Niin... tämä on asia mitä en itsekään tajua. Ensinnäkin mikä virka on mainoksilla pelipaidoissa? Ennen kuin mainoksia oli yksi, sen vielä erotti paidasta.
Annappas kun minä kerron. Sportin kaltaisella joukkueella on paljon yhteistyökumppaneita tai sanotaan nyt suoraan sponsoreita. Niistä valtaosa laittaa vähän rahaa kiinni mainokseensa. Näin syntyy kokonaispotti x euroa. Jos Sportilla olisi yksi tai muutama iso sponsori, olisi täysin mahdollista, että paidassa ja/tai jäässä olisi vain noiden mainokset. Näin ei kuitenkaan ole, koska kukaan Sportin sponsoreista ja halua tai pysty laittamaan niin iso summaa kuin mitä kaikki sponsorit yhdessä.
Sportilla saattaa olla jopa niin paljon pieniä sponsoreita, että sen täytyy tekemällä tehdä lisää mainostilaa ihan vain, että saa kaikki pienetkin tulot kotiutettua. Halliin on tehty iso valomainoshässäkkä, on monisivuista ottelulehtistä ja paidassa on tehty kannattajien näkökulmasta ikäviä ratkaisuja jne.
Suuressa sponsorimäärässä on hyviä ja huonoja puolia. Jos ja kun joku/jotkut jättäytyy pois toiminnasta, ei vaikutus kokonaisuuteen ole suuri. Toisaalta ison sponsorimäärän hallinta vaatii paljon työtä.
Jos firma X haluaisi ostaa Sportin peliasun kokonaan se varmasti olisi mahdollista, mutta toisaalta myös riski, sillä paidassa nyt ja aiemmin mainostaneille pitäisi löytää tilalle jotain korvaavaa. Kaikki tuskin olisivat tyytyväisiä uuteen mainospaikkaan.
Sportin kannalta olisi hyvä, jos sponsoripaletti pysyisi isona ja kasvaisi, mutta samaan aikaan saataisiin myös yksittäiset summat kasvamaan.
Minäkään en pidä pienestä logosta paidassa tai nimen paikasta numeron alla. Mainoksista ylivärikäs jää on kans rumempi kuin puhdas. Pitää silti tunnustaa realiteetit, toiminta on jollain rahoitettava.