Spotify – suosittele hyvää musiikkia!

  • 173 664
  • 728

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Spotifyn äänenlaatu on kyllä ihan kuraa ja omistan keskiverto vahvistimen ja hyvät kuulokkeet. Taas sen huomas tässä tänään kun joutunu Spotifytä käyttämään.


1. Qobuz
2. Tidal
3. Deezer
4. Spotify

Muista sovelluksista ei oo itellä kokemusta.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Spotify ei iske yhtään, joten onko olemassa jotain vaihtoehtoista tapaa julkistaa oman soittolistansa?
Olen kokeillut Last.fm:ää, joka vielä kymmenkunta vuotta sitten toimi ihan kiitettävästi, mutta nykyään appi ei jostain syystä saa luotua yhteyttä iTunesin kanssa, joten siksi kyselen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Suurelle osalle ihmisistähän asialla ei ole kummoistakaan merkitystä ja lähinnä nostinkin tuon esimerkkinä hinta-(äänen)laatusuhteessa.

Mutta sanoisin, että mielestäni jonkinlaisen eron kyllä huomaa ihan perusvehkeilläkin jos kuuntelee musiikkia päivittäin. En ehkä mitään maatamullistava eroa huomannut heti, mutta kun olin jonkun viikon pari kuunnellut Qobukzella ja sitten testasin tyttöystävän Spotifytä niin tuli "miten tämä.. kuulostaako tämä vähän erilaiselta?" tyylinen reaktio. Eli ei niin isoa eroa huomaa kuin esim. dvdn ja blurayn välillä. Enemmän verrattavissa blurayn ja 4k eron kanssa.
Kun pääsääntöisesti kuuntelee kuulokkeiden kautta, eivätkä ne kuulokkeet ole mitkään parhaat mahdolliset niin ei jaksa niin paljoa välittää siitä millainen se softa on. Etenkin kun kuulokkeiden välilläkin on eroa aika paljon (kuuntelenko läppärin kautta noin parin kympin nappikuulokkeilla vai sitten kännykkään yhdistettyjen JBL:n bluetooth sankakuulokkeiden kautta). Kun ei ole jaksanut kiinnitellä konetta mihinkään kunnon stereoihin niin ei sillä niin väliä ole. Sitten hifistelyä varten on tietty vinyylit epäpuhtauksineen ja rätinöineen.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ärsyttää nää "harmaat" biisit soittolistoissa. Eli biisit joita ei enää pysty kuuntelemaan. Vähän kyllä aina niiden taustoja ihmettelen kun samalta artistilta saattaa muuten löytyä melkeen koko tuotanto. Mutta kai siellä on sitten joku säveltäjistä ollu sitä mieltä että eipä uusita sopparia.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ärsyttää nää "harmaat" biisit soittolistoissa. Eli biisit joita ei enää pysty kuuntelemaan. Vähän kyllä aina niiden taustoja ihmettelen kun samalta artistilta saattaa muuten löytyä melkeen koko tuotanto. Mutta kai siellä on sitten joku säveltäjistä ollu sitä mieltä että eipä uusita sopparia.
Ei se ole aina säveltäjän päätös, vaan useammin kyse lienee levy-yhtiöstä. Jos albumin on julkaissut lafka, joka on myöhemmin kaatunut tai levyn oikeudet on ostettu siltä pois, niin se alkuperäinen kopio poistuu suoratoistoista. Se voi olla uudelleen tuotu palveluun toisen julkaisijan toimesta, mutta silloin biisin linkki uusiutuu. Ja jos soittolistan ylläpitäjä ei päivitä uutta kopiota listaansa, se jää ”harmaaksi” eikä sitä pysty toistamaan.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Ei se ole aina säveltäjän päätös, vaan useammin kyse lienee levy-yhtiöstä. Jos albumin on julkaissut lafka, joka on myöhemmin kaatunut tai levyn oikeudet on ostettu siltä pois, niin se alkuperäinen kopio poistuu suoratoistoista. Se voi olla uudelleen tuotu palveluun toisen julkaisijan toimesta, mutta silloin biisin linkki uusiutuu. Ja jos soittolistan ylläpitäjä ei päivitä uutta kopiota listaansa, se jää ”harmaaksi” eikä sitä pysty toistamaan.
Näinpä. Esim. Van Halenin viimeiseksi jäänyt vuoden 2012 A Different Kind of Truth albumi poistui viime vuonna Spotifystä yms. kun ilmeisesti yleinen 10 vuoden diili julkaisijan Interscopen kanssa päättyi ja oikeudet siirtyivät takaisin bändille. Bändi vain ei ole saanut aikaiseksi laittaa levyä takaisin palveluihin tai sitten neuvottelevat vielä uutta diiliä. Levy olikin bändin ainoa Interscopen alla julkaistu levy, muut levyt ovat Warner Bros. alaisuudessa julkaistu niin sen takia ainoastaan tuota levyä ei ole Spotifyssä yms. Jos esim. Warner julkaisee tuon levyn joskus uudestaan palveluun niin siihen tulenee myös tuo uusi linkki.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ärsyttää nää "harmaat" biisit soittolistoissa. Eli biisit joita ei enää pysty kuuntelemaan. Vähän kyllä aina niiden taustoja ihmettelen kun samalta artistilta saattaa muuten löytyä melkeen koko tuotanto. Mutta kai siellä on sitten joku säveltäjistä ollu sitä mieltä että eipä uusita sopparia.
Sekin on mahdollista että kuuntelee vahingossa jotain nazibläkkistä ja jonkun puhdistuksen mukana katoaa musiikkia.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sekin on mahdollista että kuuntelee vahingossa jotain nazibläkkistä ja jonkun puhdistuksen mukana katoaa musiikkia.
No tässä on ne mun listoilla olevat harmaat biisit:

The Wallflowers - Heroes
Billy Idol - Speed
Bomfunk MC's (feat. Elens Mady) - Hypnotic
Tube and Berger ft. Chrissie Hynde - Straight Ahead

Eli tuskinpa tosta syystä on poistettu. Noi nyt löytyy youtubesta eli sieltä niitä voi kyllä kuunnella.

Noista Spotifyn käyttäjälle luoduista listoista kun on ollu puhetta niin musta ne on ihan hyödyllisiä. Itse ainakin käyn läpi ne "Viikon suositukset" ja "Uutuuskatsaus". Molemmissa on yleensä se 30 biisiä ja yleensä siellä on aina se yksi biisi joka saattaa päätyä jollekin mun soittolistoista.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Spotify ei iske yhtään, joten onko olemassa jotain vaihtoehtoista tapaa julkistaa oman soittolistansa?
Onko sun soittolistoilla seuraajia? Siis kysymys ei ollut piilovittuilua. Itse olen tehnyt 56 eri soittolistaa. Jokaisesta artistista jolla on mielestäni 10 hyvää biisiä ja sitten 60-,70-, 80-, 90-, 00, 10- ja 20-luvuista sellaisen kokoelmalistin jonne laitan hyviä yksittäisiä biisejä kyseiseltä vuosikymmeneltä + pari muuta erillaista kokoelma listiä. Omat listat on yksityisiä lähinnä sen takia kun olen ajatellut että ei niitä kukaan kuuntelisi vaikka olisi julkisia. Lisäksi en itse kuuntele muiden käyttäjien tekemiä soittolistoja vaan mielummin sitten teen niitä itse.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Onko sun soittolistoilla seuraajia? Siis kysymys ei ollut piilovittuilua. Itse olen tehnyt 56 eri soittolistaa. Jokaisesta artistista jolla on mielestäni 10 hyvää biisiä ja sitten 60-,70-, 80-, 90-, 00, 10- ja 20-luvuista sellaisen kokoelmalistin jonne laitan hyviä yksittäisiä biisejä kyseiseltä vuosikymmeneltä + pari muuta erillaista kokoelma listiä. Omat listat on yksityisiä lähinnä sen takia kun olen ajatellut että ei niitä kukaan kuuntelisi vaikka olisi julkisia. Lisäksi en itse kuuntele muiden käyttäjien tekemiä soittolistoja vaan mielummin sitten teen niitä itse.
Vuosia sitten saattoi olla, mutta nuo listat katosivat jossain vaiheessa, kun laitteet ja ohjelmat päivittyivät ja lisäksi poistin joskus kaikki biisit silloiselta koneelta. Nykyään olen listani ainoa kuuntelija.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Tidalin perhepakettiin vaihtamassa. Tässähän tulee 6 profiilia. Eli tällä hetkellä on perus Spotify Premium ja tätä samaa palveluahan pystyy käyttämään useampi jos kukaan ei kuuntele samaan aikaan kuin toinen. Voiko Tidalissa useampi henkilö kuunnella samalla profiililla yksi kerrallaan? Siis jos palvelun pääkäyttäjä laittaa vaikka veljelleen yhden profiilin, voiko veljen perhe käyttää samaa profiilia jokainen omalla puhelimellaan yksi kerrallaan?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tidalin perhepakettiin vaihtamassa. Tässähän tulee 6 profiilia. Eli tällä hetkellä on perus Spotify Premium ja tätä samaa palveluahan pystyy käyttämään useampi jos kukaan ei kuuntele samaan aikaan kuin toinen. Voiko Tidalissa useampi henkilö kuunnella samalla profiililla yksi kerrallaan? Siis jos palvelun pääkäyttäjä laittaa vaikka veljelleen yhden profiilin, voiko veljen perhe käyttää samaa profiilia jokainen omalla puhelimellaan yksi kerrallaan?
Kai tuossa on sama politiikka kuin Spotifyn paketeissa. Vannotaan kautta kiven ja kannon, että tilaukseen liitetyt käyttäjät asuvat saman katon alla. Mutta ei ne muut käyttäjät vaikuta toisiinsa millään tavalla. Kuunnelkoot vaikka 24/7 omilla tunnuksillaan.

Ai niin, nyt tajusin. Käyttäjiä on kai tuossa skenaariossa enemmän kuin tiliin liitettäviä tunnuksia? Kuinka pitkälle saituus voi mennä?
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Ei ole kyse saituudesta. Omaan perheeseen menee 3 profiilia ja näin 3 jää ylimääräiseksi, joten miksen jakaisi niitä lähisukulaisille? Kysyin vaan ovatko profiilit puhelinkohtaisia vai vaan esim. salasanan päässä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei ole kyse saituudesta. Omaan perheeseen menee 3 profiilia ja näin 3 jää ylimääräiseksi, joten miksen jakaisi niitä lähisukulaisille? Kysyin vaan ovatko profiilit puhelinkohtaisia vai vaan esim. salasanan päässä?
No sen verran jäi tulkinnanvaraa, etten ollut ihan varma. Profiilit ovat ainakin Spotifyn tapauksessa käyttäjäkohtaisia. Mulla on esim. yksi sessio auki puhelimessa, toinen työläppärissä ja kolmas kotiläppärissä. Kaikki siis mun omalla käyttäjätunnuksella kirjautuneena. Jos yksi soittaa, muilla ei samaan aikaan pysty. Mutta pystyn esim. siirtämään mökän luurista kotivahvariin, kun olen koti-wifissä kiinni. Ja sen jälkeen pystyn skippailemaan biisejä tai vaihtamaan soittolistaa kaikilla em. laitteilla. Mutta en luultavasti pysty kuuntelemaan kuin yhden laitteen kajareista kerrallaan.

Vaimon tili on sidottu Duo-pakettiin eikä se näy mun profiilissa millään tavalla. Eri käyttäjätunnus siis, mutta kuuluu samaan pakettiin.

Jos siis käytät itse kolme profiilia, veljesi perheelle jää samat kolme. Ja kaikilla on oma käyttäjätunnus, mikä liitetään perhepakettiin, jos toimii samalla tavalla kuin Spotify.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Spotify on keksinyt jonkun uuden riesan "Smart shuffle". Soitat omaa soittolistaasi shufflella ja satunnaisiin väleihin ilmestyy biisejä listan ulkopuolelta. Todella smart. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Sitä varten on ne artisti- ja biisiradiot, jos haluaa kuunnella jotain randomia. Kännykällä ainakin pitää katsoa, ettei shufflen symbolissa ole sellaista pientä tähteä. Näköjään shufflen painaminen sisältää kolme tasoa pois päältä->smart->se oikea shuffle ilman tekoälyä.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos Spotify tilin poistaa niin katoavatko soittolistat siinä samalla? Siis ajatuksena että joskus taas alkaisi maksamaan tuosta palvelusta, niin ovatko soittolistat vielä tallella?
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Ei kai sitä tiliä tarvitse poistaa? Lopettaa sen maksamisen ja sittenhän siellä säilyy se ilmaisversio mainoksilla ja soittolistat.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Löytyykö Spotifyssa "kikkaa", jolla voisi vaikkapa 10 tallennetun / soittolistalle laitetun biisin perusteella saada suosituksia niiden kanssa hyvin samankaltaisista biiseistä, kuin nuo 10 (tai muu lukumäärä) olisi. Jotka siis voisivat olla aivan ennestään tuntemattomien bändien ja artistien tekemiä, mutta tuon kautta pääsisi tutustumaan niihin kappaleisiin, jotka olisivat melodisesti lähellä sitä musaa, jota jo kuuntelee.

Eli lisää biisejä olisi etsinnässä, joita olisi mukava alkaa kuunnella, mutta sen pitäisi olla suht samanlaista, kun nykyinen kuunneltava. Jokin tekoäly tätä metsästystä osaisi varmaan jo tehdä, mutta onko sellaista ominaisuutta spotifyssa?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Löytyykö Spotifyssa "kikkaa", jolla voisi vaikkapa 10 tallennetun / soittolistalle laitetun biisin perusteella saada suosituksia niiden kanssa hyvin samankaltaisista biiseistä, kuin nuo 10 (tai muu lukumäärä) olisi. Jotka siis voisivat olla aivan ennestään tuntemattomien bändien ja artistien tekemiä, mutta tuon kautta pääsisi tutustumaan niihin kappaleisiin, jotka olisivat melodisesti lähellä sitä musaa, jota jo kuuntelee.
Periaatteessa tuo on jo olemassa. Mutta siitä puuttuu kaikki äly. Mulla on aika paljon teematyyppisiä soittolistoja. Yhdessä on kotimaista poppia ja toisessa kaikenlaista räimettä. Niihin se tarjoaa omia suosituksiaan kunkin listan jälkeen. Sen kun menee sinne kurkkimaan. Mutta sitten on taas yksi lista cover-biiseille, toinen leffa/tv-teemabiiseille, kolmas sellaisille biiseille, mistä mulle tulee hyvä fiilis noin yleensä. Mihinkään noista se ei osaa tarjota edes lähelle teemaan sopivaa tavaraa. Coverit eivät generoi cover-biisejä, teemabiisilistan ehdotukset eivät ole ainakaan mistään tunnetuista leffoista tai tv-sarjoista, eikä hyvän mielen biisiehdotuksista tule kovinkaan hyvä mieli.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Löytyykö Spotifyssa "kikkaa", jolla voisi vaikkapa 10 tallennetun / soittolistalle laitetun biisin perusteella saada suosituksia niiden kanssa hyvin samankaltaisista biiseistä, kuin nuo 10 (tai muu lukumäärä) olisi. Jotka siis voisivat olla aivan ennestään tuntemattomien bändien ja artistien tekemiä, mutta tuon kautta pääsisi tutustumaan niihin kappaleisiin, jotka olisivat melodisesti lähellä sitä musaa, jota jo kuuntelee.

Eli lisää biisejä olisi etsinnässä, joita olisi mukava alkaa kuunnella, mutta sen pitäisi olla suht samanlaista, kun nykyinen kuunneltava. Jokin tekoäly tätä metsästystä osaisi varmaan jo tehdä, mutta onko sellaista ominaisuutta spotifyssa?
Löytyyhän sieltä tosiaan smart suffle-ominaisuus joka lisää jonoon omaan listaasi perustuvia biisejä. Itsellä välillä käytössä ja onhan sieltä löytynytkin joitain uusia tuttavuuksia, toki monesti nuo myös ovat jo listalta löytyvien artistien/bändien biisejä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös