Spurgujuoma-ketju

  • 41 068
  • 109

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Saakohan tuota mustaa koffiaa enää? Siinä se oli maku ja prosentitkohdillaan... kaverit tykkää vetää kanssa valdemaria lämpimänä saunassa, menee vissiin hyvin ikeniin.
Minulla on kanssa yksi tuttu kuka nauttii saunajuomana Valdemaria, en kyllä olisi ikipäivänä uskonut että tuollainen toiminta olisi meemi, kuvittelin että kaveri on vaan rohkeasti oman tien kulkija.
...
Palinka on erinomainen hedelmäviina. Unkarilanen kollegani tekee sitä itse ja kyllä maistuu. Varmaan huonoakin palinkaa saa jostakin.
Palinka on tekijänsä makuista (tai no reseptin ja taitojen), aikoinaan vaihdossa ollessa unkarilaiset kämppikset toivat kotoa tuliaisiksi palinkaa, osa oli ihan hyvää luumuviinaa ja osa sitten semmoista että olisi voinut käyttää lasinpesuaineena jos ei olisi haissut niin helvetin karmealta. Semmoista kynsilakanpoistoaineen hajuista ja varmaan makuistakin, joskaan en ole kynsilakanpoistoainetta tietoisesti suuhuni laittanut että varmuudella tietäisi oliko sama maku.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Aikansa spurgujuomia olivat liköörit Herba ja Triple Sec. Jälkimmäisestä sain teininä kerran niin hirveän kankkusen, että en ikinä enää ikinä ole tuota makeaa suuhuni pannut. "Ensin tuli herbaa ja sitten tuli turpaan ja kaikki oli mukavasti muuten vaan"

Muistaakseni Herbaa kannatti juottaa teinitytöille. Jonkun legendan mukaan laittoi hormonit hyrräämään ja pesää irtosi paremmin. Saattoihan tuo johtua ihan prosenteistakin.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
@Wiljami mulla on yksi kaveriporukka jossa toi on sellainen oma juttunsa ja levittävät tätä ”valdemarkulttuuria” aina tilaisuuden tullen. Vissiin kun se vähän lämpenee niin maistuu vielä enemmän marjamehulta ja saa juotua vielä nopeammin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
@Wiljami mulla on yksi kaveriporukka jossa toi on sellainen oma juttunsa ja levittävät tätä ”valdemarkulttuuria” aina tilaisuuden tullen. Vissiin kun se vähän lämpenee niin maistuu vielä enemmän marjamehulta ja saa juotua vielä nopeammin.
Melkoista kulttuuritoimintaa. Olen kyllä itsekin saattanut akateemisen pilkkiseuran saunariennoissa sortua maistamaan tuota saunalämmintä marjamehua, mutta ei ole jäänyt ainakaan pakottavaa tarvetta liittyä kulttiin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Kauan sitten, joskus 70-luvulla, oli hetken myynnissä Carillo-pohjaista lonkeroa, mutta eipä ollut menestys ja poistui markkinoilta nopeasti ja vähin äänin.
Mun mielestä jotain Carillo-mixeriä saa nykyään ihan maitokaupastakin.

Royalin Salmiakki, Hotti-hedelmä. Noilla saa nykyään pään kipeäksi halvalla. Sekä tietty Koskenkorva Peach/Strawberry.

Bulkkikalja se spurgujen suuri herkku ainakin täällä Savonmaassa on. Juoma(t) nautitaan R-Kioskin tai kunnanviraston penkillä West-sätkän käärimisen ohessa. Välillä pulsut erehtyvät käymään S-Marketissa hakeakseen lisää kaljaa pullonpalautuksesta saamillaan rahoilla.
Tai JKL:n sokkarin tuulikaapin läheisyydessä, Alkon muovikassista naukkaillen, ohikulkijoita kyyläten ja puhelimeen huudellen jollekkin toiselle juoppokaverille miten naiset on perseestä ja huoria. Puhe sammaltaa ja paska haisee.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jorma-viini oli osaltani ainoa, joka kuuluu tähän ketjuun. Lahjaideoista parhain. Mutta koska sitä ei enää saa, täytyy tyytyä korkeakulttuuriin.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Hienoille aineille hieno ketju.

Sorbus, ainoa oikea. Poistui valikoimasta kun mittarissa oli 23, joten tuota ehti vedellä eri tilanteissa. Alaikäisenä, köyhänä opiskelijana, työelämässä ollessa. Lämmin suhde tuohon kehittyi, sen kanssa tuli kasvettua. Ei se koskaan ollut sinänsä ykkösvalinta, mutta tasaisen epätasaisesti tuli verestettyä muistoja.

Jorman taisin löytää joskus parikymppisenä. Samanlaista pitkäikäistä suhdetta ei tuohon konstailemattomaan pulloon ikinä syntynyt, mutta sitäkin enemmän lämpimiä muistoja opiskeluajoilta. Se oli konstailematon pullo, jossa jo pelkkä etiketti kertoi homman nimen. Mulla oli pitkään tyhjä pullo tuota kaapin päällä ihan muistona, mutta sittemmin se tuli kadotettua.

Gambina. Oi ihana. Sellaisenaan niin totaalista kuraa, että ei ikinä maistunut. Mutta sitten jotain kautta tuli päädyttyä sekoittamaan tätä kamaa lonkeroon. Se oli menoa. Kun mittasuhteet olivat "iso-G+6pack lonkeroa", niin kyllähän siinä hyvin aina humaltui. Oli vielä sen verran nannaa, että varmaan kerta vuoteen tai kahteen tulee vieläkin tuota maisteltua. Yleeensä tilaisuudessa, jossa on tarkoitus päihtyä ja seura on oikeaa. Viimeksi meni pikkujouluissa, kun edeltävänä päivänä oli puhuttu denakamasta, olin tästä "salaisesta reseptistä" kaiholla puhunut ja ihmiset eivät uskoneet homman olevan edes juomakelpoista.

Viime reissulla Alkoon takanani tuli punk-henkinen ihminen, vahva oletus että oli nainen. Oostokinsa Gambina ja joku näitä "makukossuja". Meinasin kosia siinä ja heti tuon Gambinan takia.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Palinka on erinomainen hedelmäviina. Unkarilanen kollegani tekee sitä itse ja kyllä maistuu. Varmaan huonoakin palinkaa saa jostakin.
Palinkaa tuli juotua muutamia vuosia sitten formulareissulla Unkarissa ja oli kyllä niin kamalaa paskaa, että alta pois. Onko Palinka muuten varsinaisesti mikään spurgujuoma? Olen elänyt siinä käsityksessä, että tuo on paikallisten suurta herkkua.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
”Ja aamulla suussa maistuu Jorma” toimi omassa nuoruudessani hyvänä antimarkkinointikeinona ko. juomalle.

Omppua juotiin ja oksennettiin, samoin kävi Marlin helmeilevän hedelmä- ja vadelmaviinien ja Libiksen kanssa. Woodbecker-siideri pelasti monta teini-ikäisen BOLin iltaa, koska se sentään pysyi sisällä aamuun asti. Vodka Lime ja Green Lime toimivat Spriten kanssa, sisarjuoma Orange Baltic Mix, eli OBM taas Rybb&Deckers-tuoremehujen kanssa. Parempaa kuitenkin ananas-RD:n kanssa. Aamulla äiti tarjosi aamupalalla tuoremehua ja 100/100 tuoremehu jäi juomatta, kun se toi liikaa mieleen ja suuhun edellisillan. Koffin IVB ja Elephant-oluet olivat järkyttävän pahaa ureaa, joita juotiin vain laivalla, mutta epätoivoiset ajat vaativat toisinaan epätoivoisia tekoja. Joskus laivalta sai Yo-röökiä hintaan 69mk kartonki ja kaupan päälle tuhkakupin. Pakkohan se yksi kartonki oli ostaa, kun maissa rööki maksoi 13,60mk tai jotain sellaista. Nykyrahassa siis n. 2,30€. Jossain vaiheessa 10 kpl tupakka-askeja ei myyty kuin merkeissä Kevyt 5 ja Kevyt 10, kunnes suositummatkin merkit saivat alkaa myydä 10 kpl askeja. Sitten sekin loppui, kun se kuulemma kannusti nuorisoa tupakoimaan. Todellisuudessa ne pikkuaskit tarkoittivat sitä, että bailupolttajilla oli kerrankin omat kessut, kun eivät 20 kpl askia raaskineet ostaa. Kun pikkuaskit kiellettiin, ”vain, kun dokaan”-polttajat siirtyivät taas polttamaan vakitupakoitsijoiden röökejä. Kätevää lokeille, kävi kalliiksi toisille.

Oi niitä aikoja, kun ”krapula” oli vain hivenen heikko olo, nykyisin epänormaali olo kestää päiviä ja usein välissä on yksi normaalilta tuntuva päivä, kunnes taas heikottaa. Tulee kovin kusetettu olo sellaisesta. Ja pahoitteluni OT:sta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Unkarissa on vielä Spar-kauppoja, jotka muistatte varmasti Suomestakin. Ostin pari vuotta sitten sieltä Spar-jallua, eli jallumaista ja jallun näköistä sekaviinaa. Toin Suomeen ja join sitä Ämyrockissa ja sitten auringonlaskussa laiturilla ennen baariin menoa. Meni viikko toipua sen juomisesta. Hinta oli noin vitosen. Spar-nostalgian takia suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, mutta lienee selvää, että...älä, juo, koko, pulloa, yksin, tyhjään, mahaan, ja varsinkaan niin että otat vielä pari kaljaa päälle.

Nim. "Muistan kyllä kaiken"
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Aikanaan tuli reissattua Lontooseen parin kuukauden välein kun oli siellä majoitus mahdollista. Tuli koeajettua kauppojen omat valikoimat. Siinä oli kyllä laatu huipussaan kun vedettiin Tescon ginia tai Sainsburysin talon viskiä.

Halpaa kuin saippua ja känniin tuli. Ja krapulaan
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Palinka on erinomainen hedelmäviina. Unkarilanen kollegani tekee sitä itse ja kyllä maistuu. Varmaan huonoakin palinkaa saa jostakin.
Setävainaani joka aikanaan joi Alkon luettelon läpi väkevien puolelta, totesi että ainostaan unkarilainen Barack Pálinka ja valkoinen rommi oli paskalta maistuneet.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Luumusta tehdyt muistuttavat sitten aika tavalla slaavien slivovitsiä.
Saakohan tätä nautintoainetta tilattua jostain verkkokaupasta. Joku vanhempi sukulainen on joskus kuvaillut ja vertaillut makua et rotanmyrkkykin ois parempaa...

Jaa mutta Alkosta näyttäisi saavan. Oiskohan uhka vai mahdollisuus juhannusjuomaksi?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Slivovice ja Palinka ovat enemmän sellaisia syysillan saunahetken kyynärpää korkealla otettavia terästäjiä. Niissäkään EN suosittele koko pullon juomista kerralla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Viäkö muuten Huttusta myydään semmosessa mehupurkin näkösessä pahviastiassa?
Kyllä Huttusta edelleen myydään, litran kokoisena "mehuna" tottakai. Jokusen kerran olen meinannut ostaa, mutta suunnitelman tasolle on jäänyt. Seuraavalle kupittelureissulle voisi kyllä kokeillakin, koska eihän sitä nyt laatua kehtaa kännäämiseen ostaa.

Viineistä Hölmöilevä omenaviini ovat tainneet tulla korvatuiksi Gato Negron hanapakkauksella. Magista eli Magyaria kyllä edelleen myydään paljon, muttei sitä oikein missään tahdo näkyä. Teinitytöt juovat Kissaviinin sijasta El Tiempoa tai sitten Fresitaa, jos joku sattuu viettämään synttäreitään. Kukaan ei Fresitasta tunnu tykkäävän, mutta silti tähän feikkikuohariin törmää jatkuvasti.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Jaa mutta Alkosta näyttäisi saavan. Oiskohan uhka vai mahdollisuus juhannusjuomaksi?

Alkon kamaan en ole perehtynyt, mutta maailmalla on tuota tullut maistettua sellaisenaan. Mitään käsitystä mulla ei merkeistä ole tai siitä, olivatko nuo "lajinsa parhaita" vai "tällä tapetaan naapurin koira". Mutta tuolla pienellä otannalla suosittelisin sekä testaamaan että ottamaan backup-planin mukaan. Itse en tykännyt yhtään, mutta eihän sitä ikinä tiedä jos vaikka sinä olisit osoittautuisit tämän maan suurimmaksi kyseisen aineen rakastajaksi.

Kyllä Huttusta edelleen myydään, litran kokoisena "mehuna" tottakai. Jokusen kerran olen meinannut ostaa, mutta suunnitelman tasolle on jäänyt. Seuraavalle kupittelureissulle voisi kyllä kokeillakin, koska eihän sitä nyt laatua kehtaa kännäämiseen ostaa.

Tuo on kyllä legendaarinen, siinä pahvissakin luki jotain tyyliin "aika hyvä ganska bra". Joskus tuli tuota "voitettua" jostain parin duunikaverin kanssa, kiskottiin sitten ensin mun kämpillä tätä jokuset siemaukset muiden juomien kanssa ja lopulta puvut päällä yksi jamppa viimeisteli sporassa. Saattoi vähän tietty herättää kysymyksiä miksi pieni porukka pienessä nousuhumalassa olevia on sporassa puvut päällä ja yksi kiskoo Huttusta suoraan siitä tötsästä.
 

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
Kittaavatko alan miehet (ja naiset, sekä muunsukupuoliset, korrekteja kun ollaan) enää näitä Gambinoja ja Marabelloja? Mitä olen itse todistanut, niin perus bulkkilageria alan ammattilaiset tuntuvat suosivan. Leijonaa ja lippuviinaa toki näkee silloin tällöin.

Vai nauttivatko sivistyneesti viiniä? Se on laatuviinin merkki, kun on litran pahvipakkauksessa ja maksaa alta kympin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Nykyään spugetkin tilaavat juomansa saksasta. Mitä tuossa oon spurgujen kanssa jutellut paikallisessa ottomestassa, niin 5.9% olut 15€/laatikko ja sekalaiset valkkarit 10€/3l laatikko ovat suosikit. Toki myös 3l vodka laatikko 30€ pelaa myös. Puistossa istuskellessa 1kg pakasteranut kylmäkalleksi ja uuniin kotiin mennessä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Woodbecker-siideri pelasti monta
En edes muistanut woodbeckeriä ennen tuota viestiä (olikohan eka siideri Suomessa).
Se oli Woodpecker. Ja silloin kun heavy oli nuori, Suomesta sai vain Golden Cap siideriä, eli se varmaan on ollut ensimmäinen. Sitähän oli kaupoissa sellaista vähäalkoholista nimellä White Cap, ja Alkossa sitten tujumpaa Golden Capia, varmaan jotain nelosoluen vahvuista se oli.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole ollut oikein noiden spurgujuomien ystävä, mutta sellainen nuoruusvuosien ravintolakäytäntö itselläni oli, että ensimmäinen juoma oli Bacardicola ja seuraava sitten Cabanacola. Tämä siksi, että Cabana maistui niin pahalle ensipaukkuna, Bacardi ensimmäisenä annoksena tasoitti siirtymää halvempaan juomaan.
Varsinaisista spurgujuomista on jäänyt mieleen yksi tapahtuma Alkossa ajalta, jolloin juomat myytiin tiskiltä. Oli joku juhlapäivän aluspäivä ja Alkossa oli reippaat jonot myyjien kohdalla. Jonottaessani kuulin, kun viereisellä kassalla joku alan mies sanoi epäuskoisena myyjälle."Älä sano, että soppa on loppu". Sorbus on jäänyt mieleen tästä pienestä tapahtumasta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se oli Woodpecker. Ja silloin kun heavy oli nuori, Suomesta sai vain Golden Cap siideriä, eli se varmaan on ollut ensimmäinen. Sitähän oli kaupoissa sellaista vähäalkoholista nimellä White Cap, ja Alkossa sitten tujumpaa Golden Capia, varmaan jotain nelosoluen vahvuista se oli.

No, siis todellakin on Woodpecker! En tiedä, miksi kirjoitin sen b:llä.

Mun muistikuvieni mukaan Woodpecker oli eka kaupasta saatava siideri ja Golden Capia sai sitten myöhemmin? Tai ainakin minä löysin GC:n vasta myöhemmin maitokaupoista ja siirryinkin siihen siniseen omppuun, kun se oli makeampaa kuin W. Jossain vaiheessa oli myös päärynäsiiderivaihe, mutta se oli näin jälkikäteen täysi aivopieru :D.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun muistikuvieni mukaan Woodpecker oli eka kaupasta saatava siideri ja Golden Capia sai sitten myöhemmin?
Uskottava muistikuva, se alkuperäinen Alkon Golden Cap oli alkoholipitoisuudeltaan liian vahvaa kauppoihin. Taisi olla jopa niin vahvaa ettei sitä saisi Alepa myydä tänäkään päivänä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Golden Cap oli alunperin Marlin. Sitten kun siiderit tulivat isommin niin Koff osti brändin ja laatu romahti samalla. Koffin versio maistui aluksi lähinnä omenaoluelta. Alkuperäistä Golden Capia sai myös mustaetikettisenä 7% vahvuisena 0,7 litran pullossa. Sellaisen meikäläinen vetäisi pohjiksi kun lähdin Ilveksen yökerhoon ja tapasin siellä tulevan vaimon, eli muistikuva on sangen vahva.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Golden Cap oli alunperin Marlin. Sitten kun siiderit tulivat isommin niin Koff osti brändin ja laatu romahti samalla. Koffin versio maistui aluksi lähinnä omenaoluelta. Alkuperäistä Golden Capia sai myös mustaetikettisenä 7% vahvuisena 0,7 litran pullossa. Sellaisen meikäläinen vetäisi pohjiksi kun lähdin Ilveksen yökerhoon ja tapasin siellä tulevan vaimon, eli muistikuva on sangen vahva.
Siiderit oli todella pitkään (30+ v) mehufirmojen Marlin ja Chymoksen hommia. Ysärin puolivälin tienoihin alkoi hype ja tuo Koffin kaappaus. Tulipa ulkomailta huomiota markkinaan Woodpeckerin muodossa.
Golden Capista jäi mieleen se foliohässäkkä korkin päällä, taisi korvautua "normaalilla" puloonkaulaetiketillä vasta tämän vuosituhannen puolella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös