Suomen talous – absoluuttista totuutta etsimässä

  • 377 647
  • 3 517

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ruotsissa ei noita edes listata varsinaisesti yritystukina ja siellä on nettopalkkamalli käytössä. Toisaalta merenkulun puolella ei enää väylämaksujen puolitusta käytössä ja päästökauppa tuli merenkulkuunkin että kulujakin tullut lisää. Enkä yhtään ihmettelisi vaikka Viking lopettaisi Helsinki-Tukholma tulevaisuudessa ja työpaikkoja olisi vähemmän merenkulussa. (nythän jo Itämerellä vähemmän näitä risteilylaivoja liikenteessä kuin oli ennen koronaa)

Ja siis mitä lasketaan yritystueksi ja mikä ei. Voisihan VR:n(ja ne muut tavara, museo-operaattorit tms) maksaa rataverkon käytöstä mitä oikeasti radanpitoon menee rahaa. Oliko se kymmenesosa mitä saadaan ratamaksuilla kerättyä radanpidon kuluista.
 

molari

Jäsen
Ruotsissa ei noita edes listata varsinaisesti yritystukina ja siellä on nettopalkkamalli käytössä. Toisaalta merenkulun puolella ei enää väylämaksujen puolitusta käytössä ja päästökauppa tuli merenkulkuunkin että kulujakin tullut lisää. Enkä yhtään ihmettelisi vaikka Viking lopettaisi Helsinki-Tukholma tulevaisuudessa ja työpaikkoja olisi vähemmän merenkulussa. (nythän jo Itämerellä vähemmän näitä risteilylaivoja liikenteessä kuin oli ennen koronaa)

Ja siis mitä lasketaan yritystueksi ja mikä ei. Voisihan VR:n(ja ne muut tavara, museo-operaattorit tms) maksaa rataverkon käytöstä mitä oikeasti radanpitoon menee rahaa. Oliko se kymmenesosa mitä saadaan ratamaksuilla kerättyä radanpidon kuluista.

Joukkoliikennettä tuetaan myös yli miljardilla/v (tarkkoja lukuja vaikea löytää), tästä valtion osuus (Traficom) on n. 0,1 mrd, esim. HSL:n tuloista n. 40 % (0,35 mrd) on kuntien maksamia kuntaosuuksia (=tukea).
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Yllä esimerkki Arizonasta Yhdysvalloista miten valtion tuilla luodaan tuottavuutta, talouskasvua, paljon huippupalkkaisia työpaikkoja, ja jopa geopoliittista valtaa. Bidenin hallinto siis tukee TSMC:tä 6,6 miljardilla dollarilla, ja TSMC:n investoinnit Yhdysvaltoihin nousevat yhteensä 65 miljardiin dollariin, maailman kehittyneimpien puolijohteiden valmistukseen. Valtio ei siis ole tikkaa heittävä apina, koittaen ehkä tuurilla osua häränsilmään. Tarvitaan yritystukia, joilla saamme voitettua Suomeen niitä investointeja, joista me kilpailemme.
Mutta velkavetoisesti kuitenkin, ja sehän ei täällä ole edes optiona.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Vaihtoehdot on tukea suomalaisten känniristeilyjä ja viinarallia, tai ajaa laivat muiden maiden lippujen alle. Sanoisin, että molemmat ovat huonoja vaihtoehtoja.
Niin ymmärrän kyllä, ettei matkustaja-autolauttojen tukeminen ole yksiselitteisen hyvä asia ainakaan kansanterveydelliset asiat yhtälöön lisäten. Silti sanoisin että tässä maailman tilanteessa on sen verran tärkeää, että löytyy tänne liputettua kauppalaivastoa, että varustamotuet lienee pienempi paha. Lisäksi itse en ehkä näkisi risteilyjä ihan pelkästään noin inhorealistisessa valossa, mutta syvemmät pohdinnat tästä aiheesta kuulunevat toisiin ketjuihin
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Vaihtoehdot on tukea suomalaisten känniristeilyjä ja viinarallia, tai ajaa laivat muiden maiden lippujen alle. Sanoisin, että molemmat ovat huonoja vaihtoehtoja.

Mielenkiintoista olisi nähdä paljonko tuolle tuelle tulee oikeasti vastinetta? Vaihtoehto siis olisi, että laiva liputtaa itsensä muualle ja todennäköisempi vaihtoehto on, että laivat siirtyy muille paremmin tuottaville vesille.

En kyllä tiedä tarvitaanko noita kaikkia risteilylaivoja oikeasti noille reiteille?
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tukia ei tarvita varmaan edes lisää, pelkkä oikea kohdennus riittää.

Jos tälläkin hetkellä 3/4 osaa tuista on säilyttäviä, eli muuten kannattamatonta toimintaa ylläpitäviä.
Ja täällähän vahvojen huhujen mukaan kaikki on kannattamatonta, joten kannattaako edes yrittää mitään - kenenkään. Siksi kai valittu säilyttämisen tukeminen ennen työntekoa sekä koulutuksen kehittämistä. Kasvusta lähinnä puhutaan.

Tosin ehkäpä sellaisen kasvun rajat tulivat nyt vastaan, joka tehdään ilman valtion tukia.

Eikä kai vähiten siksi, että höllää suhtautuminen monopolisoitumiseen on antanut tilaa kilpailun hävittämiselle, paitsi jos puhutaan siitä "halpatyöstä". Onneksi sekin ehkä hissuksiin on seinään ajautumassa, kun tietoisuus lisääntyy.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki

Eikös talouskasvun luomisen ja tulevaisuuden alojen tukemisen perään ole tälläkin palstalla huudettu. Kaikkien suosikki Wille Rydman suorittaa. @mjr @Hermes#41

Suorittajan tietäen, en pidättele hengitystä tämän onnistumista odotellessa. Periaatteessa kannatettavaa, mutta kun asiantuntijat taas on toista mieltä, niin ehkä itse kuuntelisin heitä ja tekisin johtopäätökset sen jälkeen.

Kova usko tuntuu PS ministereillä omaan ylivertaisuuteensa olevan.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Mielenkiintoista olisi nähdä paljonko tuolle tuelle tulee oikeasti vastinetta? Vaihtoehto siis olisi, että laiva liputtaa itsensä muualle ja todennäköisempi vaihtoehto on, että laivat siirtyy muille paremmin tuottaville vesille.

En kyllä tiedä tarvitaanko noita kaikkia risteilylaivoja oikeasti noille reiteille?
Risteilylaivoja.. Eiköhän ne ole autolauttoja käytännössä. Yksi ainut autokansiton pelkkä risteilylaiva on Itämerellä ja sen tuet maksaa Ruotsi. Ja jos katsotaan mitä laivoja on Itämerelle tullut viimeksi niin autokansikapasiteetti niissä ollut entistä suurempi. (Finnlinesin Finncaponus, Finnsirius, Viking Glory, Tallink Megastar, MyStar, näistä kolme ensimmäistä Suomen lipun alla). Ja käytetäänhän noita myös reittimatkustamiseen, jos haluaa lähteä vaikka Tukholmaa pidemmälle..
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suorittajan tietäen, en pidättele hengitystä tämän onnistumista odotellessa. Periaatteessa kannatettavaa, mutta kun asiantuntijat taas on toista mieltä, niin ehkä itse kuuntelisin heitä ja tekisin johtopäätökset sen jälkeen.

Kova usko tuntuu PS ministereillä omaan ylivertaisuuteensa olevan.
Kuka sitten lopulta lienee asiantuntija, riippunee katsojan oman perseen ajattelun tasosta.

Tässä olen enemmän huolissani siitä, että Suomen epävirallinen pellemestari rydman on asiaan sotkeutunut. Hyväkin idea voi vesittyä pahoin ja nopeasti.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Risteilylaivoja.. Eiköhän ne ole autolauttoja käytännössä. Yksi ainut autokansiton pelkkä risteilylaiva on Itämerellä ja sen tuet maksaa Ruotsi. Ja jos katsotaan mitä laivoja on Itämerelle tullut viimeksi niin autokansikapasiteetti niissä ollut entistä suurempi. (Finnlinesin Finncaponus, Finnsirius, Viking Glory, Tallink Megastar, MyStar, näistä kolme ensimmäistä Suomen lipun alla). Ja käytetäänhän noita myös reittimatkustamiseen, jos haluaa lähteä vaikka Tukholmaa pidemmälle..

Aika moni noita käyttää hakeakseen kaljaa Tallinnasta,joka on jo rahdattu sinne ennestään vaikka Iisalmesta.

Voisiko olla järkevämpää ostaa tietyt linjat, kuten muussakin ns. ei kannattavassa liikenteessä?

Jos rahaa olisi, niin tukemisen ymmärtäisin, mutta nyt leikataan koulutuksesta ja lähes kaikesta, mutta tuetaan kaljalaatikon matkaa Iisalmesta Tallinnaan ja takaisin, niin kunhan mietin.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
No voitaisiin ehkä ostaa tiettyjä linjoja, mutta ehkä tuollaisista asioista pitäisi päättää useiden maiden kesken koska liikenne menee maiden välillä eikä ehkä Suomi voi yksin päättää tehdä asioita toisin. Toisaalta jos kritisoidaan Tallinnan matkailua niin voitaisiin keskustella onko Ahvenanmaan tax-free järjestelmä järkevä enää ylläpitää.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Mitähän tästäkin pitäisi ajatella?


Sama ongelmahan koskee varmaan muidenkin suomalaispankkien vastaavia kiinteistörahastoja, eli siellä saattavat niin pankit kuin asiakkaatkin seurata tilannetta ja tehdä tarvittaessa toimenpiteitä. Helpohkosti näkisin että tästä voi tulla noidankehä.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Mitähän tästäkin pitäisi ajatella?


Sama ongelmahan koskee varmaan muidenkin suomalaispankkien vastaavia kiinteistörahastoja, eli siellä saattavat niin pankit kuin asiakkaatkin seurata tilannetta ja tehdä tarvittaessa toimenpiteitä. Helpohkosti näkisin että tästä voi tulla noidankehä.
On kai tuo aavistuksen parempi tilanne sijoittajalle, kuin että olisi laittanut rahansa konkurssin tekevään yritykseen ja menettäisi kerralla kaiken. Nyt voi vielä ainakin toivoa, että saa tuolta joskus jotain pois (ja pelätä, että Suomen asuntokupla puhkeaa).

Nyt kun kauppa ei käy ja markkinoilla odottaa asuntoja tyhjillään pilvin pimein, niin olisi otollinen hetki polkaista käyntiin koko asumistukijärjestelmän lakkautus.
 

Jeffrey

Jäsen
Mitähän tästäkin pitäisi ajatella?


Sama ongelmahan koskee varmaan muidenkin suomalaispankkien vastaavia kiinteistörahastoja, eli siellä saattavat niin pankit kuin asiakkaatkin seurata tilannetta ja tehdä tarvittaessa toimenpiteitä. Helpohkosti näkisin että tästä voi tulla noidankehä.

Tilannehan ei ole millään tapaa uusi. Esimerkiksi Mandatum rajoitti samaan tapaan lunastuksia hallinnoimastaan kiinteistörahastosta jo syksyllä 2023 ja myös monet muut kiinteistö omaisuuden haltijat ovat toteuttaneet vastaavia toimia nyt laman aikana. Julkisesti listatut kiinteistöyhtiöt taasen ovat keskeyttäneet osinkojen maksamisen jo vuosi pari sitten ja samalla näiden pörssikurssit ovat tulleet alaspäin noin -50%.

Kiinteistörahastot keskeyttävät lunastukset, jotta niiden ei tarvitsisi myydä kiinteistöomaisuuttaan nyt huonoon aikaan maksaakseen lunastusosuuksia asiakkailleen. Ihan järkevä tapa tämä on toimia ja osaltaan myös estää sitä mahdollista markkinaromahdusta.

Todettakoon, että jos vastaavaa liiketoimintaa harjoittavien julkisesti noteerattujen arvo on nyt laman aikana pudonnut sen -50% niin OP:n rahastoissa luku taitaa olla noin -15%. Eli ihan hyvin nuo rahastot ovat kyenneet kestämään tätä taantumaa. Toinen asia sitten se onko OP se tehokkain tai paras kiinteistöomaisuuden haltija. Omalla hyvin rajallisella tuntumalla kaupallisten kiinteistöjen vuokralaispuolelta laittaisin omat rahani markkinaehtoisemmin toimiviin firmoihin.

Taas sitten täysin OP:n ulkopuolisena kaneettina itse pidän tärkeänä, että meillä on myös kotimaisia rahastoja kiinteistöjä omistamassa. Ja ettei kaikki valu Kiinaan tai Jenkkeihin. Eli kiitos kaikille näihin kotimaisiin rahastoihin sijoittaville tahoille ja kanssakirjoittajille!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä omistaako rahasto toimistopytinkejä, mutta niiden kohdalla arvoon varmaan vaikuttaa etätyön yleistyminen koronan myötä. Luulisi markkinoilla olevan helvetisti tyhjiö toimistoja.

Tuli vaan mieleen kun mietin, että olisiko tässä nyt ostopaikkoja.
 

Jeffrey

Jäsen
En tiedä omistaako rahasto toimistopytinkejä, mutta niiden kohdalla arvoon varmaan vaikuttaa etätyön yleistyminen koronan myötä. Luulisi markkinoilla olevan helvetisti tyhjiö toimistoja.

Tuli vaan mieleen kun mietin, että olisiko tässä nyt ostopaikkoja.

OP:n omistamat toimitilat ovat eri rahastoissa kun tämä uutiseksi noussut pääosin asuntokohteisiin erikoistunut rahasto.

Mutta kyllä, toimistotilaa on tyhjänä ihan helvetisti. Tässä kehitys on kuitenkin ollut jo pidempiaikaista ja etätöiden yleistyminen vain lisämauste tässä sopassa. Helsinki on syystä ja toisesta halunnut kaavoittaa toimistotiloja pääkaupunkiin aivan valtavasti. Yksi syy tälle on se, että näitä on kaavoitettu tonteille joille ei voi rakentaa asuinrakentamista voimassaolevien säännösten mukaisesti.

Yksi toinen syy on se, että Helsinki haluaa tonteista niin kovaa hintaa, että näille ei voi kannattavasti rakentaa asuinkiinteistöjä - mutta matalammin reguloituja toimistoja voi vielä kannattavasti rakentaa.

Ehkä kuitenkin se merkittävin syy on ollut raideliikenteen kehitys ja kuumien toimistospottien siirtyminen entistä voimakkaammin raideliikenteen varteen metrolinjalle ja Pasilaan. Eli on haluttu rakentaa valtavasti toimistotilaa, mutta nämä on ollut pitkälti paikkoja joihin ihmisten on hankala kulkea ja ne toimistot keskittyneet alueille joille on helpompi kulkea.

Toki joukossa on monia syitä aina operatiivisiin - laiskasti hoidettuihin portfolioihin. Toimistotilaa ollessa valtavasti vapaana tällainen perinteinen pressu seinälle myynti ei ole enää niin toimivaa, vaan pitäisi keksiä jotain muutakin. Toki tässä tilanteessa firmat myös saaneet ihan hyviä alennuksia tiloistaan, joten tarve muutolle ollut pieni ottaen huomioon muutosta johtuvan härdellin ja mielipahan.
 
Tilannehan ei ole millään tapaa uusi. Esimerkiksi Mandatum rajoitti samaan tapaan lunastuksia hallinnoimastaan kiinteistörahastosta jo syksyllä 2023 ja myös monet muut kiinteistö omaisuuden haltijat ovat toteuttaneet vastaavia toimia nyt laman aikana. Julkisesti listatut kiinteistöyhtiöt taasen ovat keskeyttäneet osinkojen maksamisen jo vuosi pari sitten ja samalla näiden pörssikurssit ovat tulleet alaspäin noin -50%.

Kiinteistörahastot keskeyttävät lunastukset, jotta niiden ei tarvitsisi myydä kiinteistöomaisuuttaan nyt huonoon aikaan maksaakseen lunastusosuuksia asiakkailleen. Ihan järkevä tapa tämä on toimia ja osaltaan myös estää sitä mahdollista markkinaromahdusta.

Todettakoon, että jos vastaavaa liiketoimintaa harjoittavien julkisesti noteerattujen arvo on nyt laman aikana pudonnut sen -50% niin OP:n rahastoissa luku taitaa olla noin -15%. Eli ihan hyvin nuo rahastot ovat kyenneet kestämään tätä taantumaa. Toinen asia sitten se onko OP se tehokkain tai paras kiinteistöomaisuuden haltija. Omalla hyvin rajallisella tuntumalla kaupallisten kiinteistöjen vuokralaispuolelta laittaisin omat rahani markkinaehtoisemmin toimiviin firmoihin.

Taas sitten täysin OP:n ulkopuolisena kaneettina itse pidän tärkeänä, että meillä on myös kotimaisia rahastoja kiinteistöjä omistamassa. Ja ettei kaikki valu Kiinaan tai Jenkkeihin. Eli kiitos kaikille näihin kotimaisiin rahastoihin sijoittaville tahoille ja kanssakirjoittajille!
Ehkä nuo OP:n ”pienet” miinukset selittyy juuri sillä ettei kukaan pääse lunastamaan osuuksiaan. Oikeastihan rahaston arvo ei tällä hetkellä ole tuota.
 
Toki tässä tilanteessa firmat myös saaneet ihan hyviä alennuksia tiloistaan, joten tarve muutolle ollut pieni ottaen huomioon muutosta johtuvan härdellin ja mielipahan.
Itse asiassa ainakin osa antaa hyvin nihkeästi alennusta vuokrasta vaikka tila seisoisi tyhjillään. Ja syynä se, että mikäli vuokraavat ns nykyisellä markkinahinnalla niin joutuisivat kirjaamaan myös kiinteistöjen arvoja alemmas.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös