Kai se on tuo ikä, kun laulajista suurinosa on näitä alle parikymppisiä niin jos pitää valita hittibiisi niin tulee juuri tuota Rihannaa yms. alkaa jo suunnattomasti tympiä tuo.
Kyllähän se pitää ilmeisesti hyväksyä että tässä alkaa olla jo melko vanha ja maku ei välttämättä ole enää ihan sama kuin näillä parikymppisillä.
Mutta on noissa R&B/Pop-biisien valitsemisessa minun mielestäni yksi aika merkittävä ongelma. Noita Rihannan jne. biisejä kun ei ole oikein suunniteltu esitettäväksi livenä pienen live-kokoonpanon kanssa. Kun kuuntelet noita alkuperäisiä versioita niin siellä on jumalaton määrä päällekkäisiä lauluraitoja ym. joita ei livenä voi toteuttaa oikein muuten kuin taustanauhan tai ison taustalaulaja-armeijan kanssa. Idolsissa on vaan se yksi Siitonen taustalla ja solistinakin juuri laulamisen alottaneita raakileita, niin eipä ihme että vähän valjulta kuulostaa. Ja muutenkin noissa biiseissä tunetetaan lauluja sen verran rankasti että monella alkuperäisartistillakin näyttää olevan vaikeuksia vetää noita omia biisejään livenä ilman isoa apua taustalaulajilta tai taustanauhoilta.
Eli käytännössä jos tuollaisia biisejä valitaan niin pitäisi olla käytössä American Idolin kaltainen iso orkesteri ja monta hyvää taustalaulajaa, tai sitten tehdä sitten ihan erilainen sovitus joka olisi riisutumpi ja ehkä jopa täysin akustinen. Sillä tavalla nuokin biisit saadaan toimimaan livenä ihan yhden laulajan voimin.
Ikävä kyllä tuolla vaan ei nyt oikein kukaan näytä kykenevän/haluavan tekemään tuollaista riisutumpaa sovitusta, vaan yritetään mennä mahdollisimman pitkälle alkuperäisellä sovituksella mutta tehdään se vajaalla orkesterilla ja yhden taustalaulajan toimin. Minä luulen että yksi osasyy saattaa olla se että noista kilpailijoista oikein kukaan ei näytä tietävän (Torstenia lukuunottamatta) oikeasti mitkä ovat heidän musiikilliset vahvuutensa ja kykynsä ja mikä tyyli olisi heille se toimivin. Suurin osa näyttää vaan toivovan että olisivat oman idolinsa kaltaisia ja yrittävät matkia näitä, vaikka omat rahkeet eivät siihen riittäisikään ja vaikka se ei välttämättä olisi heille se paras mahdollinen tyyli.
Tuosta kielestä minä olen sitä mieltä että laulajan pitää laulaa sillä kielellä mikä itsestä tuntuu luontevimmalta ja millä tuntee pystyvänsä kertomaan tarinan paremmin. Ja mielellään sen pitäisi mennä sen lisäksi niin että hallitsee hyvin sen kielen millä laulaa. Totta on että suomessa ainakin pop-musiikin puolella englannin kielellä laulavat suomalaiset artistit eivät oikein vaan tahdo myydä, ja varsinkin näiden Idolsin kautta nousseiden artistien kohdalla tämä on ollut vieläkin selkeämpi ja Anna Abreu taitaa olla ainoa joka on kunnolla lyönyt läpi englanninkielisellä musiikilla. Mutta tuo Abreun persoona nyt oli sellainen, ja sai taaksensa hyvät biisintekijät vielä, että olisi lyönyt läpi ihan millä kielellä vaan. Että jos Idols-kilpailija haluaa menestyksekästä uraa rakentaa kilpailun jälkeen niin järkevämpi kielivalinta olisi kyllä suomi, tai sitten pitäisi vaan olla ihan jumalattoman hyvä.