Näkemysero. Mestaruuden voittaminen joka kausi on utopiaa, mutta lähtökohtaisesti lähdetään voittamaa jokaista ottelua. No oli miten oli, huomaan että olet vanhan koulukunnan tyyppi ja varmaankin koet, että tällainen karaistaminen pukukopissa toimii.
En ole välttämättä ja olisin muutama vuosi sitten ollut Raimoa vastaan, itseasiassa olin vähän kriittinen hänen suhteen World Cup -jälkimainingeissakin, mutta olen kokenut IFK-kannattajina muutamia asioita kuten käsittämättömät koko organisaation urheilulliset mahalaskut mestaruuksien jälkeen.
1999 finaalin jälkeen tapahtuneen mahalaskun laitoin taloudellisen tilanteen piikkiin. Ajattelin, että Ikat, omat pojat ja muu paska oli seurausta siitä, kun Keklun aikana oli eletty yli varojen. Jouduimme korpivaellukselle, joka oli faneille karmeata aikaa. Edariaikaa elettiin, pelaajat saivat palkkaa, useimmat heistä olivat ylipalkattuja ja me kärsimme katsomoissa. Kaikki huipentui Baxterin aikaan, jolloin taloudellinen tilannekin oli mennyt jo surkeaksi.
Osakeantio, uusi toimitusjohtaja, uusi hallitus, Kojo valmentajana ja kaikessa alkoi olla yht'äkkiä järkeä. Menimme oikeaan suuntaan, IFK teki voittoa, dominoi Jokereita vastaan ja voitti Suomen mestaruuden. Kaikki piti olla kunnossa.
Seuraavaksi kaudeksikin oli huippurosteri, mutta sitten jätkät eivät pelanneet palkkansa eteen. Liput maksoivat ihan sikana, rosteri oli kallis, oli huippupelaajia, mutta sitten oli joku hullumoottorisahamies siellä ja kaikki meni päin helvettiä. Siitä lähtien olemme olleet alamäessä ja korostan sitä, että liput ovat silti maksaneet vähintään saman kuin silloin, kun meni hyvin ja pelaajat ovat yhä saaneet saman palkan mitä silloin. Eli jos pelaajat saavat palkkaa, vaikka pelaavat kolmatta vuotta päin helvettiä ja saattavat dokailla tuolla mielummin kuin tehdä duuniansa niin eikö siinä silloin jonkunlaista keppiä pidäkin heiluttaa. En mä ainakaan diggaa yhtään siitä, että joku saa rahaa siitä, että tekee hommansa huonosti ja olettaa, että mun pitäisi asiakkaana maksaa siitä paljon, eikä vähän.
Se on eriasia, jos Nordikselle pääsisi vaikka femmalla ja pelaajat eivät ottaisi tältä kaudelta ollenkaan palkkaa niin silloin saatana koppi voisi olla täynnä psykologeja ja muita ymmärtäjiä, mutta nyt kun tilanne ei ole se, niin vähiten minua haittaa se, jos pelaajat kärsivät. Heidänhän kuuluu kärsiä kaikista niistä kärsimyksistä mitä ovat meille vuoden 1983 jälkeen hyvin usein aiheuttaneet. Se on hyvä jos heillekin joskus tulee tilanne, että nyt on tosi kyseessä. Se opettaa ja ensi vuonna tai joskus jatkossa, ne jotka siitä pahasta tilanteesta selviytyvät, ovat entistä vahvempia ja arvostavat sitä duuniaan. Jos osa jää rattaisiin niin jääkööt, tämä ei ole laupias samarialainen -leikki.