Stephen Kingin PARAS ROMAANI kautta aikain?

  • 6 717
  • 29

Stephen KIngin PARAS ROMAANI kautta aikain?

  • Tulisilmä

    Ääniä: 2 2,6%
  • Carrie

    Ääniä: 3 3,9%
  • Hohto

    Ääniä: 15 19,7%
  • Tukikohta I-II

    Ääniä: 2 2,6%
  • Cujo

    Ääniä: 1 1,3%
  • Uinu, uinu lemmikkini

    Ääniä: 19 25,0%
  • Se I-II

    Ääniä: 7 9,2%
  • Christine

    Ääniä: 3 3,9%
  • Piina

    Ääniä: 1 1,3%
  • Kolkuttajat

    Ääniä: 1 1,3%
  • Tarpeellista tavaraa

    Ääniä: 0 0,0%
  • Vihreä maili

    Ääniä: 5 6,6%
  • Unensieppaaja

    Ääniä: 2 2,6%
  • Julma leikki

    Ääniä: 0 0,0%
  • Doloreksen tunnustus

    Ääniä: 1 1,3%
  • Uneton yö

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kosketus

    Ääniä: 1 1,3%
  • Musta Torni I-VI

    Ääniä: 5 6,6%
  • Raivo

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kingin novellit, onko joku erityisesti jäänyt mieleen?

    Ääniä: 4 5,3%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 4 5,3%

  • Äänestäjiä
    76

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Itseäni kiehtoi/kiehtoo kovasti tämä Kingin "elämäntyö", eli Musta Torni - saaga. Ääni siis sille.

Pitänee myöntää kuitenkin etten ole lukenut tuon sarjan lisäksi kuin kourallisen Kingiä.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Se I ja II.

Stephen Kingin tuotanto on aina miellyttänyt, mutta nuo kaksi erityisesti.

Kingin Rose red on elokuvista jäänyt mieleen, hieno kuva.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Maple Leaf
Jos oikein muistan, kritisoi King itse Kubrickin elokuvaversiota "Hohdosta" muun muassa siitä, että elokuvassa ohitetaan itse hotellin pahuus - siis stephenkingmäinen, "puhdas" kauhu - ja painotetaan Kubrickin psykologisoivaa lähestymistapaa. Toisaalta elokuvaversion loppu, jossa isukki näkyy myös vuosikymmenten takaisessa valokuvassa hotellipartyssa, karkaa "pelkän" psyyken murenemisen kuvauksen tuolle puolen, sillä tuo kuvahan on olemassa isukin mielestä riippumatta/mielen ulkopuolella - eli tässä Kubrick palaa oikeastaan stephenkingmäiseen kauhun/selittämättömän maailmaan.

Totta, että leffan lopussa - valokuvaotoksessa - luodaan silmäys mainitsemaasi "stephenkingmäiseen" kauhun/selittämättömän maailmaan.

Itse leffassa tykkäsin kuitenkin siitä, että siinä Kubrick valitsi lähestymistavaksi psygologisoivan lähestymistavan ja vasta äärimmäisessä lopussa veti mukaan tämän yliluonnollisen ja selittämättömän maailman olemassa olon. Ennen tätä yliluonnollisuudella on osansa elokuvassa mutta puhtaan kauhun osalta viittaukset ovat vähäiset ja ne voi tulkita osaksi psyykeen hajoamista mikä sitten vasta lopussa nivotaan kiinni hotellin edustamaan kauhuun ja pahuuteen - tästä itse tykkäsin, valittiin lähestymistapa mikä ei ollut sillisalaatti molempia vaan selkeästi toista edustava jossa kuitenkin oli häivähdys myös toisesta maailmasta.

Toki on tunnustettava, että pääsääntöisesti olen psykologisen kauhun ystävä en niinkään yliluonnollisen kauhun ystävä, mikä sitten vaikuttaa siihen millaisesta kingtuotannosta erityisesti pidän. Hyvää yliluonnollistakin kauhua Kingiltä löytyy mutta mielummin luen psyykeen murtumisesta kertovia kauhutarinoita - ne ovat todellisempia ja siksi monella tapaa pelottavampia.

vlad.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
1. Christine
2. Tulisilmä
3. Tukikohta

Itse olen pitänyt eniten Kingin vanhemmasta tuotannosta, jolloin kirjat eivät olleet vielä aivan tiiliskiviä ja hyvän ja pahan välinen taistelu ei ollut megalomaanista luokkaa.

Novellikokoelmista uudemmat eivät ole sykäyttäneet juuri ollenkaan, poikkeuksena oli Painajaisia ja unikuvia ykkösosan viemäristä kasvava sormi. Vanhimmista tuli mieleen kaksi kertomusta. Toisessa tapetaan rottia tehtaan kellarissa. Toisessa lammesta löytyy omituinen öljymäinen hirviö (ulkoavaruuden olio) ja teineille käy huonosti.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Musta Torni I-VI?

Jaahas, suomennokset tuntuvat kahlaavan perässä oikein huolella tässä maailman parhaassa teoksessa. Suomenkielisiä versioita ei taida vielä löytyä vasta kuin neljään ensimmäiseen osaan. No, ei kai tässä auta muu kuin odottaa - perkele! Syksyllä pitäisi ilmestyä viidennen osan suomenkielinen painos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös