Mainos

Suomen MM-rallin isäntäkaupunki - Jyväskylä vai Lahti?

  • 2 313
  • 31

Jyväskylä vai Lahti

  • Jyväskylä

    Ääniä: 112 91,8%
  • Lahti

    Ääniä: 10 8,2%

  • Äänestäjiä
    122

Lape7

Jäsen
Tämä kysely on tarkoitettu muille kuin Lahtelaisille ja Jyväskyläläisille. Eli mitä mieltä on muu Suomi rallin oikeasta sijoituspaikasta ja miksi?
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rallit Jyväskylässä ja mäkihypyt Lahdessa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mun mielestä MM-rallin pitää edelleen olla Jyväskylässä, hyppyineen kaikkineen.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Aikalailla yks lysti. Mutta jos ihan tunneperaisesti ajattelee, niin kyllahan tuo Jyskalaan kuuluu. Ei Monzaakaan tungeta Torinoon eika Indya Aspeniin.

Niin ja onhan siina sekin, etta Lahdessa vois yht'akkia koko suomalaisporukka jaada napeista kiinni... Simo Lampisen kassi loytyy bensikselta ja Gardemeister selittais lehdistolle, etta "Mina olin se ainoa..." ;-)
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ralli kuuluu Jyväskylään. Elokuun lopussa, Harjun EK sekä yörundit takaisin ja valmistautumisaika entiselleen.

Ennen ruoka tehtiin omista tarpeista, puhemiehet hoiteli pukille pääsyn ja ralliinkin valmistauduttiin kunnolla. Nykyään tuodaan pussit paikalle, levitetään auki ja eiku dippaamaan. Ei mitn hohtoa.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noista kahdesta vaihtoehdosta vastaan Tampere. Ja reittiä voisi sieltä venyttää itään sen verran, etta Ouninpohja päästään ajamaan. Tampereella on kuitenkin majoitus- ym. palvelut niin kovin paljon paremmat, että tarkemmin ajateltuna rallin pitäminen Jyväskylässä on suurta hulluutta.

Myös liikenneyhteydet Tampereelle ovat oleellisesti paremmat kuin Jyväskylään. Huolimatta siitä mistä päin on tulossa. Jyväskylän ralli on kyllä mukava kesätapahtuma, mutta vuosi vuodelta lisääntyvä ralliliikenne on vähitellen saavuttamassa kipukynnystä. Järjettömien liikenneruuhkien vuoksi rallin seuraaminen on menossa mahdottomaksi.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ja Tamperehan tippui kisasta pois juuri infrastruktuurin puutteiden takia. Näin taisi Mahonen sanoa lehdessä. Ääni JKylälle, Korpilahden/Petäjäveden ympärystän vanhat rymypätkät olis kiva nähdä vielä joskus ohjelmistossa (Surkee yms.).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
pasil kirjoitti:
Ja Tamperehan tippui kisasta pois juuri infrastruktuurin puutteiden takia.

Tampere tippui kisasta, koska ei hakenut rallia lainkaan.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
DAF kirjoitti:
Tampere tippui kisasta, koska ei hakenut rallia lainkaan.

Niin, Tampereelta ei pyydetty selvitystä rallin järjestämisestä. Viittaan edelleen Mahosen haastatteluun lehdessä, jonka nimeä en nyt muista. Saattaa tosin löytyä kierrätyspaperin seasta.

EDIT: OK, ennenkuin kukaan alkaa saivartelemaan. Siis itse "kisaan" astihan Tampere ei siis selvinnyt em. syystä.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt menee ohi. Mitähän se sellainen rallin tarvitsema infrastruktuuri on mitä Jyväskylästä löytyy mutta Tampereelta ei?

Jyväskylän seutuvilla järjestettävä MM-ralli on hukkumassa omaan mahdottomuuteensa. Lippujen hintoja hilataan ylöspäin kiihtyvällä tahdilla ja samanaikaisesti väenpaljous estää monipäivälipun hankkineita näkemästä enempää kuin max. kolme erikoiskoetta per päivä. Vastikkeeksi 12 euron erikoiskoelipulle pääset rämpimään raivaamattomaan kaseikkoon ja maksamaan pysäköintipaikasta kahden kilometrin päässä pätkästä 5 euroa. Onko tässä mitään järkeä?
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Ehdottomasti jyväskylässä pitäisi ajaa myös tulevaisuudessa.

SYY: Lahdesta ei löydy sitä kuuluisaa nopeaa kovapintaista soratietä ja suuria hyppyjä mitkä tekevät Suomen MM-rallista legendaarisen.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Schwalbe kirjoitti:
Nyt menee ohi. Mitähän se sellainen rallin tarvitsema infrastruktuuri on mitä Jyväskylästä löytyy mutta Tampereelta ei?

Jyväskylän seutuvilla järjestettävä MM-ralli on hukkumassa omaan mahdottomuuteensa. Lippujen hintoja hilataan ylöspäin kiihtyvällä tahdilla ja samanaikaisesti väenpaljous estää monipäivälipun hankkineita näkemästä enempää kuin max. kolme erikoiskoetta per päivä. Vastikkeeksi 12 euron erikoiskoelipulle pääset rämpimään raivaamattomaan kaseikkoon ja maksamaan pysäköintipaikasta kahden kilometrin päässä pätkästä 5 euroa. Onko tässä mitään järkeä?

Jaa-a, infrasta pitänee kysyä AKK:lta. Lainasin edelleenkin lehtijuttua jos se nyt ei vielä mennyt jakeluun.

Lippuhinnat ei taatusti riipu paikkakunnasta jossa ralli järjestetään. Raivaamatonta kaseikkoa löytynee joka puolelta maata pikkuteiden ympäristöstä. Jos rämpiminen ei kiinnosta niin voi perstaskusta kaivaa tuohta ja ottaa vaikka helikopterin alle. Sitten näkee tasan niin monta pätkää kuin haluaa. Onko järkeä vai ei? Sen päättäköön jokainen rallifani itse. Mutta se on varma että keskuspaikan muutolla ei lipunhinnat laske eikä taatusti tienreunustat raivaannu.

PS. Kun pusikot nyppii, niin voithan ilmoittautua vapaaehtoiseksi raivaamaan niitä. Kyllä varmasti järjestäville seuroille apu kelpaa.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No järjestävät seurathan sen rallin järjestävät, eikö? Taitaapa nyt vaan olla niin, että Jyväskylän seudun autourheiluseurat pitävät ralliaan itsestäänselvyytenä, ja nähdäkseni juuri tämä on johtanut siihen, että kalliiden lippujen vastikkeeksi saat rämpiä raivaamattomassa kaseikossa.

Ja jos lippujen hinnat eivät riipu paikkakunnasta, jossa ralli järjestetään, eli toisinsanoen järjestävistä seuroista, niin mistä sitten? Ja vaikka ei riippuisikaan, niin edelleen peräänkuuluttaisin sitä, mitä lipun hinnalla saat. Jyväskylän tapauksessa aika vähän.

Heittosi helikopteroinneista jätän omaan arvoonsa. Saattaisi olla ilmatilassa tungosta jos kaikki rallin 100000 katsojaa pörräisivät taivaalla omilla koptereillaan. Toki perstaskun kaivamisella saa useinkin parannusta vallitseviin olosuhteisiin, mutta rajansa pitäisi olla nähdäkseni kaikella.

Enkä minä niitä kaseikkoja raivaamaan lähde. Se on järjestävän seuran tehtävä. Minä maksan lipustani 12 euroa sen takia, että järjestävä taho tekisi sen puolestani. Vai pitäisikö lippujen hintoihin lisätä vielä erillinen raivausmaksu, sanotaan vaikka 3 euroa?

Mitä lehtijuttua muuten lainasit? Mahtoiko mikä aviisi olla kyseessä ja paljonko lehden ilmestymisestä on suurin piirtein aikaa?
 

#104

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Juu Lahteen vaan, yleisö-ek voitaisiin järjestää hyppyrimäellä, taipaleena mäkimonttu - hyppyri, kenellä riittää vääntö. No ei, kyllähän ralli kuuluu Jyväskylään ja hypyt Lahteen. Olihan joskus jossain ehdotus että Suomen ja ruotsin rallit vaihtaisivat ajallisesti paikkaa. Paska idea, sama kun talviolympialaiset käytäisiin kesällä ja toisin päin. Onhan täällä Hankiralli.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
Schwalbe kirjoitti:
No järjestävät seurathan sen rallin järjestävät, eikö? Taitaapa nyt vaan olla niin, että Jyväskylän seudun autourheiluseurat pitävät ralliaan itsestäänselvyytenä, ja nähdäkseni juuri tämä on johtanut siihen, että kalliiden lippujen vastikkeeksi saat rämpiä raivaamattomassa kaseikossa...

...Enkä minä niitä kaseikkoja raivaamaan lähde. Se on järjestävän seuran tehtävä. Minä maksan lipustani 12 euroa sen takia, että järjestävä taho tekisi sen puolestani. Vai pitäisikö lippujen hintoihin lisätä vielä erillinen raivausmaksu, sanotaan vaikka 3 euroa?

Olitko metsässä tänä viikonloppuna?

Enää tänä vuonna ei ole ollut pakko kulkea raivaamattomassa maastossa, sillä viralliset katselualueet ovat olleet raivattuja näkyvyyden ja kulkemisen helpottamiseksi. (toki ryteikössäkin pääsi rämpimään jos halusi välttää virallisia katselualueita)

Schwalbe kirjoitti:
Ja jos lippujen hinnat eivät riipu paikkakunnasta, jossa ralli järjestetään, eli toisinsanoen järjestävistä seuroista, niin mistä sitten? Ja vaikka ei riippuisikaan, niin edelleen peräänkuuluttaisin sitä, mitä lipun hinnalla saat. Jyväskylän tapauksessa aika vähän.

AKK määrää lippujen hinnan ja seuroilla ei siihen ole mitään päätösvaltaa.

Mitä mielestäsi tuolla lipunhinnalla oikein pitäisi saada? (minusta ainakaan viikonlopun kestävästä urheilutapahtumasta 45 euroa pääsylippuina ei ole liikaa. Samalla rahalla ei pääse edes yhteen iltakilpailuun yleisurheilukisoissa helsingissä)
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Jyväskylä

Niin, itse olen sitä mieltä, että keskivertolahtelainen ei tajua hiihdon, viinanjuonnin ja pienemmilleen vittuilun lisäksi mistään juuri mitään, josta johtuen päädyn sanomaan, että rallit pysykööt Jyväskylässä.

Jyväskyläläiset ovat tunnetusti muutenkin paljon ihmisystävällisempää sakkia ja päässeet evoluution tikkailla paljon lähemmäs harjakorkeutta kuin nuo päijäthämäläiset .

Täältä tähän
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Schwalbe kirjoitti:
Mitä lehtijuttua muuten lainasit? Mahtoiko mikä aviisi olla kyseessä ja paljonko lehden ilmestymisestä on suurin piirtein aikaa?

Keskisuomalaisen Ralliliite, päivämäärä 3.8.2005. Ja katkelma Tampereesta johon viittasin:

Tampereella ei ole riittävää infrastruktuuria. Lahden ja Jyväskylän hankesuunnitelmat ovat tasavertaiset. Jos tätä miettisi vain bisneksenä, niin Lahti olisi ainoa vaihtoehto. Mutta me emme ajattele tätä vain bisnesmielessä, Mahonen raottaa

Eiköhän lippujen hinnat määrää AKK eikä järjestävä seura. Joku moottorikerhon jäsen voisi heittää tähän väliin provikan, kuinka paljon lipputuloista jää järjestävän seuran kassaan. Käsittääkseni AKK on myöskin sopinut virvokkeista jonkun toimittajan kanssa ts. nakkikojuissa valikoima on/oli samaa luokkaa. Tänä vuonna jäi valitettavasti rallimakkara syömättä joten en voi vahvistaa kojun valikoimaa.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
pasil kirjoitti:
Keskisuomalaisen Ralliliite, päivämäärä 3.8.2005. Ja katkelma Tampereesta johon viittasin:

Tampereella ei ole riittävää infrastruktuuria. Lahden ja Jyväskylän hankesuunnitelmat ovat tasavertaiset. Jos tätä miettisi vain bisneksenä, niin Lahti olisi ainoa vaihtoehto. Mutta me emme ajattele tätä vain bisnesmielessä, Mahonen raottaa

Eiköhän lippujen hinnat määrää AKK eikä järjestävä seura. Joku moottorikerhon jäsen voisi heittää tähän väliin provikan, kuinka paljon lipputuloista jää järjestävän seuran kassaan. Käsittääkseni AKK on myöskin sopinut virvokkeista jonkun toimittajan kanssa ts. nakkikojuissa valikoima on/oli samaa luokkaa. Tänä vuonna jäi valitettavasti rallimakkara syömättä joten en voi vahvistaa kojun valikoimaa.

Tuo seurojen saama provisio ei ole kiinteä vaan se neuvotellaan seurakohtaisesti. Näin ainakin ennen tätä vuotta, josta en osaa sanoa kun jätin järkkirihomman väliin ja siirryin katsojaksi. (Vaherin ja Himoksen järjestäminen olisi ollut turhan rankkaa tehtäväksi makkarapalkalla)
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Uskallatko kertoa jotain skaalaa tuolle korvaukselle vaikka onkin viimevuotista tietoa?
 

M.K.M. 15

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames, Suomen maajoukkue, Pelicans
Ilmaisen mielipiteeni, vaikka Lahdessa asunkin: JYVÄSKYLÄ!
Lahdessa ei ole rahaa muuhunkaan, joten mistä ne repis rahat rallijärjestelyihin, kai sekin nyt jotain maksaa. Sitä paitsi, missä täällä edes ajaisi? Ainoo ralli, mitä Lahdessa voi järjestää on kortteliralli. Jyväskylä on perinteinen ja hyväksi havaittu paikka rallille, joten mitä sitä muuttamaan.
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
pasil kirjoitti:
Uskallatko kertoa jotain skaalaa tuolle korvaukselle vaikka onkin viimevuotista tietoa?

Noista korvauksista kaikki ovat hyvinkin hiljaa ja minäkään en viitsi poikkeusta tuohon tehdä, mutta senverran voin kommentoida asiaa että on seuroja joiden vuoden tuloista yli 75% tulee nesterallin kautta.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi muuttaa hyvin toimivaa konseptia? Jyväskylän mm-rallit on valittu nyt jo oliko kolmesti parhaaksi ralliksi, joten mitä syytä lähteä kokeilemaan kepillä jäätä? Vaikka Lahti olisin ihana ja paljon parempi paikka niin vaihtoon liittyy aina riskejä.

Lahdessa varmaan on enemmän hotellihuoneita ja etäisyys Helsinkiin on lyhyempi. Jos kerran Jyväskylä on näistä syistä niin paljon paskempi paikka järjestää ralliajot, niin miksi sitä paikkaa ei ole vaihdettu jo kauan sitten, vaan täällä on itsepintaisesti järjestetty MAAILMAN PARASTA RALLIA jo monena vuonna? Luulisi, että tallit ja suuret sponsorit olisivat vaatineet paikan vaihtoa heti kun tajusivat kuinka paskasti jyskälässä hommat hoidetaan. Vai onko ne hommat sittenkään niin surkeasti hoidettu? Taitaa se ralli onnistua täälläkin aika hyvin, vaikka puutteita toki aina löytyy.

Vituttaa se, että AKK ja muut ajavat kohta ahneudessaan tämänkin hienon tapahtuman kohti huonompia aikoja. Money talks ja pärinät walks Lahteen? Hope not.
 

scholl

Jäsen
Perinteistä pitäisi pystyä pitämään kiinni.
Jyväskylän suurajoista (1000 lakes rally) tuli Neste Rally Finland ja AKK:lla on ollut selkeä halu siirtää valta liitolle ja näin ollen voisi ajatellakin, että he voisivat kilpailuttaa mielensä mukaisesti eri paikkakuntia.

Itse perinteiden kunnioittajana toivoisin tietysti, että kisat olisivat jatkossakin Jyväskylä-keskeisiä, mutta on kaksi asiaa, minkä perusteella kisat voisi siirtää:
1) kisajärjestelyt eivät toimi Jyväskylässä (sekin menisi ainakin osittain AKK:n piikkiin)
2) sopivien teiden puute Jyväskylän lähistöllä, mutten jaksa siihenkään uskoa (mielestäni tuo ralli kuuluu Keski-Suomen teille, ei Lahden ympäristöön)

Eli siis Jyväskylä.

EDIT: Harmittaa, ettei eka ek ole enää Laajavuori. Kukapa unohtaisi Alenin ja kumppaneiden menoa kaupungin keskustassa. Himos on naurettava ek, itse vaihtaisin sen koska tahansa Laajavuoreen. Ja Ouninpohjan pilkkominenkin kuulostaa ihan perttitouhulta.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
scholl kirjoitti:
mutta on kaksi asiaa, minkä perusteella kisat voisi siirtää:
1) kisajärjestelyt eivät toimi Jyväskylässä (sekin menisi ainakin osittain AKK:n piikkiin)
2) sopivien teiden puute Jyväskylän lähistöllä, mutten jaksa siihenkään uskoa (mielestäni tuo ralli kuuluu Keski-Suomen teille, ei Lahden ympäristöön)

Moelmmat toimivat hyvin, joten tarvetta siirtoon ei ole.

scholl kirjoitti:
EDIT: Harmittaa, ettei eka ek ole enää Laajavuori. Kukapa unohtaisi Alenin ja kumppaneiden menoa kaupungin keskustassa. Himos on naurettava ek, itse vaihtaisin sen koska tahansa Laajavuoreen. Ja Ouninpohjan pilkkominenkin kuulostaa ihan perttitouhulta.

Itseasiassa Laajavuoren kuuluisa rallipolku ajetaan nykyisin testi ek:na torstai aamuna, joten periaattessa sehän on eka ek. Mutta vain testimielessä. Harju oli huikea pätkä. Harmi, että pääsi tapahtumaan se onnettomuus. Ilman sitä voisi Harju olla vieläkin ohjelmassa.
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Eihän Suomen MM-Rallille ole muuta paikkaa kuin Jyväskylä! Siellä on Suomessa aina ajettu, ja tullaan ajamaan.

Ainut mikä pistää harmittamaan on se että kokoajan rallin aluetta on pienennetty ja katsojia tulee kokoajan enemmän ja enemmän. Virosta, Norjasta ja kohta jokapuolelta maailmaa tulee niin paljon lisää ihmisiä katsomaan tapahtumaa, ettei kerkeä katsomaan kuin kaksi pätkää per päivä, jos aluetta suurennettaisiin ei tulisi niin paljoa liikenneruuhkia, ja niin paljoa ylinopeus sakkoja yms. Yksi pätkä mikä olisi mukava että otettaisiin takaisin reitille on Humalamäki, kävin eilen ajamassa läpi tuon tien, loistavia ylityksiä ja hyppyjä olisi tarjolla, mutta itse uskon että reittiä vain supistetaan, ei laajenneta.

Mutta Jyväskylässä pitää ajaa jatkossakin!

-Stouni-
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös