Stand up -komiikka

  • 183 063
  • 677

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tämä on se kuuluisa makuasia ja miten standup-komiikan käsittää, mutta mielestäni Hedberg on kaukana Suomen parhaasta standuppaajasta. Sen sijaan show-miehenä, sketsikoomikkona ja näyttelijänä hänellä on ilmeisiä lahjoja, joita pystyn arvostamaan.

Minulle standup on ensisijassa oivaltavaa tekstiä, jonka takana on ajatteleva humoristi. Eikä aina tarvitse olla edes humoristi, jos jutun naseva kulma luo koomisen aspektin. Silloin ollaan standup-komiikan juurilla.

Hedberg ei kirjoita komiikkaa, hän esittää sitä. Oletko koskaan saanut Hedbergin jutuista mitään yllättävää kulmaa irti? Ovatko ne oivaltavia, kantaaottavia, havainnoivia tai yhteiskunnallisesti merkittäviä? Eivät mielestäni ole. Tällaisia teemoja toivoisin juuri standup-komiikan keinoin esitettävän. Sketsiviihdettä on jo maailmaa televisiota myöten täynnä.

Hedbergin komiikalle leimalliset ilmeet, äänet ja eleet toki naurattavat. Hän tekee taitavasti sketsiä asioista, jotka eivät itse asiassa ole hauskoja. "Abit joi viinaa ja örveltää ÖRÖRÖLRLÖRL". Jos tuon kertoo joku muu kuin Sami Hedberg, juttu on nolo ja naurattaa ehkä teinejä. Mutta Hedberg osaa rakentaa ohuen tekstinsä päälle eleillään komiikkaa. En sano, etteikö se saisi naurattaa, mutta Suomen parasta standup-komiikkaa se ei mielestäni edusta.

Täällähän Samin jutut on hyvin esitettynä

 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Sami Hedberg, stand upin Cheek. Sisältö pääasiassa hirveää kuraa, mutta vehkeen lämpöinen meno uppoaa massaan.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Sami Hedberg, stand upin Cheek. Sisältö pääasiassa hirveää kuraa, mutta vehkeen lämpöinen meno uppoaa massaan.

Sillä tavalla menestyy, kun vaan vetoaa mahdollisimman moniin esimerkiksi "onko joku katsonut ostosteeveetä?" vitsillä. Kaikki on katsoneet sitä joskus ja pystyvät samaistumaan. Sitten iso mies tekee hassuja imitaatioita, jotka ovat tarpeeksi osuvia, jotta ne huvittavat. Setissä ei ole kumminkaan mitään kovin oivaltavaa tai sanomaa eikä nyt kaikessa tarvitse ollakkaan syväluotaavaa viestiä. Se on vaan semmoista aivot narikkaan -viihdettä.

Itse kävin Hedbergin keikoilla joskus kymmenen vuotta sitten. Mielestäni hänellä oli silloin enemmän särmää jutuissa. Sitten hänestä alkoi tulla se Suomen ykkösnimi eli paljon keikkoja ja isoja areenoita. Samat jutut toistuivat ja toistuivat eikä huvittanut enää maksaa lipuista, jotta näkee ne samat vitsit. Näin pari vuotta sitten Youtubessa Hedbergin uusimman keikkataltioinnin ja oli jonkun viiden tai kuuden vuodenkin jälkeen samoja juttuja vaan ja jotenkin väsynyttä hassuttelua, yrittäen repiä huumoria jostain imitaatioilla. Ymmärtäähän sen, että keikkoja riittää ja Hedberg on ollut leffoissa ja televisiosarjoissa, niin ei ole aikaa miettiä uutta materiaalia. Tuntuu vaan, ettei Hedberg enää hirveästi jaksa yrittääkään, kun on käytännössä saavuttanut kaiken sen mitä Suomessa voi koomikko saavuttaa. Ei varmaan riitä nälkää esiintyä englanniksi ja yrittää tehdä, mitä Leikola on tehnyt.

Ei ole minulta pois, jos joku haluaa Hedbergin juttuja kuunnella. Minullakin on hyviä muistoja hänen keikoistaan, mutta nykyään en jaksa maksaa hänen seteistään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä on se kuuluisa makuasia
Sitähän se on. Itse en ole stand upin suuri harrastaja joten varmasti sohaisee ampiaispesään jos kehuu Sami Hadbergiä, sama kuin kehuisi Cheekiä. Molempia voi kehua ainakin ostettujen lippujen määrällä ja harvaa sinne on väkisin kannettu katsomaan.

Se vähä mitä stand upista perustan niin tuollainen vauvasta vaariin toimiva pelleily on ihan toimivaa aivot narikkaan viihdettä, en itse kaipaa siihen mitään älyllistä näkökulmaa, toisin sanoen jos puhutaan Hedbergistä niin en odota häneltä enempää kuin tuota.
Mulle komedia on ollut jo viime vuostuhannelta asti aika klassista, fyysistäkin Chaplin, Keaton, Lloyd, Monty Python, Zucker-Abrahams-Zucker ja Rowan Atkinsonia sekä Jim Carreytakin arvostan fyysisen komiikan osalta. Joten stand upissakin toimii ilmeet eleet, asiat joihin kielimuuri ei vaikuta.

Nyt kun mietin niin oon itse asiassa jotain Stand Up- esityksiä nähnytkin ja ihan vieläpä omalla rahalla tuon mainitsemani Hedbergin alkutaipaleen esityksen lisäksi. Victor Borge, Pablo Fransisco ja Michael Winslow. Joista Victor Borge tietysti ylivoimaisesti paras ja legendaarisin, tuubista löytyy pätkiä jos ei ole tuttu nimi ja tuskin on ainakaan nuoremmille.

Jos joku nimi nykyisistä maailmalta pitäisi heittää joiden niin se on Ricky Gervais, Gervaisin brittihuumori toimii mulle niin lavalla kuin käsikirjoitettuna.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Parammount kanavalta tulee torstaisin Roast Battle ja sen jälkeen viime viikkoina Jimmy Carrin standuppia. Jimmy Carr on molemmissa mukana. Roast Battle koostuu kahdesta roastista missä kummassakin kaksi koomikkoa ottavat yhteen viiden vitsin verran. Sen jälkeen paneeli joka koostuu Carrista, Katherine Ryanista ja kolmannesta jäsenestä tuomitsevat voittajan ja voittavan vitsin.

Carrin stand up huumori on aika ronskia sanaleikkiä, joten herkästi loukkaantuvien ei tarvitse vaivautua. Kahta viimeistä settiä en ole katsellut loppuun asti kun on ohjelma on kestänyt pitkälle keskiyön jälkeen ja töitä pitää tehdä seuraavana päivänä. Minä ainakin olen tykännyt.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Parammount kanavalta tulee torstaisin Roast Battle ja sen jälkeen viime viikkoina Jimmy Carrin standuppia. Jimmy Carr on molemmissa mukana. Roast Battle koostuu kahdesta roastista missä kummassakin kaksi koomikkoa ottavat yhteen viiden vitsin verran. Sen jälkeen paneeli joka koostuu Carrista, Katherine Ryanista ja kolmannesta jäsenestä tuomitsevat voittajan ja voittavan vitsin.

Carrin stand up huumori on aika ronskia sanaleikkiä, joten herkästi loukkaantuvien ei tarvitse vaivautua. Kahta viimeistä settiä en ole katsellut loppuun asti kun on ohjelma on kestänyt pitkälle keskiyön jälkeen ja töitä pitää tehdä seuraavana päivänä. Minä ainakin olen tykännyt.

Joo noita Battleja muutaman katellut, ja onha nuo ihan hauskoja. Suomessa menisivät ehkä nimellä Vittuilun SM-kisat.

Jimmy Carr on jo tosiaan pitkään tehnyt tuollaista vähän härskimpää huumoria. Aika hyvin sillä kyllä pokka pitää heitellä kaikennäköstä kikkelijuttua illasta toiseen. Olen varmaan hepun kaikki YouTubesta löytyvät keikat katsellut ja kyllähän tuo jaksaa naurattaa tällaista pientä perverssiä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jimmy Carr on kyllä ammattimies vailla vertaa. Näin miehen Kulttuuritalolla esiintymässä ja jotenkin hämmästelin sitä, miten sujuvasti ja hienostuneesti puhetta tulee kuin sarjatulella. Materiaali tietysti myös toimii.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Carr osaa hienostuneen sanaleikin jossa ei välttämättä sanota mitään rivoa, mutta luo mielikuvan jostain rivommasta tai törkeästä. Hän laukoo niitä kuin konetuliase ja koko ajan pitää olla tarkkana mitä sieltä tulee. Välillä englannin kielinen yleisökin tajuaa hänen vitsinsä pienen mietinnän jälkeen. Hän käyttää myös rivoa kieltäkin ja elehtii niitä mielikuvia. Myös se naurattaa kuinka nopeasti hän reagoi yleisön huuteluun varsinkin häiriköihin. Eilinen ohjelmakin oli lähelle kaksi ja puolituntia vitsejä. Tietenkin mainoskatkot pois, mutta siltikin tosi pitkä setti. Ei kovin moni tuohon pysty. Kova stand up mies hän on.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Jimmy Carr oli myös jenkkien Comedy Centralin rostissa kun Rob Lowea grillattiin.

Heitti vapaasti suomennettuna seuraavan jutun Pete Davidsonin isästä joka oli palomies ja joka menehtyi 11.9.2001 terrori-iskun yhteydessä.

"On todella kuvottavaa miten täällä vitsaillaan Pete Davidsonin sankarillisen isän uhrautumisesta ja kohtalosta. Tänään ei olla grillaamassa Pete Davidsonin isää. Se tehtiin 11.9.2001."

Heitti myös samaisessa roastissa brutaalin läpän rasisti Ann Coulterista. Suoraan päin naamaa ja ilme peruslukemilla.

Tylytti naisen ulkonäköä ja kaikkea myöten, mutta antoi lopuksi positiivisen ja lohduttavan kommentin.

"Vielä ei ole kuitenkaan liian myöhäistä muuttua Ann. Voisit tappaa itsesi"
 
Viimeksi muokattu:

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jimmy Carr oli myös jenkkien Comedy Centralin rostissa kun Rob Lowea grillattiin.

Heitti vapaasti suomennettuna seuraavan jutun Pete Davidsonin isästä joka oli palomies ja joka menehtyi 11.9.2001 terrori-iskun yhteydessä.

"On todella kuvottavaa miten täällä vitsaillaan Pete Davidsonin sankarillisen isän uhrautumisesta ja kohtalosta. Tänään ei olla grillaamassa Pete Davidsonin isää. Se tehtiin 11.9.2001."

Heitti myös samaisessa roastissa brutaalin läpän rasisti Ann Coulterista. Suoraan päin naamaa ja ilme peruslukemilla.

Tylytti naisen ulkonäköä ja kaikkea myöten, mutta antoi lopuksi positiivisen ja lohduttavan kommentin.

"Vielä ei ole kuitenkaan liian myöhäistä muuttua Ann. Voisit tappaa itsesi"

Heitto Davidsonin isästä oli aika kova verrattuna muiden roastaajien heittohin tyyliin "ime munaa" ja olet homo. Coulterista ei tainnut kukaan paikalla olijoista pitää yhtään. Minuakin vaivasi Coulterin läsnäolo haamumaisellaan hymyllä ja olemuksellaan ja oranssin lobbaamisesta.

Minä olen ainakin pitänyt Shatnerin, Sheenin, Hasselhoffin ja Anderssonin roasteista. Anderssonin roastissa ärsytti Courtney Loven paikalla olo. Hän oli nähtävästi kamoissa ja ei oikein ymmärtänyt mitä roastaus tarkoittaa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Heitto Davidsonin isästä oli aika kova verrattuna muiden roastaajien heittohin tyyliin "ime munaa" ja olet homo. Coulterista ei tainnut kukaan paikalla olijoista pitää yhtään. Minuakin vaivasi Coulterin läsnäolo haamumaisellaan hymyllä ja olemuksellaan ja oranssin lobbaamisesta.

Minä olen ainakin pitänyt Shatnerin, Sheenin, Hasselhoffin ja Anderssonin roasteista. Anderssonin roastissa ärsytti Courtney Loven paikalla olo. Hän oli nähtävästi kamoissa ja ei oikein ymmärtänyt mitä roastaus tarkoittaa.

Tuo Carrin heiton julmuus näkyi jopa siinä että yleisö melkein symppasi Coulteria.

Greg Giraldo oli ja on kuitenkin itselleni se kovin roastaaja. Ihan jäätävä konekivääri ja armoa ei tullut yhtään. Jutut olivat aina voittajia ja oli vaikea käsittää miten edesmennyt legenda sai homman toimimaan aina.

Jeff Ross on mielestäni todella yliarvostettu ja oli vähän outoa miten hänet on arvostettu roast-kenraaliksi jopa Giraldon ollessa elossa. Onhan tuo helvetin kauan mukana ollut ja oikeasti hyviä osumia, muttei ollut mitään verrattuna Greg Giraldoon.

Tässä vielä näytettä Giraldosta. Tuo Ralphie Maylle heitetty läppä on yksi kautta aikojen kovimmista. Nerokas.


 
Viimeksi muokattu:

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Kannattaa katsoa Netflixista Bo Burnhamin spesiaalit What ja Make Happy. Varsinkin tuo jälkimmäinen oli kenties parhaimpia spesiaaleja, mitä olen nähnyt.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo Carrin heiton julmuus näkyi jopa siinä että yleisö melkein symppasi Coulteria.

Greg Giraldo oli ja on kuitenkin itselleni se kovin roastaaja. Ihan jäätävä konekivääri ja armoa ei tullut yhtään. Jutut olivat aina voittajia ja oli vaikea käsittää miten edesmennyt legenda sai homman toimimaan aina.

Jeff Ross on mielestäni todella yliarvostettu ja oli vähän outoa miten hänet on arvostettu roast-kenraaliksi jopa Giraldon ollessa elossa. Onhan tuo helvetin kauan mukana ollut ja oikeasti hyviä osumia, muttei ollut mitään verrattuna Greg Giraldoon.

Tässä vielä näytettä Giraldosta. Tuo Ralphie Maylle heitetty läppä on yksi kautta aikojen kovimmista. Nerokas.




Tänään tulee Paramountilta 100 parasta roastausta 22:30 ja ohjelmatiedoissa on Giraldokin mainittu.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tänään tulee Paramountilta 100 parasta roastausta 22:30 ja ohjelmatiedoissa on Giraldokin mainittu.

Giraldon aikaan Lisa Lampanelli oli myös kevyesti kovin nainen noissa roasteissa. Kohtasi ihan järkyttävää tekstiä Giraldolta ja rakasti joka hetkeä. Sitten kyllä ilotulitti järkyttävän kovaa itsekin. En oikeastaan muista että noin röyhkeää ja nokkelaa naisroastaajaa olisi ollut.

Schumer ja Glaser eivät vain yltäneet tuolle tasolle koskaan.

Pakko muuten sanoa että roastitkin ovat keskuuteemme pesiytyneen pc-kulttuurin ja cancel-kulttuurin myötä pilalla.

Eli älkää helvetissä katsoko esimerkiksi Alec Baldwin roastia. Bruce Willisin kohdalla jo näkyi romahdus ja Rob Lowe oli Carrin vuoksi viimeinen siedettävä.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kannattaa katsoa Netflixista Bo Burnhamin spesiaalit What ja Make Happy. Varsinkin tuo jälkimmäinen oli kenties parhaimpia spesiaaleja, mitä olen nähnyt.
Bo on kyllä mielenkiintoinen stand up -koomikko. Aika vahvasti esiintymispainotteista. Taitaa olla vähän sellainen, että jakaa mielipiteitä, mutta itsekin tykännyt.

Burnhamilta muuten tulee piakkoin uusi spesiaali Netflixiin.

E: Ja jos jollain ei ole Netflixiä, niin what löytyy Bon youtubestakin.
what. (Bo Burnham FULL SHOW HD) - YouTube
 
Viimeksi muokattu:

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Torstaina tuli yritettyä katsoa yllä mainitsemani 100 parasta roastausta ja pettynyt olin. Viitisen minuuttia jaksoin katsoa. Olipa huonosti tehty. Roastaajalta yksi heitto ja sitten paneeli nobodyja kommentoi sitä useamman minuutin. Seliteltiin oliko roasti hauska tai "paha" tai jotain muuta. Blaaaah!
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Torstaina tuli yritettyä katsoa yllä mainitsemani 100 parasta roastausta ja pettynyt olin. Viitisen minuuttia jaksoin katsoa. Olipa huonosti tehty. Roastaajalta yksi heitto ja sitten paneeli nobodyja kommentoi sitä useamman minuutin. Seliteltiin oliko roasti hauska tai "paha" tai jotain muuta. Blaaaah!

Olemme katsoneet samaa ohjelmaa. Ei 2005 heitettyjä läppiä vain voi arvioida onnistuneesti vuonna 2021. Oletin että tuossa olisi oikeasti koostettu parhaat roastit ja ne olisivat tulleet nk. konekiväärinä. Glaser olisi jotain heittänyt väliin.

On parempi vain katsoa kokonaiset roastit huteineenkin kuin katsella tuota kuraa.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tuli Lisa Lampanelli mainittua aiemmin ja en edes muistanut miten kova tämä roastaus oli. Precious-läppä ja George Hamiltonin nöyryyttäminen ihan puhdasta nerokkuutta, julmuutta ja kultaa. Hulk Hogan ei myös ihan vähällä päässyt.


 
Viimeksi muokattu:

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli Lisa Lampanelli mainittua aiemmin ja en edes muistanut miten kova tämä roastaus oli. Precious-läppä ja George Hamiltonin nöyryyttäminen ihan puhdasta nerokkuutta, julmuutta ja kultaa. Hulk Hogan ei myös ihan vähällä päässyt.




Hoffin roasti oli kovaa kamaa ja mielestäni Charlie Sheeninkin oli hyvä. Ketä heitti sen läpän, että kummalla on isommat tissit Pamelalla vai Hoganilla.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ketä heitti sen läpän, että kummalla on isommat tissit Pamelalla vai Hoganilla.

En muista kuka tuon tarkalleen sanoi, mutta Greg Giraldon viimeinen roast ennen kuolemaa oli Hoffin setti ja heitti nokkelan sanaleikin viitaten Hoganin tv-ohjelmaan Hogan knows best.

"You had a reality-show Hogan knows best, it should been called Hogan grows breasts".
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Katt Williams ei omia suosikkeja ole(paitsi The Boondocksissa), mutta nämä "The Pimp Chronicles" -setit 06-08 ovat kovia.

Erityisesti tämä Michael Jacksonin löylyttäminen oli tuolloin jo munaisa liike kun tiesi mitkä vihat voi niskaan saada. Monilta menee vieläkin ohi että Katt tuolla raivoisalla otteella vittuilee vahvasti myös tekopyhille faneille sekä huhutason lynkkaajille.

Katt Williams myös toisessa pätkässä puhuu vihaajista ja miten heitä täytyy olla. Se kun on vihaajien duuni. Näkyy hienosti tässä pätkässä miten jotkut yleisön tummaihoiset kiemurtelevat naurusta ja osa haluaa suunnilleen tappaa Williamsin.

Tuo Williamsin "puheenparsi" on kyllä puhdasta kultaa. Aika harva saa tuollaisen määrän n-sanaa ja horottelua toimimaan.

Edit. Lisätään vielä se että herkästi triggeröityvien ei kannata tätä pätkää katsoa.


 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Pakko rakastaa Jimmy Carria. Jo tuossa "career ender" -kohdassa tiesi että cancel-jengi saa onanoitavaa, mutta tuon holokaustiläpän upeus on siinä että Carr vielä selvensi kuin idiooteille asiaa.

Fanit nyt luonnollisesti tiesivät mitä on luvassa, mutta someöyhöjen tekopyhyydelle tuo oli täydellinen shakkimatti. Ja luonnollisesti rapala nieltiin.

Tuo ylimielinen katse kameraan kruunasi homman.



 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös