Tuo tilasto tieliikenteessä kuolleista ei myöskään kerro, mistä kullakin alueella kuolleet ovat kotoisin. Kyllähän Suomen tieliikenteessä kuolee ulkomaalaisiakin...
Tien päällä on myös paljon "sokeita" ihmisiä. Ajokorttiin vaadittava näkökyky on minusta aivan käsittämätön. Itse en aja koskaan ilman silmälaseja, vaikka lain mukaan minun ei rillejä ajaessa tarvitsisi pitää.
8-tie Porista etelään on todellakin paha. Uuden ydinvoimalan rakentaminen tulee vielä lisäämään raskasta liikennettä ja ruuhkia. Ilmeisesti tästä syystä Rauman ja Olkiluodon välisellä osuudella on laskettu rajoituksia. (Toinen syy voi tietenkin olla, että siinä on aika isot urat.) Kamerapömpeleiden ilmestyminen aiheuttaa myös monille autoilijoille ongelmia. Voi että minua risoo, kun jokaisen kameran kohdalla täytyy jarruttaa ja ajaa alinopeutta!
Itse väittäisin olevani hyvä kuski. (Olen muuten nainen.) Mutta samaan hengenvetoon voin ilmoittaa, etten ole enää läheskään yhtä hyvä kuin aikoinaan saadessani ajokortin. (Hmm... Voisikohan se johtua siitä, että asun 6. vuotta Helsingissä..?) Itse olen ajanut korttini opetuslupalaisena. Onneksi isukkini oli hyvä ope, enkä perinyt mitään asennevammoja tms. Opetuslupalaisillahan on yleensä autonkäsittely paremmin hanskassa kuin autokoululaisilla, mutta valitettavan usein samalla periytyy myös vikoja.
Vilkkua käytetään myös aivan liian vähän. Usein huvittaa (joskus kiukuttaa), kun edellä ajava kuski läppää vilkun päälle siinä vaiheessa, kun kaikille on jo selvää, mihin hän on menossa. Jotkuthan eivät toki käytä vilkkua lainkaan. Jäähalleilta lähtiessä kiukuttaa juuri tämä asia, ettei anneta tietä, edes vilkuttajalle. Itsehän pyrin aina vetoketjusysteemiin. Kaikki kun toteuttaisivat sitä, parkkipaikat saataisiin sujuvasti tyhjiksi.
Raumalla ei muuten ole juuri kenelläkään käsitystä kaista-ajosta. Esim. oikealle kääntyessään raumalaiset ajavat suoraan vasemmalle kaistalle (jos meinaavat jatkaa sitä pitkin) ja vasemmalle kääntyessä oikeanpuoleiselle kaistalle. Joku kerta perässäni ajava vielä tööttää päin meikäläistä, joka vasemmalle kääntyessään ajaa kiltisti ensin vasemmanpuoleiselle kaistalle ja vasta sitten vilkuttaa ja vaihtaa oikeanpuoleiselle. Vika olisi tietenkin minun, koska ajaisin väärin ajaneen eteen...
Minua kiukuttaa myös kaikki täydellistä piittaamattomuutta osoittavat teot liikenteessä. Tällaisia ovat esim. ylinopeus taajama-alueilla, liikenteenjakajan väärältä puolelta ajaminen, ohittaminen sulkuviivalla / ruuhkassa yms/jne. 8-tiestä vielä sen verran, että esim. Porin ja Luvian välillä neljän ruuhkassa tehdyt ohitukset ovat lähes aina täysin turhia. Siinä ei voita kyllä mitään. Ja itsehän ajan aina 5-10 km/h ylinopeutta (mittarin väärinnäyttö huomioitu), joten kaikki meikäläisen ohittavat ovat idiootteja! (Toki ajan hiljempaa esim. jos saavutan ruuhka-aikaan jonon, mutta silloinkin minun ohittamiseni on ääliön hommaa.)
edit. Yksi juttu vielä... Promillerajaa pitäisi tosiaan laskea. Testailimme joskus ihan virallista alkometriä baari-illan päätteeksi. Siskoni oli ottanut ihan kunnolla pohjia ja baarissakin juonut ihan kiitettävästi. Noin kello yhden jälkeen ei kuitenkaan tainnut enää paukkuja ostaa. Siinä kolmen-neljän aikaan hän olisi ollut jo lain sallimassa ajokunnossa (olisiko puhaltanut jotain 0,4). Omienkaan sanojensa mukaan ei todellakaan ollut lähelläkään ajokuntoa, eikä olisi ikinä hypännyt rattiin sellaisen juopottelun jälkeen...