Mainos

Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

  • 2 957
  • 34

Luiro

Jäsen
Kun taannoin tässä talvi taasen kerran yllätti suomalaiset maaliskuun alussa, niin tulipa mieleen, että kuka Suomessa saa autoilla ja miten heitä koulutetaan siihen touhuun. Eivät ne rajoitukset ja kiellot siellä meidän kiusaksi ole, vaan meidän turvaksemme.

Ensinnäkin Suomessa on ihmeellinen ajatusmalli, että kaikkien pitää saada ajokortti, vaikka heillä ei siihen olisi mitään edellytyksiä. Jos ihminen ei yksinkertaisesti ole sovelias ja kyvykäs ajamaan autoa, niin sitä ei voi tälle sanoa, vaan ajokortti saadaan vaikka väkisin. Tähän on syynä, että autokoulut tekevät tulosta ja heillä ei ole varaa potkia ajamiseen soveltumatonta oppilasta ulos.

Ja kun ajatellaan, että ajokortti on oikeus, niin he eivät muista, että sen saamisen edellytys tulisi olla että tietää velvollisuutensa muita tienkäyttäjiä kohtaan. Kun ihmiset eivät huolehdi perusasioista, kuten turvaväleistä, tilannenopeudesta ja ajoneuvon kunnosta, niin eikö se jo oikeuttaisi sakottamiseen ja toistuvana ensin ajoluvan menettämiseen tilapäisesti ja lopulta pysyvästi.

Suomessa on ihmeellinen käsitys, että esim. ajolupaa ei voi pysyvästi peruuttaa, jos joku toistuvasti ajaa humalassa tai liikenneturvallisuutta vaarantavasti. Tämä jos mikä on piittaamattomuutta muita tielläliikkujia kohtaan.

Lisäksi rattijuopumuksen raja tulisi laskea esim. 0,2 promilleen ja törkeän rattijuopumuksen raja 0,8 promilleen.

Lisäksi ihmisten tulisi todistaa oma ajotaitonsa ajokokeella useammin. Ensimmäisen kerran 2 vuotta ajokortin saamisen jälkeen, toisen kerran 5 vuoden päästä edellisestä ajokokeesta, kolmannen kerran 10 vuoden päästä edellisestä ajokokeesta, 15 vuotta, 20, jne.

Lisäksi liikenneturvallisuuden valvonnassa tulisi olla erillinen poliisiyksikkö valvomassa raskasta liikennettä. Raskaan liikenteen painoja, kuormausta, kuorman sidontaa ja työ- ja ajoaikojen noudattamista. Lisäksi työaikasäädösten rikkomisesta tulisi sakottaa yrittäjää eikä työntekijää. Sillä ainoa tapa saada väsyneenä ajaminen loppumaan, on antaa tuntuva sakkorangaistus yrittäjälle, jonka työntekijä tähän syyllistyy. Lisäksi ylikuormista ja muista kuormaukseen liittyvistä rikkomuksista olisi sakotettava tuntuvammin. Lisäksi ajoneuvojen kunnon tarkastaminen ja siitä sakottaminen olisi myös saatava tarkemmaksi. Kumminkin on huomattavasti miellyttävämpää ajaa turvallisilla mielin kuin pelätä nukkuvia rekkakuskeja tai muita autoilijoita, jotka nostavat sykettämme.

Ei tätä muulla kuin sillä, että meidän ei pidä pyrkiä ainoastaan vähentämään liikennekuolemia vaan saada ne pois kokonaan.

Ja ylinopeus on sama kuin asennevamma.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti Luiro

Lisäksi ihmisten tulisi todistaa oma ajotaitonsa ajokokeella useammin. Ensimmäisen kerran 2 vuotta ajokortin saamisen jälkeen, toisen kerran 5 vuoden päästä edellisestä ajokokeesta, kolmannen kerran 10 vuoden päästä edellisestä ajokokeesta, 15 vuotta, 20, jne.

Niimpä niin. Tästähän ei seuraisi mitään muuta, kuin uusia tapoja nyhtää rahat pois kansalaisilta. Nykyisen systeemi on muuten ihan hyvä, mutta liukkaan kelin rataharjoitsta pitäisi lisätä todella paljon. Kyllä radalla huomaa eron niiden välillä jotka ovat ajaneet peltoautolla järven jäällä ja niiden jotka eivät ole.

Vanhemmiten ihmisen reaktiot sitten alkavat hidastua ja näin ollen ikäihmiset voitaisiin laittaa vähintään viiden vuoden välein inssiin 60 ikävuoden jälkeen ja sen jälkeen vaikka vuosittain sillä terveydentila saattaa tuossa iässä muuttua radikaalistikkin.

Ylinopeuksista sen verran, että taitaisivat nuokin vähentyä, jos ne rajoitukset olisivat järkeviä. Kesällä 140km/h Treen ja Hämeenlinnan välillä olisi sopiva rajoitus. Tähän pitäisi liittää raskaan liikenteen ankara ohituskielto klo 06-22 välisenä aikana. Muilla tieosuuksilla pitäisi lisätä automaattisesti muuttuvia nopeusrajoituksia, jotta hyväkuntoisilla j atyhjillä teillä ei tarvitsisi talviaikaan körötellä 80km/h vauhtia.

Lisäksi minua korpeaa rajusti se, että aina ollaan lääkkeeksi liikennekuolemiin tarjoamassa alennettuja nopeusrajoituksia. Kukaan ei tunnu huomioivan esim. sitä, että ei näitä rattijuoppoja ja muita taparikollisia kiinnosta pätkän vertaa mikä se rajoitus siinä tolpassa on. Alennetut rajoitukset rankaisevat sitä kohtuullisen hyvin nopeusrajoitusia huomiovaa autoilijaa, eli väärään osoitteeseen menee taas.

-ipa rules
 
Viimeksi muokattu:

Luiro

Jäsen
Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti ipa rules
Niimpä niin. Tästähän ei seuraisi mitään muuta, kuin uusia tapoja nyhtää rahat pois kansalaisilta.


Kyllähän ihmishengen arvo voidaan mitata rahassa. Se on vaan ikävä juttu, että myös nämä jäärata-autoilijat voivat olla aivan paskoja liikenteessä. Liikenneturvallisuus ei muodostu pelkästä auton käsittelytaidosta. Sen muodostavat tilannenopeus, kuljettajan ja ajoneuvon kunto.

Sen voin vaan sanoa, että suomalaisista rekkakuskeista suurin osa on parempia autoilijoita kuin 90% muista.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Re: Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti Luiro
Sen muodostavat tilannenopeus, kuljettajan ja ajoneuvon kunto.

Muuttuvat nopeusrajoitukset ja ajoneuvojen kunto ovat ne asiat johon valtiovalta pystyisi vaikuttamaan hyvinkin nopeasti, jos vain haluaisi. Pitkien välimatkojen maassa autoilua vaan on niin mukavaa verottaa rankasti.

Tilannenopeudesta olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Kuljettajan kunnosta myös. En kuitenkaan näe mitään syytä miksi 20-60 vuotiasta kuljettajaa pitäisi syynätä nykyistä tiheämmin.

-ipa rules
 

Luiro

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti ipa rules


Kuljettajan kunnsta myös. En kuitenkaan nä emitään syytä miksi 20-60 vuotiasta kuljettajaa pitäisi syynätä nykyistä tiheämmin.

-ipa rules


Koska suomalaiset autoilijat ovat käsittämättömän paskoja autoilijoita, varsinkin etelässä. Tosin kun autossa ABS ja turvatyynyt ja muuta kivaa, niin automaattisesti luullaan, että fysiikan lait eivät enää siihen tehoa.

Jos sataa lunta niin, ettei eteensä näe ja on perkeleen liukasta, niin helsinkiläinen jumipää posottaa edelleen 30 kilometriä tunnissa ylinopeutta.

En kyllä ymmärrä mihin sitä on kiire. Jos olisi vartin aikaisemmin lähtenyt, niin ei olisi niin kiire.

Nopeusrajoitukset ovat nyt ihan hyvät.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Pääkaupinkiseudulla varmaan rajoitukset ovat ihan kohdallaan. Minä kritisoin ns. pääteiden liian lahaisia rajoituksia hyvällä kelillä ja öisin, kun tiet ovat tyhjiä.

Ehdottamani liukkaan kelin rataajon lisääminen puolestaan parantaisi (tai ainakin pitäisi parantaa) kuskien tietoisuutta liukkauden vaaroista.

Eli käytännössä sinun mielestäsi "helsinkiläisen jumipään" takia pitäisi meidän maakunnissa asuvienkin kärsiä?

-ipa rules
 

Luiro

Jäsen
Kyllä maallakin on yhtä huonoja autoilijoita.

Tosin me kaikkihan olemme keskivertoa parempia autoilijoita, ainakin omasta mielestämme.

Mutta se pitäisi olla myös mahdollista, että jollekulle ei korttia yksinkertaisesti annettaisi tai se voitaisiin ottaa lopullisesti pois.

Ei se ole holhousta. Se on vaan sitä, että tuolla kaikkia rekkamiesten kiusaajia, jälkipuberteettisia idiootteja, ym. yleisestä turvallisuudesta piittaamattomia.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti ipa rules
Ylinopeuksista sen verran, että taitaisivat nuokin vähentyä, jos ne rajoitukset olisivat järkeviä. Kesällä 140km/h Treen ja Hämeenlinnan välillä olisi sopiva rajoitus. Tähän pitäisi liittää raskaan liikenteen ankara ohituskielto klo 06-22 välisenä aikana.

Ei taitaisi olla mitään järkeä tuossa raskaan liikenteen ohituskiellossa. Aivan yhtä paljon on heidän silloin tällöin tarve ohittaa joku nihkuttaja tai traktori. Eikä siitä edes ole mitään vaaraa vastaantulijoille moottoritiellä tai ohituskaistalla.

Että silleen...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Re: Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti wilco
Ei taitaisi olla mitään järkeä tuossa raskaan liikenteen ohituskiellossa. Aivan yhtä paljon on heidän silloin tällöin tarve ohittaa joku nihkuttaja tai traktori. Eikä siitä edes ole mitään vaaraa vastaantulijoille moottoritiellä tai ohituskaistalla.

Että silleen...

Saksassa tuo ohituskielto on toiminnassa ja se toimii hyvin. Ja tuo ohituskieltohan olisi voimassa moottoritiellä missä esim. mainitsemallasi traktorilla ei saa ajaa ollenkaan.

Itse olen muutaman kerran mitannut kuinka kauan menee, kun rekka ohittaa toisen rekan moottoritiellä ja pisimmillään tuohon ohitukseen on tarvittu 5km matka. Rajoittimien takia rekat eivät pääse kunnolla toistensa ohi ja näin ollen tuo ohituskielto pitäisi olla voimassa jo tänään.

-ipa rules
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti Luiro
Lisäksi liikenneturvallisuuden valvonnassa tulisi olla erillinen poliisiyksikkö valvomassa raskasta liikennettä. Raskaan liikenteen painoja, kuormausta, kuorman sidontaa ja työ- ja ajoaikojen noudattamista. Lisäksi työaikasäädösten rikkomisesta tulisi sakottaa yrittäjää eikä työntekijää. Sillä ainoa tapa saada väsyneenä ajaminen loppumaan, on antaa tuntuva sakkorangaistus yrittäjälle, jonka työntekijä tähän syyllistyy. Lisäksi ylikuormista ja muista kuormaukseen liittyvistä rikkomuksista olisi sakotettava tuntuvammin. Lisäksi ajoneuvojen kunnon tarkastaminen ja siitä sakottaminen olisi myös saatava tarkemmaksi.

Suomessa on erillisiä liikkuvanpoliisin raskaanliikenteen yksikköjä. Lisäksi liikkuvanpoliisin- ja työsuojelutarkastajien partiot, syynäävät esittämiäsi seikkoja ja uskopois valvonta on lisääntynyt, viimeisen kymmenenvuoden aikana, todella rajusti. Suurin ongelma ylikuormilla ajamiseen ja työaika säädösten rikkomiseen, ovat suuret keskusliikkeet ja huolintaliikkeet, jotka tv-uutisissa vaahtoavat sertifikaateistaan ja muusta olemattomasta. Kuitenkin kyseiset liikkeet ovat vaatimassa alihankkijalta, että jollei auto aamulla ole Oulussa purkamassa, vaihdat kuskin, tai me vaihdamme alihankkijan.

Itse olen törmännyt, vielä -90 luvun lopussa suurenhuolintaliikkeen palveluksessa alihankkijan autoa ajaessani sellaiseenkin asiaan, että olin Ti-Ke välisenä yönä ehtinyt nukkua 5,5h, Ke päivä ajoa ja klo 17 ilmoitetaan, että katsoppas "kiekot" matkakuntoon. Klo 21 tulee perävaunu siljan laivasta (Turku) ja huomen aamulla 8.30 olet purkamassa Kuusamossa. Sen jälkeen soittelet. Kun soitin To.aamulla n.10.00 käskettiin suunnata Juankoskelle paperikuorma hakemaan, sitten tulliin Kuopioon ja 23.45 lähtee Naantalista lautta. Tuossa vaiheessa kyselin, että täytyiskö nukkua, kanssa.

Hetkenpäästä soi puhelin ja ilmoitettiin, että kuorman käyt tekemässä ja tullissa, sitten nukut, kärry buukattiin 6.30 aamulaivaan, mutta huolitsija on näreissään, kun kuski ei "jaksa" hoitaa työtään. Tämä tilanne on jatkuva ja kuten sanoin suurimmat syylliset ovat kustannustehokkaat keskusliikkeet ja huolitsijat.

Nykyisin ei ole huolta moisista, koska olen tuntipalkka työssä, eikä ylipitkiä päiviä juurikaan tule. Ei tämmönen yli 40 äijä jaksa enää tehdä viikkoa hommia keskimääräisellä 4-6 h yöunilla.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nopeusrajoituksella kaksi puolta. Kun nopeusrajoitukset tasaa nopeus eroja se samalla aiheuttaa sellaisen seikan, että autoja on samassa paikassa yhtäaikaa paljon. Suomessa saadaan peienellä liikkennemäärällä huomattava määrä ruuhkia aikaiseksi. Tähän suuri syy on juuri nopeusrajoitukset. Niillä holhotaan kaikki ajamaan samaa nopeutta ja tulemaan ja lähtemään yhtäaikaa.

Helsingin talvinen ketjukolari oli hyvä esimerkki mihin se pahimmillaan johtaa. Jos esimerkkinä tuo Helsingin ja Hämeenlinnan välin rajoitus olisi tuo 120 km/h talvisaikaan tuona kolari aikana olisi voinut olla jo pari kolme autoa poissa ko0lari paikalta. Mitä tämä olisi auttanut tilanteessa on mahdoton arvioida. Totuus kuitenkin on, että varsin suuri osa noista kuolon kolareista sattuu tiettyinä ruuhka aikoina. Joulun, pääsisäisen, hiihtoloman, loppiaisen menoliikenne tai paluu liikenne vaati niin ja niin monta uhria. Vaikkapa kemian lakeja soveltaern konsentraation(=autotiheyden) noustessa mahdollsiuus tärmäykseen kasvaa. Tapahtuuko reaktio(olkoon sitten yhtäkuin kuolema) johtuu nopeudesta. Kontsetraation ollessa alhainen reaktiota ei juuri tapahdu tai reaktio on erittäin hidas. Tuossa edellä tulikin sitten hyvä ehdotus mitä pitäisi tehdä. Nopeus rajoitukset tulisi nostaa vaarattomina aikoina. Jos ihmiset titetäisivät, että esimerkiksi 10-12 päivällä saa ajaa lujempaa Hämeenlinna-Helsinki väliä, osa muuttaisi takuulla lähtemisensä tähän ruuhkattomampaan ajankohtaan. Toisalta väkeä olisi lyhyemmän aikaa liikenteessä. Harva ajaa kuolon kolaria pihalla parkissa olevaan autoon. Pihalla parkissa oleva auto on samlla poissa tietä törmäämästä muihin.

Huomattava osa pahoista liikenne onnettomuuksista ajetaan myös tietyillä tie osuuksilla. Helsinki-Lahti väli esimerkkinä. Tampereen lähiympäristö. Jyväskylän lähiympäristö. Kasitie Oulusta etelään. Nämä paikat kaipaisi kovasti moottoritietä ja ohitus kaistoja. Jo kymmenenkilometrin moottoritie pätkällä saatasiin tuntuva parannus liikenneturvallisuuteen. Samoin samanmittainen pätkä ohituskaistaa auttaa kummasti 8 ja 16 ruuhkien purkamisessa.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Tepa
Huomattava osa pahoista liikenne onnettomuuksista ajetaan myös tietyillä tie osuuksilla. Helsinki-Lahti väli esimerkkinä. Tampereen lähiympäristö. Jyväskylän lähiympäristö. Kasitie Oulusta etelään. Nämä paikat kaipaisi kovasti moottoritietä ja ohitus kaistoja. Jo kymmenenkilometrin moottoritie pätkällä saatasiin tuntuva parannus liikenneturvallisuuteen.

Itse olen ajanut kasitietä paljon Turun ja Porin välillä. Liikennettä tuntuu riittävän aina, menee sitten ihan mihin vuorokauden aikaan tahansa ja rekkoja on paljon. Ruuhkia muodostuu usein.

Miksi tähän ei olla saatu tehtyä moottoritietä kuin naurettava pätkä Turun ja Raision välille? Jokunen ohituskaista sentään löytyy. Ja se on hyvä asia, että pimeällä talvikelillä valaistusta on nykyään jo saatu tuolle välille pitkille osuuksille.

Tämä väli on myös sellainen, jossa hirvet liikkuvat todella paljon ja asialle pitäisi tehdä jotain.

Entä sitten Turusta lähdettäessä Tampereelle (valtatie 9)? Moottoritietä on montakin kilometriä, mutta tie on jumalattoman huonossa kunnossa. Tämän jälkeen alkaa 9 kilometrin pituinen leveäkaistatie, jossa minun mielestäni ei ole mitään järkeä. Siinä näkee usein hyvin vaarallisia ohituksia. Joku voisi selittää, että mikä logiikka tässä hommassa on. Eikö olisi ollut parempi tehdä 4 ja puoli kilometriä ohituskaistaa molempiin suuntiin tai jatkaa moottoritietä? Remonttiin kokonaan tämäkin, kiitos.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Re: Re: Re: Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti Luiro
Koska suomalaiset autoilijat ovat käsittämättömän paskoja autoilijoita, varsinkin etelässä.
Siinä missä talvi yllätti autoilijan, niin tämä tilasto saattaa yllättää mutuilijan.

Kuolleet maakunnittain 100 000 asukasta kohden 2003

(Lähde:Tiehallinto)

2,8 Keski-Pohjanmaa

3,6 Uusimaa

4,4 Itä-Uusimaa

5,5 Etelä-Savo

6,3 Pirkanmaa

7,3 Varsinais-Suomi

8,1 Pohjanmaa

8,2 Pohjois-Pohjanmaa

8,2 Pohjois-Karjala

8,2 Etelä-Pohjanmaa

8,5 Lappi

8,6 Päijät-Häme

8,9 Satakunta

9,0 Kanta-Häme

9,2 Kainuu

9,9 Pohjois-Savo

10,7 Kymenlaakso

10,9 Keski-Suomi

11,3 Ahvenanmaa

11,7 Etelä-Karjala

Joten paskimmat kuskit löytyvät Etelä-Karjalasta, Ahvenanmaalta, Keski-Suomesta ja Kymenlaaksosta. Joten mussutus etelän vetelien huonosta autojenkäsittelytaidosta taitaa olla aikamoista urbaanilegendaa. Meidän junttien kannattaa olla ihan vitun hiljaa ajotaidoista ennenkuin tuo tilasto alkaa näyttämään erilaiselta.

T:Sergei (juntti-autoilija)
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti SergeiK
Joten paskimmat kuskit löytyvät Etelä-Karjalasta, Ahvenanmaalta, Keski-Suomesta ja Kymenlaaksosta.

Ahvenanmaalla eivät ainakaan osaa pysäköidä. Parkkiruutuun osuminen on melkein kaikille täysin ylivoimainen tehtävä. Mutta siellä ei taida parkkipirkkoja olla lainkaan, vaikka töitä riittäisi. Vai onko?
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Leveäkaistatie on suuremmoinen keksintö ja toivottavasti se leviää muuallekkin Suomeen. Leveäkaistatie on huomattavan edullinen tapa parantaa turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Toki siellä on joskus muutama tumpelo tukkimassa kaistaa, mutta pääsääntöisesti homma toimii jouhevasti. Neljä autoa mahtuu mukavasti rinnakkain, jos vain alinopeutta ajavat tuhnuttavat siellä kaistan oikeessa reunassa.


Promilleraja nollaan. Mikäli kekkulissa ajaa, niin auto menee valtiolle ja ajokortti peruutetaan. Mikäli vielä joskus haluaa ajaa, niin 10-vuoden päästä saa mennä uudestaan autokouluun. Lainaat kaverilta autoa ja sitten vedät pullon kaljaa ja kärähdät. Hehe, selitä siinä sitten entiselle kaverillesi, että sillä ei ole enää autoa. Myös autolainan maksaminen, vaikka itse auto on valtiolla, ketuttaa varmasti.
 

timosusi

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti SergeiK
Siinä missä talvi yllätti autoilijan, niin tämä tilasto saattaa yllättää mutuilijan.

Tilasto saattaisi olla hieman informatiivisempi jos kuolemat suhteutettaisiin ajokilometreihin...
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti timosusi
Tilasto saattaisi olla hieman informatiivisempi jos kuolemat suhteutettaisiin ajokilometreihin...
Tai liikennemääriin. Tai tieston kuntoon. Tai julkisen liikenteen saatavuuteen. Tai...

Selitykset sivulla seitsemän.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti timosusi
Tilasto saattaisi olla hieman informatiivisempi jos kuolemat suhteutettaisiin ajokilometreihin...

Tätähän näiltä pk-seudun autoilijoita haukkuvilta on pyydetty mutta turhaan.
 

timosusi

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti msg
Tätähän näiltä pk-seudun autoilijoita haukkuvilta on pyydetty mutta turhaan.

En mä ole ottamassa kantaa siihen missä päin Suomea mahdollisesti olisi paskimmat autoilijat. Sellainen vaan närästää kun asiaa todistellaan jollain huuhaa-tilastoilla suuntaan tai toiseen. Ei se että Ruotsissa sattuu vuosittain n. 50% enemmän kuolemantapauksia kuin Suomessa tarkoita Ruotsin olevan merkittävästi turvattomampi maa.


Mitä tulee sitten toiseen esitettyyn väitteeseen että nopeusrajoituksia pitäisi voida joustattaa yläpäästä jolloin liikennevirta ei olisi tasainen. Tuli vaan mieleen että tämä aiheuttaisi entistä enemmän heijausliikettä virrassa, joka taas tuntuisi lisäävän onnettomuusriskiä. Kaupan päälle saataisiin vielä korkeampia nopeuksia, jotka automaattisesti itsessään lisäävät yksittäiseen nopeasti etenevään ajoneuvoon kohdistuvaa onnettomuusriskiä.

Kaikkialla pitäisi myös olla moottoritiet, jos toiveita kuunnellaan. Olen antanut itselleni ymmärtää että teiden ylläpito saatika rakentaminen ei ole mitään halpaa lystiä. Mistä ne rahat sitten otettaisiin? Yksityisautoilijoiden tietullit tuntuisi itsestäni hyvältä ajatukselta äkkiseltään, mutta en ole tarkemmin asiaan perehtynyt.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suomalainen tieliikennepolitiikka kaipaa muutosta

Viestin lähetti timosusi
En mä ole ottamassa kantaa siihen missä päin Suomea mahdollisesti olisi paskimmat autoilijat. Sellainen vaan närästää kun asiaa todistellaan jollain huuhaa-tilastoilla suuntaan tai toiseen.

Ja vielä enemmän närästää, kun asiaa todistellaan ilman mitään tilastoja, täysin mutu-pohjalta, kuinka Stadissa on paskoja autoilijoita. Lue vaikka ketjun avaajan kirjoituksia.

Monille tuli tietysti käsitys helsinkiläisten paskoista ajotaidoista taannoisen ketjukolarisuman yhteydessä. Mutta tällöin voisi ottaa kartan käteen ja katsoa missä Helsinki on, ja miettiä sitä, miten helsinkiläiset kuskit onnistuivat aiheuttamaan kolarit, jotka tapahtuivat Kehä III:n ulkopuolella Helsinkiin johtavilla teillä aamuruuhkassa.
 

herttakurko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eteläkarjalan ja Kymenlaakson kuolleiden suuri suhteelinen määrä ja maan suurin raskaan liikenteen osuus ovat varmasti jotenkin kytköksissä toisiinsa. Kaakkoisosassa maatammehan rekkoja pörrää liikenteessä raja-asemien ja Haminan sekä Kotkan satamien takia.

Ja kun ne perkeleet siellä eduskunnassa tajuaisivat kiirehtiä sitä E18 parantamista. Loviisa-Kotka väli on välillä aivan tukossa rekoista.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Viestin lähetti Tepa


Helsingin talvinen ketjukolari oli hyvä esimerkki mihin se pahimmillaan johtaa. Jos esimerkkinä tuo Helsingin ja Hämeenlinnan välin rajoitus olisi tuo 120 km/h talvisaikaan tuona kolari aikana olisi voinut olla jo pari kolme autoa poissa ko0lari paikalta.

Suurin syy tuohon ketjukolariin oli se, että muutama vatipää päätti ajaa jo nyt sen 120 km/h huolimatta kelistä...Jos rajoitukset olisivat olleet korkeammalla, olisivatko ihmiset ajaneet hiljempaa järkyttävän huonossa kelissä?

Ei voi ymmärtää miten kaikki alussa ihan kehittäviltä vaikuttavat liikennekeskustelut aina kääntyvät samaan jankutukseen "Koska minä olen hyvä kuski ja minulla on überauto 14 litraisella 3000 heppaisella koneella, minun täytyisi saada ajaa kovempaa, nopeusrajoituksia pitäisi siis selkeästi nostaa".

Ja ei, älkää sanoko että Saksassa asiat ovat ok, koska ne eivät ole, tätäkin asiaa on käsitelty aikaisemminkin täällä.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Riistaeläinten aiheuttamat ongelmat

Viestin lähetti SergeiK
Kuolleet maakunnittain 100 000 asukasta kohden 2003

(Lähde:Tiehallinto)

2,8 Keski-Pohjanmaa
3,6 Uusimaa
4,4 Itä-Uusimaa
5,5 Etelä-Savo
6,3 Pirkanmaa
7,3 Varsinais-Suomi
8,1 Pohjanmaa
8,2 Pohjois-Pohjanmaa
8,2 Pohjois-Karjala
8,2 Etelä-Pohjanmaa
8,5 Lappi
8,6 Päijät-Häme
8,9 Satakunta
9,0 Kanta-Häme
9,2 Kainuu
9,9 Pohjois-Savo
10,7 Kymenlaakso
10,9 Keski-Suomi
11,3 Ahvenanmaa
11,7 Etelä-Karjala


Niin, en malta olla kysymättä, että onhan tuossa em. listauksessa huomioitu riistaeläinten aiheuttamat onnettomuudet?

Puhtaalla perstuntumalla näyttäisi ainakin siltä, että em. listan peräpään osalta riistaeläinten aiheuttamat kolarit ovat varmaankin merkittävässä osassa.

Näin siis ainakin, kun ajattelee ko. maakuntien maan- ja riistaeläintieteellisiä asioita.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Re: Riistaeläinten aiheuttamat ongelmat

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, en malta olla kysymättä, että onhan tuossa em. listauksessa huomioitu riistaeläinten aiheuttamat onnettomuudet?

Puhtaalla perstuntumalla näyttäisi ainakin siltä, että em. listan peräpään osalta riistaeläinten aiheuttamat kolarit ovat varmaankin merkittävässä osassa.

Näin siis ainakin, kun ajattelee ko. maakuntien maan- ja riistaeläintieteellisiä asioita.

Minä en tiedä maan- ja riistäeläintieteellisistä asioista hevon vittua, mutta tilastot ovat aina olleet lähellä sydäntäni.

Pari vuotta vanhan maa- ja Metsatalousministeriön tutkimuksen mukaan eniten hirvikolareita sattuu Uudellamaalla (n.300/vuosi). Seuraaksi eniten niitä sattuu Lounais-Suomessa ja Etelä-Hämeessä. Muina ongelmakohtina mainitaan Länsi-Suomen isot tiet.

Eli listaamani tilastossa Uudellamaalla ajetaan eniten hirvikolareita, mutta siitäkin huolimatta he ovat kuolintilastoissa toiseksi viimeisenä.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Tuo kuolleiden määrähän oli suhteutettu asukasmäärään. Oliko nuo hirvikolarien määrät suhteutettu myös asukaslukuun? Jos ei niin sehän vääristää noiden tilastojen vertailua heti kättelyssä. Uskoisin, että jossain Pohjois-Karjalassa sattuisi hirvikolareja enemmän kuin Uudellamaalla jos siellä olisi posottelemassa saman verran reikäpäitä teitä pitkin. Mainittakoon, että noista riista-asioista en tiedä minäkään yhtään mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös