Ruotsissa ei noita edes listata varsinaisesti yritystukina ja siellä on nettopalkkamalli käytössä. Toisaalta merenkulun puolella ei enää väylämaksujen puolitusta käytössä ja päästökauppa tuli merenkulkuunkin että kulujakin tullut lisää. Enkä yhtään ihmettelisi vaikka Viking lopettaisi Helsinki-Tukholma tulevaisuudessa ja työpaikkoja olisi vähemmän merenkulussa. (nythän jo Itämerellä vähemmän näitä risteilylaivoja liikenteessä kuin oli ennen koronaa)
Ja siis mitä lasketaan yritystueksi ja mikä ei. Voisihan VR:n(ja ne muut tavara, museo-operaattorit tms) maksaa rataverkon käytöstä mitä oikeasti radanpitoon menee rahaa. Oliko se kymmenesosa mitä saadaan ratamaksuilla kerättyä radanpidon kuluista.
Ja siis mitä lasketaan yritystueksi ja mikä ei. Voisihan VR:n(ja ne muut tavara, museo-operaattorit tms) maksaa rataverkon käytöstä mitä oikeasti radanpitoon menee rahaa. Oliko se kymmenesosa mitä saadaan ratamaksuilla kerättyä radanpidon kuluista.