Minä en oikein ymmärrä, miksi sinä vastaavasti vaadit koko ajan nähtäväksi jotain todisteita ja suhtaudut vähätellen koko juttuun. Ketä varten tässä pitäisi tällä hetkellä todisteita jakaa. Mielestäni on paitsi luonnollista, myös erittäin järkevää, ettei mitään todisteita ja tarkempia kommentaareja anneta ennen operaation loppumista ja tuskinpa tuo nyt enää viikkokausia jatkuu, todennäköisesti korkeintaan päiviä.
Sen jälkeen he varmasti avaavat elestäni on muuten jo aika vakavaa pelkästään se, että tilanne Itämerellä on kärjistynyt niin ilma- kuin nyt myös merialueillakin siihen pisteeseen, että jatkuvassa valmiudessa ollaan niin Ruotsissa, kuin Suomessakin.
Enköhän mä ole jo tässäkin keskustelussa moneen kertaan todennut miksi mielestäni olisi hyvä että ruotsalaiset hieman enemmän kertoisivat mitä ovat löytäneet.
Mitä tulee tilanteeseen Itämerellä niin en ole kovinkaan huolestunut. Jos 80-90 luvulla Itämerellä tietojen mukaan (eilinen A-Talk) operoi 40 sukellusvenettä ja tällä hetkellä 3, niin ei tuo vielä maailmanloppua enteile vaikka joku ruotsalainen tutkija raportoisikin venäläisalusten agressiivisesta käyttäytymisestä tai vaikka joku Viking Linen matkustaja toimittaisikin vientiin tarkoitetun subin pinta-ajotestikuvia Iltalehteen ja olisi asiasta syvästi järkyttynyt.
Avaatko myös vielä miten tuo valmiuden taso esim. 1990-luvun puolestavälistä eroaa vuoden 2014-tasoon nähden. Onko sitä siis nostettu ja jos on niin miten? Itse kun en tiedä tarkemmin kuin tuosta 1990-luvun puolen välin tilanteesta. Sen mitä linnakkeen päivystäjän ominaisuudessa ehti merivalvontatornissa tai vesikuunteluasemalla ihmisten kanssa jutella ja katseltua tilannekuvaa.
Hydrofoneista vielä: Jos niillä pystyttiin jo 20v sitten erottamaan esim. laivan potkurin alkava lapavaurio niin jotain niillä pystyy kai tekemään myös nyt. Vaikka myös toki sukelluskalusto on kehittynyt.
Venäjästä: en ole koskaan käynyt kylässä koska 80-luvun lapsena mulle on kehittynyt tietty asenne ryssiä ja niiden touhuja kohtaan. Eikä mitenkään positiivinen. Nyt kuitenkin tässäkin asiassa särmät ovat jollain lailla iän myötä tasoittuneet. Mä en usko että ihan kaikki siellä on paskaa. Ukraina-case toki varmasti, mutta Sotsi, KHL, maakaupat, sukellusveneet jne. Kaikista revitään nykyään niin paljon negatiivista että rupeaa etomaan. Lappeenrantalaisia kauppiaita ei varmaan häiritse että siellä käy paljon asiakkaita. Jotain Serenan kylpyläasiakasta saattaa jo ottaa pannuun että siellä on "vitusti ryssiä".
Ei mulla homojakaan vastaan ole yhtään mitään mutta näitä "suvaitsevaisia" jotka asiasta meuhkaavat liikaa ehkä vähän jo onkin.