Mainos

Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

  • 2 957
  • 34

Luiro

Jäsen
Onkos tuossa sitten jossain tilasto kolareista, joissa on selvitty hieman pienimmällä vaurioilla?

Paskoista autoilijoista. Rattijuopot ovat ilmeisen hyviä autoilijoita, kun usein selviävät juopon tuurilla. Vai taidolla?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Varmaankin tuohon listaukseen vaikuttaa myös Uudenmaan muuta maata kattavampi joukkoliikenne, eli suurempi osa ihmisistä matkustaa julkisilla kuin muualla maassa. En silti todellakaan vähättele uusimaalaisten ajotaitoa, päinvastoin. Itse olen ajanut maatamme ristiinrastiin ja täytyy sanoa, että Helsinki on niitä harvoja kaupunkeja missä annetaan tietä esim. kaistaa vaihtaessa kunhan vain muistaa käyttää sitä vilkkua!
Vilkun käyttämättä jättämisestä muutenkin minun mielestä voisi antaa aivan surutta sakon. Vilkun ajoissa käyttäminen mielestäni lisää eniten joustavuutta liikenteessä.
Esim. käännyttäessä vilkku pitää laittaa päälle ennen kuin aletaan hidastamaan kääntymistä varten ja tätä harva tekee. Yleensä saa ihmetellä, että mitä h******ä toikin tossa hidastelee kunnes juuri kääntymishetkellä laitetaan vilkku päälle.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti Mäkkäri67
Helsinki on niitä harvoja kaupunkeja missä annetaan tietä esim. kaistaa vaihtaessa kunhan vain muistaa käyttää sitä vilkkua!

Täyttä faktaa Mäkkäri kirjoittaa. Esimerkiksi lyhin reitti mitä saa ajaa yhdistelmällä, Länsisatamasta Sompaan, kulkee. Länsiväylä-Kuusisaari-Munkkiniemi-Meilahti-alas Manskulle-Nordensjöldinkatu,jne...Yhdessäkään muussa Suomen kaupungissa ei kaupungilla ajaminen ole isolla-autolla yhtä vaivatonta.
 

Luiro

Jäsen
Täytyy vain muistaa, että sieltä voi tulla joku eteen ilman vilkkua. Itsekään sitä ei tosin tarvitse käyttää.

Tosin kun menee muihin kaupunkeihin yhdistelmällä, niin ei sinne keskustaan ihan hillittömästi joudu tyrkkimään. Toki jonnekin, mutta eipä niin isoja kaupunkeja ole, etteikö liikennettä saisi kulkemaan jouhevasti. Helsingissä on kyllä kieltämättä sellainen puoli mistä sietää ottaa oppia.

Jos Lahdenkin läpi tai sinne tyrkkää yhdistelmän, niin eipä siellä kovin paljoa tarvitse katsella, mihin sen pistää.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti ipa rules
Kyllä radalla huomaa eron niiden välillä jotka ovat ajaneet peltoautolla järven jäällä ja niiden jotka eivät ole.

Kyllä se vuosimallia -82 oleva Corolla DX kitkarenkailla käyttäytyy hiukan eri tavalla jäällä kun tätä vuosikymmentä olevat autot Michelinin nastarenkailla.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti Mäkkäri67
Helsinki on niitä harvoja kaupunkeja missä annetaan tietä esim. kaistaa vaihtaessa kunhan vain muistaa käyttää sitä vilkkua!

Tämä on aivan totta, laitappas vilkku päälle esimerkiksi Hakametsän parkkialueella kun pyrit toiselle kaistalle "sivutieltä" niin saat vaan suu-auki -katsetta "miksiköhän ihmeessä tuo vilkun laittoi kun tällä kaistalla on vielä ruuhaa?"

Kulttuuri on niin erilaista heti Kehä kolmosen ulkopuolella.
 
Tuo tilasto tieliikenteessä kuolleista ei myöskään kerro, mistä kullakin alueella kuolleet ovat kotoisin. Kyllähän Suomen tieliikenteessä kuolee ulkomaalaisiakin...

Tien päällä on myös paljon "sokeita" ihmisiä. Ajokorttiin vaadittava näkökyky on minusta aivan käsittämätön. Itse en aja koskaan ilman silmälaseja, vaikka lain mukaan minun ei rillejä ajaessa tarvitsisi pitää.

8-tie Porista etelään on todellakin paha. Uuden ydinvoimalan rakentaminen tulee vielä lisäämään raskasta liikennettä ja ruuhkia. Ilmeisesti tästä syystä Rauman ja Olkiluodon välisellä osuudella on laskettu rajoituksia. (Toinen syy voi tietenkin olla, että siinä on aika isot urat.) Kamerapömpeleiden ilmestyminen aiheuttaa myös monille autoilijoille ongelmia. Voi että minua risoo, kun jokaisen kameran kohdalla täytyy jarruttaa ja ajaa alinopeutta!

Itse väittäisin olevani hyvä kuski. (Olen muuten nainen.) Mutta samaan hengenvetoon voin ilmoittaa, etten ole enää läheskään yhtä hyvä kuin aikoinaan saadessani ajokortin. (Hmm... Voisikohan se johtua siitä, että asun 6. vuotta Helsingissä..?) Itse olen ajanut korttini opetuslupalaisena. Onneksi isukkini oli hyvä ope, enkä perinyt mitään asennevammoja tms. Opetuslupalaisillahan on yleensä autonkäsittely paremmin hanskassa kuin autokoululaisilla, mutta valitettavan usein samalla periytyy myös vikoja.

Vilkkua käytetään myös aivan liian vähän. Usein huvittaa (joskus kiukuttaa), kun edellä ajava kuski läppää vilkun päälle siinä vaiheessa, kun kaikille on jo selvää, mihin hän on menossa. Jotkuthan eivät toki käytä vilkkua lainkaan. Jäähalleilta lähtiessä kiukuttaa juuri tämä asia, ettei anneta tietä, edes vilkuttajalle. Itsehän pyrin aina vetoketjusysteemiin. Kaikki kun toteuttaisivat sitä, parkkipaikat saataisiin sujuvasti tyhjiksi.

Raumalla ei muuten ole juuri kenelläkään käsitystä kaista-ajosta. Esim. oikealle kääntyessään raumalaiset ajavat suoraan vasemmalle kaistalle (jos meinaavat jatkaa sitä pitkin) ja vasemmalle kääntyessä oikeanpuoleiselle kaistalle. Joku kerta perässäni ajava vielä tööttää päin meikäläistä, joka vasemmalle kääntyessään ajaa kiltisti ensin vasemmanpuoleiselle kaistalle ja vasta sitten vilkuttaa ja vaihtaa oikeanpuoleiselle. Vika olisi tietenkin minun, koska ajaisin väärin ajaneen eteen...

Minua kiukuttaa myös kaikki täydellistä piittaamattomuutta osoittavat teot liikenteessä. Tällaisia ovat esim. ylinopeus taajama-alueilla, liikenteenjakajan väärältä puolelta ajaminen, ohittaminen sulkuviivalla / ruuhkassa yms/jne. 8-tiestä vielä sen verran, että esim. Porin ja Luvian välillä neljän ruuhkassa tehdyt ohitukset ovat lähes aina täysin turhia. Siinä ei voita kyllä mitään. Ja itsehän ajan aina 5-10 km/h ylinopeutta (mittarin väärinnäyttö huomioitu), joten kaikki meikäläisen ohittavat ovat idiootteja! (Toki ajan hiljempaa esim. jos saavutan ruuhka-aikaan jonon, mutta silloinkin minun ohittamiseni on ääliön hommaa.)

edit. Yksi juttu vielä... Promillerajaa pitäisi tosiaan laskea. Testailimme joskus ihan virallista alkometriä baari-illan päätteeksi. Siskoni oli ottanut ihan kunnolla pohjia ja baarissakin juonut ihan kiitettävästi. Noin kello yhden jälkeen ei kuitenkaan tainnut enää paukkuja ostaa. Siinä kolmen-neljän aikaan hän olisi ollut jo lain sallimassa ajokunnossa (olisiko puhaltanut jotain 0,4). Omienkaan sanojensa mukaan ei todellakaan ollut lähelläkään ajokuntoa, eikä olisi ikinä hypännyt rattiin sellaisen juopottelun jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Re: Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti Tommy
Kyllä se vuosimallia -82 oleva Corolla DX kitkarenkailla käyttäytyy hiukan eri tavalla jäällä kun tätä vuosikymmentä olevat autot Michelinin nastarenkailla.

Totta.

Kun on joskus jäällä leikkinyt, niin on kuitenkin joninlainen käsitys siitä miten auto käyttäytyy ääritilanteissa.

Lähinnä hain kuitenkin tuolla kommentilla sitä, että yleisesti liukkaan kelin ajoradalla tapahtuvaa opetusta pitäisi autokouluissa lisätä todella merkittävästi.

Niin ja meillä oli -79 mallin Mazda323 piikkirenkailla. Toisena autona Datsun 120AF, että saatiin kokemusta myös etuvetoisesta, :-)

-ipa rules
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Ylivoimaisesti vaarallisinta liikenteessä on päivällä ja erityisesti isojen markettien ja sairaaloiden lähistössä. Ukit ja mummit ovat kaivaneet kaksi vuotta naftaliinissa olleen datsunin alleen ja päättäneet lähteä sillä kaupunkiin keskussairaalaan tutkimuksiin. Ajotaidosta ei ole mitään käsitystä, ei myöskään liikennesäännöistä. Tosin vaikka liikennesäännöt olisivatkin hallussa ei silläkään olisi mitään merkitystä kun liikennemerkit ja muut tiellä liikkujat havaitaan noin kahden metrin päästä ja silloinkin reaktioaika on jotain 10 sekunnin luokkaa.

Pari kertaa olen kolarin välttänyt näiden teiden hurjapäiden kanssa ajamalla kirjaimellisesti karkuun heitä. Seuratkaapa joskus heidän menoaan jos mahdollisuus tulee. Jo ilmeestä näkee, että siinä mennään todellakin täysin herran hallussa. Uskomatonta miten tällaisia päästetään rattiin.

Monia muitakin teiden sankareita toki liikenteestä löytyy ja vielä fyysisesti ihan kunnossa olevia. Omien kokemuksien perusteella halusin vain nostaa tämän porukan jalustalle. Heidän saamisensa pois liikenteestä olisi heidän itsensä ja ennenkaikkea muiden tienkäyttäjien etu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti Vecchia Volpe
Raumalla ei muuten ole juuri kenelläkään käsitystä kaista-ajosta. Esim. oikealle kääntyessään raumalaiset ajavat suoraan vasemmalle kaistalle (jos meinaavat jatkaa sitä pitkin) ja vasemmalle kääntyessä oikeanpuoleiselle kaistalle.

Ne muut raumalaiset eivät oikeastaan ole väärässä, jos he kääntyessään ryhmittyvät mainitsemallasi tavalla, eivätkä häiritse niin tehdessään muuta liikennettä. Jääpähän yksi turha kaistanvaihto tekemättä. Poliisi ei moisesta ainakaan sakota eikä edes huomauta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös