kulmalipulle astelee Kuningas Litmanen. Kuninkaan keskitys lähtee, Sheriffi rynnistää kohti palloa, heittää susikädellä muutaman ryssän sivuun ja puskee Suomelle 1-0 Voiton!"

Kaunista.
 

janóz

Jäsen
"Valtava puolustus taistelu takana, pelikellossa +90 minuuttia, Suomi saa ottelun ensimmäisen kulmapotkunsa. Kulmalipulle astelee Kuningas Litmanen. Kuninkaan keskitys lähtee, Sheriffi rynnistää kohti palloa, heittää susikädellä muutaman ryssän sivuun ja puskee Suomelle 1-0 Voiton!"

Muuten hyvä visio, mutta miten Kuningas kestää noin pitkään kentällä?

Ihan luottavaisin mielin peliä odotan. Suomi on kuitenkin aika kova vastus kotona ihan kelle vaan. Veikkaan Suomen tekevän sen yhden maalin ja sitten loput on kiinni siitä kuinka hyvin Venäjä pidetään aisoissa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä tahansa jääkiekko-ottelu voidaan unohtaa, ehkä Torino 2006 pääsee lähelle.

Nyt pelataan Suomen urheiluhistorian tärkein ottelu. Tuhansia ryssiä paikalla. Mitään varsinaista syytä ei ole hävitä, mutta kyllähän ne kovaa puskevat.

Väheksymättä huomisen matsin panosta, ja puuttumatta lainkaan tarpeettomaan lätkä v. fudis -vastakkainasetteluun, voi lievästi ihmetellä, miten huominen matsi on tärkeämpi kuin esim. Suomi-Unkari taikka Portugali-Suomi, jos nyt ajattelee lähihistoriaa?
 

Länäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Mikä tahansa jääkiekko-ottelu voidaan unohtaa, ehkä Torino 2006 pääsee lähelle.

Sama. Eikä mielestäni Torino pääse edes lähellekään. Lichtenstein matsikin oli tapahtumana edellä.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen muutamasta eri paikasta kuullut ettei stadikalla myytäisi ollenkaan bisseä ottelun aikana ? onko täällä tietoa onko pelkkää huhua vai ihan faktaa.
 

Länäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Olen muutamasta eri paikasta kuullut ettei stadikalla myytäisi ollenkaan bisseä ottelun aikana ? onko täällä tietoa onko pelkkää huhua vai ihan faktaa.

Faktahan tuo on.

Mutta en kyllä näkisi, että tuosta suurta haittaa on. Jonot olisivat kuitenkin helvetin pitkät ja hinta korkea. Ennen peliä pussikaljaa/lähiterassi ja matsin jälkeen sama. Keep it simple.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Faktahan tuo on.

Mutta en kyllä näkisi, että tuosta suurta haittaa on. Jonot olisivat kuitenkin helvetin pitkät ja hinta korkea. Ennen peliä pussikaljaa/lähiterassi ja matsin jälkeen sama. Keep it simple.

Kiitos selvennyksestä, tottahan tuo on ja ketä sitä kaljaa vesisateessa haluaisi juoda =)
 

Fordél

Jäsen
Kyllä Sheriffiä tarvitaan huomenna. Jos sääennustukset pitävät paikkaansa, eli vettä tulee kuin Esterin Ahterista, niin mikä olisikaan parempi sää Kuqille?

Eipä taida säällä olla merkitystä, sillä Urheiluruudussa sanottiin, että Kuqi oli ainoa, joka ei pystynyt osallistumaan joukkueen harjoituksiin. Ei siis taida olla pelikunnossa huomenna. Pasanen oli sentään treeneissä, mutta ei osallistunut muun joukkueen kanssa treenaamiseen vaan hölkkäsi ympäri kenttää. Jutussa ennakoitiin avausta ja sen mukaan Suomi lähtisi seuraavalla kokoonpanolla Venäjää vastaan:

Miklu​
Losa Litti Tintti

R. Eremenko Tainio

Kallio Hyypiä Tihinen Lampi
Jässi​
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös