Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 142 945
  • 13 269

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Metsäautotiellä oli tuossa toissapäivänä pitkähköjä pätkiä, joissa tie oli kirjaimellisesti ihan pelkkää jäätä. Soraa tai lunta ei missään, ainoastaan kirkasta peilijäätä.

Siinä sai pimeällä ja kitkarenkailla aika tarkkaan ajaa, että kestää auto tiellä. Minkäänlaista pitoa ei ollut. Kävi hyvä onni, että ei siinä melko kapealla tiellä tullut ketään vastaan.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Jouluaattoyönä puoli neljältä Forssassa 17-vuotias nuorimies Bemarin ratissa, kolme kaveria kyydissä. Ajaa neljänkympin alueella reilun satasen vauhtia poliisin tutkaan.

Melko sanattomaksi vetää tällainen hölmöily. Onneksi kuittenkin matka päättyi tällä kertaa virkavallan toimesta, eikä jouduttu tilaamaan ruumisautoa.
 
Viimeksi muokattu:

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tulin eilenillalla Hesasta jouluaterialta systerin luota ja huomasin taas sellaisen ilmiön joka aina saa minulla verenpaineen nousemaan. Kun kolmostie jatkuu moottoritienä Tampereelle asti niin minkä helvetin takia tarvitsee ohituksen jälkeen tulla siihen kymmenen metrin päähän ohitettavan auton keulasta. Mua ei kohta enää huvita mikään.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tulin eilenillalla Hesasta jouluaterialta systerin luota ja huomasin taas sellaisen ilmiön joka aina saa minulla verenpaineen nousemaan. Kun kolmostie jatkuu moottoritienä Tampereelle asti niin minkä helvetin takia tarvitsee ohituksen jälkeen tulla siihen kymmenen metrin päähän ohitettavan auton keulasta. Mua ei kohta enää huvita mikään.
Painuisi saatana maisemaan jos on pakko ohitella.
 

mackblom

Jäsen
Tulin eilenillalla Hesasta jouluaterialta systerin luota ja huomasin taas sellaisen ilmiön joka aina saa minulla verenpaineen nousemaan. Kun kolmostie jatkuu moottoritienä Tampereelle asti niin minkä helvetin takia tarvitsee ohituksen jälkeen tulla siihen kymmenen metrin päähän ohitettavan auton keulasta. Mua ei kohta enää huvita mikään.
Tuosta ohitustavasta on olemassa myös typerämpi lisäversio. Eteen koukkaaminen sateella ja näkyvyyden sumennus.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Tulin eilenillalla Hesasta jouluaterialta systerin luota ja huomasin taas sellaisen ilmiön joka aina saa minulla verenpaineen nousemaan. Kun kolmostie jatkuu moottoritienä Tampereelle asti niin minkä helvetin takia tarvitsee ohituksen jälkeen tulla siihen kymmenen metrin päähän ohitettavan auton keulasta. Mua ei kohta enää huvita mikään.
Kai painoit tööttiä tai vilautit pitkiä valoja noille hessuille? Eipä siinä normaalia suomalaista touhua, ei pysytä ajattelemaan yhtään kanssa autoilijaa, mutta joku muistutus heille olisi hyvä tilanteessa antaa, niin ehkä seuraavalla kerralla toiminta olisi parempaa.

En itsekään ymmärrä miten se voi olla vaikeaa ohitustilanteessa ohittaa kunnolla ja palata eteen vasta kun väliä oikeasti paljon useampi sata metriä esim. varsinkin kun kyse moottoritiestä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuosta ohitustavasta on olemassa myös typerämpi lisäversio. Eteen koukkaaminen sateella ja näkyvyyden sumennus.
Ja tempun kruunaa se että nousee sadan metrin päästä ekasta rampista pois motarilta... Tällaiseen tuli tärmättyä toissapäivänä. Mun edessä tai takana ei ollut muita autoja kun takaa lähestyi joku tero. Veti viiden metrin päästä eteen, vedet mun silmille ja heti rampista veks... Eli terkut sille harmaalle Audin maasturille Palokassa. Sun autos haisi pahalle...
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tulin eilenillalla Hesasta jouluaterialta systerin luota ja huomasin taas sellaisen ilmiön joka aina saa minulla verenpaineen nousemaan. Kun kolmostie jatkuu moottoritienä Tampereelle asti niin minkä helvetin takia tarvitsee ohituksen jälkeen tulla siihen kymmenen metrin päähän ohitettavan auton keulasta. Mua ei kohta enää huvita mikään.
Luin ensin, että tulit jouluaterialta Hesestä...

Itse asiasta, niin autokoulussa opetettiin, että ohittaessa palataan kaistalle vasta kun ohitettavan molemmat etuvalot näkyvät peruutuspeilistä. Suosittelen muillekin palstalaisille käyttöön.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Äsken ajelin jonkun Kian takana muutaman kilometrin matkan, minkä aikana tuli kolme liikenneympyrää. Missään liikenneympyröistä tämä edessä oleva auto ei käyttänyt vilkkua poistuessa. No sen jälkeen tultiin lyhyeen ramppiin mistä liityttiin hieman isommalle tielle. Tässä liittymässä ei ollut kuin yksi mahdollinen suunta eli kaartaa ramppia oikealle ja liittyä risteävälle tielle. No kuitenkin sama auto vilkutti oikealle koko 50m rampin pituuden matkalta. Eli nyt kun vilkutuksella ei ollut mitään hyötyä taka oleville tai muillekaan tienkäyttäjille, niin sitä käytettiin…
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Äsken ajelin jonkun Kian takana muutaman kilometrin matkan, minkä aikana tuli kolme liikenneympyrää. Missään liikenneympyröistä tämä edessä oleva auto ei käyttänyt vilkkua poistuessa. No sen jälkeen tultiin lyhyeen ramppiin mistä liityttiin hieman isommalle tielle. Tässä liittymässä ei ollut kuin yksi mahdollinen suunta eli kaartaa ramppia oikealle ja liittyä risteävälle tielle. No kuitenkin sama auto vilkutti oikealle koko 50m rampin pituuden matkalta. Eli nyt kun vilkutuksella ei ollut mitään hyötyä taka oleville tai muillekaan tienkäyttäjille, niin sitä käytettiin…
Hahaa, se oli varmaan raumalainen. Täällä suurin osa vilkuttaa silloin kun siitä ei ole mitään hyötyä.
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse asiasta, niin autokoulussa opetettiin, että ohittaessa palataan kaistalle vasta kun ohitettavan molemmat etuvalot näkyvät peruutuspeilistä. Suosittelen muillekin palstalaisille käyttöön.

Ja tähänkin saa laittaa vielä vähän lisää, jos ilmassa on lunta tai räntää tai tienpinta loskapaskan peitossa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä maassa on toki saanut tottua idiootteihin, jotka ymmärtämättömyyttään tai piittaamattomuuttaan ajavat aivan liian lähellä perässä, mutta tänään oli kyllä oikein erityistapaus. Lumeton ja jäätön, mutta märkä tie. Paikoin suorastaan lätäköitä. Vettä siis nousee iloisesti ilmoille. Vastaantulijoiden jälkeen saa aina pyyhkäistä lasin puhtaaksi. On jo pimeää. Rajoitus on 80 km/h, ja ajelen tapani mukaan pientä ylinopeutta. Takaa lähestyy auto, joka saavutettuaan ei ohita, vaikka paikkoja olisi, vaan jää taakse lähituntumalle keräämään nostamaani vettä silmilleen. Näin ajellaan sellaiset n. 20 km. Sitten saavutan hitaamman edellä ajavan ja sattumalta kohdassa, jossa rajoitus on parin risteyksen vuoksi muutaman sadan metrin matkalla 60 km/h. Onko syynä se, että lasken nopeutta rajoituksen mukaisesti, vai se, että jätän edellä ajavaan reilun välin, vai mikä lieneekään, mutta perseennuuhkija on saanut tarpeekseen, ja ohittaa minut risteysten jälkeen. Ohitus on asiallinen, joten siitä kiitos. Ja siitä sitten ajaa välin kiinni ja samalla tavalla seuraavan auton perään kiinni. Muutaman kilometrin päästä tiemme erkanevat, koska kaksikko jatkaa suoraan, kun taas minä käännyn valtatielle kohti Tamperetta. Vaikka vähät välittäisi turvallisuudesta, niin luulisi noissa olosuhteissa, että olisi itsellekin mukavampi joko mennä ohi tai jättää enemmän väliä, mutta kaipa sitä sitten on olemassa joku, joka tykkkää siitä, että saa vettä tuulilasin täydeltä.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Sitten se vaan provosoituu, alkaa vilkuttelemaan jarruvaloja tai ikävimmässä tapauksessa iskee jarrut pohjaan. Sitten jos sulla ei ole kojelautakameraa, joudut vielä peräänajajana maksumieheksi.
Suosittelen jokaiselle kojelautakameraa
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tässä maassa on toki saanut tottua idiootteihin, jotka ymmärtämättömyyttään tai piittaamattomuuttaan ajavat aivan liian lähellä perässä, mutta tänään oli kyllä oikein erityistapaus. Lumeton ja jäätön, mutta märkä tie. Paikoin suorastaan lätäköitä. Vettä siis nousee iloisesti ilmoille. Vastaantulijoiden jälkeen saa aina pyyhkäistä lasin puhtaaksi. On jo pimeää. Rajoitus on 80 km/h, ja ajelen tapani mukaan pientä ylinopeutta. Takaa lähestyy auto, joka saavutettuaan ei ohita, vaikka paikkoja olisi, vaan jää taakse lähituntumalle keräämään nostamaani vettä silmilleen. Näin ajellaan sellaiset n. 20 km. Sitten saavutan hitaamman edellä ajavan ja sattumalta kohdassa, jossa rajoitus on parin risteyksen vuoksi muutaman sadan metrin matkalla 60 km/h. Onko syynä se, että lasken nopeutta rajoituksen mukaisesti, vai se, että jätän edellä ajavaan reilun välin, vai mikä lieneekään, mutta perseennuuhkija on saanut tarpeekseen, ja ohittaa minut risteysten jälkeen. Ohitus on asiallinen, joten siitä kiitos. Ja siitä sitten ajaa välin kiinni ja samalla tavalla seuraavan auton perään kiinni. Muutaman kilometrin päästä tiemme erkanevat, koska kaksikko jatkaa suoraan, kun taas minä käännyn valtatielle kohti Tamperetta. Vaikka vähät välittäisi turvallisuudesta, niin luulisi noissa olosuhteissa, että olisi itsellekin mukavampi joko mennä ohi tai jättää enemmän väliä, mutta kaipa sitä sitten on olemassa joku, joka tykkkää siitä, että saa vettä tuulilasin täydeltä.
Kaveri jonka perässä joskus roikkui tälläinen (olenko tämän täällä joskus kertonutkin) menivät peräkanaa ABC:lle. Hän oli suoraan kysynyt kuljettajalta sisään mennessä että miksi roikkuu perässä, vastaus oli että ei tykkää huonolla kelillä ajaa "yksin" vaan lähellä toista autoa.
Siinä oli niin hämmentävä vastaus että kaveri oli sanonut vaan että okei.
 

Rocco

Jäsen
Äsken ajelin jonkun Kian takana muutaman kilometrin matkan, minkä aikana tuli kolme liikenneympyrää. Missään liikenneympyröistä tämä edessä oleva auto ei käyttänyt vilkkua poistuessa. No sen jälkeen tultiin lyhyeen ramppiin mistä liityttiin hieman isommalle tielle. Tässä liittymässä ei ollut kuin yksi mahdollinen suunta eli kaartaa ramppia oikealle ja liittyä risteävälle tielle. No kuitenkin sama auto vilkutti oikealle koko 50m rampin pituuden matkalta. Eli nyt kun vilkutuksella ei ollut mitään hyötyä taka oleville tai muillekaan tienkäyttäjille, niin sitä käytettiin…
Eihän liikenneympyrässä tarvi vilkuttaa, jos kääntyy pois heti ensimmäisestä liittymästä, jatkaa tietä suoraan, tai kääntyy sieltä viimeisestä mahdollisesta liittymästä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Appiukon kyydissä joskus…oli sitten pakko kysyä jossain kohdassa, että ”sä et sitten paljon tuota vilkkua käytä…”

”Se ei kenellekään kuulu, minne minä oon menossa.” Asia selvä.
Sellainen joviaalin jätkän vastaus. Joillakin myönteinen asenne elämään ja muihin ihmisiin tuntuu tulevan parhaiten esille juuri liikenteessä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllä tuolla tien päällä on ihan liikaa ihmisiä, joiden ei ihan oikeasti pitäisi olla siellä vaan mieluummin bussin tai junan kyydissä. Tänään ajelin 75:llä letkassa, jota veti V70-Volvo, jonka marssinopeus siinä 80 km/h tiellä vaihteli välillä 40-90 km/h. Kun oli mutkaa ja mäkeä, niin nopeus laski nopeasti siihen 50 km/h tuntumaan, ja kun tuli suora niin sitten kiihdytettiin kahdeksaankymppiin. Välillä sitten käytiin neljässäkympissä, välillä yhdeksässä. Mutta mikä pahinta, niin tämän Volvon kuljettajalla oli tapana tehdä aika kova jarrutus aina kun näkyviin ilmaantui vastaantulevan auton valot. Ja niitä vastaantulijoita oli paljon.

Kun tuo Volvo oli kerännyt peräänsä aika hyvän letkan autoja, ja taas liian moni ajoi sitten ihan tappituntumassa vaikka ei ollut mitään aikomusta mennä ohi, niin tuossa letkassa oli sitten jatkuvasti sellaista ylimääräistä pumppausta ja aika äkkinäisiäkin jarrutuksia. Keli ei edes ollut mitenkään paha, joten sekään ei selittänyt tämän autoilijan toimenpiteitä. Tie oli aivan sula, ilma reilusti plussan puolella ja kaistojen välissä pieni sohjokaistale, mutta ei mitenkään erityiseen varovaisuuteen pakottava keli. Pimeää toki kuin mörön ahterissa.

Onneksi sitten osa letkassa edellä ajavista kääntyi sivuteille, jolloin pääsin lähemmäs jonon keulaa ja pääsin sitten seuraavalla pitkällä suoralla ohi koko orkesterista. Mutta aika arvaamsttoman näköisiä liikkeitä se Volvo siinä teki, ehdin huomata mm. kun laitoin vilkun päälle ja siirryin vastaantulevien kaistalle, että teki aika voimakkaan jarrutuksen siinäkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös