Kun taannoin tässä talvi taasen kerran yllätti suomalaiset maaliskuun alussa, niin tulipa mieleen, että kuka Suomessa saa autoilla ja miten heitä koulutetaan siihen touhuun. Eivät ne rajoitukset ja kiellot siellä meidän kiusaksi ole, vaan meidän turvaksemme.
Ensinnäkin Suomessa on ihmeellinen ajatusmalli, että kaikkien pitää saada ajokortti, vaikka heillä ei siihen olisi mitään edellytyksiä. Jos ihminen ei yksinkertaisesti ole sovelias ja kyvykäs ajamaan autoa, niin sitä ei voi tälle sanoa, vaan ajokortti saadaan vaikka väkisin. Tähän on syynä, että autokoulut tekevät tulosta ja heillä ei ole varaa potkia ajamiseen soveltumatonta oppilasta ulos.
Ja kun ajatellaan, että ajokortti on oikeus, niin he eivät muista, että sen saamisen edellytys tulisi olla että tietää velvollisuutensa muita tienkäyttäjiä kohtaan. Kun ihmiset eivät huolehdi perusasioista, kuten turvaväleistä, tilannenopeudesta ja ajoneuvon kunnosta, niin eikö se jo oikeuttaisi sakottamiseen ja toistuvana ensin ajoluvan menettämiseen tilapäisesti ja lopulta pysyvästi.
Suomessa on ihmeellinen käsitys, että esim. ajolupaa ei voi pysyvästi peruuttaa, jos joku toistuvasti ajaa humalassa tai liikenneturvallisuutta vaarantavasti. Tämä jos mikä on piittaamattomuutta muita tielläliikkujia kohtaan.
Lisäksi rattijuopumuksen raja tulisi laskea esim. 0,2 promilleen ja törkeän rattijuopumuksen raja 0,8 promilleen.
Lisäksi ihmisten tulisi todistaa oma ajotaitonsa ajokokeella useammin. Ensimmäisen kerran 2 vuotta ajokortin saamisen jälkeen, toisen kerran 5 vuoden päästä edellisestä ajokokeesta, kolmannen kerran 10 vuoden päästä edellisestä ajokokeesta, 15 vuotta, 20, jne.
Lisäksi liikenneturvallisuuden valvonnassa tulisi olla erillinen poliisiyksikkö valvomassa raskasta liikennettä. Raskaan liikenteen painoja, kuormausta, kuorman sidontaa ja työ- ja ajoaikojen noudattamista. Lisäksi työaikasäädösten rikkomisesta tulisi sakottaa yrittäjää eikä työntekijää. Sillä ainoa tapa saada väsyneenä ajaminen loppumaan, on antaa tuntuva sakkorangaistus yrittäjälle, jonka työntekijä tähän syyllistyy. Lisäksi ylikuormista ja muista kuormaukseen liittyvistä rikkomuksista olisi sakotettava tuntuvammin. Lisäksi ajoneuvojen kunnon tarkastaminen ja siitä sakottaminen olisi myös saatava tarkemmaksi. Kumminkin on huomattavasti miellyttävämpää ajaa turvallisilla mielin kuin pelätä nukkuvia rekkakuskeja tai muita autoilijoita, jotka nostavat sykettämme.
Ei tätä muulla kuin sillä, että meidän ei pidä pyrkiä ainoastaan vähentämään liikennekuolemia vaan saada ne pois kokonaan.
Ja ylinopeus on sama kuin asennevamma.
Ensinnäkin Suomessa on ihmeellinen ajatusmalli, että kaikkien pitää saada ajokortti, vaikka heillä ei siihen olisi mitään edellytyksiä. Jos ihminen ei yksinkertaisesti ole sovelias ja kyvykäs ajamaan autoa, niin sitä ei voi tälle sanoa, vaan ajokortti saadaan vaikka väkisin. Tähän on syynä, että autokoulut tekevät tulosta ja heillä ei ole varaa potkia ajamiseen soveltumatonta oppilasta ulos.
Ja kun ajatellaan, että ajokortti on oikeus, niin he eivät muista, että sen saamisen edellytys tulisi olla että tietää velvollisuutensa muita tienkäyttäjiä kohtaan. Kun ihmiset eivät huolehdi perusasioista, kuten turvaväleistä, tilannenopeudesta ja ajoneuvon kunnosta, niin eikö se jo oikeuttaisi sakottamiseen ja toistuvana ensin ajoluvan menettämiseen tilapäisesti ja lopulta pysyvästi.
Suomessa on ihmeellinen käsitys, että esim. ajolupaa ei voi pysyvästi peruuttaa, jos joku toistuvasti ajaa humalassa tai liikenneturvallisuutta vaarantavasti. Tämä jos mikä on piittaamattomuutta muita tielläliikkujia kohtaan.
Lisäksi rattijuopumuksen raja tulisi laskea esim. 0,2 promilleen ja törkeän rattijuopumuksen raja 0,8 promilleen.
Lisäksi ihmisten tulisi todistaa oma ajotaitonsa ajokokeella useammin. Ensimmäisen kerran 2 vuotta ajokortin saamisen jälkeen, toisen kerran 5 vuoden päästä edellisestä ajokokeesta, kolmannen kerran 10 vuoden päästä edellisestä ajokokeesta, 15 vuotta, 20, jne.
Lisäksi liikenneturvallisuuden valvonnassa tulisi olla erillinen poliisiyksikkö valvomassa raskasta liikennettä. Raskaan liikenteen painoja, kuormausta, kuorman sidontaa ja työ- ja ajoaikojen noudattamista. Lisäksi työaikasäädösten rikkomisesta tulisi sakottaa yrittäjää eikä työntekijää. Sillä ainoa tapa saada väsyneenä ajaminen loppumaan, on antaa tuntuva sakkorangaistus yrittäjälle, jonka työntekijä tähän syyllistyy. Lisäksi ylikuormista ja muista kuormaukseen liittyvistä rikkomuksista olisi sakotettava tuntuvammin. Lisäksi ajoneuvojen kunnon tarkastaminen ja siitä sakottaminen olisi myös saatava tarkemmaksi. Kumminkin on huomattavasti miellyttävämpää ajaa turvallisilla mielin kuin pelätä nukkuvia rekkakuskeja tai muita autoilijoita, jotka nostavat sykettämme.
Ei tätä muulla kuin sillä, että meidän ei pidä pyrkiä ainoastaan vähentämään liikennekuolemia vaan saada ne pois kokonaan.
Ja ylinopeus on sama kuin asennevamma.