Vituttaisi tietenkin ihan himona, jos Suomi voittaisi Portugalin, eikä silti selviäisi kisoihin. Mutta toisaalta silloin ei selviäisi Portugalikaan. Portugali, joka on minun ylivoimainen inhokki numero 1 jalkapallomaajoukkueista. Vastenmielinen porukka. Oikeasti: Cristiano Ronaldo itkemässä menetettyä kisapaikkaa - PRICELESS!!!
Vakavasti ottaen olisi karmeaa, jos Serbia menisi kisoihin samoilla pisteillä, kun Suomi jäisi rannalle. Silloin ei vain voisi olla ajattelematta esimerkiksi sitä, että tasapeli azereita vastaan vieraissa olisi riittänyt kisapaikkaan. Vaikkakin serbit ovat menettäneet yhtälailla pisteitä noille Kaukaasian porukoille ynnä kasakeille.
Miksi Suomi voittaa tänään:
- Kentällä on kaksi aikamme parhaisiin lukeutuvaa pelaajaa maailmassa, jotka eivät vielä ole pelanneet arvokisoissa. He ovat erittäin kokeneita ja paljon seura- ja henkilökohtaisella tasolla voittaneita pelaajia, jotka pelaavat varmasti lähes elämänsä motivaatiolla saavuttaakseen viimeinkin jotakin myös maajoukkuetasolla.
- Portugalilla on kuitenkin kovemmat paineet. Vaativa kotiyleisö haluaa nähdä Portugalin dominoivan peliä ja tekevän paljon maaleja. Jos Suomi kestää takaiskuitta pitkään, alkaa yleisö hermostumaan, vaikka tasuri riittä Portugalille kisapaikkaan. Jos Suomi saa pari paikkaa, hermostuu myös pelaajat.
- Huolimatta hyvistä karsintapeleistä Suomea pidetään edelleen paskana kaikkialla Euroopassa. Koko perhanan maa, siis Portugali, aliarvioi Suomea vuorenvarmasti ja koska pelaajatkin ovat vain ihmisiä, tarttuu aliarviointi heihinkin. Enemmän tai vähemmän. Toivottavasti enemmän.
- Kisoihin ei ole vielä selviytynyt yhtään yllättäjämaata. Oikeastaan kaikkiin jalkapallon arvokisoihjin selviytyy joku yllättäjä. Se yllättäjän paikka on varattu Suomelle.
- 2008 kisoista ei ole vielä pudonnut yhtään todellista suurmaata. Oikeastaan kaikista jalkapallon arvokisoista jää rannalle joku suurmaakin. Tämä paikka on varattu Portugalille.
On itsellä vähän kaksijakoiset fiilikset täkäläisistä lehtikirjoituksista. Itävallassa yksikään lehti ei anna pienintäkään mahdollisuutta Suomelle. Tavallaan se vähentää omaa ottelujännitystä - ei ole mitään hävittävää. Tavallaan se lannistaa. Tavallaa se vähän vihastuttaa: eikö ne ole vaivautuneet katsomaan tämän karsinnan ottelutuloksia ja esimerkiksi sitä, että Suomi ei ole hävinnyt vieraissa Puolalle, Belgialle eikä Serbiallekaan. Eivätkö he ole vaivautuneet katsomaan sarjataulukkoa, eikä siten tiedä, että myös Suomella on vielä mahdollisuudet kisoihin. Ja ovatko he unohtaneet, että näissä karsintapeleissä ja myös karsintojen lopputaulukoissa nähdään yllätyksiä todellakin usein. Kai sen nyt kaikki tietää, että Portugalilla on maailmanluokan maajoukkue - se vaan, kun näitä otteluita ei ratkaista nimien tai pelaajien palkkojen perusteella. Samat lehdet kuitenkin elättelevät toiveita Itävallan oman maajoukkueen pärjäämisestä kisoissa, vaikka joukkue on paljon heikompi kuin Suomen maajoukkue.
Ihan sama. Turhaan minäkään mitään uhoan, voihan se päättyä vaikka 5-0 Portugalille. Olen vain jaksanut toivoa jymy-yllätystä koko karsintojen ajan ja kun siihen on edelleenkin mahdollisuudet, on fiilikset aika huikeat tässä matsia odottaessa. Olen mainostanut Suomen karsintapelien otteita näissä 2008 EM-kisojen isäntämaissa. Minua on turhaan yritetty palauttaa täällä maan pinnalle sanomalla, että Suomella ei ole mitään jakoa kisoihin. Vittu, nyt on enää yksi peli jäljellä ja mahdollisuudet ovat vieläkin jäljellä. Sen verran egoisti olen, että pitäisin Suomen kisapaikkaa myös henkilökohtaisena voittona näitä itävaltalaisia dissaajia vastaan :)
Kaiken tämän ulkomailla tapahtuvan dissauksen keskellä olen nähnyt yhden tavattoman ilmiön: suomalaiset itse uskovat Suomen jalkapallomaajoukkueen mahdollisuuksiin. Ennen suomalaiset heittivät kirveen kaivoon jo viimeistään karsintalohkoarvonnan jälkeen.