Mainos

Suomen "mielipidevangit"

• 5 595
  • 68

Huuhaa

Jäsen
Helkkari!

Ottamatta kantaa totaalikieltäyjiin muuten, niin onhan se nyt äärimmäistä hulluutta, että totaalikieltäytyjät joutuvat vankilaan, mutta jotkut OIKEAN rikoksen tekijät selviävät paljon vähemmällä. Tuossa on taas yksi yhteiskunnan epäkohta.

Ettekö te nyt sitä tajua! Suomen oikeusjärjestelmä on muutenkin niin epäoikeudenmukainen ja surkea, mutta se onkin sitten jo toinen juttu....

Suosikkijoukkue
SUOMI
Tuomioista

Pahoinpitelytuomion voi saada jos vetää turpaan muijan persettä raplaavaa ukkoa. Pitäisikö siitä joutua istumaan vai? Hä?

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Andrej
Väittäisin, että toimistotehtäviä hoitava ei peruskoulutuskauden jälkeen juuri 8-16:n (vai viideltäkö se loppuu?) ulkopuolella hommia tee. Siksi on mielestäni mieletöntä lähteä juurikaan laskeskelemaan palvelusaikoja periaatteella "me oltiin siellä koko ajan".
Miten se on mieletöntä? Toimistorotta on velvoitettu olemaan tietyt ajat kasarmilla, ja myös tietyissä tilanteissa jatkamaan palvelustaan kello 16 jälkeen. Sama pätee moneen muuhun tehtävään. Nimenomaan ajasta tässä on kyse. Kuinka monta tuntia päivässä, tai viikossa, tai kuukaudessa on velvollinen joko suorittamaan palvelusta tai olemaan valmis palvelun suorittamiseen. Varusmiehillä tuo velvollisuus on hyvin pitkälti 24 tuntia vuorokaudessa. Sivareilla ei ihan taida olla? Ajasta keskusteleminen on juuri siksi tähdellistä, että nimenomaan ajasta sivarin pituuden valittamisessa on kyse.

Joku voisi vielä selittää 12 kuukautta palvelevalle pikkuveljelleni, miten kuukautta pidempi siviilipalvelus on rangaistus hänen palveluunsa verrattuna. Hänellä on joka kolmas tai joka neljäs viikonloppu vapaata, muulloin palvelusta. 24 tuntia vuorokaudessa.

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Designer
Nimenomaan ajasta tässä on kyse. Kuinka monta tuntia päivässä, tai viikossa, tai kuukaudessa on velvollinen joko suorittamaan palvelusta tai olemaan valmis palvelun suorittamiseen.

Juu. Sen sijaan sillä ei siis mielestäsi ole väliä, että tuo kuukausimäärä itsessään on yli kaksinkertainen sivareilla verrattuna siihen lyhimpään varusmiesaikaan?

En tiedä muista, mutta ainakin itse suorittaisin palveluksen huomattavasti mieluummin siten, että nukkuisin määrätyssä paikassa ja uneni laskettaisiin palvelusaikaan. Voi olla, että nuoremmilla (18 - 21 vuotiaat) asia on toisinpäin, koska tuossa iässä ollaan usein vielä opiskeluvaiheessa ja suhteellisen vähillä veloilla.
Nimim. "Mieluummin kerran kunnolla turpaan kuin kolme viikkoa kiinalaista vesikidutusta".

Joku voisi vielä selittää 12 kuukautta palvelevalle pikkuveljelleni, miten kuukautta pidempi siviilipalvelus on rangaistus hänen palveluunsa verrattuna.

Noh. Sanotaan nyt sitten vielä kerran. Armeijan sisällä tehtävissä on eroja, mutta keskimääräinen palvelusaika ei todellakaan ole 12 kk. Ei taida olla edes ihan sitä kahdeksaa. Ja kokonaisrasittavuus vaihtelee paljon.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Khimbul:
En ole intissä...ohi on 362 mutta sen verran hullu olen että vietän silti useita kymmeniä vuorokausia metsässä ihan vaellus/partiohommissa.

Andrej:
Varusmiehistä n. 30% menee johtajakoulutukseen. Erikoiskoulutukseen (9kk) menee käsittääkseni n. 10-15% miehistöstä eli kokonaisuutena keskimääräinen palvelusaika on=
0,3*12+0,125*9+0,575*6 =8,175~8,2 kk

Eli se siitä ja toimisto/ym. henkilökuntaa noista 6kk hemmoista on ehkä 1% jos sitäkään. Hyvä että ymmärrät eron yksittäistapauksien ja tavallisen mallin välillä.

Palveluspaikka ja yksikkö tottakai vaikuttavat palvelun rankkuuteen mutta jos et ole inttiä käynyt et voi mitenkään alkaa selittelemään kenellekään että " ei se rankkaa ole". Kokeile huviksesi seuraavaa:
Sano tyttöystävällesi että on pakko mennä ja takaisin tulet 4 viikon kuluttua. Olet viikonlopun kotona ja lähdet taas viikoksi pois.Toista tuota tuo 8 kk ja sano sitten kumpi on "rankempaa" kuin se että pääset joka ilta kotiin klo 16.00 ja vietät yösi kultasi vieressä.

Itse palvelin "rankassa" asemassa ja väitän että koko armeijan koksuista me ja kollegat ym. alan henkilöt teimme eniten hommia. Yritä siinä sitten ymmärtää jonkun sivarin valitusta 13kk:sta kun itse on juuri viikon rämpinyt metsässä 35 kiloa selässä ja about tunnin yöunilla, kokelaana.

Vaikka mekin aina pilkkasimme muita me tiesimme ettei omakaan koulutuksemme ollut "maailman/Suomen kovinta". Silti tiesimme tasan tarkkaan että kyllä ne tykäritkin joskus töitä joutuivat tekemään :)
Ja unen määrä rasituksen alaisena on about 10 kertaa merkittävämpää kuin unen määrä juhliessa, crede experto.

Mutta koska tämä viesti on ollut aika vuodatusta niin yritän keksiä jotain asiaakin vastedes. Pyydän anteeksi viestin tunnepitoisuutta

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Totaalikieltäytyjät. Pieni, valtaväestöä huomattavasti radikaalimpi marginaaliporukka, jollaisia löytyy mistä tahansa ihmisten muodostamasta yhteisöstä, mutta joka on kokoonsa ja merkitykseensä nähden saanut suhteettoman paljon huomiota. Ei nauti meikäläisen sympatioita.

Minua ei edes suuremmin kiinnostaisi koko asia, mikäli nuo kiihkoilijat saisivat ansaitsemansa verran näkyvyyttä julkisuudessa. On kuitenkin helvetin surullista, että Amnestyn kaltainen arvostettu järjestö menee munaamaan itsensä niinkin täydellisesti, että väittää Suomessa olevan mielipidevankeja. Käsittääkseni aloitteen tekijöitä asiassa ovat olleet järjestön paikalliset aktiivit, jotka pätemisen tarpeessaan ovat saaneet kantansa läpi myös kansainvälisesti. Kyseessä on samanlainen harkittu vedätys kuin tämän erään totaalin yritys saada Belgiasta turvapaikka kokemansa "poliittisen vainon" vuoksi.

Pyrin yleensä suhtautumaan kriittisesti kaikkeen saamaani informaatioon. Jos Amnesty kertoo Hesarin koko sivun ilmoituksessa meksikolaisesta kenraalista, joka paikallista armeijaa arvosteltuaan on pantu telkien taakse, en varmaan muutenkaan sanoisi asiasta juuta enkä jaata pelkästään tämän yhden lähteen perusteella. Nykyisessä tilanteessa mieleeni nousee tällöin vielä väkisinkin ajatus siitä, että yhtä hyvin Amnesty voi väsätä meksikolaiseen lehteen vastaavanlaisen ilmoituksen näistä Suomen ns. mielipidevangeista. En tunne meksikolaisen kenraalin tapausta. Tiedän, että omien totaalikieltäytyjiemme asemasta Amnesty puhuu ilmeisen harkittua paskaa. Näin ollen päädyn kääntämään sivua asiaa edes suuremmin ajattelematta.

Itse arvostan Amnestya yleisesti ottaen, mutta nykyisellä toiminnallaan järjestö syö uskottavuuttaan minun ja monien muiden silmissä ja hidastaa näin ollen asiansa edistämistä. Ja se on sääli.

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti Power

Minua ei edes suuremmin kiinnostaisi koko asia, mikäli nuo kiihkoilijat saisivat ansaitsemansa verran näkyvyyttä julkisuudessa. On kuitenkin helvetin surullista, että Amnestyn kaltainen arvostettu järjestö menee munaamaan itsensä niinkin täydellisesti, että väittää Suomessa olevan mielipidevankeja. Käsittääkseni aloitteen tekijöitä asiassa ovat olleet järjestön paikalliset aktiivit, jotka pätemisen tarpeessaan ovat saaneet kantansa läpi myös kansainvälisesti. Kyseessä on samanlainen harkittu vedätys kuin tämän erään totaalin yritys saada Belgiasta turvapaikka kokemansa "poliittisen vainon" vuoksi.

Pyrin yleensä suhtautumaan kriittisesti kaikkeen saamaani informaatioon. Jos Amnesty kertoo Hesarin koko sivun ilmoituksessa meksikolaisesta kenraalista, joka paikallista armeijaa arvosteltuaan on pantu telkien taakse, en varmaan muutenkaan sanoisi asiasta juuta enkä jaata pelkästään tämän yhden lähteen perusteella. Nykyisessä tilanteessa mieleeni nousee tällöin vielä väkisinkin ajatus siitä, että yhtä hyvin Amnesty voi väsätä meksikolaiseen lehteen vastaavanlaisen ilmoituksen näistä Suomen ns. mielipidevangeista. En tunne meksikolaisen kenraalin tapausta. Tiedän, että omien totaalikieltäytyjiemme asemasta Amnesty puhuu ilmeisen harkittua paskaa. Näin ollen päädyn kääntämään sivua asiaa edes suuremmin ajattelematta.

Itse arvostan Amnestya yleisesti ottaen, mutta nykyisellä toiminnallaan järjestö syö uskottavuuttaan minun ja monien muiden silmissä ja hidastaa näin ollen asiansa edistämistä. Ja se on sääli.

Samaa mieltä että muutama heppu saa äänensä kuuluviin todella hyvin. Moni poliitikko olisi kateellinen! Taitaa ne samat heput vaan olla näitä kettupoikia ja amnestyn toiminnassa mukana...

Ja mitä amnestyyn tulee niin eiköhän siltä mennyt uskottavuus Timothy McVeightin tapauksessa. Normaalisti kynttilät palaa USA:n lähetystön edesssä kun joku teloitetaan, mutta McVeightin kohdalla ei tainnut kukaan vaivautua. Joten se siitä Amnestystä. Se että oliko McVeightin teko oikein onkin jo sitten eri asia.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Amnestyn toiminta on ihan jees mutta oikeastaan aika v...tun typerää ja merkityksetöntä.
Siis jos ne ihan tosissaan luulee että joku XXX:m johtaja päättää lopettaa vakien piiskaamisen sen takia että Amnesty lähettää kirjeitä ym. niin ei kyllä vahvasti mene heillä.
Pääsääntöisesti olen kyllä vahvasti sitä mieltä että Amnestyt, Attacit ym roska järjestöt ovat pelkkiä hyvinvointivaltioiden pullamössölasten leikkikehiä joissa he saavat kuvitella tekevänsä jotain tärkeää kun muuten virikkeitä elämässä ei ole tarpeeksi.
Kun kaikki elämän edellytykset ovat ok (lämmitys talvella, ituja saa ostaa kaupasta, isukilla rahaa takataskussa jne.) on vaikea samaistua joihinkin kehitysmaalapsiin joilla on 2 vaihtoehtoa a) tehdä töitä Nikelle nälkäpalkalla b) kuolla nälkään.
Miksei Amnesty puutu siihen että Venäjällä on talvisin aika kylmä ja sellainen aiheuttaa vammoja joidenkin mielelle= ihmisoikeusrikkomus, onhan se väärin että joku valtio pakottaa asukkaansa asumaan kylmässä jne.
Onneksi Amnesty ei joudu tekemään tulosvastuullista työtä koska saattaisi noilla talousteeseillä olla hiukan hankala pitää puljua pystyssä=ruokkia lapsia.
Jos kehitysmaat saisivat velkansa anteeksi miksei myös Suomi?
Miten moni kehitysmaa ei kykene harjoittamaan maataloutta 50% vuodesta? Miten suuri on kehitysmaiden velka asukasta kohtaan? potentiaalia kyllä löytyy mutta kykyä käyttää sitä?
On helppo taas kerran syyttää kolonialismia, suuryhtiöitä, globalisaatiota jne. kaikesta mutta silti jostain kumman syystä unohdetaan se että suurimmassa osassa kehitysmaita on jatkuvasti käynnissä jonkinsortin sota tai vallankaappaus.

Sitten taas saa lukea näitä hienoja teknologiaa ja globalisaatiota vastustavia teesejä jotka on tehty Microsoft Wordilla.
Pentti Linkola on ainoa jonka mielipiteitä viitsin edes kuunnella (ei sen puoleen että ne yhtään kiinnostaisivat) koska hän sentään "seisoo sanojensa takana".

pöh joku varmaan sanoo minulle että olenhan minä syntynyt Suomeen ja olen siksi niin onnellisessa asemassa jne.
No niinhän se on, minulla kävi tuuri jollain muulla ei. Maailma ei ole oikeudenmukainen. Miksi minun pitäisi tuntea sääliä jotain sellaista kohtaan jolla kävi huono tuuri?

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Andrej
Juu. Sen sijaan sillä ei siis mielestäsi ole väliä, että tuo kuukausimäärä itsessään on yli kaksinkertainen sivareilla verrattuna siihen lyhimpään varusmiesaikaan?
Saanko minäkin laittaa sanoja sinun suuhusi? Mielestäsi ei siis ole mitään väliä sillä, montako tuntia palvelusvuorokaudesta on palvelusta ja montako tuntia saa tehdä mitä itse lystää ja missä lystää? Näinkö? Kuukausimäärien hokeminen ei ole kovin hedelmällistä siksi, että armeija voi kestää lyhimmillään kuusi ja pisimmillään 12 kuukautta.

Kokonaisrasittavuus vaihtelee paljon, kyllä. Tämä totuus vaan unohtuu kun kerrotaan, että kun lyhyin palvelus on kuusi kuukautta niin sivarin pituus on rangaistus. Kokonaisrasittavuutta arvioitaessa tiedustelujoukkojen alikersantin kokonaisrasittavuusaika on rangaistuksenomainen verrattuna sivarin kokonaisrasittavuuteen. Näillä rasittavuuksilla ja palvelusajoilla voidaan pallotella maailman tappin asti ilman minkäänlaista tulosta.

En oikein näe, että tämä keskustelu olisi kehittymässä yhtään mihinkään suuntaan. Sinun mielestäsi sivarin kesto on rangaistus, ja minun mielestäni kyseinen väite on potaskaa. Kumpikin pystyy perustelemaan väitteitään tavoilla, jotka tietystä näkökulmasta voidaan asettaa kyseenalaiseksi mikäli halutaan. Minulle sopii, jos jätetään tämä tähän ja sovitaan, että tuli tasatulos. Passaako?

Mikäli homma jatkuu, niin pääsen osallistumaan vasta aikaisintaan keskiviikkona.

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ensi alkuun anteeksipyynto Designerille asiattomasta sanojen asettelusta aiemmassa viestissäni.

Kumpikin pystyy perustelemaan väitteitään tavoilla, jotka tietystä näkökulmasta voidaan asettaa kyseenalaiseksi mikäli halutaan.

Tämä juuri on se mitä yritin sanoa. Rajanveto palvelusaikojen pituuksien kanssa on erittäin vaikeaa. Toisaalta myös palveluksessa olevan elämäntilanne varmasti vaikuttaa siihen, mikä olisi paras suhde kotilomien ja palveluksen keston välillä.

Olisikohan jonkun (Suomi-Salamako?) joskus aiemmin heittämä ajatus siviilipalveluksen muuttamisesta kriisiaikojen siviilitehtävien koulutukseksi minkään arvoinen? Omasta mielestäni ajatus olisi ihan kehittämiskelpoinen, vaikkakaan en edes tarkkaan tiedä minkälaiset tehtävät voisivat olla kyseessä.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
"Olisikohan jonkun (Suomi-Salamako?) joskus aiemmin heittämä ajatus siviilipalveluksen muuttamisesta kriisiaikojen siviilitehtävien koulutukseksi minkään arvoinen? Omasta mielestäni ajatus olisi ihan kehittämiskelpoinen, vaikkakaan en edes tarkkaan tiedä minkälaiset tehtävät voisivat olla kyseessä"

Tämä olisi ehdottomasti loistava idea..ainakin lääkintähuollossa tarvitaan takuulla miehiä ja samalla "taisteluun kykenevät" lääkintämiehet voitaisiin vapauttaa etulinjaan, lähemmäksi taistelua. Nythän osa lämäreistä on jossain JSP:llä jossa periaatteessa ei ole vaaraa joutua taisteluun.
Samoin ruokakuljetukset omassa selustassa ym. huolto voitaisiin ihan hyvin toteuttaa sivareilla. Periaatteessa kun tuohon lisäisi vielä just vaikkapa mahiksen saada E-kortteja niin sivaristakin voisi olla jotain hyötyä.

Eri asia sitten suostuisivatko (mutu) sivarimiehet tuohon, siinähän sitä jouduttaisiin sodan aikana edistämään ihmisten tappamista ym.

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti varjo
Eri asia sitten suostuisivatko (mutu) sivarimiehet tuohon, siinähän sitä jouduttaisiin sodan aikana edistämään ihmisten tappamista ym.

Tähän en tiedä vastausta, mutta jossain määrin "armeijakielteisesti" ajattelevana voin omasta puolestani sanoa ettei haavoittuneiden auttaminen ainakaan minun vakaumukseni vastaista ole.

Itse asiassa käsittääkseni juuri tuontapaiset tehtävät olisivat mahdollisesti todellisessa kriisitilanteessa sivareiden hommia. Mitään päätöstähän tästä ei ole olemassa.

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti varjo
Pääsääntöisesti olen kyllä vahvasti sitä mieltä että Amnestyt, Attacit ym roska järjestöt ovat pelkkiä hyvinvointivaltioiden pullamössölasten leikkikehiä joissa he saavat kuvitella tekevänsä jotain tärkeää kun muuten virikkeitä elämässä ei ole tarpeeksi.

Pääsääntöisesti olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että noissa järjestöissä toimiminen on nuorison harrastuksena sieltä terveimmästä päästä - kun aletaan miettiä, milläs kaikilla muilla keinoin ne kansakunnan toivot tapaavat liian aikansa tappaa.

On helppo taas kerran syyttää kolonialismia, suuryhtiöitä, globalisaatiota jne. kaikesta mutta silti jostain kumman syystä unohdetaan se että suurimmassa osassa kehitysmaita on jatkuvasti käynnissä jonkinsortin sota tai vallankaappaus.

Olennaista nähdäkseni ei todellakaan ole se, kenen on syy, vaan se, miten asioita voitaisiin parantaa. Ikävä, jos olet saanut kansalaisjärjestöjen kirjoittelusta tuollaisen kuvan. Syyttämistä vain ei voi kokonaan välttää, jos asioiden syy-seuraus-suhteita halutaan pohtia.

Kansalaisjärjestöjen ei tarvitse nostaa tapetille sotia ja vallankaappauksia, koska ne ovat yleensä ne ainoat asiat, jotka kehitysmaista muutenkin yltävät telkkariuutisiin ja lehtiin. Ne kun negatiivisina, nopeatempoisina ja dramaattisina tapahtumina soveltuvat hyvin vallitseviin uutiskriteereihin.

No niinhän se on, minulla kävi tuuri jollain muulla ei. Maailma ei ole oikeudenmukainen. Miksi minun pitäisi tuntea sääliä jotain sellaista kohtaan jolla kävi huono tuuri?

Hei, ei täällä kukaan ole kirjoittanut, mitä sinun pitäisi tuntea. Muutenkin kirjoituksesi perusteella vaikuttaa siltä, että kotonasi käy joka päivä edustajia ainakin viidestä kansalaisjärjestöstä, ja he kaikki yrittävät saada sinut väen väkisin jäsenekseen. En minä ainakaan yritä ketään käännyttää.

Lisäyksenä tuohon sivarin muuttamiseen kriisinhallintakoulutukseksi: Täällä on ainakin yksi sivari, joka kannattaa lämpimäsi tuollaista muutosta.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti varjo
Amnestyn toiminta on ihan jees mutta oikeastaan aika v...tun typerää ja merkityksetöntä.
Siis jos ne ihan tosissaan luulee että joku XXX:m johtaja päättää lopettaa vakien piiskaamisen sen takia että Amnesty lähettää kirjeitä ym. niin ei kyllä vahvasti mene heillä.

Luepa päivän Hesarista sivulta D4 juttu missä pohditaan sähköpostikampanjoiden merkitystä. Ja oletko ihan vakavissasi sitä mieltä että esim. Attacin toiminnalla ei ole mitään seuraamuksia? Pakkohan päättäjien on ottaa tosissaan myös vastapuoli, nähtiinhän se taas Barcelonassa...

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
"Luepa päivän Hesarista sivulta D4 juttu missä pohditaan sähköpostikampanjoiden merkitystä. Ja oletko ihan vakavissasi sitä mieltä että esim. Attacin toiminnalla ei ole mitään seuraamuksia? Pakkohan päättäjien on ottaa tosissaan myös vastapuoli, nähtiinhän se taas Barcelonassa!"

Se mitä minä näin oli rikotut ikkunat ja tuhottu omaisuus. Jos Rooman kaatoi Hunnien tulo niin nyky-yhteiskunnalle tulee yhtä kalliiksi sallia mielenosoitukset :)

Seuraamuksia voi kyllä olla ei siinä mitään mutta olisiko niitä ilman Attacia? Siinähän se pointti on. Kaikki mitä Attac ym. saavat aikaan hehkutetaan mutta kaikki se mitä ei saada aikaan jää unholaan. Voidaan esittää asia kärjistäen ja Stalinia mukaillen:
"Montako euroa Attac on kasannut kehitysmaiden velkojen maksuun?"
tai
"Montako kaivoa Attac on rakentanut Afrikkaan?"

Ja miksi ihmeessä Attac on aina vastapuoli?
Onko se vain niin että joukko (PROVO) huumenuoria(%-osuus huumeiden käyttäjistä Attacissa vrt. %-osuus maailman johtajissa) olisi oikeassa ja kaikki muut väärässä.

Sähköpostikampanja...kuinka paljon rahaa kuluu tuon kampanjan toteuttamiseen ja "lukemiseen"...

Vuodatukseni oli yleistä laatua ja perustuu niihin lukuisiin ´dokkareihin ties mistä yhdistyksistä, yleisönosastonkirjoituksista ja TV-haastatteluista ym.

"Syyttämistä vain ei voi kokonaan välttää, jos asioiden syy-seuraus-suhteita halutaan pohtia"

Mitä väliä sillä on mitä historiassa tapahtui?
Ei se ole Ranskan vika että Ranska aikanaan oli niin vahva että se kykeni alistamaan afrikkalaisia jne. Mielestäni olisi parempi keskittyä siihen mikä tilanne on tänään, ei siihen miksi se on sitä mitä se on(historioitsijoiden hommaa). Miten monessa maassa soditaan? Johtuvatko sodatkin suuryhtiöistä ja globalisaatiosta.
Jos Attac lähettäisi vaikkapa tuon norsulauman Zimbabween vaalityöntekijöiksi voisin jopa arvostaa järjestöä.
Minä en halveksu sitä työtä mitä tehdään vaan sitä tapaa millä asiat tuodaan esille.

Ja "vihani" kyseisiä järjestöjä kohtaan johtuu lähinnä sellaisista kettutytöistä ym. jotka tuhoavat toisten ihmisten elinkeinoja vain sen takia että pitävät omaa ideologiaansa niin paljon parempana kuin sitä toista. Tuota varten on kehitetty sota, tätä ei kuitenkaan saa käydä järjestöjä vastaan vrt. ampumatapaus.

Kuten olen jo aikaisemmin sanonut:
Otan kyseisten järjestöjen nokkamiehet mukaani Lapin vaellukselle jossa minulla on nykyteknologian ihmeitä (Gorevaatteet, primuskeitin ym. mutta ei kuitenkaan siis mitään liioiteltua)ja he saavat selvitä vaikkapa 200 kilsan vaelluksen luonnollisilla varusteilla. Ruoka kannetaan kuitenkin itse jos haluaa.

Lopetuspaikassa sitten odottaisi ydinsähköllä lämmitetty sauna ja coca-colaa ym. Minulla olisi taksi odottamassa ja muille antaisin kartan mistä löytää lähimmän bussipysäkin ja bussiaikataulun. Katsotaan sitten miten ideologiat kestävät.
Ja ihan vinkiksi, vaatii n. 13kg salaattia päivässä jotta energiatalous pysyy kunnossa ilman lihaa.

Näin yleisesti mutta keskitytään nyt kuitenkin tähän totaali-asiaan ja perustetaan vaikka oma ketju tälle keskustelulle jos teitä edes kiinnostaa asiasta keskusteleminen.
Olen kyllä "tunteellisella" tuulella nyt että keskustelusta ei ehkä tulisi kehittävää.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
George Orwell kirjoitti toisen maailmansodan aikana että aseistakieltäytyjät nojasivat siihen että Kuninkaallinen laivasto ja ilmavoimat pitivät natsi-Saksan poissa Englannista. Kysymyksessä oli siis sen yhteiskunnan heikentäminen, joka tarjosi lain suojan mielipiteille keskellä taistelua elämästä ja kuolemasta sellaista maata vastaan, joka näin ei tosiaankaan tehnyt. Eli käytännössä englantilaiset aseistakieltäytyjät auttoivat natsi-Saksaa, eivät pasifismia.

(Saksassahan tälläisiä henkilöitä odotti keskitysleiri kidutuksen jälkeen ja yllättäen aseistakieltäytyjät olivatkin hyvin, hyvin vähissä.)

Suomikin on niin kehittynyt maa että se tarjoaa totaalisen turvallisen vaihtoehdon tähän "marttyyriuteen" ja riskittömään maailmanparantamiseen. Siksi se toiminta näyttääkin niin täysin triviaalilta ja totaalisen mukavuudenhaluiselta. Saadaan hyvä omatunto kun vastustetaan asioita sen perusteella että ne eivät ole täydellisiä. Mutta nämä meidän läntiset yhteiskunnat ovat vapaan keskustelun ja mielipiteenvapauden suhteen toistaiseksi ihmiskunnan historian edistyksellisimmät.

Eli tällä hetkellä olemme pohjoismaissa suurin piirtein oikeudenmukaisimmassa yhteiskunnassa mitä ikinä on ihmiskunnan historian aikana ollut konkreettisesti olemassa - vaikka ollaankin täydellisyydestä todella kaukana. Kun tietää mitä on tapahtunut historiassa, pitää Suomea äärimmäisen sivistyneenä ja brutaalin väkivallan ja mielivallan vastaisena valtiona.

Siksi sitä kannattaakin myös asein puolustaa.

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
varjon kirjoittamaa
Näin yleisesti mutta keskitytään nyt kuitenkin tähän totaali-asiaan ja perustetaan vaikka oma ketju tälle keskustelulle jos teitä edes kiinnostaa asiasta keskusteleminen.

Joo, lopetan myös omasta puolestani keskustelun johtamisen sivuraiteille. Totta ihmeessä näistä asioista keskusteleminen kiinnostaa aina, mutta en tiedä, onko juuri nyt syytä avata uutta ketjua. Jotenkin minulla on sellainen hytinä, että me päädymme joka tapauksessa näihin asioihin takaisin ennemmin tai myöhemmin... :)

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siviilikriisinhallinnasta

Ideahan on siinä, että siviilipalvelusmiehet todellakin saisivat koulutusta nykyisen erittäin kirjavan ja sekavan palveluspaikkamuodon sijaan tehtäviin, jotka olisivat kriisin aikana keskeisiä ei-sotilaallisia tehtäviä. Näitä ovat erityisesti väestöhuolto, palo- ja pelastustoimi sekä sosiaalitoimi.

Koska kyseiset tehtävät ovat niin rauhan kuin sodankin aikana pitkälti kuntien harteilla, tulisi kunnat velvoittaa järjestämään kyseinen koulutus ja sijoittamaan sivarit sodan ajan tehtäviinsä. Luonnollisesti valtion tulisi tukea kuntia koulutuksen järjestämisessä. Tässä mallissa sivareille tulisi myös kertausharjoitusvelvollisuus, kertauksissa taitoja kerrattaisiin ja opeteltaisiin uutta. Tätä kautta voitaisiin aivan perustellusti lähteä sitten lyhentämään siviilipalveluksen pituuttakin jopa enemmän kuin kuukaudella, mistä yleisesti on ollut puhetta.

Tasapaino sivarin ja armeijan välillä on nähdäkseni saavutettavissa, jos siihen on vain halua. Nykyaikaisessa kriisissä sotilaallinen ja ei-sotilaallinen kriisinhallinta alkavat olla yhtä tärkeitä, koska sodankäynti koskettaa koko yhteiskuntaa. Nykyinen sivarisysteemi on vain huono, se ei palvele oikeastaan kenenkään etuja ja saa turhaa vastakkainasettelua aikaiseksi. Uudessa mallissa putoaisi pohja sivareihin ankaraa kritiikkiä osoittavilta, mutta toisaalta varsinkin totaaleilta menisi kaikki uskottavuus. Jos senkään jälkeen ei kiinnosta yhteiskuntaa palvella joko armeijan tai sivarin käymällä, ei yhteiskuntaakaan tarvitse kiinnostaa oikeuksien antaminen totaaleille.

Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Siviilipalvelusta nykymuodossaan ei olisi edes olemassa ilman totaalikieltäytyjiä, joten tästäkin syystä totaalikieltäytyjien tuomitseminen siltä istumalta kuulostaa kummalliselta. Maailmassa muutokset eivät tapahdu yleensäkään ilman tienraivaajia ja totaalit kyseenalaistavat aivan välttämättömällä tavalla yhteiskuntamme toimintatapoja. Syöttävää kättä on pakko purra, se on nyt ja tulevaisuudessa elinehtomme.

Totaalien joukosta harvoin löytyy mitään superstaroja, se on pakko myöntää. Yleensä he ovat fanatisoituneita tapauksia joilta (luultavasti) puuttuu kokonaiskäsitys maailmasta ja ihmisyydestä. Netistä löytyy monen totaalin puheenvuorot kirjoitetussa muodossa tuomitsemisoikeudenkäynneistä ja oikeastaan kertaakaan ei ole tullut valaistunutta tunnetta niitä lukiessa. Ehkä joku vielä joskus uskoo omaan ylivertaisuuteensa ja pitää niin loistavan puheen, että voi nauraa koko matkan vankilaan, nolata syyttäjän ja tuomariston monipuolisuudellaan.

Sivarin ja armeijan tuntimäärien vertailun mielettömyys tulee esille esim. jos ajateltaisiin sivarin kestävän tunnin päivässä (vaikkapa 45 minuutin matkustuksen päässä, jota ei tietenkään laskettaisi). Tällä periaattella sitä oltaisiin tehokkaasti kiinni 8 vuotta. Reilu peli eikö totta? _Ne_ (armeijan käyneet) taas jotka valittavat armeijan 24/7 meiningistä ja vertailevat sitä sivarin klo 8-16:een eivät edes tiedä mistä valittavat. Eivät he valita vapauden puutteen takia, vaan siksi koska eivät edes tiedä mistä vapaudessa on pohjimmiltaan kyse. Sama kuin syntymäsokealle kuvailisi värejä, kiinalaiselle psyykettä tai naiselle logiikkaa. ;)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy