Viestin lähetti t4
Jokaiselle peruskoulun käyneelle suomen kielen oikeinkirjoituksen pitäisi olla itsestään selvyys - valkolakin omaavista puhumattakaan. Peruskoulun ja oppilaitosten yleensä, tavoitteena on tehdä oppilaistaan itsenäisiä henkilöitä ja työelämässä toimeen tulevia. Äidinkieli on tärkeintä mitä kouluissa ja oppilaitoksissa opetetaan. Ilman äidinkieltä, ihminen on kuin lapsi ilman (n)isää.
Valitettavasti, toisille oikeinkirjoituksen oppiminen saattaa aiheuttaa ongelmia. Syitä saattaa olla monia mutta suurin oppimiseen vaikuttava tekijä on motivaatio. Ihminen on siitä ihmeellinen otus, että motivoituneena mikään ei ole esteenä. Kymmenvuotias poika, jääkiekosta kiinnostunut, saattaa oppia kaikkien NHL-pelaajien nimet mutta kieliopin muistisäännöt tuottaa huomattavia ongelmia. Peruskoulun loputtua, kielioppi asioita ei ole motivaation puutteesta vieläkään opeteltu ja ilmeisesti äidinkielestä ei pysty jäämään edes luokalle - kertokoon joku viisaampi? Jatko-opiskelupaikoissa äidinkielen tunneilla luetaan kirjoja, kirjoitetaan aineita ja kuvataan videokameroilla mutta olisiko syytä palata kerran vielä äidinkielen peruspilarin eli kieliopin pariin – tuskin siitä kenellekään pysyviä vammoja aiheutuisi.
Miksi yleensä lähdin kirjoittamaan tästä aiheesta? Keskinkertaisuus, peruskoulun seiskat ja yo-kirjoitusten C, äidinkielen opinnoissa ovat selvästi nakertaneet uskoani kirjoittaa kirjeitä. Jokaisen kirjoitukseni jälkeen itseäni jää kaivelemaan kirjoitusvirheiden määrä sekä oikeinkirjoituksellisesti että kieliopillisesti. Tämä ei koske Jatkoaikaan tehtyjä ”sutasuja” vaan kirjeitä, joiden pitäisi pitää yllä asiakassuhteita. ja sen huomaa puhelinlaskusta.
Mikäli täältä nyt löytyy äidinkielen opettajia niin ottaisin mielelläni neuvoja vastaan paremman kirjallisen tuotoksen saamiseksi.
Minä en ole ketään neuvomaan mutta pilkkujen kanssa taistelijoille on hyvä muistilista:
Ei pilkkua näiden eteen:
ja, sekä, sekä - että, eli, tai, joko - tai, vai, mutta, vaan, sillä, siis, siksi, näet, nimittäin
En ole ihan äidinkielen opettaja, mutta julkisena palautteena voin ylläolevasta tekstistä poimia muutaman kohdan esiin:
valkolakin omaavista puhumattakaan
Valkolakkia ei voi omata, itse asiassa mitään ei voi omata. Vaihtoehtoina esimerkiksi saaneista, omistavista tms.
- - - - - -
Peruskoulun ja oppilaitosten yleensä,
Pilkku tulee myös peruskoulun-sanan perään, jotta tarkenne tai määre saataisiin oikein irroitettua lauseesta
- - - - - -
Ilman äidinkieltä,
yo-kirjoitusten C, äidinkielen opinnoissa
Pilkkua ei tule tähän kohtaan, koska kyseessä ei ole sivulause
- - - - - -
saattaa olla monia mutta suurin oppimiseen
NHL-pelaajien nimet mutta kieliopin
videokameroilla mutta olisiko syytä
Mutta-sanan eteen pilkku
- - - - - -
muistisäännöt tuottaa huomattavia
Monikollinen sana muistisäännöt vaatii monikkomuotoisen predikaatin eli verbin
-> muistisäännöt tuottavat huomattavia
- - - - - -
Peruskoulun loputtua, kielioppi asioita ei ole motivaation puutteesta vieläkään opeteltu ja ilmeisesti äidinkielestä ei pysty jäämään edes luokalle - kertokoon joku viisaampi?
Oikein kirjoitettuna:
Peruskoulun päätyttyä kielioppiasioita ei ole vieläkään opittu motivaation puutteen vuoksi. Äidinkielen vuoksi ei jätetä edes luokalle - vai tietääkö joku paremmin?
a) Peruskoulu ei lopu, vaan yksilön kohdalla saattaa 9. luokan jälkeen päättyä.
b) Kielioppiasia on yhdyssana.
c) Kielioppiasiat opetellaan kirjoista yms. eikä mistään motivaation puutteesta (puutteesta on elatiivimuoto sanasta puute ja sisäpaikallissijana vaikuttaa kysymykseen mistä?).
d) Äidinkielestä ei pysty jäämään luokalle (ks. kohta c ja elatiivimuotoasia)
e) Esimerkkilause ei ole kysymys, joten loppuun ei voi laittaa kysymysmerkkiä.
- - - - - -
Jokaisen kirjoitukseni jälkeen itseäni jää kaivelemaan kirjoitusvirheiden määrä sekä oikeinkirjoituksellisesti että kieliopillisesti.
Viittausvirhe: On mahdotonta, että oikeinkirjoituksellisesti tai kieliopillisesti voi kaivella. Tarkoitat varmaan, että oikeinkirjoitukselliset ja kieliopilliset kirjoitusvirheet kaivelevat sinua henkisesti. (kaivella henkisesti on kielikuva, jonka käyttö tuo lisäväriä tekstiin)
- - - - - -
. ja sen huomaa puhelinlaskusta.
Pisteen jälkeen tulee iso alkukirjain
- - - - - -
Ei pilkkua näiden eteen:
ja, sekä, sekä - että, eli, tai, joko - tai, vai, mutta, vaan, sillä, siis, siksi, näet, nimittäin
Faktavirhe, sillä kyseessä on lista rinnastuskonjunktioita, joiden eteen tietyissä tapauksissa tulee pilkku. Listasta puuttuu lopuke -kä, joka kuuluu edellämainittuun partikkeliryhmään (eiKÄ, enKÄ)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lyhyestä kirjoituksestasi löytyi useitakin kohtia, joihin pystyi puuttumaan. Tarkoitukseni ei sinänsä ollut "viilata pilkkua", vaan nostaa mielenkiintoiseen keskusteluun konkreettisen esimerkin mukaan.
Sisältö kirjoituksessasi oli hyvää asiatekstiä väitteineen ja perusteluineen.