Mainos

Strategiapelit

• 4 635
  • 58

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mikäs toi WIR on? Täysin tuntematon peli minulle. Vanhempaa tuotantoa ilmeisesti, uudemmista pyrin pysymään mukana.

Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Viestin lähetti Footless
Mikäs toi WIR on? Täysin tuntematon peli minulle. Vanhempaa tuotantoa ilmeisesti, uudemmista pyrin pysymään mukana.

WIR- War In Russia. Nero Gary Gribsyn käsialaa. Pitäis löytyä ilmaseks.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Medieval -Total War

Suuren saksalaisroomalaisen Keisarikunnan diktaattori Varjo päätti aikanaan että kansakuntamme tarvitsee Lebensraumia ja siitä alkoikin pitkä sodan aikakausi joka ei vieläkään ole päättynyt (IRL "konflikteja").

Aluksi Teutonien vihaa sai maistaa smörrebrödien luvattu maa elikä Tanska jonka avuttomat jalkaväkiosastot jäivät kuninkaallisten ritarieni jalkoihin, maa värjäytyi vereen ja talonpojat pakenivat. Ruotsin ja Norjan valloitus kesti hieman pidempään jatkuvan kapinoinnin takia mutta saatuani Piispan paikalle porukka rauhottui, nykyään Ruotsi tuottaakin varsin mukavasti rautaa Valtakunnalleni(Reich).

Sotiessani Tanskaa vastaan sammakot l. ranskalaiset päättivät käydä kimppuun selustaan ja valloittivatkin raukkamaisesti muutaman maakunnan...Paha Virhe!

Koska kuninkaani8siis se sätkynukke jota minä käsken) on ilmeisesti homo tai steriili niin jälkeläistuotanto ja sitä kautta raskaan ratsuväen koulutus tökkii jouduin kehittämään jalkaväkeäni Fredrik Suuren, Marlborough:n ym. oppien mukaisesti. Voittamattomat seiväsmieheni ja tehokas jousiampujarykmenttini murskasivat säälittävän ja heikon Ranskan ja Eurooppa alkoi näyttää mustalta( Musta on Saksan väri strategisella kartalla jossa näkyvät maa-alueitten omistussuhteet).
Maininnan arvoista on se että Il de Francen taistelussa tuhosin 800 miehen vahvuisella, pelkästä jalkaväestä koostuvalla, armeijallani 1700 miehen vahvuisen Ranskan pääarmeijan ja otin Ranskan kuninkaan vangiksi...joskin koska kyse oli viimeisestä taistelusta päätin teloittaa vangit koska eipä niistä kukaan olisi mitään lunnaita ruvennut maksamaankaan.
Ranskan valtakunta siis poistui kartalta ja taisteluiden kiihdyttämänä kuninkaanikin alkoi hankkia jälkeläisiä(joista mainittakoon Wilhelm, tuleva 9. "kunnian" ja 7. asteen kenraali jonka ansioihin kuuluu mm. Almohadien lyöminen pois Euroopan mantereelta)

Ranskan jälkeen vedin hieman henkeä, tai yritin vetää, kunnes Paavi päätti pistää minut pannaan ja samalla taisi julistaa vieläpä minut karkotetuksi kristillisistä yhteisöistä...PRKL minuahan ei tönitä...Paavi saakoon maistaa Rautaa.

Ja niin alkoi sotaretki Vatikaania vastaan, taistelut ratkesivat ylivoimaiseen sotataitooni, vihollisen ylivoimasta huolimatta. Italian maakunnat ovat vanhoja ja vahvasti linnoitettuja joten useinmiten ensimmäisen taistelun jälkeen vihollinen pakeni linnoihinsa ja minä rupesin odottamaan...6 vuoden kuluttua Vatikaani musertui ja nimitin uuden Paavin, Paaviksi Paavin paikalle. Tällä takasin myös varauksettoman tuen kristillisten kuningaskuntien joukossa.

Katsoessani Euroopan karttaa totesin mielessäni "tuolla läntisellä kulmalla on jotain punaista...punainen ja musta eivät sovi yhteen, siispä jommankumman on tuhouduttava". Ja niin Britit saivat tuta nahoissaan Lederhosenien uhon ja hyökkäykseni Britanniaan alkoi, olinhan toki jo ehtinyt Ranskaa vastaan taistellessani vallata muutaman Englannin maakunnan Normandiasta joten pääsyni kanaalin yli oli kiinni taistelusta Lontoossa. Taistelu oli pitkä ja lähes hävisin sen mutta viimeisellä hetkellä suoritin lähestyvää vihollista kohtaan ns. Hannibalin puolikuumanööverin jolla saarroin ja tuhosin sokeassa kiihkossa hyökänneen vihollisen, Englannin kuningaskin jäi vangiksi ja hänestä sainkin sopivasti lunnaita uuden palatsini rakentamiseen rakkaaseen Baijeriin.

Englanti tarjosi hyvän vastuksen mutta ylivertaisten johtajien(Otto von Rudiger, ja Karl von Hessendorf muutamia mainitakseni) innostamina miehini taistelivat viimeiseen asti murskaten lopulta vastarinnan, laivaston puuttumisen takia en päässyt viimeistelemään tuhoa Irlantiin ja niinpä vieläkin tuo punainen täplä häiritsee silmiäni aina karttaa katsoessani.

Englannin jälkeen tuhosin polakit ja murskasin Sardinialaiset, silti en tuntenut oloani turvalliseksi. Idässä Venäjä kasvatti mahtiaan ja Etelässä Almohad tuntui uhkaavan rikkaita maakuntiani Pyreneitten luona. Venäjä sai odottaa mutta Almohad saa luvan väistyä...
Taistelut olivat kovia ja eräskin yli 2500 miehen taistelu päättyi tilanteeseen jossa itse menetin 800 miestä ja vihollinen 1200(usein säästän tarkoituksella nopeita ratsuväkiosastoja pakenevan vihollisen tuhoamiseen koska kuollut vihollinen ei muodosta uhkaa seuraavia taisteluita silmälläpitäen).

em. Prinssi Wilhelmin johdolla Almohad menetti sijansa Euroopassa ja Saksa oli konkreettisesti Euroopan herra.

Venäjä! Pian me kohtaamme.

Eli Peli on Medieval -Total war, yhdistää taktiikkaa ja strategiaa:
kuva taistelusta
kuva strategiasta

Taisteluiden ja joukkojen siirtelyn lisäksi pelissä on Civ-mäistä mikromanageointia ja rakentelua. En nyt jaksa selitellä enempää, kokeilkaa ja haukkukaa itse.

http://www.totalwar.com

hmm pian on näköjään tulossa Viking Invasion-lisälevy ja uusi TW Rome-peli. GOOD!!!

ei, en ole natsi

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
varjo:
Puhut paljon, mutta asiaa! M:TW rokkaa rankasti, kuten myös edeltäjänsä Shogun+Mongol Invasion. Ainoa, mikä peleissä tökkii, on strategisen kartan kammottava käyttöliittymä ja strateginen tekoäly, jolla on hyvin vähän käsitystä ... mistään.

Huippukamaa silti.

Kannattaa testata myös pari astetta laajempi Europa Universalis 2 (1419-1819), joka on astetta hardcorempi näkemys Euroopan historiasta.

Uusimpana EU2:n tekijöiltä tuli Hearts of Iron, jossa on enemmän potentiaalia olla The Grand Strategy Game kuin hetkeen aikaan millään muulla pelillä; maailmanhistoria 1936-1948, kaikki valtiot pelattavissa, mukana myös Suomi ja Mannerheim!

Pelien tekijänä siis ruotsalainen Paradox Entertainment.

Kannattaa tsekata, jos sotiminen ja (maailman)sotahistoria kiinnostaa!

Edit: Hearts of Iron näyttää
tältä.

Edit2: Tää on hyvä: Rautaa Rajalle!

muaddib

Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
muaddib:
EU:n (heh) ongelmana oli mielestäni se että se meni toisaalta jo liian lähellä Civ3:sta siis siinä mielessä että juuri strateginen puoli on tärkeämpää...ja en nyt tällä hetkellä jaksa pelata sen tapaista peliä vaikka ihan hyvältä vaikuttikin(testattu siis on).

Total Warissa eniten itseäni nappasivat taistelut, sen strategiaosuuden voisi mun puolesta sinänsä jättää väliin mutta toisaalta nyt taisteluissa merkittäväksi kasvavat myös joukkojen siirrot ym. Mutta periaatteessa "liikehtiminen" jolla 1600-luvulla/1700-luvulla sotia ratkaistiin ei ole mukana oikeastaan mitenkään.

Strategiaosio toki mahdollistaa juuri Euroopan valloituksen mutta se on jotenkin pakkopullamaisen oloinen.

Ja toisaalta taas jos haluan taistella WWI/II-tasolla niin Steel Panthers on minun valintani, itse tosin olen hakannut vain kolmosta(paljon) ja ykköstä(vähän).

Kysehän on lähinnä siitä että Tokassa maailmansodassa en oikein koe samaistuvani tilanteeseen jos sitten valloittaisinkin maailman Suomella, koska ajanhetki on niin lähellä. Keskiaika on enemmän sellaista "fantasiaa" joten en koe mitään ongelmia historian muuttamisessa. Sen takia liiankin hc-mielessä tehty peli saattaa olla jopa rasittava koska silloin toisaalta sovelletaan minkä keritään itse pelissä mutta toisaalta se "realismi" rajoittaa sitten keinotekoisesti tekemisiä.

TW:t on siis itselläni pelkästään noita taisteluja varten, CIV ja SP strategiaa, OFP sitten kun pitää alkaa rypemään mullassa(Vietnam modi on kyllä asiaa).

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti varjo
muaddib:

Strategiaosio toki mahdollistaa juuri Euroopan valloituksen mutta se on jotenkin pakkopullamaisen oloinen.

Ja toisaalta taas jos haluan taistella WWI/II-tasolla niin Steel Panthers on minun valintani, itse tosin olen hakannut vain kolmosta(paljon) ja ykköstä(vähän).

MTW:n strat.kartta ei alkupelissä juurikaan haittaa, mutta loppua kohden yhden vuoron tekeminen on kyllä tuskaa (10 provinssia pukkaa uusia yksiköitä, armeijoita on 20 ja vihollisia 15, hohhoijaa).

Ookkos kokeillu tota Combat Mission 2:Barbarossa to Berlin'iä? Huippukamaa sekin, ja keskittyy pelkästään taisteluihin ja pelattava ei käytännössä lopu koskaan.

Kysehän on lähinnä siitä että Tokassa maailmansodassa en oikein koe samaistuvani tilanteeseen jos sitten valloittaisinkin maailman Suomella, koska ajanhetki on niin lähellä. Keskiaika on enemmän sellaista "fantasiaa" joten en koe mitään ongelmia historian muuttamisessa. Sen takia liiankin hc-mielessä tehty peli saattaa olla jopa rasittava koska silloin toisaalta sovelletaan minkä keritään itse pelissä mutta toisaalta se "realismi" rajoittaa sitten keinotekoisesti tekemisiä.

Kyllähän HoI:ssa historia saa kyytiä ihan riittävästi, riippuu millä maalla pelaa. Saksa on tietty aika tuttua kauraa, kunhan muistaa Venäjän talven, mutta Ranskassa on jo kunnon haastetta. Italiakin on aika mukavaa menoa.

Kokeilin tota HoI:ta Suomella kerran. Ilosta itkien valtasin Ruotsin Saksan avustuksella, mutta sitten tuli noutaja, kun NL 'keksi' hyökätä. Epätoivosta oli, ja rauhaan oli suostuttava kun Tampere ja Helsinki oli menetetty ja Turkukin oli aika soosina.

Ei riittänyt Turun luovutus rauhanehtona.

muaddib

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viestin lähetti muaddib

Kokeilin tota HoI:ta Suomella kerran. Ilosta itkien valtasin Ruotsin Saksan avustuksella, mutta sitten tuli noutaja, kun NL 'keksi' hyökätä. Epätoivosta oli, ja rauhaan oli suostuttava kun Tampere ja Helsinki oli menetetty ja Turkukin oli aika soosina.
Suomella pelaaminen on vähintäänkin haastavaa. Itse kokeilin pari kertaa, ekalla tuli todella pahasti päihin, mutta toiseen muutin strategiaa. Eli itäraja täyteen miestä, niin paljon kun vaan saa tuotettua ja sitten odotellaan ja kinutaan mukaan akselivaltoihin. Ja sitten kun sota syttyi, Neukut eivät tulleetkaan rajan yli vaan keskittivät joukkojaan Puolan rajalle, josta Sakemannit tunkivat jo läpi. Sain jopa vallattua itselleni pari provinssia neukuilta, ennen kuin itänaapurimme kaatui ja teki rauhan Saksan kanssa. Sitten olikin aika murskata ruotsalaiset, mikä on hauskaa puuhaa.

Todellista haastetta peliin saa pelaamalla jollain kääpiövalloista Euroopassa. Hiukan tylsäähän se on, mutta ainakin saa tosissaan tehdä töitä selviytymisensä eteen.

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Viestin lähetti werther
Nykyisin ei vain tahdo löytyä aikaa pelaamiseen. [/B]

Tuttu juttu tuo aikapula, mutta ehkä jonain päivänä olen eläkkeellä ja ehdin vielä tutustumaan Europa-sarjaankin. Etenkin WWI pelit (Over the top ja March to the Victory kiinnostaisivat).
Ardennit -44 pelejä meikäläisen hyllystä löytyypi Race to the Meuse, sekä Command-lehden Ardennipeli ja AH: Smithsonia-Bulge.

Hauska silti nähdä, että jatkoajasta löytyy kollegoja. Oletko muuten pelannut Paths of Glorya tai WWI: Barbarossa to Berliniä?

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti carpenter
Pelaako täälä kukaan strategiapelejä? Itse olen pelaillut Warhammer fantasy battlea, Mordheimia sekä Blood bowlia.

Pelaan. GW:n peleistä omistan lähes kaikki. Tärkeimmät armeijat ovat 3.000 pistettä Imperial Guardia, 1.500 pistettä Necroneita, 4.000 pistettä Chaos Warrioreja (ja demoneita ja beastmaneja) ja 3.000 pistettä örkkejä ja gobboja. Pelaan lisäksi muita figupelejä ja myös oikeita strategiapelejä.

Jos muuten joku Turun alueella on kiinnostunut matsista niin pistäkää ihmeessä yksityisviestiä.

Haamu

Jäsen
Combat Mission 2+patch 1.02+mods

Kun näköjään täällä muitakin ko. pelin harrastajia löytyy, niin kertokaa mistä CM2:en euroopan versioon löytää juuri julkaistun patchin 1.02? Pelin tekijä Battlefront.com kehoittaa suksimaan pelin eurooppalaisen version julkaisijan CDV:n sivuille. Minulla ainakaan ei tuo patch:in lataaminen noilta sivuilta onnistu. Mitenkäs muilla, jaattekko saman karun kohtalon vai olenko vain tumpelo? Jos ei noilta sivuilta onnistu, onko muita sivustoja joista sen saisi?

Mikä on paras sivusto hakea ko. peliin modeja? Tässä tapauksessa tarkoitan modeilla parannettuja textuureja, ääniä yms.

Terv.

Nim. tapetaan ne !!!

Edit: Viilaten

Edit2: Olen tumpelo. Jälkimmäisestä linkistä löytyy, kunhan ottaa ja tulkitsee sitä germaanien kieltä vähän tarkemmin.

Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Modeja jos haet, kannattanee ainakin tsekata Battlefront.comin foorumi, siellä on aika paljon keskustelua. Scenaario Debot niminen paikka oli aika hyvä, en vain muista osoitetta, se kyllä löytyy foorumien kautta. Sieltä vaan tonkimaan.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No en mä ainakaan edes ole varsinaisesti etsinyt mitään. Jenkkiversiolla kun pelailen, niin siinä on kaikki melkein kohdallaan, eikös siitä euroversiosta puuttunut esim. hakaristit? Mutta ei kyllä mitään valittamista löydy, skenaarioita olen netistä hakenut, ainakin Äyräpään taistelu kannattaa kaikkien tsekata, muistaakseni 16 taistelua samasta Talvisodan suurtaistelusta.

Haamu

Jäsen
Yeps. Kyllähän peli itsessään on todella kohdillaan. Jos nyt jostain haluaisi whinettää niin grafiikoista. Mutta eipä ne ole pelisessiota juuri häirinneet.

Mm. modien ansiosta tosin CM:BO on taannut ainakin meikäläiselle unenpuutetta viimeiset 1 1/2 vuotta ja odotan samaa tältä jatko-osalta.

Tätä peliä ei muuten tulisi mieleenkään hommata pirattina. Laadusta maksaa mielellään.

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaikka tämä ketju käsitteleekin lähinnä strategiapelejä, kysyisin seuraavaa:

Onko olemassa mitään vastaavaa kuin Severance: Blade of Darkness (by Rebel Act Studios)? Peli on jo sahattu yhdellä hahmolla lävitse, ja kohta toisellakin. Kentät alkaa tulla turhankin tutuiksi. Tahtoo pelata jotakin vastaavaa! Siis miekka / kirves versio FPS-peleistä.

Omasta mielestäni Blade pesee niin Quaket kuin Doomitkin (ehkä roolipelitaustani vuoksi), ja toivoisin että vastaavia mäiskimisjuttuja tehtäisiin enemmänkin.

Antakaas vinkkejä, ki-toos! Ja huomio: En pidä niistä viistosta katsotuista vinkkeleistä, sen pitää olla First Person -tyylinen (omista silmistä tai takaa "kuvattu")!

Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Shakkia hakataan silloin tällöin ja takavuosina myös Risk oli aika kova.

jm

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lautapeleihin ei ole tullut pitkään aikaan koskettua.

PC:llä menee Close Combatit, Steel Pantherssit, Heroes of Might and Magic II ja Civ III.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
MOO3

Nyt se on täällä, n. 2,5 h kuluttua sulkeudun huoneeseeni ja mahdollisesti parin päivän kuluttua saatan pistää pientä raporttia pelistä.
Pitkä odotus on päättynyt, lukuisat uhrilahjat strategiapelien jumalalle eivät ole olleet turhia, maailmassa on yhä oikeutta ja hyvää jäljellä. Kiitos (*)!

* sijoita siihen oma jumalasi tai eläinfiguurisi

Niille jotka kysyvät "mikä Moo" suosittelen niskalaukausta ja siirtymistä toiseen ketjuun.

edit: ehkä tämä olisi omankin ketjun arvoinen mutta saa nähdä

Jet-Ace

Jäsen
MOO 3 eli Master of Orion 3

Huomenna pääsen minäkin MOO3:n kimppuun. Pitkä odotus on päättynyt. Vihdoinkin.

Viimeksi muokattu:

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mitä hemmettiä? MoO 3? Missä? Nyt jo? Eikä? Ihan tosi?

Kertokaa heti, mistä!

Nimimerkillä: Jo riittää se perkeleen odotus :)

EDIT: Jaahas, komento takaisin. WWW-selaus tuotti tuloksen, sitten FTP-ohjelma kuumaksi ja odottamaan.

Edit 2: Moralistit älköön vaivautuko, MoO3 on ehdottomasti ostolistalla, mutta en perkele vie aio odottaa enää sekuntiakaan kauempaa.

Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Re: MOO3

Viestin lähetti varjo

Niille jotka kysyvät "mikä Moo" suosittelen niskalaukausta ja siirtymistä toiseen ketjuun.

Rohkenen kysyä, mikä Moo? englantilainen lehmäkö kenties kyseessä?

On minulla ketjuun liittyvää asiaakin.

En ole koskaan vakavalla mielellä pelannut strategiapelejä, jollei nyt vuoropohjaisia Steel Pantherseja lasketa lukuun. Nyt kuitenkin ajanvietteen muodossa on mielessä alkanut liikkua tällaisen pelin asentaminen koneelle, ikäväkseni omistan kannettavan, joten millaisia suoritusvaatimuksia nämä pelit asettavat koneelle? Tunnustan, olen laiska enkä jaksa lähteä metsästämään tietoa netistä tai pelilehdistä.

Entäpä millaisia pelejä tällaiselle vasta-alkajalle suosittelisitte?

vlad#16.

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
MoO, eli Master of Orion on Microprosen 90-luvun alussa lanseeraama legendaarinen strategiapeli. Master of Orionissa pelaaja komentaa yhtä lukuisista roduista, jotka taistelevat maailmankaikkeuden herruudesta. Diplomatia, teknologinen kehitys, strateginen ajattelu ja taistelu niin avaruudessa kuin planeettojen pinnalla ovat kaikki osa peliä.

Lisätäkynä jossain päin maailmankaikkeutta sijaitsee legendaarinen Orionin maailma. Sen teknologia on niin paljon edellä universumin muuta tekniikkaa, että Orionin hallitsija on hyvin lähellä maailmankaikkeuden herruutta. Ainoana ongelmana on vain tällä teknologialla varustettu Vartija...

Master of Orion, mielestäni ehkä paras PC-peli koskaan. Jos MoO 3 on läheskään yhtä hyvä, kuolen onneeni. Ensin MoO3, pian CM4, keväällä Zelda ja Metroid Prime Game Cubelle... tästä on tulossa perkeleen hyvä pelivuosi!

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti mission16W
MoO, eli Master of Orion on Microprosen 90-luvun alussa lanseeraama legendaarinen strategiapeli.

Thanks! ja minä kun ensin luulin, että kyseessä on joku hullujenlehmien maailmanvalloituspeli.

vlad#16.

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti vlad
Thanks! ja minä kun ensin luulin, että kyseessä on joku hullujenlehmien maailmanvalloituspeli.

Sehän kuulostaisi hyvältä :) Pitänee suunnitella tarkemmin.

Pelisuosituksia kyselit... Europea Universalis 2 on hyvä. Hearts of Iron samaten. Vähän kevyempää edustaa Sudden Strike 2, joka on erittäin hyvä reaaliaikainen sotapeli. Ei siis mitään Command & Conquer-tyylistä "kerää 60 litraa öljyä ja 50 kultaharkkoa niin saat tankin"-tyylistä kakkaa, vaan hyvin strategiapainoitteista ja realistista sotaa eri puolilla 2. maailmansodan näyttämöitä. Itse pidin suuresti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy