Mainos

Suomen postiko palvelulaitos?

  • 36 385
  • 300

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Knoppitietona, että odottelin erästä pakettia, mikä vietiin tuohon lähikaupan automaattiin. Seurannasta näin, että paketti oli tulossa eilen ja kun kävin kaupassa, näinkin postiheebon purkavan rullakoita kaappeihin. Näin siinä pinon päällä oman paketin, niin ajattelin, että jään odottamaan että saan lokerokoodin. Kaveri sitten laittoi minun pakettini lokeroon niin kesti jotain 15 minuuttia, ennen kuin sain viestin, että paketin voi noutaa. Yllättävän pitkä aika ja yritin vielä postin sivulta saada sitä koodia jos pelkästään viestin lähettäminen kestää, mutta ei, se koko prosessi on noin helvetin hidas. Viesti tuli samaan aikaan kuin koodi ilmestyi appiin ja webbisivulle.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Knoppitietona, että odottelin erästä pakettia, mikä vietiin tuohon lähikaupan automaattiin. Seurannasta näin, että paketti oli tulossa eilen ja kun kävin kaupassa, näinkin postiheebon purkavan rullakoita kaappeihin. Näin siinä pinon päällä oman paketin, niin ajattelin, että jään odottamaan että saan lokerokoodin. Kaveri sitten laittoi minun pakettini lokeroon niin kesti jotain 15 minuuttia, ennen kuin sain viestin, että paketin voi noutaa. Yllättävän pitkä aika ja yritin vielä postin sivulta saada sitä koodia jos pelkästään viestin lähettäminen kestää, mutta ei, se koko prosessi on noin helvetin hidas. Viesti tuli samaan aikaan kuin koodi ilmestyi appiin ja webbisivulle.

Tuohon viestin tuloon on tekninen syy. Ilmoitusmassa siirretään avisoinnin hoitavalle operaattorille eräajona esimerkiksi 10 minuutin välein. Lisäksi epäilen, että automaatin hyllytystiedot otetaan vastaan myös 5 minuutin välein. Eräällä automaattitoimittajalla ainakin näin, tuossa tehdään optimointia ja harvoin kuitenkaan tulee vastaan tuollaisia tilanteita joissa odotellaan automaatin vieressä paketin pin-koodia.

Eli optimointia.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Postilta vahvaa suorittamista.

"Toki olisimme voineet myös sitten jakaa ehkä jokaiseen asuntoon nämä tiedotteet"

Jos olisi voinut jakaa tiedotteet, niin olisi varmaan voinut jakaa postinkin.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Knoppitietona, että odottelin erästä pakettia, mikä vietiin tuohon lähikaupan automaattiin. Seurannasta näin, että paketti oli tulossa eilen ja kun kävin kaupassa, näinkin postiheebon purkavan rullakoita kaappeihin. Näin siinä pinon päällä oman paketin, niin ajattelin, että jään odottamaan että saan lokerokoodin. Kaveri sitten laittoi minun pakettini lokeroon niin kesti jotain 15 minuuttia, ennen kuin sain viestin, että paketin voi noutaa. Yllättävän pitkä aika ja yritin vielä postin sivulta saada sitä koodia jos pelkästään viestin lähettäminen kestää, mutta ei, se koko prosessi on noin helvetin hidas. Viesti tuli samaan aikaan kuin koodi ilmestyi appiin ja webbisivulle.

Tossa varmasti käytännön syyt miksi noin. Mikäli viestit lähtisi sitä mukaan kun kaveri koodaa ne lokeroon niin saattaa tulla muuttuvia tekijöitä. Kun olettamus on ettei siellä ole kytiksellä paketinhakijoita niin lähtiskö ne ilmot sitten kun kaveri on kuitannu kaikki paketit.

On mullekin tullu joskus viesti että paketti noudettavissa asiamiespostista ja satuin oleen lähellä niin se oli vasta purkamassa niitä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuohon viestin tuloon on tekninen syy. Ilmoitusmassa siirretään avisoinnin hoitavalle operaattorille eräajona esimerkiksi 10 minuutin välein. Lisäksi epäilen, että automaatin hyllytystiedot otetaan vastaan myös 5 minuutin välein. Eräällä automaattitoimittajalla ainakin näin, tuossa tehdään optimointia ja harvoin kuitenkaan tulee vastaan tuollaisia tilanteita joissa odotellaan automaatin vieressä paketin pin-koodia.

Eli optimointia.
Kyllä dataa nykyään siirretään striimeinä juurikin tällaisissa tapauksissa. Eräajot ovat ajalta jolloin siireltiin tiedostoja, mistä ei toki olla vielä eroon päästy.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kyllä dataa nykyään siirretään striimeinä juurikin tällaisissa tapauksissa. Eräajot ovat ajalta jolloin siireltiin tiedostoja, mistä ei toki olla vielä eroon päästy.

Kun katsoo esim Postin tuoreimman sukupolven automaattia jossa ei siis ole sitä näyttöä vaan ne lokerokohtaiset pin-padit niin optimointi on tehty noin ihan syystä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun katsoo esim Postin tuoreimman sukupolven automaattia jossa ei siis ole sitä näyttöä vaan ne lokerokohtaiset pin-padit niin optimointi on tehty noin ihan syystä.
Nehän on yksittäisiä yksiköitä. Kun se kaveri heittää sen paketin kaappiin, niin se skannaa sen kaapin oven sisäpuolelta ja tietenkin sen paketin. En tiedä mitä optimointia se on, että se data ei lähde välittömästi eteenpäin tai jos lähtee, niin se pysähtyy johonkin. Melkeinpä veikkaan, että se tieto siitä laitteesta lähtee heti, mutta sitä hillotaan jossain.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Nehän on yksittäisiä yksiköitä. Kun se kaveri heittää sen paketin kaappiin, niin se skannaa sen kaapin oven sisäpuolelta ja tietenkin sen paketin. En tiedä mitä optimointia se on, että se data ei lähde välittömästi eteenpäin tai jos lähtee, niin se pysähtyy johonkin. Melkeinpä veikkaan, että se tieto siitä laitteesta lähtee heti, mutta sitä hillotaan jossain.
Samoja systeemejä käytetään mm. varastojen puolella ja niistä se data lähtee isompina paketteina. Ei ole mitään järkevää syytä tehdä tuota online kun kyse ei ole suorasta prosessin valvonnasta vaan jälkikäteen tehtävästä seurannasta, jossa tuo viive ei merkitse mitään.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Posti skulaa itse asiassa ihan saatanan hyvin. Tämä toki vain oma kokemus, mutta tilasin perjantaina Vantaalla sijaitsevalta firmalta tuotteita, ja tänään lauantaina olivat puoliltapäivin lähipostissa, josta tuli tekstari. Tämä on toki myös firman hienoutta, joka lupaa, että kamat lähtevät samana päivänä kun tilaus on sisällä, mutta kyllä tämä nyt aika hienosti toimi. Ja vielä viikonloppua vasten.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pistetään itsekin tähän vaihteeksi positiivista. Tilasin verkkokaupasta vieläpä aika ison paketin tiistaina 23:08 ja paketti oli noudettavissa lähimmästä kaupasta keskiviikkona 12:53. 13 tuntia ja 45 minuuttia on kova saavutus.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Muuten tuo Postin OmaPosti palvelu on toiminut hyvin, mutta keskiviikkona sinne ilmestyi FULLFILLMENT SERVICES lähettäjältä paketti joka ei ole vielä saapunut postille. No vähän aikaa googlettelin (PostalNinja auttoi varsin hyvin tässäkin asiassa) ja kyseessä oli Joulukuussa 2021 tilattu tuote Amazonilta jonka sain jo tammikuussa itselleni. Hyvin bugaa.
 
Muuten tuo Postin OmaPosti palvelu on toiminut hyvin, mutta keskiviikkona sinne ilmestyi FULLFILLMENT SERVICES lähettäjältä paketti joka ei ole vielä saapunut postille. No vähän aikaa googlettelin (PostalNinja auttoi varsin hyvin tässäkin asiassa) ja kyseessä oli Joulukuussa 2021 tilattu tuote Amazonilta jonka sain jo tammikuussa itselleni. Hyvin bugaa.
Postin volyymeihin nähden toimii hyvin. Yllättävän toimiva sovellus. Välillä kirjautuminen takkuaa ja käytettävyys ei ole ihan täysi kymppi.

Itse en ole saanut toimimaan (ainakin jossain vaiheessa tarjolla ollutta) mahdollisuutta ohjata kaikki paketit suoraan pakettiautomaattiin, tai jos ne täynnä tiskin taakse.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jo pidemmän aikaa minulla ollut läheisen Postin automaatin kanssa sellainen ongelma, että vaikka tilaisi lähetykselle tai palautukselle ihan asianmukaisesti esim. M tai L -kokoisen lokeron – ja tämä tieto näkyisi myös sähköpostiin tulevassa vahvistuksessa –, niin itse automaatilla on vahvistuksen Helposti-koodilla tarjolla vain S-koon loota. Aiemmin automaatti tarjosi mahdollisuuden valita isomman lokeron heti, mutta nyt tulee vain "peru lähetys ja vie paketti lähimpään noutopisteeseen" -ilmoitus, jos paketti on S-kokoa isompi. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Olen ollut asiasta yhteydessä postin asiakaspalveluun.
 

Rambonator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning, Porin Ässät
Jo pidemmän aikaa minulla ollut läheisen Postin automaatin kanssa sellainen ongelma, että vaikka tilaisi lähetykselle tai palautukselle ihan asianmukaisesti esim. M tai L -kokoisen lokeron – ja tämä tieto näkyisi myös sähköpostiin tulevassa vahvistuksessa –, niin itse automaatilla on vahvistuksen Helposti-koodilla tarjolla vain S-koon loota. Aiemmin automaatti tarjosi mahdollisuuden valita isomman lokeron heti, mutta nyt tulee vain "peru lähetys ja vie paketti lähimpään noutopisteeseen" -ilmoitus, jos paketti on S-kokoa isompi. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Olen ollut asiasta yhteydessä postin asiakaspalveluun.
Olisko automaatti täynnä? Tahtoo tässä joulun alla olemaan aika piukassa kamaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Odottelen lähetystä ja tarkistin seurannan kautta missä menee. Se on ensin lajiteltu täällä Helsingissä ja seuraava steppi on että se on kuljetuksessa Tampereella. Vaikuttaa järjettömältä toiminnalta, mutta varmaan joku excel-mies on laskenut että siinä Posti säästää jotain 0,02 euroa per paketti tms
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Odottelen lähetystä ja tarkistin seurannan kautta missä menee. Se on ensin lajiteltu täällä Helsingissä ja seuraava steppi on että se on kuljetuksessa Tampereella. Vaikuttaa järjettömältä toiminnalta, mutta varmaan joku excel-mies on laskenut että siinä Posti säästää jotain 0,02 euroa per paketti tms

0,02€ per paketti on aika paljon rahaa postin 64 miljoonan paketin voluumilla.

Mutta joo, hassuttelut sikseen. Onhan tuo välillä aika käsittämättömän näköistä kun katselee noita seurantatietoja.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Postin "Välitämme"-kampanja on herättänyt keskustelua viime päivinä. Omaan luukkuuni kyseinen kortti ei ole kolahtanut (Ei mainoksia, kiitos.), mutta Stadissa pyöriessä kampanja on osunut silmiin ja olen ollut vähän hämilläni, mistä tässä sitten oikein on kyse.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Postin "Välitämme"-kampanja on herättänyt keskustelua viime päivinä. Omaan luukkuuni kyseinen kortti ei ole kolahtanut (Ei mainoksia, kiitos.), mutta Stadissa pyöriessä kampanja on osunut silmiin ja olen ollut vähän hämilläni, mistä tässä sitten oikein on kyse.

Samankaltainen mainos tuli tänään televisiosta. Ilmeisesti jonkinlainen maineenpuhdistusoperaatio käynnissä.

Ei siinä mitään, kyllä minä arvostan tavallisia postilaisia jotka uurtavat aamulla aikaisin.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Posti pyytää anteeksi, että heidän duunarinsa tekevät virheitä. Posti itsessään on virheetön.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Posti on "päättänyt" ettei jaa postia kuin osana päivistä tänne maalle. No tiistainhan ne skippasi jo ajat sitten ja torstaisin ei ole tullut postia pitkään aikaan. Ehkä joulun alla joulukortteja jos silloinkaan. Eli olemme jo tottuneet että postia tulee ma, ke, pe. No mutta nyt posti "päättänyt" että joka toinen viikko postia jaetaan ma,ke,pe ja joka toinen viikko ti,to. Enpä tiedä, olisivat voineet jatkaa vanhaan malliin...
 

Liitteet

  • Screenshot_20230415-085031~2.png
    Screenshot_20230415-085031~2.png
    41,2 KB · kertaa luettu: 106

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Meille tuo kortti tuli ihan nimellä. Nimi on vahvempi kuin ”ei mainoksia”. Ihan sama, ei loukannut tunteita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös