Suomalaiset KHL:ssä kaudella 2013–2014

  • 159 041
  • 536
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Eikös tästä ole ollut jo jonkun aikaa huhuja, että nimenomaan Kapanen itse henkilökohtaisista syistä olisi suuntaamassa jo täksi kaudeksi Suomeen?
Voi ollakin vaikka en ole noita huhuja itse ollut kuulemassa.

Kazan vahvisti tänään neljän uuden ulkomaalaispelaajan sopimukset (Tim Stapleton, Shaun Heshka, Chris Bourque ja Tomas Vincour). Lisäksi joukkueessa on sopimuksen alla myös Janne Pesonen ja Jani Nieminen, joten joukkueen ulkomaalaiskiintiö on nyt ylittynyt (sopimuksen alla kuusi pelaajaa, viisi sallittu maksimi). Luulen että Kazan halusi päästää Kapasen pois, koska siellä halutaan nyt panostaa nuorempiin pelaajiin.

Uskon että myös Niemisen sopimus tullaan ostamaan ulos vielä ennen kauden alkua, koska kakkos/kolmosmaalivahtiin ei ole järjeä tuhlata yhtä ulkomaalaispaikkaa.
 
Luulen että Kazan halusi päästää Kapasen pois, koska siellä halutaan nyt panostaa nuorempiin pelaajiin.

Onneksi et puhunut asiasta faktana kuten sinulla usein on pahana tapana. Minä taas luulen, että Kazan olisi halunnut pitää Kapasen, mutta Kapanen syystä tai toisesta haluaa muualle.

Sentteriosastolta siis Kapanen ja Immonen ovat vaihtuneet Stapletoniin ja Svitoviin. Laituriosastolla puolestaan Morozov, Zaripov ja Zherdev ovat vaihtuneet Varnakoviin, Bourqueen ja Vincouriin. Sanoisin, että menetykset ovat hankintoja kovempia. Paljon toki riippuu KHL:n ulkopuolelta hankittujen Vincourin ja Bourquen onnistumisista. Aiemmin Bourque ei Venäjällä onnistunut. Muuten Bourquella on ensi kaudesta voimassaoleva sopimus Bostonin kanssa, joka on ilmeisesti purettu, koska hänen hankintansa Kazaniin julkaistiin Kazanin toimesta.

Uskon että myös Niemisen sopimus tullaan ostamaan ulos vielä ennen kauden alkua, koska kakkos/kolmosmaalivahtiin ei ole järjeä tuhlata yhtä ulkomaalaispaikkaa.

Ketkä ovat Kazanin maalivahdit tulevalle kaudelle? Jatkaako Barulin? Eliteprospects antaa sopimusmaalivahdeista vain Emil Garipovin nimen. Pidän Niemistä Garipovia parempana maalivahtina.
 

Magni

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, NHL
Laituriosastolla puolestaan Morozov, Zaripov ja Zherdev ovat vaihtuneet Varnakoviin, Bourqueen ja Vincouriin.
Eikös Zherdevkin pelannut Kazanissa vain muutamat pelit, plus playoffit lainalla. KHL:n siirtoikkuna päättyy, kun runkosarjaa on vain muutama kierros jäljellä. Valtaosan kaudesta Zherdev pelasi kuitenkin Atlantissa ja oli vain playoffeihin haettu vahvistus ja niitä saappaita mies ei täyttänyt.
 
Eikös Zherdevkin pelannut Kazanissa vain muutamat pelit, plus playoffit lainalla. KHL:n siirtoikkuna päättyy, kun runkosarjaa on vain muutama kierros jäljellä. Valtaosan kaudesta Zherdev pelasi kuitenkin Atlantissa ja oli vain playoffeihin haettu vahvistus ja niitä saappaita mies ei täyttänyt.

Kyllä hänet hankittiin kesken kauden ja vertasinkin Kazanin tämän hetken tilannetta viime kauden päättäneeseen tilaan. Zherdev oli kuitenkin kärkilaitureita Kazanissa sen jälkeen kun joukkueeseen liittyi.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Chris Bourquessa voisi olla potentiaalia. 93 pinnaa AHL:ssä toissa kaudella ja NHL:ään esteenä lähinnä koko, joka ei KHL:ssä ole niin suuri puute.
 

mossela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Dinamo, Spartak, ZSKA, Krylja Sovjetov
10 parasta suomalaista KHL-historiassa

Laadukas venäläinen jääkiekkoportaali championat.com on listannut parhaat suomalaiset pelaajat KHL:n historian aikana. Vaatimuksena on ollut, että kiekkoilija on pelannut vähintään yhden kokonaisen kauden KHL:ssä. Minua tämä listaus kiinnostaa siksi, että olen samaa mieltä järjestyksestä ja nimistä. Pieniä makueroja aina on, mutta minulle tämä sopii tällaisenaankin. Kerrankin pelkät yksilötaidot eivät ole etusijalla, vaan oikeutetusti arvostetaan pelaajan hyötyä joukkueelle ja sen saavuttamalle menestykselle.

10. Teemu Laine
9. Esa Pirnes
8. Jori Lehterä
7. Janne Jalasvaara
6. Petri Kontiola
5. Karri Rämö
4. Leo Komarov
3. Jarkko Immonen
2. Niko Kapanen
1. Petri Vehanen

Listan laatijan Aleksandr Rozhkovin tarkemmat perustelut kunkin pelaajan kohdalla venäjäksi ( portaalissa on myös vastaava lista tshekeistä ja slovakeista ):

http://www.championat.com/hockey/article-165035-10-luchshikh-finnov-v-istorii-kkhl.html
 

Magni

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, NHL
IS:n urheilutoimittaja Petri Seppä kertoo twitterissä maalivahti Ari Ahosen siirtyvän ensi kaudeksi KHL-seura Barys Astanaan. Päävalmentajana tuolla häärii HPK:sta tuttu Ari-Pekka Selin.
Selin saa sitten loistavan veskarin Barysin maalille. Ahonen pelasi Magnitogorskissa vahvasti, mutta Vasili Koshetshkinin hankinnan jälkeen ei Ahoselle enää ollut käyttöä.

Ilmeisesti Ahonen oli nyt 35 tai 36 suomalaispelaaja, jolla on sopimus KHL:ään ensi kaudeksi? Tämä näin ulkomuistista. On kyllä tulossa suomalaisnäkökulmasta mielenkiintoisin kausi koskaan. Lisäksi tuossa ei todellakaan ole kaikki suomalaispelaajat vielä, jotka ensi kaudella KHL:ssä pelaavat, sillä lisää suomalaispelaajia tulee tekemään sopimuksen kesän aikana KHL:ään.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Ilmeisesti Ahonen oli nyt 35 tai 36 suomalaispelaaja, jolla on sopimus KHL:ään ensi kaudeksi?
Päivitin listan ja laskujeni mukaan 34 suomalaispelaajalla on sopimus ensi kaudeksi. Poistin Kapasen listalta ja lisäsin sinne Ahosen.
 
Viimeksi muokattu:
Päivitin listan ja laskujeni mukaan 34 suomalaispelaajalla on sopimus ensi kaudeksi. Poistin Kapasen listalta ja lisäsin sinne Ahosen.

Vielä on matkaa viime kauden lukemiin. Viime kaudellahan liigassa pelasi suomalaisia nopeasti laskettuna yhteensä 41. Tosin noista osa siirtyi vasta kauden aikana ja samaa tapahtuu tämänkin kauden aikana, joten viime kauden ennätys on mahdollista tai jopa todennäköistä rikkoa.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
HockeyPravdan mukaan Marko Anttila siirtyy Metallurg Novokuznetskiin. Odotetaan kuitenkin vielä vahvistusta uutiseen muista lähteistä, koska HockeyPravda on tabloid-tason julkaisu.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Myös luotettavana tunnettu Sport-Express kirjoittaa Anttilan olevan lähellä yhden vuoden sopimusta Novokuznetskin kanssa. Aiemminhan Anttilaa oltiin viemässä Kazaniin, mutta Kazanilla on tällä hetkellä peräti kuusi ulkomaalaispelaajaa kiinnitetty ensi kaudeksi, joten Kazaniin en usko Anttilan päätyvän.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Myös luotettavana tunnettu Sport-Express kirjoittaa Anttilan olevan lähellä yhden vuoden sopimusta Novokuznetskin kanssa. Aiemminhan Anttilaa oltiin viemässä Kazaniin, mutta Kazanilla on tällä hetkellä peräti kuusi ulkomaalaispelaajaa kiinnitetty ensi kaudeksi, joten Kazaniin en usko Anttilan päätyvän.

Nyt myös IS:n mukaan Anttila on siirtymässä eteläisessä Siperiassa sijaitsevaan Metallurg Novokuznetskin joukkueeseen: Marko Anttila KHL:n Novokuznetskiin - KHL - Ilta-Sanomat
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Siis myös Leksand tavoitteli Anttilaa ensi kaudeksi ja neuvotteluja oli käyty myös Ruotsiin, mutta Anttila valitsi kalkkiviivoilla Novokuznetskin.

Kummallista, että Morozovia ja Zaripovia parempi pelaaja tyytyi lopulta KHL:n köyhimpään ja olosuhteiltaan huonoimpaan seuraan.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Matti Kuparinen joutuu jättämään Omskin ja etsimään uuden seuran. Omsk ilmeisesti on raivaamassa tilaa uusille ulkomaalaisvahvistuksille.
 
Matti Kuparinen joutuu jättämään Omskin ja etsimään uuden seuran. Omsk ilmeisesti on raivaamassa tilaa uusille ulkomaalaisvahvistuksille.

Ostettiinko Kuparisen sopimus ulos? Pelaajan kannalta hyvä jos näin kävi, sillä Omskissa peliaika olisi luultavasti jäänyt melko vähiin. Laitatko vielä lähteen, sillä kiinnostaisi itsekin lukea.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Ostettiinko Kuparisen sopimus ulos? Pelaajan kannalta hyvä jos näin kävi, sillä Omskissa peliaika olisi luultavasti jäänyt melko vähiin. Laitatko vielä lähteen, sillä kiinnostaisi itsekin lukea.
Sport-Expressin etusivulla, käy itse etsimässä.

Uutisessa ei muistaakseni mainittu ostettiinko Kuparisen sopimus ulos, mutta KHL:n sääntöjen mukaan näi täytyi olla, koska pelaajan sopimusta ei saa irtisanoa ilman säännönmukaista korvausta pelaajalle.
 
Sport-Expressin etusivulla, käy itse etsimässä.

Oi kiitos kovasti avusta. Sovitaan sitten niin, että kerrot jatkossakin juttusi ilman lähteitä, niin halukkaat voivat käydä vaikkapa google.ru:lla etsimässä.

Kupariselle lyhyt, mutta pitkälle tulevaisuuteen taloudellisesti kantava Venäjän reissu, joten varmasti jää hyvät fiilikset tästä.
 

chubster

Jäsen
Veli-Matti Savinainen siirtyy Ässien tiedotteen mukaan pelaamaan KHLään. Seuraa ei paljastettu. Onko täällä tietäjillä hajua mikä joukkue voisi Savinaisen kaltaisesta taistelijasta olla alaketjuihinsa kiinnostunut vai löytyykö Savinaisen tasoiselle pelurille paikkaa jopa hyökkäävistä ketjuista?

Itse olen erittäin skeptinen Savinaisen KHL siirtoa kohtaan sikäli, että en usko miehen näkevän joulua kyseisessä liigassa. En näe myöskään juuri järkeä siihen, miksi isolla rahalla hänet ostetaan. Valaiskaa minua! :)
 

Magni

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, NHL
Veli-Matti Savinainen siirtyy Ässien tiedotteen mukaan pelaamaan KHLään. Seuraa ei paljastettu. Onko täällä tietäjillä hajua mikä joukkue voisi Savinaisen kaltaisesta taistelijasta olla alaketjuihinsa kiinnostunut vai löytyykö Savinaisen tasoiselle pelurille paikkaa jopa hyökkäävistä ketjuista?

Itse olen erittäin skeptinen Savinaisen KHL siirtoa kohtaan sikäli, että en usko miehen näkevän joulua kyseisessä liigassa. En näe myöskään juuri järkeä siihen, miksi isolla rahalla hänet ostetaan. Valaiskaa minua! :)
Savinainen jätti kyllä itsestään loistavan kuvan kevään playoffeissa ja eipä nuo MM-kisat myöskään yhtään hullummin menneet. Savinaisen kaltaisille taistelijoille voisi irrota paikka ihan KHL:n suurimmista seuroista alempiin ketjuihin, mutta KHL:ssä on seuroja, joissa Savinainen kyllä pystyy ottamaan kärkiketjunkin paikan.

Onkohan SKA:n Jukka Jalonen halukas saamaan Savinaisen riveihinsä? En muista ulkoa mikä SKA:n ulkkaritilanne on. Jortsun Vladivostokiin Savinainen menisi myös, mutta eri asia haluaako tuonne Pohjois-Korean rajan tuntumaan. Vaikea kuitenkaan arvioida mihin Savinainen on menossa. Omskin Petri Matikainen voisi myös olla kiinnostunut Savinaisesta. Sieltä ei kuitenkaan paikkaa kärkiketjuista irtoaisi.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Jossakin vaiheessa oli huhua että KHL:n kylmin paikkakunta ja sen joukkue Jugra Hanti-Mansiisk haluaisi hankkia Savinaisen. Jugra ei ole sarjan vauraimpia seuroja eikä kilvoittele kirkkaimmista tähdistä muiden kanssa, joten Savinaisen tyylinen hankinta voisi sopia seuran profiiliin hyvin.
 

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
Onkohan SKA:n Jukka Jalonen halukas saamaan Savinaisen riveihinsä?

Ei ole, ei ole tilaa. Mitä käyttöä Savinaiselle olisi muutenkaan SKA:ssa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös