Sportin talous

  • 1 122 695
  • 3 776

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ilkka-Pohjalaisessa tänään mielen kiintoinen kirjoitus Jukureista.

Jukureita on moitittu ettei heillä ole maantieteellistä aluetta josta saada riittävästi yleisöä ja näin kyky pelata liigaa on pidetty heille jatkossa mahdottomana.

Mutta onko yleisömäärä niin suurena tarpeenkaan. Jutun mukaan Jukurit on laajentanut bisnestään sitten viime kauden ostamalla kotihallinsa lähellä sijaitsevan hotellin ja ryhtymällä ilmanpuhdistusjärjestelmien jälleenmyyjäksi.

Eikös Lukollakin ole joku yritys taustalla, joka on jo pitkään rahoittanut toimintaa.

Vaikka meillä Sportissa on sinänsä maakuntaa, niin Etelä-Pohjanmaalta saadaan vain vähän katsojia. Pitäisikö meilläkin olla tuollaista taustalla.
 

Bruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pori,Boston,Vaasa
Eikös Lukollakin ole joku yritys taustalla, joka on jo pitkään rahoittanut toimintaa.
On. RTK-palvelu. Liikevaihto reilu 100milj€. Antaa konserniavustusta Lukolle useita satoja tuhansia vuodessa. Ilman RTK:ta Lukkoa ei olisi nykymuodossa olemassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka meillä Sportissa on sinänsä maakuntaa, niin Etelä-Pohjanmaalta saadaan vain vähän katsojia. Pitäisikö meilläkin olla tuollaista taustalla.

Joo ja esimerkiksi Kärpillä taitaa sitten olla Qstock festarit ja työvoimavuokrausfirma, Pelicansilla taas ravintolatoimintaa. Pelicansin kohdalla tuo ravintolabisnes osui aika huonoon kohtaan, saa nähdä miten Jukureilla taas osuu hotelijutut, voi vuosia mennä että se normalisoituu, pahimmassa tapauksessa kalliit ylläpitokulut vaan koituu tuosta paikasta. Pelicansilla melkein kaatamassa talouden nuo sivubisnekset. Eli parhaimassa tapauksessa noista voi koitua isoakin harmia, mutta parhaimmillaan antaa tasaista tuottoa joka vuosi.

Tärkeintähän olisi saada kuitenkin se pääbisnes eli jääkiekko kohdilleen. Sportilla taitaa tilanne olla ihan hyvä kuitenkin nyt kun liigaosake ei suoraan rasita taloutta kun hieman viimeisen erän laina, uudistettu halli tuo varmasti paremmin tuloja jatkossa. Oikeastaan edes älyttömän huono tilanne todennäköisesti olisi jos koronaa ei olisi.
 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei sivubisneksen luonti nollista ihan mikään helppo tehtävä ole. Miljoonan liikevaihdolla on jo hyvä jos tekee 100k plussaa. Tyhjää parempi toki sekin muttei mikään bisnes ole riskitöntä. Pelsujen ravintolatoiminta tuottaa nyt niin paljon tappiota, että menee ainakin 10 v ennen kuin alkaa hyvää tulemaan. Työvoimavuokraus on sinänsä hyvää bisnestä, koska pääomaa on sidottuna kiinni kovin vähän. Kovin kilpailtu ala on eikä katteet ole kovia enää.

Kuten yllä todetaan niin pääbisnes kuntoon ja eteenpäin!
 

Warrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Samaa mieltä edeltäjien kanssa. Vaasassa on nyt kaikki edellytykset takoa perusjutuilla rautaa, toki ei vaikuta maailman terävimmältä kärjeltä valitettavasti sen tekijät. Mahdollisuudet on mainiot, koska uusittu halli luo upeat mahdollisuudet, kunhan oikeat sepät rautaa vääntämässä. Ei kannata alkaa ahnehtimaan, vaan stabiloida tilanne, katsoa mikä tai mitkä hommat kannattaa ja mitkä ei sekä tehdä nyt ensialkuun se helppo raha pois. Nämä konsertit ja festivaalit ovat iso riski, jossa pitää olla opoa takana reippaasti kokeilla ja sihtailla kohilleen.
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hyviä pohdintoja.
Perusbisnes edellä tietysti pitää mennä. Sportin osalta korona tuli ikävään aikaan kun uusi halli ja nyt ei vieläkään tiedetä mikä on sen vaikutus yleisömäärään. (Tietysti korona todella huono kaikille.)

Sivubisneksistä. On totta ettei ole helppoa saada voittoa tuottavaa yritystä pystyyn sormia napsauttamalla. Parasta olisi löytää joku jo voittoa tuottava, toimiva yritys jonka johto haluaisi jostain, syystä luovuttaa (myydä edullisesti). Tietysti sittenkin sen vetämiseen tarvittaisi osaava johto ja johtoryhmä.

Koronasta vielä. Sportin osalta menetettiin siis mahdollisuus nähdä mikä voisi olla hallin tuoma yleisömäärän lisäys. Kauden starttiin odotettiin täyttä hallia 5200, saatiin puolet ottaa. Menetettiin suuri hype joka tuosta tai noista oltais saatu. Joskus epäilyttää että onko tämän kauden yleisön vähyys kaikki seuraustakaan koronasta, kun vain ekassa matsissa lähenneltiin koronasallittua maximia Vaasassa n 2600. Tuon jälkeen yleisömäärä jopa 1000 pienempiä. Toki muillakin paikkakunnilla ollut yleisökato. Mutta kylläpä meillä uusittu halli nähtiin nopeasti.

(kirj. virheet)
 
Viimeksi muokattu:

Tori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sport oli odotetusti yksi isoimmista "saajista" tällä kierroksella, kun kotipelejä oli tarkastelujakson aikana 0 kpl.

Luulisi keväällä/kesällä tulevan vielä lisäkierrokset missä lopulta koko tilikauden tuloslaskelmat tulisivat tarkasteltavaksi ns. pitkillä raporttilistoilla. Himena hölmöhköä kiekkoteollisuuden kannalta tarkastella kesken kauden aikajaksoa 1.6-31.10 kun iso kuva jää näkemättä. Jokatapauksessa hienoa kun valtio huomio ja kompensoi seuroille yleisön poistoa.
 

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
Sport lanseerasi nyt oman pahvifiguuri katsomoon- kampanjansa. Pahvihahmoon saa oman pärstänsä tai sitten saa valita kapteenistosta mieleisensä naaman. 39 euroa kustantaa yksi figuuri.

No niih, kassan kautta!
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Sport lanseerasi nyt oman pahvifiguuri katsomoon- kampanjansa. Pahvihahmoon saa oman pärstänsä tai sitten saa valita kapteenistosta mieleisensä naaman. 39 euroa kustantaa yksi figuuri.

No niih, kassan kautta!
Jos Suomen ennätystä haetaan (kuten mainostetaan), niin hinnan pitäisi olla luokkaa 20-25 euroa. Siihen hintaan olisin ostanut samantien kolme kappaletta (itselleni ja pojilleni), nyt saa valitettavasti jäädä väliin, 117 euroa yhteensä on hieman liikaa...
 

Kilpiliima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Jämsän ja muun johdon vaihduttua
Jos Suomen ennätystä haetaan (kuten mainostetaan), niin hinnan pitäisi olla luokkaa 20-25 euroa. Siihen hintaan olisin ostanut samantien kolme kappaletta (itselleni ja pojilleni), nyt saa valitettavasti jäädä väliin, 117 euroa yhteensä on hieman liikaa...
Samaa mieltä tässä, ehkä yläkanttiin vähä toi. Oltaisiinko materiaaliin saatu sponsori? Tuo 20-25€ olis kaikki ollu kotiin. Tietty jos tosta koituu kuluja seuralle, niin pitäähän nekin kattaa.
Niin tai näin, 39€ on way too much. Päälle 200€ että saa perheen pahvifiguureihin... Jätän väliin.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Samaa mieltä tässä, ehkä yläkanttiin vähä toi. Oltaisiinko materiaaliin saatu sponsori? Tuo 20-25€ olis kaikki ollu kotiin. Tietty jos tosta koituu kuluja seuralle, niin pitäähän nekin kattaa.
Niin tai näin, 39€ on way too much. Päälle 200€ että saa perheen pahvifiguureihin... Jätän väliin.
Yhden toki voisin ottaa tuohon hintaan, mutta omat pojat ei varmaan tykkäisi hirveästi jos ostaisin vain itselleni. Tähän voisi toki olla ratkaisuna perhehinta. Esim. 3 kpl 75 euroa, 4 kpl 95 euroa, 5 kpl 110 euroa, tjsp.
 

Bullseye

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
On kyllä muutenkin Sportin myyntimiehet taas vaihteeksi istuskelleet sormiensa päällä. Muut jengit on myynyt vastaavanlaisia pahviukkoja jo viikkoja, mainoslakanoita myyty tyhjille istumapaikoille, 10k € vip-aitiota ym.

Mitäs Sportin miehet on keksinyt, että selvitään näistä ajoista kunnialla? Hiljasta on ollut, mutta palkkaa nostetaan tyytyväisinä.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
On kyllä muutenkin Sportin myyntimiehet taas vaihteeksi istuskelleet sormiensa päällä. Muut jengit on myynyt vastaavanlaisia pahviukkoja jo viikkoja, mainoslakanoita myyty tyhjille istumapaikoille, 10k € vip-aitiota ym.

Mitäs Sportin miehet on keksinyt, että selvitään näistä ajoista kunnialla? Hiljasta on ollut, mutta palkkaa nostetaan tyytyväisinä.
Myyntimies joka ei myy, pitäisi olla taruolento lähinnä...
 

Hokiboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Vähä tuppaa olemaan ajoittain ahneutta noissa Sportin puuhamiesten hinnoitteluissa eri varainhankintatavoissa. Kyllä peruskannattajille pitäsi tuotteet ja palvelut hinnoitella niin, ettei ostohalut heti kaikkoa porukalta. Uskoisin että edullisilla asiallisilla hinnoilla saavutetaan suuremmat tukieurot seuran kassaan, kun hinnoittelemalla heti itsensä ulos, jolloin myyntitavoitteet eivät todennäköisesti toteudu. Kuten jo parkkimaksut ja juomien hinnat. Tiedän että jo nyt moni ei periaattesta osta enää edes kahvia ja olutta peleissä erätauoilla noilla nykyhinnoilla, koska ostetun pääsylipun kanssa kokonaiskulut kasvavat liian isoksi suhteessa viihdearvoon mitä pelistä pitäisi saada. Jos olut olisi sen 5 € niin moni ostaisi kympillä kaksi mutta nyt hädin tuskin edes yhtä noilla nyky hinnoilla kun vielä tuopin koko on vain 0,33 ltr kun vielä muutamia vuosia se oli vielä 0.5 ja siitä tultiin sittean alas 0.4 ja hinta oli jotenkuten kohdillaan verrattuna tämän päivän hintaan. Jos peruskannattaja käy kaikki kotiottelut katsomassa niin lipun tai kausikortin hinnan päälle muut tuotteet pitäisi pystyä hinnoittelemaan niin että se nimenomaan houkuttelisi ostaamaan tuotteita tai palveluja seuran toiminnan tukemiseksi. Ainakin nelihenkisen perheen kulut peliä kohden kasvavat aika korkeisi. Firmat toki maksavat enempi kun heillä on siihen yleensä paremmat resurssit, sekä erilaiset kriteerit edustuskulujen ja mainoskulujen muodossa.
Vanhan fraasin mukaan ahneella on paskainen loppu ja niin tässäkin tapauksessa saattaa käydä, jos hinnat eivät ole "oikeat" peruskannattajille.
 

Kilpiliima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Jämsän ja muun johdon vaihduttua
On kyllä muutenkin Sportin myyntimiehet taas vaihteeksi istuskelleet sormiensa päällä. Muut jengit on myynyt vastaavanlaisia pahviukkoja jo viikkoja, mainoslakanoita myyty tyhjille istumapaikoille, 10k € vip-aitiota ym.

Mitäs Sportin miehet on keksinyt, että selvitään näistä ajoista kunnialla? Hiljasta on ollut, mutta palkkaa nostetaan tyytyväisinä.
Nii.. jotenki tuntuu ettei siellä kokeilla mitään, muualla tehdään ja kokeillaan. Vaasassa odotellaan ja sit kopioidaan.. Kun tehdään, hinta on taivaassa. Onkohan koskaan kokeiltu volyymiä vähä edukkaammin jossain asiassa?

Hyvähän se on tietty täällä huudella et tehkää niin tai näin. Allekirjoittaneen mielestä kuitenkin tuuletus myyntiosastolla vois tehdä hyvää. Näytöt annettu useamman kauden ajan, musta ei jatkosoppareita. Uutta verta sisään.. semmosta verta joka ehkä vähä maksais, mutta generoi enempi kassaan.
Vaan sillä et ne myy paremmin, Jämsä saa euroja jolla huseerata
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Vaasassa odotellaan ja sit kopioidaan.. Kun tehdään, hinta on taivaassa.
Tämä.

En tiedä mistä johtuu että luulevat meidän maksavan tuplasti enemmän kun muualla. Mutta nyt viimeistään se on todistettu että näin oletetaan ja sitten mietitään mitä ihmisiä vaivaa kun ei ole halua tukea rakasta seuraa. Kannattajilla(kin) on rajoitetusti rahaa...

Edit: Otsikkohan oli hyvä: "Tehdään Suomen ennätys", mutta siihen se sitten jäikin kun katsoin hintaa. Nyt tässäkin "pahvinaamakampanjassa" taitaa mennä niin että 120 tarpeeksi varakasta ihmistä nappaa "tarjoukseen" ja seura saa alle 5 000 euroa kassaan. Jos tämä olisi tehty oikein, olisi voinut olla jopa 2 000 kannattajaa keskihinnalla ~25 euroa ja kokonaistuottoa vaikkapa 50 000 euroa. Kuten @Hokiboy totesi: yleensä ahneella on paskainen loppu.

Realiteetit pitää tunnistaa, piste. Eri asia mitä varakas yritys/yksityinen pystyy maksamaan ja mihin normikannattaja kykenee.

Ei tämäkään tempaus mene ihan putkeen...
 
Viimeksi muokattu:

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Lisään sen verran että olen osallistunut "nimi seinälle" -kampanjaan, "tarra"-kmpanjaan sekä "nimi laitaan" -kampanjaan ja kaikkiin mahdollisiin muihinkin keräyksiin. Mutta en tiedä onko nimeni hallin seinällä vieläkään (kuvan kera), tai kaukalon laidassa, kun ei halliin pääse ja seura ei vaivaudu julkaisemaan mitään kuvia seinistä/laioidasta. Olisihan se kiva jos seuralta tulisi jonkunnäköistä palautetta etten ole maksanut tyhjästä.

Ihan vain vinkkinä kuinka hoidetaan asiakassuhteet oikein jos halutaan jatkuvuutta.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Anteeksi huutelu vieraisiin pöytiin. Mutta Kouvolassa 20€ eka peli ja seuraavat 10€ kpl. Eli halpaa kuin saippua. Tekis mieli ostaa lisää hahmoja.
Onhan Vaasankin jäähallilla ollut aikoinaan makkara 4 markkaa ja 2 makkaraa 10 markkaa tjsp. Varmaan suunnilleen samoja aikoja kun painettiin Vaasan Sprot -lippiksiä. Kyllä mekin osataan. Nih :D
 

Kilpiliima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Jämsän ja muun johdon vaihduttua
.. en tiedä onko nimeni hallin seinällä vieläkään (kuvan kera), tai kaukalon laidassa, kun ei halliin pääse ja seura ei vaivaudu julkaisemaan mitään kuvia seinistä/laioidasta. Olisihan se kiva jos seuralta tulisi jonkunnäköistä palautetta etten ole maksanut tyhjästä.

Ihan vain vinkkinä kuinka hoidetaan asiakassuhteet oikein jos halutaan jatkuvuutta.

Tässä juuri kiteytyy tuon seuran ongelma. Takaisinpäin et saa mitään, vaikka kuinka olet kukkaron nyörit auki. Samaa olen kuullut sponsorien suunnalta. Rahaa otetaan vastaan, mutta saat just vaan sen mitä oot maksanu. Et koskaan mitään "pikkusta ekstraa".
Esim. Aitioita tyhjänä, hei tulkaa porukalla kattoon peli aitiosta. Se firma kuitenkin varmaan jois ja söis aitiossa.. mutta ei. Mieluummin on tyhjää.
Kutsuisin itse tuota asiakassuhteen hoitamiseksi tai vaikka jälkimarkkinoinniksi.
 

jaaza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Niinpä ja mitenkähän siellä huomiodaan kausikorttilaiset.
Luulisi jonkinlaista extraa olevan tulossa.

En kyllä kovin helposti lähde noihin erilaisiin kampanjoihin.
Kovia lupauksia, mutta saattaa käydä, että lupaukset ovat vaan sanan helinää.

Tarttis varmaan tuulettaa tuota markkinointiosastoa (kin).
 

cashew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllä tämä nykyjohto on niin pihalla kuin vaan johto voi olla. Oletus on, että palatsin kauniit kuoret hoitaa homman ihan itsestään. Hallihan on mahtava, mutta kaikki siellä tapahtuva tuntuu vedettävän vasurilla vähän sinne päin ja ylimielisesti olettaen, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista kun vaan jättää ne auki. Lounas on hyvän alun jälkeen ollut ylihintaista ihan hirveää kuraa, eikä se superloungen pelien aikainen ruokakaan nyt mitään kummoista ole ollut. Seuralla olisi ollut aivan ensiluokkainen mahdollisuus houkutella uutta yleisöä, kuten vaikka rahamiesten puolisoita tarjoamalla raikkaampaa ja vihräempää ruokaa vipissä ja lounaalla esim salaatteja normaalin buffan lisäksi. Keskustasta on täynnä lounaspaikkoja, joista saa sata kertaa parempaa ruokaa ja vielä halvemmalla. Uusi tuote ja vähän syrjässä, niin pitäisi ymmärtää vähän satsata aloitukseen. Ja sama koskee myös ottelutapahtumaa. Kuten sanottua, kuoret on hienot, mutta oheistoiminta oli niissä parissa pelissä ihan samaa vanhaa mestistason touhua. Valitettavasti ei taida jäähallin lounas kesää nähdä. Ravintolapuolen Jyrki Niemi vaihdettiin AP Soiniin, mutta mikä on oikeasti muuttunut... Ja veikkaanpa, että ei tule muuttumaankaan, ennen kuin johtoportaassa tuuletetaan oikein kunnolla. Toivottavasti vaan pää pysyy pinnalla siihen saakka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös