Monet Sportin pitkäaikaiset fanit ovat huolissaan seuran jatkomahdollisuudesta tämän kauden jälkeen, nimenomaan talouden kannalta. Voisitko Siffa hiukan avata tuota talouspuolen tulevaisuutta. Onko niin ettei huoleen oikeasti olisikaan syytä. Kestääkö seuran talous noin suuren velan lisäksi mahd. liiganousun vaatiman pelaajabudjetin korottamisen, vai joudutaanko nousutapauksessa pelaamaan hinnaltaan liian halvalla rosterilla, jolloin vaarana on putoaminen jo ekan kauden jälkeen. Entä todennäköisemmässä tapauksessa jos ei nousta onko varaa jatkaa mestiksessä vai mennäänkö konkkaan.
Nyt on käännettävä kaikki kivet niin Pohjanmaalta kuin Etelä-Pohjanmaalta Sportin talouden kohottamiseksi. Koska olen seurannut Mestis-joukkueiden taipaleita eniten KooKoon kannattajana, otan esimerkkini sieltä. KooKoo päätti luopua muutama vuosi sitten Mestis-paikasta, koska alueelta ei löytynyt riittävää taloudellista tukea. Lääkäri Jouko Leppänen (pohjalainen syntyään) organisoi pelastusoperaation, jonka tuloksena KooKoo pelaa edelleen Mestiksessä. Jouko Leppänen joutui toteamaan myös sen, että taloudellista tukea ei KooKoo saanut riittävästi ja antoi Kouvolan Sanomien haastattelussa lausunnon, että toimintaa ei voida jatkaa enää pitkään. Leppäsen mukaan kaikki mahdollinen oli tehty sponsoreiden hankkimiseksi, mutta heitä ei saatu riittävästi. Sitten astui kuvioihin yrittäjä, jääkiekkomies henkeen ja vereen, Jouni Frimodig. Olin itse valitsemassa Frimodigin KooKoon puheenjohtajaksi. Frimodig sai kuin saikin "rahan kiinni" omilla suhteillaan. Nyt KooKoolla on nimekäs ja kallis Mestis-joukkue, jota Frimodig ja Lehkonen vahvistavat vielä ennen tammikuun loppua.
Huoleen Sportin taloudesta on Vaasassa syynsä. Uskon kuitenkin, että Sportin johto osaa hommansa ja tekee työtä sen eteen, että SM-liigaan nousu ja pelaaminen SM-liigassa talouden osalta mahdollistuvat.
Tuossa lainauksessa mainitset metsätalouden. Sehän on alimmalla tasolla taloudellisesti vuosikymmeniin, voi toki hyvässälykyssä mahdollistaa metsä-/maatilalliselle lipun oston kiekkopeliin, mutta ei tiloilta ole odotettavissa muuta tukea.
Kun otin esille nuo varallisuuttaan viime vuosina nostaneet maa- ja metsätalousyrittäjät, tarkoitin sitä, että kaikki mahdollinen tuki kannattaa ainakin kartoittaa. Tiedän nykyisin paljon maaseudulla Pohjanmaalla aikaani viettävänä, että "maajussit" ovat kiinnostuneita Vaasan Sportin menosta ja meinigistä. Paikallisen SEO:n keskusteluissa Sport on ollut parin vuoden ajan kovasti tapeetilla. Tätä kiinnostusta kannattaisi kartoittaa. Sieltä löytyy näitä suuriin mittapuihin nousseita vilja-, maito-, nauta-, sika- ja kanatalous- sekä metsäkoneyrittäjiä, joiden kanssa Sport ainakin voisi yrittää markkinointiyhteistyötä.
Voisiko ratkaisu olla liiganousutapauksessa sponsoroinnit valtakunnanlaajuisesti toimivilta yrityksiltä?
Valtakunnanlaajuiset yritykset kannattaa kartoittaa ilman muuta. Pääratkaisu Sportin talouteen löytyy kuitenkin Sportin nykyisistä sponsoreista ja niiden suhteista valtakunnallisiin, miksei globaaleihinkin, yrityksiin.
Toivottavasti pystyt huojentamaan epäuskoisia, jolloin omien junioreiden haikailijat yms voisivat seurata tilannetta rennommalla ja positiivisemmalla asenteella.
Minä olen pikkutekijä huojentamaan kenenkään epäuskoa. Katseet on käännettävä Sportin hallitukseen ja sen puheenjohtajaan, joihin minulla on täysi luotto. Kyllä me selviämme, kun Sportin kannattajajoukkokin on omaa luokkaansa (määrällisesti ja laadullisesti) Mestiksessä ja pärjää hyvin vertailussa SM-liigajoukkueiden kanssa. Omat juniorit nousevat kykyjensä mukaan ykkösjoukkueeseen, mutta kilpailu on kovaa Suomen suosituimmassa urheilulajissa.