Mainos

Suomen "mielipidevangit"

• 5 608
  • 68

Hemba

Jäsen
Eilen se sitten selvisi. Suomessa on mielipidevankeja. Kari Mokko oli tehnyt oikein ohjelman näistä väärinkohdelluista ihmispoloista, jotka joutuvat Suomen oikeuslaitoksen toimesta kärsimään vapaudenriistoa vakaumuksensa takia.

Mielipidevangilla käsittääkseni tarkoitetaan henkilöä, joka poliittisen näkemyksensä johdosta vangitaan ja pidetään huonoissa oloissa, koska ajattelee toisin.

Suomessa kuitenkin on mahdollista valita, meneekö inttiin vai ei. Laissa on säädetty, että siviilipalvelusrikkomuksesta tulee linnaa. Eli kieltäytyjät tekevät tietoisen valinnan vankilaan menemisestä, ei heitä sinne pakoteta. Eli termiä mielipidevanki on vähän väärinkäytetty tässä asiassa.

Eilisessä ohjelmassa yksikin näistä "vangeista" julisti, ettei hänen mielestään yhteiskunta ole tehnyt mitään, minkä vuoksi sitä kannattaisi puolustaa. Missä ko. henkilö on oppinut lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan? Kunnallisessa peruskoulussa. Missä on hampaat paikattu, ilmaiseksi? Kunnallisen terveydenhuollon piirissä.

Miten joku voi loukata toista ihmistä (tarkoitan tässä yhteydessä veteraaneja) niin paljon, että menee tuollaista sanomaan?

Itse en sotaa ihannoi. Missään tapauksessa en sitä toivo. Armeijan olen käynyt. Jos joku kysyisi, että miksi, voisi kai sanoa, että olin sen ainakin tälle yhteiskunnalle velkaa edellämainittujen ilmaisten palveluiden takia.

Taitaa olla vaan niin, että tämä yhteiskunta on niin hyvä paikka olla, että näillä "hipeillä" on aikaa ja energiaa pohtia tuollaisia asioita, kun ei tarvitse käydä töissä, jos ei halua, Kela maksaa. Ruokaa saa kaupasta, ei tarvitse roskiksesta hakea. Kukaan ei vainoa, saa olla sellainen, kun itse haluaa.

Suututti katsella eilen näiden "mielipidevankien" selittelyä, mutta minkäs teet. Jokainen tekee omat valinnat.

Mitäs mieltä muut kirjottelijat ovat asiasta?

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ilman sen kummempia kannanottoja: Jos et mene armeijaan etkä sivariin, niin sittenpä lusit. Ei siinä sen ihmeempää.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti BigRedBob
Ilman sen kummempia kannanottoja: Jos et mene armeijaan etkä sivariin, niin sittenpä lusit. Ei siinä sen ihmeempää.

Ei siellä lusita. Kaverit on avovankilassa, käyvät päivisin töissä ja saavat huomattavasti enemmän liksaa kuin sivarit.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti BigRedBob

Voiko olla mahdollista, että olen kanssasi kerrankin tämän tyyppisissä asioissa samaa mieltä? ;)

Hemba tuossa jo hyvin asiaa perusteli, odotan mielenkiinnolla vastakommentteja, että saadaan tästä sota aikaiseksi.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Hemba
Eilisessä ohjelmassa yksikin näistä "vangeista" julisti, ettei hänen mielestään yhteiskunta ole tehnyt mitään, minkä vuoksi sitä kannattaisi puolustaa.
En tuota ohjelmaa nähnyt, joten on pakko kysyä: Kertoiko tämä hieno ihminen sitä, mihin yhteiskuntaan aikoo muuttaa? Jos kerran yhteiskunta ei ole tehnyt hänelle mitään hyvää, niin hänen kyllä kannattaa lähteä pois. Hyvä kauppa, jossa molemmat, eli yksilö ja yhteiskunta, voittaisivat.

Minulle on täysin sama, käykö intin vai sivarin. Jos ei suostu kumpaankaan, niin sitten avovankilaan. Mielipidevankeina totaaleja pitää vain Amnesty International, joka ei kyllä ole tasan minkäänlainen auktoriteetti. Nämä ihmiset ilmeisesti haluavat elää paikassa, jossa heillä on oikeuksia mutta ei velvollisuuksia. Ihan vapaasti, mutta jossain muualla kuin Suomessa.

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En oikeastaan ole sen kummemmin mitään mieltä totaalikieltäytyjistä, ymmärrään perustelut mutta en ole kaikista niistä samaa mieltä.

Eräs huomionarvoinen asia kuitenkin tuossakin ohjelmassa esitettiin: Pahoinpitelystä, joskus törkeästäkin, selviää ehdonalaisella. Sen sijaan asevelvollisuudesta kieltäytymisestä saa puoli vuotta ehdotonta.

Muokkausta: Niin, ja muistutan vielä, että totaalikieltäytyjät eivät ole Amnestyn listalla siksi, että totaalikieltäytyjät laitetaan vankilaan, vaan siksi, että siviilipalvelus on kestonsa vuoksi rangaistus, ei vaihtoehto.

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Minä olen sitä MIELTÄ, että saan ajaa autolla niin lujaa kuin mieleni tekee!

Ai että en saa...

Jos siis joudun vankilaan, olenko mielipide vanki?

Eiköhän tässä taas järki käteen! Jos laki sanoo jotain, ja sitä rikot, joudut vankilaan. Piste. ET ole silloin mielipidevanki, jos vain sattumalta olet sitä MIELTÄ, että laki on tyhmä...

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti sopuli
Ei siellä lusita. Kaverit on avovankilassa, käyvät päivisin töissä ja saavat huomattavasti enemmän liksaa kuin sivarit.
Kiitos selvennyksestä, en näet nähnyt kyseistä ohjelmaa.

Viestin lähetti Suomi-Salama
Voiko olla mahdollista, että olen kanssasi kerrankin tämän tyyppisissä asioissa samaa mieltä? ;)
Ilmeisesti vahinko on päässyt tapahtumaan. ;) Siis ihan vakavasti ottaen, laki on mikä on ja sitä pitää kunnioittaa.

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Tämä yksikin tapaus, joka juuri vapautui linnasta em. ohjelmassa. Haaveili siinä yliopistosta sekä opettajan urasta. Näyttää varmaan hyvältä papereissa tollanen linnatuomio. Onnea vaan.

Muutenkin kyllä täytyy ihmetellä....jos ne aseet nyt ei sitten sovi siihen vakaumukseen, niin armeijassahan on tarjolla myöskin (ainakin oli) aseeton palvelus. Ja jos sitä ei kuuppa kestä, niin sit sivariin. Jos ei sinnekkään voi mennä, niin kyllä hiukan mietityttää.
Monet sanoivat syyksi nimenomaan sivarin pitkän keston, mutta käsittääkseni koko tähän totaaliprosessiin sekä linnareissuun kuluu kyllä enemmän huomaattavasti aikaa... Aika rassukan kuvan sain koko sakista. Mutta, jokainen taaplaa tyylillään, eipä ole mun asia.

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti Spencer
Tämä yksikin tapaus, joka juuri vapautui linnasta em. ohjelmassa. Haaveili siinä yliopistosta sekä opettajan urasta. Näyttää varmaan hyvältä papereissa tollanen linnatuomio. Onnea vaan.

Muutenkin kyllä täytyy ihmetellä....jos ne aseet nyt ei sitten sovi siihen vakaumukseen, niin armeijassahan on tarjolla myöskin (ainakin oli) aseeton palvelus. Ja jos sitä ei kuuppa kestä, niin sit sivariin. Jos ei sinnekkään voi mennä, niin kyllä hiukan mietityttää.
Monet sanoivat syyksi nimenomaan sivarin pitkän keston, mutta käsittääkseni koko tähän totaaliprosessiin sekä linnareissuun kuluu kyllä enemmän huomaattavasti aikaa... Aika rassukan kuvan sain koko sakista. Mutta, jokainen taaplaa tyylillään, eipä ole mun asia.

Tämä minuakin on askarruttanut totaalikieltäytyjissä. Miten jotkut viitsivätkin uhrata noin hirveästi energiaansa ja aikaansa moisen asian takia? Laillisia vaihtoehtoja kun on tosiaan tarjolla, jos aseeseen ei halua koskea. Tuntemattoman Koskelakin puhui aikanaan siitä pienemmän riesan tiestä. Ja ottaa nyt tahallaan rekkariinsa linnatuomio. No, lopulta aika pienihän tämä ryhmä on eikä yhteiskunnan kannalta millään tavalla merkittävä ilmiö, mutta saa kyllä suhteettoman paljon näkyvyyttä tiedotusvälineissä.

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Vakio
Ja ottaa nyt tahallaan rekkariinsa linnatuomio.

Totaalikieltäytymisestä ei tule merkintää rikosrekisteriin, vaikka siitä vankilareissu tuleekin. Toki asia varmasti esille tulee silloin tällöin, mutta varsinaista rekisterimerkintää ei.

Sitten vielä tuo aina yhtä nerokas "ei ne ole mielipidevankeja". Kyllä he periaatteessa ovat, koska kyseessä on poliittinen asia. Vai ovatko näin ajattelevat myös sitä mieltä, että vaikkapa Kiinassa ei ole poliittisia vankeja, koska paikallinen laki kyllä antaa oikeuden nakata vankilaan "väärien" mielipiteiden vuoksi. Tai vaikkapa eräiden suomalaisten vaikuttajien Siperiaan karkottaminen aikoinaan, sekin oli täysin silloisen Venäjän lain mukaista. Aste-eroja toki on, sitä en kiellä.

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Löytyykö jostainpäin Suomea sellainen muotti, jolla tehdään noita totaalikieltäytyjiä: pitkätukkaisia, huumoripartaisia kasvinsyöjiä.

Jotenkin tulee sellainen olo, että taitaa kieltäytyminen olla enemmän sellainen muotiasia.

En kyllä silti ole vankeustuomion kannalla.

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Vakaumus. Onko se sellainen asia joka kannattaa ylläpitää vaikka päätä sahataan irti? Marttyyreja? On mullakin vakaumus että en peraatteessa syö paskaa. Mutta jos maailmasta ruoka loppuu, niin vakaumus kyllä muuttuu ja kakka uppoaa huiviin.

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti Andrej

Totaalikieltäytymisestä ei tule merkintää rikosrekisteriin, vaikka siitä vankilareissu tuleekin. Toki asia varmasti esille tulee silloin tällöin, mutta varsinaista rekisterimerkintää ei.

Sitten vielä tuo aina yhtä nerokas "ei ne ole mielipidevankeja". Kyllä he periaatteessa ovat, koska kyseessä on poliittinen asia. Vai ovatko näin ajattelevat myös sitä mieltä, että vaikkapa Kiinassa ei ole poliittisia vankeja, koska paikallinen laki kyllä antaa oikeuden nakata vankilaan "väärien" mielipiteiden vuoksi. Tai vaikkapa eräiden suomalaisten vaikuttajien Siperiaan karkottaminen aikoinaan, sekin oli täysin silloisen Venäjän lain mukaista. Aste-eroja toki on, sitä en kiellä.

Ai ei tule merkintää ja avovankilassa ollaan ja nostetaan liksaa. Niin sitä pitää. Ilmankos tuokin vaihtoehto on koettu houkuttelevaksi.

Mitä tulee sitten siihen onko kyseessä mielipidevanki vai ei, niin olen kanssasi eri mieltä. Demokraattisesti säädetyn lain rikkominen ei ole mielipidekysymys eikä poliittinen asia. Lakia on noudatettava tai saa tuomion.

Sellainen olisi mielipidevanki, joka heitettäisiin tyrmään siitä hyvästä, että hän sanoo julkisesti, että yleinen asevelvollisuus on päin helvettiä.

Viimeksi muokattu:

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Andrej
Sitten vielä tuo aina yhtä nerokas "ei ne ole mielipidevankeja". Kyllä he periaatteessa ovat, koska kyseessä on poliittinen asia.

Olen eri mieltä. He eivät ole mielipidevankeja niin kauan, kun heidän kieltäytymisensä syy on aseisiin koskeminen, ja vaihtoehto aseettomuudelle on tarjolla.

Vertaus Kiinaan on kyllä loistavaa huumoria, kiitos :D

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Joillakin kansalaisaktivisteiksi itsensä mieltävillä on tapana monimutkaistaa ja ideologisoida kaikki eteen tulevat asiat, ennenkaikkea hankaluudet. Eiköhän tässä ole kyse samasta asiasta. Kun aseet eivät miellytä ja sivarikin on niin pitkä, niin... heureka! Minun ihmisoikeuksiani poljetaan!

Itsellänikin on toki periaate, joka estää armeijan suorittamisen. Periaate on se, että minua eivät itseäni tyhmemmät komentele. Sama pätee myös työelämässä. Se on kuitenkin täsmälleen oma valintani, enkä näe mitään syytä lähteä syyttelemään yhteiskuntaa ja tekemään itsestäni marttyyria. Sivariin mennään sitten, kun sen aika koitaa.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Yleensähän näillä yhteiskuntaan vihamielisesti "toisinajattelijoilla" on taipumus muokata omia mielipiteitään omien tarpeiden ja ajanjaksojen mukaan. Kun koulut on käyty ja hampaat paikattu voidaan protestoida kaikkea vastaa. Sitten kun tulee vanhuus ja alkaa paikkoja kolottamaan, niin yhteiskunta on taas tervetullut apuun.

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totaalikieltäytyjä. Pelkästään tuo sana estää heitä suorittamasta siviilipalvelusta. Pelkästään tuo sana estää heitä edes anomasta vapautusta armeijasta. Jos he suorittaisivat armeijan siviilipalveluksena suorittaisivat he armeijan vastineen, eli he eivät enää olisi totaalikieltäytyjiä. Yhtälailla vapautus asevelvollisuudesta merkitsisi vain vapautusta, ei totaalikieltäytyjän statusta. Sana totaalikieltäytyjä merkitsee kieltäytymistä koko systeeminosasta eli heille ei saa kelvata mikään mikä viittaa koko armeijaan, ei edes vapautus. Systeemin ja valtion pitäisi vain unohtaa heidät.

Heidät pitäisi unohtaa.

Rangaistus, muistaakseni n. 130 päivää avovankilassa, on naurettava. Asuminen ruokineen ja kaiken päälle vielä työpaikka mistä saa palkkaa. Onko Andrej todella niin ettei tuosta käynnistä jää edes merkintää rekisteriin? Jos näin on, kuka hullu lähtee enää armeijaan vuodeksi kun "palkka" on n. 3.5 €/päivä?

Mutta heistähän tuleekin ihmisoikeusrikkomusten uhreja kun joutuvat vankilaan halustaan kieltäytyä armeijasta tai sen vastineesta. Väärin! Eivät he joudu vankilaan halustaan kieltäytyä armeijasta tai sen vastineesta vaan oikeasti kieltäytymällä siitä. Minäkään en joudu vankilaan haluamalla ryöstää pankin. Jos taas ryöstän sen on siitä luultavasti seurauksena vankilatuomio. Huomatkaa ero.

Todellakin, heidät pitäisi unohtaa.

Mistä näitä ihmisiä sikiää? He haluavat valtiolta etuisuuksia kuten edullisen koulutuksen, hammashuollon ym. mutta eivät ole valmiita suorittamaan yhtä vaivaista siviipalvelusta. Eikä mitään muutakaan korvaavaa.

Minä muuten taidan alkaa totaalikieltäytyjäksi verojen suhteen, mutta haluan kuitenkin ilmaisen terveydenhuollon ja koulutuksen. Poliisejakin pitäisi lisätä ja junalipun oltava ilmainen.

Todellakin, heidät pitäisi unohtaa kokonaan. Suomen passi pois ja Pietariin.

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tinde:
Olen eri mieltä. He eivät ole mielipidevankeja niin kauan, kun heidän kieltäytymisensä syy on aseisiin koskeminen, ja vaihtoehto aseettomuudelle on tarjolla.

Vakio:
Demokraattisesti säädetyn lain rikkominen ei ole mielipidekysymys eikä poliittinen asia. Lakia on noudatettava tai saa tuomion.

Jaa, se siis onkin lain säätämisprosessi joka määrittelee. Demokratisuuden raja taas on?

Sanoit, että mielipidevanki on sellainen, joka vangitaan mielipiteensä ilmaisemisen vuoksi. Mitä mieltä olet viime vuosisadan alun (vai edellisen lopun? Jestas tätä dementiaa) kutsuntalakoista, joilla suomalaiset protestoivat Suomen "oman" armeijan lakkauttamista vastaan? Ei lainmukaista, mutta minun nähdäkseni moraalisesti oikeutettua. Eikä heille suuria ongelmia olisi pelkästä protestoinnista syntynyt, jos kohta ei käsittääkseni tuosta kieltäytymisestäkään seurannut mitään mahdottomia rankaisutoimia.

Se mitä tässä yritän noinniinkuin pähkinänkuoressa selittää on se, että rajanveto on erittäin vaikeaa, varsinkin kun puhutaan moraalikysymyksistä. Jonkun mielestä voi olla ok ampua mieltään osoittava kansalaisaktivisti, joku taas ei suostuisi tappamaan vaikka sotatilassa oltaisiinkin. (viestin loppuun viitaten: tämäkään ei sitten ole vertaus)

Lisäksi muistuttaisin vielä, että on länsimaisen, yleisesti hyväksytyn näkemyksen mukaista, että siviilipalvelus on suhteellisen tasavertainen vaihtoehto asepalvelukselle. Tätä se ei Suomessa ole.

Vertaus Kiinaan on kyllä loistavaa huumoria, kiitos :D

Ei se ollut vertaus, se oli kysymys rajanvedosta. Mutta hyvä että perjantaisi ei ole surullinen.

Lisäystä: Siitä olen melkoisen varma, että siihen varsinaiseen rikosrekisteriin ei merkintää tule. Sen sijaan onhan noita muita merkintöjä, jotka varmasti asian paljastavat.

Viimeksi muokattu:

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Vakio
Ai ei tule merkintää ja avovankilassa ollaan ja nostetaan liksaa. Niin sitä pitää. Ilmankos tuokin vaihtoehto on koettu houkuttelevaksi.

Hitto vie. Mulla on surkea duuni, vähän vapaa-aikaa ja joudun itse maksamaan laskunikin! Siis, eli... öööh... Ei! En suostu nostamaan asetta veljiäni vastaan! Ylös solidaarisuus, alas valtiot ja ilmainen puhelin tänne! Rintamalle veljet, haluan päästä avovankilaan lomalle ja ylläpitoon!

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Onko muuten näin, että totaalikietäytyjät eivät saa puolustaa maataan sodan aikana? Itse olen sitä mieltä, että saattaa monen mieli muuttua matkan varrella. Esimerkkinä tästä vaikkapa jälkikasvu. Omat lapset taitavat olla sellainen asia, joiden tulevaisuuden puolesta jo taistellaankin.

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Andrej
Se mitä tässä yritän noinniinkuin pähkinänkuoressa selittää on se, että rajanveto on erittäin vaikeaa, varsinkin kun puhutaan moraalikysymyksistä. Jonkun mielestä voi olla ok ampua mieltään osoittava kansalaisaktivisti, joku taas ei suostuisi tappamaan vaikka sotatilassa oltaisiinkin. (viestin loppuun viitaten: tämäkään ei sitten ole vertaus)

Oletko siis sitä mieltä, että koska rajanveto on vaikeaa, sitä ei pidä vetää? Vai onko taas kyse siitä, että koska viiva ei sattumalta ole JUURI siinä missä SINÄ haluat, on se väärässä paikassa?

Lisäksi muistuttaisin vielä, että on länsimaisen, yleisesti hyväksytyn näkemyksen mukaista, että siviilipalvelus on suhteellisen tasavertainen vaihtoehto asepalvelukselle. Tätä se ei Suomessa ole.

Perustelut? Itse tulkitsisin tuon niin, että siviilipalvelusta pitäisi tiukentaa, jos sen kerran tulisi olla tasavertainen asepalvelukselle.

Mutta hyvä että perjantaisi ei ole surullinen.

Kiitos, yleensä varsinkin tosikot pitävät huolen siitä, mulla on hauskaa :D

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sodan aikana heidän tulisi olla rintamakarkureita ja rangaistus sen mukainen. Jos he taas änkevät väkisin loppumetreillä mukaan tulisi heidän toimia miinanraivaajina. Armeijassa saatujen miinanraivausoppien mukaisesti toimien.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Hemba
Juuri äsken firman lakimieheltä kysäsin, että tuleeko merkintää vai ei. Vastasi siihen, että ei nyt löydä sitä pykälää, mikä näin sanoo, mutta jos johonkin vankeusrangaistukseen tuomitaan, merkintä rekisteriin tulee ja varmasti. Näin mullen kerrottiin ja ainakin järki sanoo, että näin on.

Sano sille lakimiehelle, että sen palkalla vastaus 'en tiedä' ei tule kysymykseen...

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä sen tarkemmin avovankilan sisäkurista mitään.
Olen kuitenkin varma, että tämä vaihtoehto on kaikista löysin, jos vaihtoehtoina ovat armeija (180, 270 tai 362vrk), siviilipalvelus (390vrk), totaalikieltäytyminen (eilisen ohjelman perusteella muistaakseni 183 vrk).
Armeija on välillä pahempaa kuin vain vapaudenriisto; vittumaiset sisäkurikäytännöt syövät miestä oikein kunnolla, kun samaanaikaan avovankilassa lomaileva totaalikieltäytyjä katselee telkkaria tai tekee päivän työaskareitaan.

Noh, armeijan merkityksestä keskusteltiin jo toisessa ketjussa. Vaikka välillä oli vittumaista, olen kuitenkin koulutettu tärkeään tehtävään puolustamaan Suomea sodan aikana.

Nim. Ohi On 362, res. alik.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy