Loppujen lopuksi mä en usko, että toi BB-porukka on hirveen paljon keskimääräistä tyhmempää. Toki se meistä lätkäfoorumeilla pyörivistä korkeakoulutetuista tai muuten vaan älykkäistä saattaa tuntua siltä, mutta kyllähän ns. perusjengi on aika typerää. Miettikääpä muissa Volks-realityissä pyörivää porukkaa... Toisaalta varmaan tyhmemmällä jengillä on aavistuksen heikompi itsekritiikki, joten tunkevat sitten naamaansa esiin Tuurin kyläkaupassa tai Kalajoen hiekkasärkillä...
Jos kuvitellaan, että älykkyys pystyttäis mittaaman kattavasti (Mensan testit on aika suppeet, tosin kaipa niissä pärjääminen jotain osoittaa), niin mitä luulisitte näiden ihmisten älykkyysosamääriksi ?
Sebulla olis ehkä 110, joka alkaakin olla uskovaisen maksimia (provo), muilla sitten siinä 100 molemmilla puolin. Tiettyhän esim. joku Veera on aika tyhmä ihan pohjimmiltaan. Yleensä se menee vielä niin, että kun on lapsena vähän tyhmä niin se elämä menee semmoista rataa, että oikein korostuu nuo ominaisuudet. Kuilu siis kasvaa.
Sillä Mensa-Esalla se älykkyys oli sitten jotain 130+ (tiukimmalla keskihajonnalla), sitten on muutamia ollut ehkä tolta 110-130 väliltä. Voittajilla yleensä kaksinumeroista, maksimissa 100. Muutama ihan puupääkin osuu siihen sakkiin.
Ja itse olen sitä mieltä, että ei älykkyys aina tarkoita sitä, että olisi hirveän varautunut, hillitty. Mensa-Esa oli vähän ehkä karikatyyri tietynlaisesta alykkäästä henkilöstä.