Spotify – suosittele hyvää musiikkia!

  • 173 822
  • 728

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuulostaa paremmalta versiolta Last.fm-radiosta
Eihän nämä ole kilpailevia, vaan toisiaan tukevia palveluja. Minulla tämä pyhä kolmiyhteys menee niin, että last.fm tarjoaa uusia kiinnostavia artisteja, kun keksii ensin sopivat tagit (minulla mielialan mukaan joko artisti tai genre), sitten tsekataan All Music Guidesta tuotanto, ja lopuksi Spotifyn kimppuun. Ja seuraavaksi onkin yleensä vuorossa levykauppa.

On tosiaan oman oksan sahaamista pahimmasta päästä, jos joku pikkuhitler jostain Johannasta estää tuotannon julkaisun tällaisessa palvelussa, joka itse asiassa lisää myyntiä, eikä suinkaan vähennä sitä.
 

eleven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montréal Canadiens
Spotify linkkaa kyllä jotenkin Last.fm:n kanssa, mutten osaa sanoa miten tuo toimii.

Kutsuja löytyy tuolta: http://spotify.fleo.se/

Kiitos!

No näköjään Spotify osaa listata kuunnellut biisit last.fm-profiiliin kuten Winampkin. Ei taida kuitenkaan olla tuollaista My recommendations/My neighborhood-radiota kuten last.fm:ssä, mutta eipä sen väliä jos molempia ohjelmia kuitenkin käyttää.

Täytyy sanoa että Yeah Yeah Yeahsin tämänvuotinen It's Blitz!-albumi uppoilee tällä hetkellä aika lujaa! Kuuntelen nyt ensimmäistä kertaa tämän Spotifyn kautta. Hienointa on se, että en ole tavannut kuunnella mitään tämäntyylistä ja aloinkin kyllästyä kaikkeen mitä aikaisemmin olen kuunnellut (tämän genre vaihtelee kai jossain indie rockin ja electronican välillä). Olen kokeillut last.fm:n kautta kuunnella uusia bändejä, mutta last.fm tietysti vaan suosittelee kaikkea mikä on usein vähän liian samantyylistä vanhojen tuttavuuksien kanssa! Yeah Yeah Yeahs löytyi kun rupesin selaamaan Rumba-lehtien arvosteluja ja kokeilemaan mainittuja artisteja Spotifyssa. Yleensä sitä on ollut liian laiska hommaamaan mitään mielenkiintoisiltakin vaikuttavia levyjä käsiinsä noitten arvosteluiden perusteella, mutta Spotify on tähän erinomainen väline! Aikaisemmin on keinot lähinnä olleet:
-myspace (ei kokonaisia levyjä)
-last.fm:n sivut (30 sekunnin näytteitä)
-kauppa (kuluu rahaa, sika säkissä)
-laittomat keinot

Erityisesti upposi tuolta Yeah Yeah Yeahsin levyltä Dull Life.

Olikin päässyt unohtumaan kuinka hienoa on kuunnella ensimmäistä kertaa jotain loistavaa levyä!

Eihän nämä ole kilpailevia, vaan toisiaan tukevia palveluja. Minulla tämä pyhä kolmiyhteys menee niin, että last.fm tarjoaa uusia kiinnostavia artisteja, kun keksii ensin sopivat tagit (minulla mielialan mukaan joko artisti tai genre), sitten tsekataan All Music Guidesta tuotanto, ja lopuksi Spotifyn kimppuun. Ja seuraavaksi onkin yleensä vuorossa levykauppa.

Joo itsekin olen käyttänyt paljon allmusic.comia ja last.fm:ää, Spotify on tosiaan kuin puuttuva lenkki tähän. Samoin Rumban tilauksen arvo kasvoi selvästi Spotifyn myötä!
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Hieman menee ohi aiheen, koska ei suoraan Spotifyyn liity, mutta..
Last.fm on muuttumassa maksulliseksi (paitsi jenkeissä, briteissä ja paskassa maassa): http://blog.last.fm/2009/03/24/lastfm-radio-announcement

Tämä muutos luultavasti tuo Spotifyyn valtavasti uusia käyttäjiä.
Tai siis Last.fm:n radio tulee vain maksavien asiakkaiden käyttöön. Itse olen kyllä maksanut ilomielin jo monta vuotta lisäpalveluista.

Spotify on ihan kiva, mutta en usko senkään bisnesmallin olevan kovin kannattava. Lisäksi tuossa on tosiaan se huono puoli, että pitää tietää, mitä haluaisi kuunnella.
 
Kaverin luona tuli käytettyä Spotifyta ja alkoi kuumottamaan sen verran pahasti, että itsekin teki mieli liittyä.

Esteeksi nousee vain se, että en löydä inviteä mistään. Olisikohan jollakin jotain vihjettä mistä voisi löytyä? Tuntuu olevan joka paikassa ihan finaalissa.

Suora invite kelpaa myös ;)
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Esteeksi nousee vain se, että en löydä inviteä mistään. Olisikohan jollakin jotain vihjettä mistä voisi löytyä? Tuntuu olevan joka paikassa ihan finaalissa.
Noin 3 viestiä ylempänä olevassa osoitteessa http://spotify.fleo.se on yli 900 inviteä jäljellä. Jos tuolta loppuu, niin sinne latautuu parissa tunnissa monta tuhatta lisää.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kiitos! Vasta kolme biisiä kuunneltu, mutta jo nyt uskallan sanoa, että on tarkastamisen arvoinen. En kadu yhtään, että tein päivän vaivalloisimman työni ja klikkasin linkkiäsi. Fiilistelen.
Jatketaan samoilla linjoilla edellisen kanssa, eli hiukan tutumpi:

Emiliana Torrini - Me & Armani

Älkää tuomitko radiossakin pyörineen Jungle Drum -biisin perusteella, levy on loistava.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Spotifyn lähdekoodi on nyt avattu kehittäjille, eli odotettavissa versiot suhteellisen pian pleikkarille, xboxille jne. Harmillisesti "handheld" -laitteet eivät ole tuettavien alustojen listalla, eli Nokia / iPhone -sovellusta saadaan edelleen odotella. Itse ainakin odotan pleikkariversiota kuin kuuta nousevaa, kun muutenkin tuo toimii mediacenterinä kämpässä, ja langaton siirto tietokoneelta olohuoneeseen on hiukan purkkaviritelmä.

Ja laitetaanpa päivän levysuosituskin: Bat For Lashes - Two Suns (sorry, nyt ei ole heittää suoraa linkkiä). Naisvokaalichillailua, todella tyylikästä matskua.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Spotifyn lähdekoodi on nyt avattu kehittäjille, eli odotettavissa versiot suhteellisen pian pleikkarille, xboxille jne.
Korjataan sen verran, että itse lähdekoodi on edelleen suljettua, mutta Spotify julkaisi ohjelmointirajapinnan, jonka tarjoamien palvelujen avulla kolmannet osapuolet voivat toteuttaa omia sovelluksiaan. Tämä kirjasto on alustakohtainen, joten se ei sinällään mahdollista eri alustoille toteutettavia sovelluksia. Tämänhetkinen tuki on vain Linuxille, mutta muillekin alustoille se on kaiketikin myöhemmin luvassa. Tarkemmin Spotifyn blogissa: http://www.spotify.com/blog/archives/2009/04/07/spotify-opens-its-doors-to-developers/

Noita käyttöehtoja kun lukaisin päällisin puolin läpi, pistävät silmään melko tiukat rajoitukset. Kaikkien sovellusten kehittäjien on haettava sovellustunniste, ennen kuin he saavat edes ladata kirjaston, ja Spotify myös varaa oikeuden estää sovelluksen toiminta koska tahansa niin halutessaan. Samoin kaikkinainen ohjelmistokehitys puhelimille ja muille "hand-held" -laitteille on yksiselitteisesti kielletty. Nämä ehdot ovat tietty ymmärrettäviä, kun muistetaan minkälaisesta palvelusta on kyse, ja minkä tahon kanssa Spotifyn on pysyttävä väleissä.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Jo jokin aika sitten törmäsin vanhan c64 -pelin musiikkien kautta tällaiseen helmeen: Koyaanisqatsi - Philip Glass.

Kyseessä on samannimisen elokuvan soundtrack ja pari noista kappaleista kuullaan myös Watchman -leffan aikana. Tunnelmoivaa instrumentaalia, joka kannattaa kuunnella ajan kanssa koko levy läpi pyörittäen.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
M.I.A. - Arular

Mitähän tämä nyt sitten on... Wikipedia tarjoaa genreksi "Dancehall, hip hop". Letkeää menoa, eikä löydy soittolistoilta. Levy on vuodelta 2005 ja oli mukava törmätä vanhaan suosikkiin Spotifyssa.

Alunperin tämän bongasin Conan O'Brienin showsta.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Tai siis Last.fm:n radio tulee vain maksavien asiakkaiden käyttöön. Itse olen kyllä maksanut ilomielin jo monta vuotta lisäpalveluista.
Nyt ajattelin kyllä lopettaa niistä maksamisen, kun ilmaantui vapaa vaihtoehto. Libre.fm korvaa ainakin minulla last.fm:n kokonaan. Skroblaus-rajapinta on täysin yhteensopiva, eli kolmansienkin osapuolten softat voivat melko helposti tukea molempia palveluita. Toistaiseksi voi itse ohjata liikenteen tuonne, vaikka se vähän hankalaa onkin, etenkin mobiililaitteessa.
 
Onkos täällä kansa kokeillut GrooveSharkia, joka ainakin ensituntumalta tuntuisi tarjoavan saman kuin Spotify mutta ilman inviteä/rekisteröintiä ja selaimessa toimien? En ole tuohon isommin vielä perehtynyt joten en osaa tähän hätään tarkemmin arvioida homman toimivuutta/laillisuutta/jne., mutta pikaisella kokeilulla vaikutti suht toimivalta viritelmältä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään on tullut Spotifya nyt käytettyä ja onhan tuo ihan kätevä, etenkin jos tulee päähänpisto jostain musiikista mitä haluaisi kuulla, tai muuten vaan testata. Ikävä kyllä tuntuu löytyvän vaan osia levyistä, eikä kaikkia kappaleita. Myös kappalejärjestykset voi olla mitä sattuu. Albumikeskeisenä ihmisenä tuollaiset asiat häiritsee. Puhumattakaan siitä, että tagit voi olla luvalla sanoen päin persettä.

Ihan hyödyllinen ohjelma, nimenomaan herätekuunteluun, mutta ei kyllä tule korvaamaan omia henkilökohtaisia musiikkivarastoja juuri noiden puutteellisuuksien vuoksi ja siksi, että haluamat kappaleet ei välttämättä tuolla stabiilisti pysy.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tässäpä varmasti outolintu valtavirran mielestä: Fanfare Ciocărlia. Bongasin tämän 12-jäsenisen romanialaisen torvibändin viime vuoden Ilosaarirockissa, jossa poppoo veti aivan huikean shown. Oli erityisen hauskaa katsella, kun lavan kuuluttaja yritti pariin otteeseen saada joukkoa lopettamaan soitantonsa ajan tullessa täyteen mutta bändin johtaja vain piiskasi porukkaan lisää tempoa ja tarmoa.

Jos tämä joskus on mahdollista nähdä livenä, kannattaa ehdottomasti tutustua.
 

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään on tullut Spotifya nyt käytettyä ja onhan tuo ihan kätevä, etenkin jos tulee päähänpisto jostain musiikista mitä haluaisi kuulla, tai muuten vaan testata. Ikävä kyllä tuntuu löytyvän vaan osia levyistä, eikä kaikkia kappaleita. Myös kappalejärjestykset voi olla mitä sattuu. Albumikeskeisenä ihmisenä tuollaiset asiat häiritsee. Puhumattakaan siitä, että tagit voi olla luvalla sanoen päin persettä.

Ihan hyödyllinen ohjelma, nimenomaan herätekuunteluun, mutta ei kyllä tule korvaamaan omia henkilökohtaisia musiikkivarastoja juuri noiden puutteellisuuksien vuoksi ja siksi, että haluamat kappaleet ei välttämättä tuolla stabiilisti pysy.

Kyllä mulla ainakin kaikki biisit näkyy ja on järjestyksessä. Kun haet tietyn bändin biisiä, niin tämän jälkeen klikkaa vain siitä bändin nimen kohdalta niin ilmestyy kaikki kyseisen bändin spotifyssä olevat albumit esiin kansikuvia ja biisilistoja myöten. Sitten ei muuta kun lätty pyörimään.

Lainasin suhteellisen vanhaa viestiä joten tämä saattaa olla jo tiedossasi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kyllä mulla ainakin kaikki biisit näkyy ja on järjestyksessä.
Mulla osa levyistä (siis playlisteja joita oon tallentanut) on kadonnut kokonaan, eikä löydy enää lainkaan spotifysta. Tiedä sitten onko joku hetkellinen häiriö vai jokin sopimusongelma.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Sorry, mutta ei jaksa kahlata kaikkia viestejä läpi, mutta onko Spotify ladattavissa iphoneen? Voisi vaan toimia paremmin, kuin juutuupi. Ainakin luulisin, siksi kysynkin.
 

J.Petke

Jäsen
Sorry, mutta ei jaksa kahlata kaikkia viestejä läpi, mutta onko Spotify ladattavissa iphoneen? Voisi vaan toimia paremmin, kuin juutuupi. Ainakin luulisin, siksi kysynkin.

En usko, että Apple hirveän innoissaan on antamassa lupaa musiikkiohjelmalle millä voit kuunnella ilmaiseksi aina niitä biisejä kuin haluat.

Eihän sitä toki koskaan tiedä

Jailbreikatullehan tuo voi tulla.
 
Viimeksi muokattu:

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Sorry, mutta ei jaksa kahlata kaikkia viestejä läpi, mutta onko Spotify ladattavissa iphoneen? Voisi vaan toimia paremmin, kuin juutuupi. Ainakin luulisin, siksi kysynkin.
Spotify on tulossa kännyihin. Aluksi Androidille, ja eiköhän Symbianit seuraa perässä, mutta tuleeko Apple niin ei mitään tietoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös