tahtookirjoittaa
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Turun Palloseura
Jos tässä jotkut ajavat takaa sellaista, että suomalaisten pitäisi tältä osin hävetä historiaansa ja jakaa syyllisyyttä natsien tekemisistä, niin tuo on kyllä tolkutonta liioittelua. Muistuttaa suomalaisten kommunistien propagandaa viime vuosikymmeniltä. Historiallisten tapahtumien kulusta on kuitenkin tärkeää olla perillä, riippumatta siitä mitä miellyttäviä tai epämiellyttäviä vaiheita oman kansan historiaan sisältyy. Minua ei yllätä vähääkään, jos esimerkiksi venäläisten sotavankien kohteluun suomalaisten toimesta liittyy arveluttavia piirteitä. Ei mitään uutta auringon alla. Venäläisillä vasta onkin tiliä tekemättä "kunniakkaan" lähihistoriansa kanssa näissä kysymyksissä.
Minulla ei tässä ole mitään taka-ajatuksia. Peräänkuulutan vain sitä, että historia tältä osin päivitettäisiin ja ajopuuteoriat sun muut skeidat pyyhittäisiin pois historiankirjoista. Olen tietenkin täysin samaa mieltä siitä, että liittolaisuudesta Saksan kanssa oli hyötyä, ilman tuota suhdetta emme todennäköisesti olisi olleet itsenäisiä kuin vasta NL:n romahtamisen jälkeen. Niin häpeällinen kuin liittolaissuhde Hitlerin kanssa olikin, ei se häpeällisyys saa estää tutkimasta historiaa kaunistelematta tai erinäisten lasien läpi katsomatta. Tällaista asennetta toivoisin (turhaan) itänaapuriltakin.
Edit: korjattu kaksi pahaa virhettä, joiden vuoksi väärinkäsitys olisi ollut väistämätön.