Viestin lähetti varjo
Pääsääntöisesti olen kyllä vahvasti sitä mieltä että Amnestyt, Attacit ym roska järjestöt ovat pelkkiä hyvinvointivaltioiden pullamössölasten leikkikehiä joissa he saavat kuvitella tekevänsä jotain tärkeää kun muuten virikkeitä elämässä ei ole tarpeeksi.
Pääsääntöisesti olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että noissa järjestöissä toimiminen on nuorison harrastuksena sieltä terveimmästä päästä - kun aletaan miettiä, milläs kaikilla muilla keinoin ne kansakunnan toivot tapaavat liian aikansa tappaa.
On helppo taas kerran syyttää kolonialismia, suuryhtiöitä, globalisaatiota jne. kaikesta mutta silti jostain kumman syystä unohdetaan se että suurimmassa osassa kehitysmaita on jatkuvasti käynnissä jonkinsortin sota tai vallankaappaus.
Olennaista nähdäkseni ei todellakaan ole se, kenen on syy, vaan se, miten asioita voitaisiin parantaa. Ikävä, jos olet saanut kansalaisjärjestöjen kirjoittelusta tuollaisen kuvan. Syyttämistä vain ei voi kokonaan välttää, jos asioiden syy-seuraus-suhteita halutaan pohtia.
Kansalaisjärjestöjen ei tarvitse nostaa tapetille sotia ja vallankaappauksia, koska ne ovat yleensä ne ainoat asiat, jotka kehitysmaista muutenkin yltävät telkkariuutisiin ja lehtiin. Ne kun negatiivisina, nopeatempoisina ja dramaattisina tapahtumina soveltuvat hyvin vallitseviin uutiskriteereihin.
No niinhän se on, minulla kävi tuuri jollain muulla ei. Maailma ei ole oikeudenmukainen. Miksi minun pitäisi tuntea sääliä jotain sellaista kohtaan jolla kävi huono tuuri?
Hei, ei täällä kukaan ole kirjoittanut, mitä sinun pitäisi tuntea. Muutenkin kirjoituksesi perusteella vaikuttaa siltä, että kotonasi käy joka päivä edustajia ainakin viidestä kansalaisjärjestöstä, ja he kaikki yrittävät saada sinut väen väkisin jäsenekseen. En minä ainakaan yritä ketään käännyttää.
Lisäyksenä tuohon sivarin muuttamiseen kriisinhallintakoulutukseksi: Täällä on ainakin yksi sivari, joka kannattaa lämpimäsi tuollaista muutosta.