Suomi - Hyssyttelykansa

  • 9 437
  • 57

MacLean10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Terveet pelaajat, Espoo Blues
Suomi - Hyssyttelykansa

Suomessa hyssytellään joka asiassa, sitä ei voi kukaan kiistää. Suomessa ollaan erittäin ennakkoluuloisia kaikille uudistuksille, kuten mm. katsomokulttuurin kehittämiselle.

Suomi on hyvä turistikohde niille, jotka haluavat olla rauhassa ja hiljaisuudessa. Täällä sinulle ei tule puhumaan kukaan tuntematon. Ei vaikka se olisikin erittäin hienoa. Täällä ei ole tarvetta näyttää tunteitaan. Ei kannata edes, vaikka rakastamasi joukkue tekisi finaalin ratkaisevan maalin. Syyhän on se, että sinun maineesi voi mennä tuntemattomien edessä ja sehän olisi erittäin ikävää. Täällä sinä et saa tuoda edes vesipulloa otteluun, sillä olisi erittäin ikävää, jos joku heittäisi sen pelikentälle. Vaarattomasta ja oikein käytetystä soihdusta urheilutapahtumassa sinä joudut maksamaan hirveät sakot ja voit joutua putkaan. Myös kaikenmaailman rajoitukset ovat hienoja keksintöjä.

Yhden asian Suomi kuitenkin osaa erittäin hyvin, nimittäin holhoamisen. Tukia maksetaan, SOS pyörii ja kaikki saavat tukea ja turvaa. Kaikkien ei edes tarvitse tehdä töitä, sillä kaiken maailman tuilla pystyy elämään yhtä hyvin, kuin pienellä palkalla työtä tekevänä. Tuomiot ovat välillä naurettavia myös. En nyt tässä ala purkamaan tuomioiden vikoja, mutta ne ovat joko liian pieniä tai liian kohtuuttomia. Tottakai. Myös ilmasto on täällä nykyään erittäin hieno. Saamme nauttia pimeydestä ja loska-säistä melkein ympäri vuoden. Pilvettömistä ja helteisistä päivistä saamme sen sijaan nauttia muutaman kerran vuodessa. Silloinkin on liian kuuma, vanhukset valittavat ja ilmastointi työpaikoilla on huono. Pitää kuitenkin muistaa, että työpaikkojen ilmastointia ei voida parantaa, koska kukaan ei uskalla/viitsi valittaa siitä.

Mistä tämä hyssyttely ja hiljaisuus johtuu? Historiasta? Neuvostoliitosta? Sodista? Tarja Halosesta? Voiko tätä tottumusta (=lue sairautta) parantaa? En ihmettele miksi itsemurha-tilastot ovat maailman toiseksi korkeimmat.

Hyssyttelystä, hiljaisuudesta, holhoamisesta, loskasäistä ja neutraalisuudesta. Pitäisikö tästä olla erityisen ylpeä? Onhan tämä maa turvallinen jne., mutta siihen se jääkin. Vai?

e. lisättäköön vielä: näin se on nähtävä.
 
Viimeksi muokattu:

tutzba

Jäsen
Mistä tämä hyssyttely ja hiljaisuus johtuu? Historiasta?

Niin, johtunee varmaan historiasta. Suurimmaksi osaksi kun ollaan aina oltu muiden maiden vallan alla, niin eihän sitä silloin opittu itseään arvostamaan. Ruotsin sodatkin on suomalaisten miesten voimin hoidettu, mutta kunnia on aina mennyt länsinaapureille.

Autonomian ja lopulta itsenäisyyden myötä kun omaa kansallisuutta pystyttiin kohentamaan, niin ei sitä kukaan osannut tehdä. Tyydytään aina vähään, eikä valiteta, vaikka asiat olisivatkin huonosti. Voisivathan ne olla huonomminkin!

Suomi voittaa olympialaisissa hopeaa, ja se on maan kaikkien aikojen paras saavutus kiekkoilussa. Vaikka ainoa mestaruus tulikin liirumlaarumkisoissa, ja olympiahopea kovatasoisessa turnauksessa, niin miksi sitä aina ollaan tyytyväisiä häviöön? Miksi kukaan ei koskaan sano suoraan "vittu kun hävittiin finaali, turha tätä on juhlia"?

Vaikka on Nokiaa, Räikköstä sun muita, niin ei vieläkään suomalaiset osaa nostaa itseään sille ykkösjalustalle (paitsi Maikkarin urheilujuontajat, mutta se kuuluu varmaan koulutukseen).

Kyllä sitä pitäisi uskaltaa sanoa suoraa, miten asiat on. Vaikka joku joskus loukkaantuisikin, niin parempi sekin, kuin kärsiä itse.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Hyssyttelysuomen hassu ilmiö on usein taloudellista maireutta tavoitteleva opintososiaalisista etuuksista nauttiva nuorehko Suomen kansalainen, joka valittaa veroista, pimeydestä, rännästä, sosiaalipummeista, tasapäistämisestä, persjalkaisista naisista ja terveydenhuollon takkuamisesta.

Opiskeluaikanaan tämä itseensä uskova tulevaisuuden Toivo manaa ja murehtii yliopiston kuppilassa ja nettien foorumeilla, kuinka huippuosaaminen karkaa Suomesta ja kuinka ainakaan hän ei jää Suomeen, koska muualla saa kolminkertaista palkkaa, vaikka verot ovat matalammat.

Kivuttuaan yhteisrahoitteisen koulujärjestelmän maisteriportaalle Toivo ostaa puvun ja muuttaa kuin muuttaakin ulkomaille, mutta sen sijaan että hän keskittyisi omaan viehkeään ja yltäkylläiseen elämäänsä, suuntaa hän katseensa suomenkielisille foorumeille ja yrittää vakuuttaa muutkin siitä, että pärceestä on, se Suomi!

Noin nelikymppisenä Toivo - jostain kumman syystä - muuttaa takaisin Suomeen ja huomaa, ettei työelämä arvostakaan hänen huippuosaamistaan. Tästedes Toivo muistaakin joka ikisessä tilanteessa kertoa, etteivät suomalaiset ymmärrä hänen ja hänen kokemuksensa arvoa. Toivo arvelee - kuinkas muuten - sen johtuvan kateudesta.

Kuusikymppisenä Toivo muuttaa Espanjaan, koska hänen mielestään suomalaiset ovat kaamean negatiivisia.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Suomessa ollaan erittäin ennakkoluuloisia kaikille uudistuksille
Ja syystäkin. Hieman turhan usein pyritään korjaamaan sellaista mikä ei ole edes rikki. Uudistuksia keksitään ja juntataan läpi pelkästään taloudellisen hyödyn toivossa.

Aika helvetin usein muutos on sama kuin muutos huonompaan.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Hieman turhan usein pyritään korjaamaan sellaista mikä ei ole edes rikki.
Mutta voihan sen saada toimimaan paremmin, vaikka se ei olisikaan rikki.

Uudistuksia keksitään ja juntataan läpi pelkästään taloudellisen hyödyn toivossa.
Tätä voisi kutsua vaikka markkinatalouden dynamiikaksi. Sivutuotteena saadaan esimerkiksi teknologinen edistys. Ikävä kyllä, joskus seuraa ei-toivottuja ulkoisvaikutuksia.

Itse asiassa, joskus tuntuu että (typeriä) uudistuksia keksitään ja juntataan vain sen takia että "ideoitsija" saa tuotua itsensä esille. Tämä se vasta järjetön motiivi on.

Aika helvetin usein muutos on sama kuin muutos huonompaan.
Kaikki ideat eivät johda menestykseen. Ikävä kyllä.

Ja nyt loppui filosofeeraus. Menen baariin. Enkä filosofeeraa siellä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mistä tämä hyssyttely ja hiljaisuus johtuu? Historiasta? Neuvostoliitosta? Sodista? Tarja Halosesta?
Joskus kysyttiin, että miksi Kekkonen oli Suomen presidenttinä niinkin kauan kuin 25 vuotta. Syy oli kuulemma vain ja ainoastaan Neuvostoliitto. Hyssyttelevä Suomi oli itään päin totaalisen rähmällään, mutta Urkki piti suhteet kuosissa. Pressan vaihtaminen ei tullut kysymykseenkään, olihan YYA-sopimus sentään niin kova juttu.

Sanonta kuuluu, että suomalainen vaikenee kahdella kielellä. Viinaa ja masennuslääkkeitä kuluu, yleisönosastoilla purnataan, mutta muuten tunteiden näyttäminen selvinpäin on heikkopäisyyttä. Tuhansien murheellisten laulujen maa. Ei se Syrjän Martti ihan huono sanoittaja ole.
 
Suomessahan ei saa sanoa kenellekään mitään suoraan muuta kuin 3 promillen humalassa - ja silloin kaivetaankin jo puukkoa ja vesuria esiin. Minut on ainakin kasvatettu / totutettu siihen malliin, että turpa pidetään rullalla tilanteessa kuin tilanteessa eikä liikoja parane kysyä.
 

Hespeler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät sympatiat HIFK
Suomessahan ei saa sanoa kenellekään mitään suoraan muuta kuin 3 promillen humalassa - ja silloin kaivetaankin jo puukkoa ja vesuria esiin. Minut on ainakin kasvatettu / totutettu siihen malliin, että turpa pidetään rullalla tilanteessa kuin tilanteessa eikä liikoja parane kysyä.

Väärin. Itse ainakin sanon asiat suoraan, kännissä tai ei. Ja niin tekee moni muukin tuntemani suomalainen. Ja hyvä niin. Ihan ihmisen luonteesta/asenteesta on kiinni nämä asiat. Toiset ei uskalla, ja toiset uskaltaa.

Liika kyseleminen on kyllä pahasta. Joka tilanteessa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Suomi on kieltojen ja rajoitusten ja myönnytysten luvattu maa.

Valtio on pää pensaassa kuin strutsi. Matkitaan länsinaapuria ja pelätään itänaapuria. Suomella ei ole muuta linjaa kuin linjattomuus.

Demokratia ei oikeasti toimi, kun on olemassa ryhmäkuri. Liisa Hyssälä on tämän maan maskotti. Suomella olisi nyt mahdollisuus toimia kansainvälisen keskustelun välittäjänä, mutta hys hys -kulttuuri on pesiytynyt ulkopoliitikkoihin ja muihin niistä, jotka keskustelevat kansainvälisillä poliittisilla foorumeilla. Nato-korttia en edes viitsi vetää esiin.

Arvokisafinaaleihin lähdetään jo valmiiksi hävinneinä. Tällä maalla ei ole muuta kuin torjunta- ja työvoittohistoriaa. Suomi ei osaa voittaa, Suomi ei uskalla kaapata sitä jotakin suurta. Suomi on tunnollinen korpraali, joka ei mennyt johtajakoulutukseen. Suomi on tällä hetkellä lapanen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Suomi on kieltojen ja rajoitusten ja myönnytysten luvattu maa.
Näin on. Ja vieläpä surullisella tavalla. Muuallahan kiellot ja rajoitukset saattavat synnyttää tervettä kapinahenkeä, ja asiat paranevat. Vaan mitäpä tekee suomalainen, kapinoiko? Yksikseen jurnuttaa, korkeintaan naapurille kertoo miten sejase kielto vituttaa, tai kirjoittaa nimettömänä paikallislehden yleisönosastoon. Nouseeko barrikadeille, ampuuko ministerin? Ei ammu.
 

K. Pahero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämmöstä:

Sulkeutunut mieleni heijastaa mustavalkokuvaa sydämeeni, joka muuttaa vereni vedeksi. Kyyneleet lähtevät silmäkulmistani, putoavat poskiltani syliini, kuin muistuttaen, että se on tyhjä.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Suomihan on myös tuijottamisen luvattu maa. Usein kun on esim. ollut joku kolari ja liikenteen pitäisi lähteä sen jälkeen sujumaan normaalisti, mutta ei, kun kaikkien ohiajavien pitää hidastaa tuijottamaan niitä autonraatoja. Ja ylipäätään kun jotain "tavallisuudesta poikkeavaa" tapahtuu, niin tuijottajia riittää.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Suomihan on myös tuijottamisen luvattu maa. Usein kun on esim. ollut joku kolari ja liikenteen pitäisi lähteä sen jälkeen sujumaan normaalisti, mutta ei, kun kaikkien ohiajavien pitää hidastaa tuijottamaan niitä autonraatoja. Ja ylipäätään kun jotain "tavallisuudesta poikkeavaa" tapahtuu, niin tuijottajia riittää.
Juu, uteliaisuus on vain ja ainoastaan suomalaisten heikkous, eikä missään määriin ihmisen luontainen ominaisuus. Suomi on paska maa.

EDIT: Selvennetään nyt toki vielä sen verran, että Cuben kertoma tapaus on jopa häkellyttävän junttia toimintaa. Mutta ei sitä voi yhdistää BigRedBobin esimerkkiin kolaritilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
Suomihan on myös tuijottamisen luvattu maa. Usein kun on esim. ollut joku kolari ja liikenteen pitäisi lähteä sen jälkeen sujumaan normaalisti, mutta ei, kun kaikkien ohiajavien pitää hidastaa tuijottamaan niitä autonraatoja. Ja ylipäätään kun jotain "tavallisuudesta poikkeavaa" tapahtuu, niin tuijottajia riittää.
Vietin itse lapsuuteni sellaisessa paikassa, missä välillä (onneksi aika harvoin) joku päätti lopettaa itsensä hyppäämällä junan alle. Aina kun näin tapahtui, kerääntyi ihmisiä junaradan läheisyyteen tuijottamaan, joskus jopa toistasataa. Ihmiset toivat vittu lapsiaan paikalle seuraamaan tilanteen kehittymistä. Oikea saatanan sirkus, olisi pitänyt varmaan alkaa myymään makkaraa ja limua siellä, niin olisi päässyt rahoille.

Onneksi noita tuijottajia ei muistaakseni ihan hirveän lähelle päästetty, mutta silti tuo on jäänyt mieleeni erityisen kuvottavana toimintana. Uteliaisuus on yksi juttu, mutta on jotain aivan muuta mehustella koko perheen voimin muiden kärsimyksellä tuohon tyyliin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Millaisia suomalaisten pitäisi olla? Avoimuus ja avarakatseisuus ovat minunkin mielestäni sellaisia asioita, joita tarvittaisiin lisää... Mutta miksi samaan otteeseen vaatia heikkojen sortamista, tukien vetämistä pois ja "suoraan sanomista" siinä mielessä, että negatiivisia huomautuksia pitäisi lennättää tuosta vain. Ei hyssyttelyn vastakohta ole tylyys?

Aloittajan postaus on muutenkin täynnä ärsyttävää kärjistystä ja loppuun kulunutta Suomi-stereotypiaa.

Ja Suomen tukipolitiikasta sen verran, että itse työharjoittelijana pidän äärimmäisen epätodennäköisenä sitä, että joku oikeasti taloudellisista syistä valitsisi työttömänä elämisen töissäkäymisen sijaan. Noilla tuilla pysyy hengissä ja saa katon pään päälle(eli täyttävät tehtävänsä), muttei mitään muuta. Pitäisikö nämä sitten ottaa pois ja katsoa kerjäläisiä kadulla?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Harvat yhteiskunnat lienevät yksinomaan pahoja tai yksinomaan hyviä. Monesti myös hyvät ominaisuudet toisaalla johtavat negatiivisiin ominaisuuksiin toisaalla. Suomessa on myös vahvuus että instituutioihin ja säädöksiin luotetaan - joissakin maissa esimerkiksi poliisi tai mikä tahansa viranomainen on kansalaisten luontainen vihollinen. Ei edes odoteta puolueetonta käsittelyä vaan pyritään rosvoamaan rosvolta ja huijaamaan huijaria. Jopa tämän tietyn välillä hyvinkin ahtaan pohjoismaisen tasapäisyyden ja tasapäistämisen hyvä puoli on siinä, ettei myöskään hevillä jätetä heikkoja oman onnensa varaan ja pyritään tarjoamaan kaikille mahdollisimman tasapuoliset mahdollisuudet pärjätä koululaitoksessa ja yhteiskunnassa. Toki voi perustellusti pitää parempana muiden kulttuurien arvo-yhdistelmiä vaikka amerikkalaista yksilönvapautta tai etelä-eurooppalaista perhekeskeisyyttä, mutta olisi aika naiivia ajatella että Suomessa on kaikki huonosti ja muualla kaikki hyvin.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Ihmiset toivat vittu lapsiaan paikalle seuraamaan tilanteen kehittymistä. Oikea saatanan sirkus, olisi pitänyt varmaan alkaa myymään makkaraa ja limua siellä, niin olisi päässyt rahoille..

Niin, tyypillistä suomalaista toimintaa; ei toimita silloin kuin pitäisi ja sitten jälkeenpäin jeesustellaan, että olisi silloin olisi kyllä pitänyt lyödä rahoiksi.

Uskoisin, että tämä johtuu hyvinvointiyhteiskunnan joka tapauksessa tarjoamasta hyysäämisestä ja ylläpidosta, jonka saa tekemättä itse mitään.

Täältä tähän
 

Cube

Jäsen
Niin, tyypillistä suomalaista toimintaa; ei toimita silloin kuin pitäisi ja sitten jälkeenpäin jeesustellaan, että olisi silloin olisi kyllä pitänyt lyödä rahoiksi.

Uskoisin, että tämä johtuu hyvinvointiyhteiskunnan joka tapauksessa tarjoamasta hyysäämisestä ja ylläpidosta, jonka saa tekemättä itse mitään.

Täältä tähän
Taidat ihan oikeasti luulla olevasi hauska jätkä? Säälittävää :D
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika huvittavaa kitistä esim. Suomen sodanjälkeisestä johdosta, kun jonkin määrätietoisen ja itseluottamusta uhkuvan mussolinin johdolla olisimme päätyneet todennäköisesti neuvostohallinnon raunioittamaksi uudeksi EU maaksi. Tai mitä on se suoraan puhuminen, jota suomalaisilta vaaditaan? Tylyyttä ja ajattelemattomuutta?

Hauskaa, että syytetään muita suomalaisia kaikkinaisista rikkeistä, mutta oma itsetunto on lopulta niin alhainen, ettei näitä parjattuja piirteitä kyetä näkemään siinä valossa kuin muiden kansojen positiivisiksi miellettyjä erityispiirteitä. Sen kummemmin keneenkään tätä kommenttia kohdistamatta.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
- Kyllä minua ainakin ärsyttää se, että suomalaiset konttaavat valtiojohdon edessä. Mistään ei kapinoida, niellään vaan kaikki, mitä päätetään. Pääministeri ja presidentti ovat Suomessa aina sankareita, eivätkä joudu kansan hampaisiin mistään.

- Kyllä minua ainakin ärsyttää se, että Suomen BKT / capita on Euroopan korkeimpia, mutta kansalaisten ostovoima suurinpiirtein tasoa Kreikka ja Portugali.

- Kyllä minua ainakin ärsyttää se, että Suomessa ei saa edes viiniä ruokakaupasta, vaan pitää mennä puulaakiin. Puulaakin ohi kävelevät ihmiset kyräilevät sisälle ja katselevat, että näkyykö sisällä tuttuja. Alkon kassi kädessä kulkeminen on sitten saatu tehtyä aivan saatanan noloksi asiaksi. Alkoholimonopoli häpäisee alkoholin ostajan.

- Kyllä minua ainakin ärsyttää se, että valtion johto (puoluekannasta riippumatta) kuvittelee dokaamisen loppuvan holhoamisella (alkoholin ostamisen tekemisellä noloksi asiaksi) ja veroja kiristämällä.

- Kyllä minua ainakin ärsyttää se, että Venäjän edessä kontataan, koska Venäjän edessä on aina kontattu. Ja hävettää esimerkiksi se, että Suomi palautti takavuosina virolaiset pakolaiset Neuvostoliiton viranomaisille.

- Kyllä minua ainakin ärsyttää se, että kylmän sodan aikaiset kiipijät ja maanpetturit nauttivat meillä kansan varauksetonta luottamusta.

- Kyllä minua ärsyttää se, että me on aina häwitty tää pewi. Suomalaiset ovat alemmuudentunnon maailmanmestareita.











- Kyllä minua ainakin ärsyttää se, että suomalaisten mielestä suomalaisuudesta ei voi olla ääneen ylpeä. Minä olen.
 

TequilaHawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Chicago Blackhawks
- Kyllä minua ainakin ärsyttää se, että Venäjän edessä kontataan, koska Venäjän edessä on aina kontattu. Ja hävettää esimerkiksi se, että Suomi palautti takavuosina virolaiset pakolaiset Neuvostoliiton viranomaisille.

- Kyllä minua ainakin ärsyttää se, että kylmän sodan aikaiset kiipijät ja maanpetturit nauttivat meillä kansan varauksetonta luottamusta.

- Kyllä minua ainakin ärsyttää se, että suomalaisten mielestä suomalaisuudesta ei voi olla ääneen ylpeä. Minä olen.

Edellä mainituista asioista täysin samoilla linjoilla BitterX:n kanssa. Venäjän edessä konttaaminen vaan tuntuu tietyillä poliitikoilla olevan ns. selkäytimessä. Vaikeita asioita (Karjalan palautus, Ilmatilan loukkaukset...) halutaan vaan hyssytellä ja ilmeisesti saada ne siten painumaan unholaan. Voisihan näistäkin asioista ainakin keskustella. Mutta eihän se nyt vaan kertakaikkiaan sovi, että Suurta Ja Mahtavaa arvosteltaisiin. Lisäksi poliitikot, jotka olivat 70-luvulla myymässä Suomea Neuvostoliittoon ovat nykyäänkin "arvostettuja" henkilöitä ja luottopoliitikkoja. Lippu kouraan ja Siperiaan vaan, kyllä se opettaa... Tällaiset henkilöt ärsyttävät ja ovat aina ärsyttäneet suunnattomasti.

Ja kyllä, minä olen ääneen ylpeä suomalaisuudestani.
 

lihaani

Jäsen
- Kyllä minua ainakin ärsyttää se, että Suomen BKT / capita on Euroopan korkeimpia, mutta kansalaisten ostovoima suurinpiirtein tasoa Kreikka ja Portugali.

Jos julkiset ilmaispalvelut ovat huomattavia ja veroaste korkea, kuten Suomessa, jää kotitalouksien käytettävissä oleva tulo alhaisemmaksi kuin toisessa saman tulotason maassa, jossa kotitalouden pitää ostaa vastaavat palvelut tuloillaan. YK:n uusi kansantalouden tilinpitoa koskeva SNA-suositus tuntee ns. kotitalouksien oikaistun käytettävissä olevan tulon, jossa käytettävissä olevaan tuloon lisätään julkisyhteisöjen ja voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen tuottamat yksilölliset palvelut. Oikaistu käytettävissä oleva tulo ottaa siten paremmin huomioon erot palveluiden tuottamistavassa.

Näiden verovaroilla kustannettavien palvelujen määrähän on se suurin oikeiston ja vasemmiston välinen kiistan aihe. Ja sehän on sitä hyi hyi politiikkaa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Edellä mainituista asioista täysin samoilla linjoilla BitterX:n kanssa. Venäjän edessä konttaaminen vaan tuntuu tietyillä poliitikoilla olevan ns. selkäytimessä. Vaikeita asioita (Karjalan palautus, Ilmatilan loukkaukset...) halutaan vaan hyssytellä ja ilmeisesti saada ne siten painumaan unholaan. Voisihan näistäkin asioista ainakin keskustella. Mutta eihän se nyt vaan kertakaikkiaan sovi, että Suurta Ja Mahtavaa arvosteltaisiin. Lisäksi poliitikot, jotka olivat 70-luvulla myymässä Suomea Neuvostoliittoon ovat nykyäänkin "arvostettuja" henkilöitä ja luottopoliitikkoja. Lippu kouraan ja Siperiaan vaan, kyllä se opettaa... Tällaiset henkilöt ärsyttävät ja ovat aina ärsyttäneet suunnattomasti.
Elänköhän eri maassa kanssanne? Venäjä ei todellakaan ole tabu, eikä myöskään Suomen politiikka kylmän sodan aikana. Mutta ehkä olen jotenkin liian historiaorientoitunut ja tätä kautta käsitykseni on eri(Suomen kylmän sodan aikaisesta politiikasta ja NL:n vaikuttamisesta siihen on tehty paljon objektiivisia tutkimuksia).

Kuka näitä oikeastaan hyssyttelee? Ettei vain kyse olisi siitä, että nämä asiat eivät ole ns. tätä päivää? Venäjää arvostellaan kaikkialla, monelta taholta. Poliitikotkaan eivät tätä nykyä todellakaan kumartele Venäjää sen enempää kuin muitakaan valtioita. Diplomaattisten suhteiden ylläpito vain edellyttää kommunikointia muilla tavoin kuin haukkumisella(ennen II maailmansotaahan tätä muuten oikeasti harrastettiin Suomen antaessa nootteja Neuvostoliitolle - silloin ei ainakaan oltu suomettuneita):D

Ja eikös tästä Karjalan palautukseen liittyvistä asioista ole puhuttu ihan vast'ikään mediassa aika lailla? Ja mitä muuta Suomen pitäisi tehdä ilmatilaloukkausten kanssa kuin "moittia" Venäjää? Aloittaa sota?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös