Spekulointia Ilveksen johdosta

  • 6 398
  • 26

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En jaksa enempää vääntää, mutta sen haluan korjata, että Pietilän reenejä arvostelleet olivat yli 25-vuotiaita kokeneita pelaajia ja kuten kirjoitin, heillä oli vertailupohjaa muista seuroista. Heidän mielestä vaatimuksen taso on löysää, harjoittelu löysempää kuin edeltävissä seuroissa ja eivät nyt niin kauhean innostuneita olleet valmentajan lomailuinnosta. Ja voin paljastaa, ettei Juupen mukaanveto ollut aivan Saken keksintö.

Mutta oma ydinajatukseni ei ole Sakke. Se mitä olen usean vuoden ajanut, on Ilves-strategian luominen ja noudattaminen. Seppo Arponen sen sanoi eilen erittäin yksiselkoisesti. Kun hän tuli Kärppien puheenjohtajaksi (Kärpät oli tuolloin aivan mitätön seura), niin he perustivat Kärppä-seminaarin, pohtivat mitä Kärpät on, miksi se haluaa tulla, kartoittivat oman osaamisen, punnitsivat heille tärkeitä arvoja ja loivat lopuksi Kärppä-strategian, jota ovat määrätietoisesti ja tinkimättä noudattaneet. Kuten Arponen sanoi, ihmettä ei tapahtunut sormia näpsäyttämällä. Se vaati pitkäjänteistä työtä.

Tämän kauden Kärpissä ei juuri enää ollut alle 22-vuotiaita pelaajia, mutta muuten koko menestys on rakennettu näiden omien junnujen ja hyvien vahvistusten varaan. Me kaikki muistamme, että Viuhkola, Pyörälä, Pitkänen, Jokinen, Aaltonen, Kukkonen, Saarenheimo, Haataja, Jaakola, Aarnio sun muut olivat vain parikymppisiä, kun he jo kantelivat kannua. Nyt Kärpät on hajoamassa. Itse asiassa Ilves-sarjan aikana kaksikin scouttia epäili minulle Kärppien mestaruusmahdollisuuksia. Sanoivat, että Kärppien taustoilla kuohuu nyt sen verran, että joukkueen keskittyminen tuskin pysyy. Itse tulkitsin tuon kuohun runsaaksi vaihtuvuudeksi ja näinhän KJ eilen matsin jälkeen myönsikin. Sanoi, että rivit olivat melko sekaisin molempia tamperelaisjoukkeita vastaan.

Ilkeät henkilöt ovat leikkisästi sanoneet, että Ilveksen hallitus on Kärppiin verrattuna sitä tasoa, että lähtötilanteessa peli Kärppiä vastaan lähtee tilanteesta 0-2. Meillä olisi myös kaikki mahdollisuudet viimeistään nyt tehdä oma pitkäjänteinen Ilves-strategia. Kuten aikaisemmin kirjoitin, pienellä vaivalla voisimme saada seminaariin erittäin ammattitaitoisen porukan Sirenistä Summaseen, Helmisestä Kimmo Leinoseen. Tuohon seminaariin saisivat osallistua myös nykyiset hallituksen jäsenet, mutta mieluummin kuunteluoppilaina. Tiedän, että on suuri kynnys sille, että hallituskolmikkomme myöntäisi, että kiekkoasiantuntemusta löytyy muualtakin Ilveksestä, mutta varmasti olisi Ilveksen yhteinen etu, jos nämä Ilveksemme saisivat voimavaransa yhdistettyä. Ja voin vakuuttaa, että Ilveksen omat voimavarat ovat Suomessa ehkä kaikista kovimmat.

Miten minä saisin edes jotkut ymmärtämään, että Ilves jättää käyttämättä uskomattomasti mahdollisuuksia pelkästään laiskuuttaan? Nuorten MM-kisat ovat noin kilometrin päässä toimistolta, mutta silti kukaan ei hoksaa, että sieltä saisi aivan julmetusti tietopääomaa muiden maiden huipputekijöiltä, eräs entinen pelaajamme puolestaan ehdotteli Taalainmaalta, että tulkaa nyt ihmeessä katsomaan tätä Fabian Brunntrömiä, kaveri on uskomaton, eikä vielä kelpaa Elitserien joukkueille. (No Färjestadille kelpasi lopuksi ja teki nyt tulokaskaudellaan 37 pinnaa). Samainen Ilves-pelaaja ehdotteli jo ajoissa seuraavaksi kohteeksi nuorta norskia Mats Zuccarello Aasenia, mutta nyt tämä Norjan kaikkien aikojen kiekkoilijaksi nimetty siirtyy MoDoon (no tätä tuskin Ilves olisi edes ottanut tai saanut). Eräs rapakon takainen pelaajamme tarjosi ilmaista majoitusta, jotta Ilveksen henkilökunta voisi viikossa katsastaa suuren määrän AHL-lupauksia, mutta ei. Nämä jälkimmäiset nyt ovat typeriäkin esimerkkejä, mutta joillekin voi näistä aueta se, ettei Ilves Hockey Oy:n intohimo ja osaaminen ole menestykseen vaadittavaa tasoa.

Kun hallituksen kiekkoasiantuntemus on välttävää tasoa, teettää heille äärimmäisiä vaikeuksia tehdä oikeita henkilövalintoja vallitseviin tilanteisiin. Jos heillä itsellä ei ole visioita, mihin jääkiekko pelinä on menossa tai he eivät ymmärrä esimerkiksi, miten nuori pelaaja kehittyy parhaiten, on heidän henkilövalinnat hakuammuntaa. Sakke oli 20 vuotta sitten intohimoinen valmentaja, mutta leveä leipä Chicagon toimistosta ja useita vuosia poissa käytännön toimista, on ilmeisesti sammuttanut tuota leiskuntaa. Siitä ei voi tietenkään yksinomaa Sakkea syyttää. Ihminen kun vähän luonnostaan menee semmoiseksi, että iän lisääntyessä varsinkin hyvin syönyt ihminen vähän laiskistuu, eikä välttämättä jaksa aktiivisesti leikkiä lasten kanssa. Se mahdollisuus mikä Ilveksellä olisi ollut on juuri se tilanne, että meillä oli mahdollista valmistaa menestykseen johtavia käännyköitä, mutta valmistimme sitten kumisaappaat. Enkä vähättele kumisaappaita. Nekin on hyvä tuote.

Minä uskon, että suunnittelemattomalla toiminnalla ei saavuteta kestävää menestystä. Eilen todettiin hyvin, että Blues voi olla nyt oman menestyskautensa porteilla, mikäli se pitää kiinni siitä, minkä se nyt on pari kautta sitten oivaltanut. Toisaalta en poissulje sitä, etteikö Ilves voisi saada tällä pomppoilevallakin toiminnalla satunnaisen menestyksen. Ässillekin tuli yksi hopea kaudella, jota ympäröi lukuisat kaksinumeroiset sijoitukset. Mutta olen myös varma siitä, että jos Ilveksen omat voimavarat valjastetaan, tehdään pitkäjänteistä ja erityisesti ahkeraa työtä, niin olemme organisaatio, jota on erittäin vaikea lyödä pidemmälläkin aikajanalla. Rahalla emme menestystä pysty ostamaan. Pelaajapalkat hyppäsivät jälleen uudelle tasolle tänä keväänä. Mainitaan sen verran, että Jokerit tarjosi kotimaiselle, euroopassa pelaavalle ykkössentteri-ehdokkaalle muutama viikko takaperin 375 000 euroa, mutta hän kieltäytyi.

Luojan kiitos, emme ole missään nimessä ainoa sähläri SM-liigassa. Itse asiassa sähläreitä taitaa löytyä kaksinumeroinen luku. Ilves tekee paljonkin oikeita asioita ja uskon, että esim. taloudessa olemme ohittamassa naapurimme. Eräs Ilveksen sponsori tosin sanoi, että Tapparan hallituksen johtavana toiminta-ajatuksena on palvella tapparalaisia ja Ilveksen vastaavana ajatuksena on omistajataho.

Sisälläni tuntuu pahalta, koska omasta mielestäni, niin monet hyväksyvät sen, ettei menestyvään työhön tarvita hyvää suunnitelmaa, jota seurata, erittäin pitkäjänteistä työtä, intohimoa, vaatimustasoa, omien vahvuuksien käyttämistä ja myös täyttä sitoutumista. Tuntuu vaikealta todistaa maapallon pyöreys, kun niin moni on tyytyväinen litteään malliin.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sisälläni tuntuu pahalta, koska omasta mielestäni, niin monet hyväksyvät sen, ettei menestyvään työhön tarvita hyvää suunnitelmaa, jota seurata, erittäin pitkäjänteistä työtä, intohimoa, vaatimustasoa, omien vahvuuksien käyttämistä ja myös täyttä sitoutumista. Tuntuu vaikealta todistaa maapallon pyöreys, kun niin moni on tyytyväinen litteään malliin.

Kirjotit jälleen paljon hyvää asiaa. Yksi asia minua aina vaan jaksaa ihmetyttää. Miksi jaksat uhrata valtavasti aikaa Ilveksen työntekijöiden mollaamiseen täällä, mutta et tee (oletus) mitään konkreettista. Oletko oikeasti niin sinisilmäinen, että uskot voivasi tällä jatkuvalla kritisoinnilla tehdä jotain hyvää rakkaan Ilveksemme hyväksi. Minä en usko. Minä uskon vankasti, että kun luomme intoa ja positiivista henkeä meidän Ilves-kannattajien joukkoon, niin teemme seuralle paljon enemmän hyvää.

Minä olen idealisti, niin kuin sinäkin, mutta reälismia minulla silti tuntuu olevan sinua enemmän. Haaveilen minäkin täydellisestä maailmasta (myös kiekkopiireissä), mutta pystyn tajuamaan, ettei kaikki mene niin kuin haluaisin. Toisaalta, jos jokin asia tosielämässä minusta on pielessä, niin minä puutun asiaan ihan omalla nimelläni. Miksi sinä et tee asioiden eteen näin. Miksi et kävele omalla naamallasi Aamulehden toimitukseen "haastamaan" Ilves-johtoa. Jos sinua asiat noin jurppii, niin on mielestäni pelkuruutta tehdä tätä täällä nimimerkin takaa.

Edit. Korjattu kirjoitus(ei asia)virheitä
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Artsin viestin ”innoittamana”

Erikoisena pidän sitä, että jos nämä ”seinään törmäämiset” ovat toistuvia, siis kun ”Tietäjät” menevät kertomaan ”shortsipojille” jääkiekosta ja tarjoavat apua, tulee aina sama asenne ja seinä eteen.

Mitä ihmettä nämä ”Tietäjät” sitten odottavat? Ei ilmeisesti kuitenkaan älli riitä sitten muuhun, kuin jääkiekkojoukkueen rakentamiskehittämiseen?

Jos asioiden ”lobbaamisessa” törmäät parikertaa samaan esteeseen, niin kait sitä yritetään sitten toista strategiaa? Ja eikä sitäkään hakuammunnalla, vaan aivan kuten jääkiekossa, skoutataan vastustajan ominaisuudet ja katsotaan mihin kohtaan voidaan iskeä.

Nyt näyttäisi selkeästi siltä, että ainakaan tähän mennessä yritetyt keinot eivät ole onnistuneet, niin miksi sitä vaan tyydytään kiroamaan ja lyömään päätän edelleen seinään.

”mut ku Vinnie estää…”
”Sortsipojat ei ymmärrä..”


Onko kartoitettu niitä alueita, joilla ”vinnien” tai ”shortsipojat” saadaan kuuntelemaan? Eli onko selvillä, mikä heitä ajaa Ilvesjohtamisessa eteenpäin? Kuuntelevatko he vain taloudellisen tuloksen ohjeita? Jos näin, niin silloinhan kärki pitäisi suunnata sinne. Honkalehto on talousmies, ja jos uusien ajatusten eteenpäin viemiseen tarvitaan taloudellisia keinoja, olisi niitä syytä etsiä ja kartoittaa ja käyttää.


Kuten kaikessa toiminnassa, valtaa ei anneta, se otetaan. Ja jos jokin este on liian suuri ”Vinnie ei myy, vinnie määrää” niin ei sitä valtaa ole ansainnutkaan. Jos on todellista tahota, se on vain hidaste, ei este.



Ja parranpärinästä konkretiaan.

Mikä estää järjestämästä Ilves seminaaria? Juurikin Kunnon esittämällä tavalla. Siihenhän EI tarvita Ilves Hockey OY:tä mitenkään. Kunhan saavat kutsun. Itse asiassa sehän on parempi järjestää ilman Ilves Hockytä, jos heidät katsotaan jarrumieheksi, sillä tällöin mitään ”ei toivottavaa” ei voida pyyhkiä pois seminaarilistalta.


Olisivatko osallistumatta? Tuskin, paine rahoittajapuolelta ja yleisen imagon ja PR:n kautta ei sallisi sitä. Varsinkin jos seminaari markkinoidaan laajasti medialle ja yhteistyötahoille. Se otetaan toki varmaan vastaan Ilves Hockeyssä ”vallankaappausyrityksenä” mutta heillä ei liene varaa jättäytyä siitä pois. Seminaari tuottaa Ilves strategian, jonka juhlallisesti luovuttaa Ilves Hockeylle. Ja nyt paine on heillä, toteuttavatko he ”ilvesperheen” strategiaa, vai omaansa. Tämän jälkeen julkinen paine selitelle poikkeavia päätöksiä kasvaa huomattavasti.

Mutta voih, sehän pitäs itse talkoilla toteuttaa, ja kun niitä ilmaisia tunteja on muutenkin tehtynä, ja ei kukaan kuitenkaan lähtis siihen mukaan ja eihän sitä nyt tällä aikataulualla…

En ilmoittaudu vapaaehtoisena talkoihin. Mulle riittää peleissä käynti.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä olen idealisti, niin kuin sinäkin, mutta reälismia minulla silti tuntuu olevan sinua enemmän. Haaveilen minäkin täydellisestä maailmasta (myös kiekkopiireissä), mutta pystyn tajuamaan, ettei kaikki mene niin kuin haluaisin. Toisaalta, jos jokin asia tosielämässä minusta on pielessä, niin minä puutun asiaan ihan omalla nimelläni. Miksi sinä et tee asioiden eteen näin. Miksi et kävele omalla naamallasi Aamulehden toimitukseen "haastamaan" Ilves-johtoa. Jos sinua asiat noin jurppii, niin on mielestäni pelkuruutta tehdä tätä täällä nimimerkin takaa.

Edit. Korjattu kirjoitus(ei asia)virheitä

Tuota.. olen ymmärtänyt, että tämä on mielipidepalsta, jossa kaikki saavat kirjoittaa. Toiset on samaa mieltä, toiset on eri mieltä. Toisten mielestä omassa seurassa asioita tehdään oikein ja toisten mielestä väärin. Minä haastan monessa argumentissani jääkiekollisia asioita, kun sitten jotkut taas "hyökkäävät" toisen nimimerkkiä kohtaan. Jos minä kirjoitan näkemykseksi, että oli täysin hyväksymätöntä, että nuorten MM-kisoja ei hyödynnetty, niin silloin minusta painavampi argumentti olisi kertoa, jotain tuosta asiasta, eikä sitä, että miksi täällä kirjoitat. Minä olen sitä mieltä, että vaatimattomat sijoituksemme (olemme läpi SM-liigahistorian noin sijalla seitsemän) korreloi hyvin pitkälti seuran tekemisiä eikä sitä ovatko fanit hyviä tai huonoja. Vai onko niin, että mielipidepalstalla ei saakaan kirjoittaa omaa mielipidettänsä, jonka pystyy monesti perustelemaan omasta mielestään kiistattomilla faktoilla? Tämähän on minullekin harrastus (tosin vaimon mielestä äärettömän tyhmä sellainen) aivan kuten sinullekin. Ei kai se tee ihmistä pelkuriksi tai oikeudettomaksi kirjoittaa mielipidettään nimimerkin takaa, jos haluaa tuoda julkisuuteen vastakkaisia mielipiteitä kuin Ilveksen viralliset julkaisut on tai jos haluaa keskustelua epäkohdista? Eihän Ilves voi esimerkiksi julkaista, miksi Juupe otettiin kesken kauden remmiin mukaan. Sehän on tietenkin vain minun tyhmyyttäni, jos uhraan aikaani Jatkoajan foorumilla, paikassa, jossa ei ole pienintäkään mahdollisuutta vaikuttaa Ilveksen asioihin.

Minä kyllä opiskeluajoilta muistan pelkästään tuon positiivisenkin ajattelutavan. Kun tehdään huonoa tulosta, niin siirretään painopistettä vain toisaalle, piirretään kaunis kukkanen ja ihaillaan sitä. Mutta 15 vuoden yrityksen vetämisen jälkeen olen tullut realistiksi ja todennut, että perhana, jos tulee tehtyä huonoa tulosta, niin ei sitä pidä pelkästään hyväksyä. Ensin selvitetään perinpohjin, missä tehtiin vääriin ja sitten vielä myönnetään se. Sen jälkeen tehdään korvaavat toimenpiteet. Ja se on monesti tärkein aspekti, että myönnetään omat virheet.

Ja kyllä minä joskus olen ihan konkreettisesti tehnyt muutakin kuin kironnut. Kausikorttien lisäksi, olen ollut hankkimassa Ilvekselle pari isoa sponsoria (vieläkin mukana) ja olenpa muutaman pelaajankin saanut ohjattua riveihimme.

Mutta sitten tuohon vaikuttamismahdollisuuteen. Vinnielle tietenkin kiitos siitä, että pelasti aikoinaan organisaatiomme. Se, että Ilves (ei kuitenkaan onneksi se aito Ilves) ajautui yksinvaltiaan käsiin, on näin jälkikäteen osoittautumassa ikäväksi asiaksi. Jotkut huhut väittävät, että nyt, kun Tappara on tehnyt taloudellisesti katastrofaalista tulosta, olisi Poju ollut valmis "pelastamaan" Tapparan kertaheitolla taloudellisesti. Sama huhu "tietää", että Tapparan hallitus kieltäytyi tästä almusta, koska naapurissa on varoittava esimerkki siitä, miten vaikutusmahdollisuudet menevät olemattomiksi, jos seuran johto on tuhansien mailien takana yksinvaltiaalla. Mutta ei Vinnietäkään voi kirota. Täytyy muistaa se, että jo ennen Vinnietä oli asiat hoidettu taloudellisesti niin päin per.., että vain nopealla rahalla siitä selvittiin. Varmasti tuolloin Vinnien rahapinkka houkutteli vastustamattomasti ja myös jenkkisedän lupauksiin uskottiin sinisilmäisesti. Itse -taas ilmeisesti negatiivisesti- olen jälkikäteen jopa ajatellut, että kärppämäinen puhdistautuminen olisi sittenkin ollut meille kokonaiskuvallisesti parempi. Tai se, että julkisuuteen olisi tuolloin tuotu talouden todellinen tilanne ja saatu herätettyä tamperelainen kansanliike Ilveksen pelastamiseksi konkurssilta. Mutta asianomaisille luonnollisesti huomattavasti helpompi ratkaisu oli tuoda mukaan kummisetä, joka kerralla pelastaisi ne, jotka Ilveksen tuohon tilaan ajoivat. Jos muistatte, niin Ilveshän pitkään salaili tätä henkilöllisyyttä. Kun ulkoinen paine kävi liian kovaksi ja jotkut tahot alkoivat puhua, onko Ilveksen takana "likaista" rahaa, niin asia tuotiin julkisuuteen.

No kysymys kuuluu sitten, että miten vaikutat Vinnieen, koska vain sillä on merkitystä? Aamulehteä hän ei lue, kaksinkeskeiset keskustelut ovat aivan turhia ja rahallinen paine tuskin vaikuttaa. Tamperelaisen sijoitusryhmän koonneen henkilön aikeet tehtiin täysin tyhjäksi. Jotkut sanovat, että Lumpeen Jyrki saattaisi olla henkilö, jota Vinnie kuuntelee. Jyrki kuitenkin halunnee hieman ottaa etäisyyttä pitkän peliuransa päätteeksi ja vasta ehkä muutaman vuoden kuluttua keskittyä Ilvekseen. Ja kunnioitan tätä Jyrkin päätöstä täysin.

Tai sitten minä yksinkertaisena ihmisenä toivon, että meillä kävisi kuten japanilaisessa johtamistavassa siten, että siivoja jättäisi New Jerseyssä Vinnien pöydälle lapun ja kertoisi Ilves-seminaariaiheesta, jolloin Vinnie tulisi maahamme aurinkokuninkaana ja kertoisi kasvojaan menettämättä, että nyt olen keksinyt seuraavan ajatuksen. Kokoamme Ilves-henkiset osaajat yhteen Ilves-seminaariin, jossa käsittelemme läpikotaisin vahvuutemme, heikkoudemme, mahdollisuudet ja uhat. Luomme strategian ja sen noudattamiseksi kehitämme pienempiä ryhmiä valiokunniksi (esim. valmennusvaliokunta kartoittamaan valmentajalupauksia maastamme, jotka sopisivat luotuun strategiaan).

En halua esiintyä täällä "tietäjänä". Voihan olla niinkin, että olen vain 13-vuotias ensimmäiset finnit kasvoilla oleva innokas Jokerit-fani. Silti toivon, että mielipidepalstalle saa kirjoittaa oman mielipiteensä, vaikka se sitten olisikin päinvastainen muiden mielestä. Jos ei negatiiviset asiatkaan edistä Ilveksen toimintaa, niin en usko siihenkään, että toisten kirjoittajien nimittely (vaikka en missään nimessä niistä ole loukkaantunut) kovastikaan edistää yhteistä tavoitetta eli Ilveksen menestymistä. Olin tosin huomattavasti onnellisempi, kun pystyin pitämään sormet pois keyboardilta usean kuukauden ajan. Ehkä se olisi nytkin paikallaan.

Ja sitten viimeiseen faktaan. Harvoin näen unia Ilveksestä (hemmetin monta yötä valvon niiden kanssa), mutta viime yönä näin. Ilves voitti unessani mestaruuden Hakametsässä Sakari Pietilän valmentamana. En päässyt tuohon matsiin, vaan katselin tv:stä. Minua harmitti vietävästi, kun näin tuttujani ryntäävän jäälle päätössummerin soidessa juhlimaan, enkä itse päässyt. Tunsin myös häpeää, kun olin arvostellut Sakkea (ihmistä, josta pidän) niin kovasti.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tidä, missä vaiheessa olen sinun mielestäsi sinua nimitellyt, eikä se ole ainakaan ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olemme käyneet näitä periaatteellisia keskusteluja ennenkin ja tiukasti omissa mielipiteissämme pysyen. En ole kokenut näitä nyt, enkä ennenkään minään henkilökohtaisuuksiin menevinä. Minusta vaan on surullista, että tuo sinun suuri tunteen palosi menee täällä aivan hukkaan. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä rapakon takana luetaan, vaan sillä mitä täällä puhutaan Ilveksestä. Sillä "täällä" tarkoitan yleistä tietämystä. Jos Aamulehti sinun aloitteestasi pistää Ilves-johdon vastaamaan näihin kysymyksiin oikeasti, niin kyllä se viesti menee rapakon taaksekkin.

Se että näitä pyöritellään täällä sisäpiirissä nimimerkin takaa, ei aiheuta mitään toimintaa, mutta jos alueen valtalehti ottaa asiat esiin Ilves-perheeseen kuuluvan henkilön taholta, niin vaikutus on tuhatkertainen. Siksi haluan aivan aidosti ja oikeasti, että käyttäisit niitä välineitä, millä on merkitystä. En ymmärrä, miksi "kasvojesi" julki tuominen olisi sinulle jotenki niin dramaattista, ettei sitä voisi tehdä näin tärkeän asian vuoksi. Jos minulla olisi jotain oikeasti painavaa sanottavaa, niin minä toimisin niin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
No kysymys kuuluu sitten, että miten vaikutat Vinnieen, koska vain sillä on merkitystä? Aamulehteä hän ei lue, kaksinkeskeiset keskustelut ovat aivan turhia ja rahallinen paine tuskin vaikuttaa. Tamperelaisen sijoitusryhmän koonneen henkilön aikeet tehtiin täysin tyhjäksi.

Sijoittajaryhmällä ei voi olla valtaa, jos pääomista ei ole halukas myymään, tai valmis osakeantiin omistuspohjan laajentamiseksi.

Mutta yksi ryhmä on, jolla tämä valta on, ja se on katsojat.

Katsojat eivät vain ole homogeeninen ryhmä, joka voisi järjestäytyä, mutta ydinkannattajajoukko, fanit, voi. Näillä on painoarvoa, vaikka ei määräysvaltaa. Silloin kun se pystyy toimimaan yhtenäisesti ja joidenkin muutamien periaatteiden takana. Ammattilaisurheiluseuraa pyöritetään katsojien tuella. Vain katsojat voivat tuoda kaiken muun rahan ja toimijat mukaan. Mikään seura, ei edes yksinvaltaisesti johdettu seura, voi toimia ilman katsojia.

Jos teorisoi, niin se millä vinnie tai koko johtoryhmä joutuisi kuuntelemaan ”ilves fanien” ääntä, on tilanne, jossa fanit ovat järjestäytyneet ja heitä on tarpeeksi. Esim 500 – 1000 henkeä. Heillä olisi voimaa näyttää miten heidän mielipiteensä vaikuttaa katsomoon ja ottelutapahtumaan.



Eriasia on, onko niinkin hajanainen joukko saatavissa muutaman perusajatuksen taakse, ja toimimana sen hyväksi. Vaikkapa nyt ”ilves Tietäjien” järjestämän Ilves seminaarin synnyttämän Ilves strategian ottamiseksi Ilves Hockeyssä johtosäännöksi.

Eli olisi malli, johon fanit voisivat sitoutua (tälle ryhmälle yhteisiä arvoja olevat pitkälle taitokiekko (mitä se nyt sitten onkin, Jalon pelin ystävät?), ja oman kaupungin pojat. Näille kahdelle arvolle perustuva strategia voidaan luoda Ilves Hockeyn ulkopuolella ja vain luovuttaa Ilvekselle, jonka jälkeen järjestäytynyt Ilves yhteisö, ”Share Ilves” (käytetään nyt tätä HeGen esimerkkiä tässä) edellyttää että Ilves Hockey tätä noudattaa.

Järjestäytynyt faniyhteisö voi pyrkiä hankkimaan sitä omistustakin, jolloin sen ääni kuuluu etukäteen yhtiön kokouksessa. Ja se voi esimerikinomaisesti näyttää valtaansa esim. fanikatsomon banderolleilla tai IFK fanien tapaan selänkääntämisellä tai ulosmarssilla. Tällä on tehoa, kun sen takan on tarpeeksi katsojia (niitä, jotka oikeasti ovat katsomossa). Niiden julkikuvaan aiheuttama negatiivinen vaikutus on vaikea paikata. Vaikka ”penan” lähtöön liittyy varmasti firman rahojen lainailu ei firman työntekijälle, niin kyllähän IFK johto oli kulissien takana selvästi pienessä paniikissa, kun Fanien protestit ylittivät uutiskynnyksen.


Kyse on siitä, kuinka paljon ollaan valmiita tekemään asioiden eteen. Nyt tuntuu siltä, että monet ovat tyytymättömiä tilanteeseen, ja kukin on koittanut omia vaikutuskeinojaan, mutta luovuttaa sen jälkeen kun yritykset eivät ole onnistuneet. ”Lobbaaminen” on nimenomaan ”vastustajan” skouttaamista. Selvittämistä, mistä narusta pitää vetää. Porkkanaa vai keppiä jne.

Onko kukaan pyrkinyt skouttaamaan Vinnietä tai muuta Ilves johtoa? Mihin Tamperelaisen sijoitusryhmä tähtäsi? Ja kun epäonnistui, hajosiko ryhmä periaatteella ”ei maksa vaivaa”.


Sanon nyt vielä tämän yksinkertaisen valtapoliittisen totuuden, joka pätee niin yritys, kuin yhteiskuntaelämässä. Valtaa ei anneta, se otetaan. Jos sitä ei voi esim. ostaa, sen ottamiseksi on keksittävä muita keinoja. Jos väittää, ettei keinoja ole, ei vaan tarpeeksi sitä valtaa halua.


no tämä oli teorisointia, ja kaikki yllä olevan sepustuksen henkilöt, organisaatiot ja järjestöt ovat keskittyjä.



ja kyllä, tämä on keskustelupalsta, jolla nimenomaan ideana on esittää erilasia mielipiteitä.
 

Ragulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toivottavasti nimimerkki Kunto jaksaa jatkaa kirjoittamistansa tälle palstalle. On ollut todella mukava saada jostakin vastauksia Ilvekseen liittyville epäselville kysymyksille. Muun muassa Hänen, HN:n, Mad Dogin ja Duden kirjoitusten avulla tavallinen sisäpiireistä kaukana oleva kannattaja saa selkeän käsityksen organisaatiota piinaavista vaikeuksista. Nyt on helppo nähdä julkipuhutun kuplan taakse. Ei tarvitse enää ihmetellä, miksi Ilvesluistinten luisto ei ole paras mahdollinen.

Minusta Kunnon kirjoittelu ei ole mustamaalaamista, vaan pitkäaikaiseen kokemukseen perustuvaa analyyttistä raportointia. Keep on going.
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Minusta Kunnon kirjoittelu ei ole mustamaalaamista, vaan pitkäaikaiseen kokemukseen perustuvaa analyyttistä raportointia. Keep on going.
Samaa toivon minäkin. Samoin kuin ns.vastapeluri Artsin "puolustuspuheita" on mukava lukea, ne kun sisältävät hyvään keskusteluun olennaisesti kuuluvia perusteita mitä ei muutama besserwisserismiin sortuva "tietäjä" napakoihin kannanottoihinsa suvaitse laittaa.

Itse Artsin tekstissä oli mainio ajatus siitä, että joku Ilveksen asioissa mukana oleva "talkoomies" uskaltautuisi omassa persoonassaan kertomaan valtamediaan Ilveksen epäkohdista. Tälläisellä olisi aina painoarvoa ja mahdollisesti jopa jonkinasteista keskustelua aiheuttavaa vaikutusta.
 

Kunto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samaa toivon minäkin. Samoin kuin ns.vastapeluri Artsin "puolustuspuheita" on mukava lukea, ne kun sisältävät hyvään keskusteluun olennaisesti kuuluvia perusteita mitä ei muutama besserwisserismiin sortuva "tietäjä" napakoihin kannanottoihinsa suvaitse laittaa.

Itse Artsin tekstissä oli mainio ajatus siitä, että joku Ilveksen asioissa mukana oleva "talkoomies" uskaltautuisi omassa persoonassaan kertomaan valtamediaan Ilveksen epäkohdista. Tälläisellä olisi aina painoarvoa ja mahdollisesti jopa jonkinasteista keskustelua aiheuttavaa vaikutusta.

Varmaan kaikille oli selvääkin, mutta ei nämä "talkoomiehet" aivan nimettömiä ole. Siellä on mm. Mika Nieminen, Hannu Mattila, Jarmo Huhtala, Kari Järvinen, Juha Rajala, Mika Arvaja, Kari Laitinen, Vesa Viitakoski ja uusimmaksi jäseneksi liittymässä Raimo Helminen. Kunpa esim. Veikko kertoisi ajatuksiaan julkisuuteen, kun kolumniakin pitää. Sillä saattaisi Ilves-piireissä olla jo jotain painoarvoa. Tosin tuskinpa pääomistajan ajatusmaailmaa tuollakaan horjutettaisiin.

Miten kävi sitten tamperelaiselle sijoittaryhmälle? Se tyrmättiin ensimmäisen erän kolmannella sekunnilla.

Tässä tulee minun teoriani ja päätelmäni, miksi asiat ovat minun mielestäni solmussa ja tämä tuo myös mielestäni esille sen mitalin toisenkin puolen. Kun Ilves oli taloudellisesti ahtaimmillaan, Vinnien luottosoturit Jokke ja Ekku painoivat tosissaan töitä Ilveksen pelastamiseksi. He olivat niitä, jotka ratkoivat asioita velkojien kesken. Ei varmastikaan ollut herkullinen tehtävä istua verottajaa vastapäätä ja pelastaa tunteja laskematta Ilves-merkkistä seuraa. Oli varmallista tuskallista kertoa, että nyt ei ole rahaa, mutta maksamme velat heti kuin mahdollista. Loputtomia neuvotteluja maksuaikataulujen järjestämiseksi jne. Vinnien sekä muiden sijoittajien rahoilla ja maksujärjestelyillä saatiin aikaiseksi se, että tuo Ilves jäi henkiin. Varmasti Vinnien luottamus on tuon jälkeen ollut täydet 100% hallituksen muihin jäseniin. Nuo tiukat ajat varmasti lujittivat ystävyyssiteet ja niin pitääkin. Ja meidänkin pitää kunnioittaa luonnollisesti tuota kolmikkoa tästä pelastamisesta. Kolmikon vahvuudet ovat talouspolitiikassa ja sitä ei voi väheksyä. Mutta mikä sitten on ongelma? Mielestäni ongelma on siinä, että tuosta vaiheesta on menty jo eteenpäin ja seuraava organisaation päätavoite oli talouden pelastamisen jälkeen ensinnäkin talouden petraaminen, mutta yhtä vahvalla painoarvolla urheilullisen toiminnan nostaminen huipputasolle. Taloutta on petrattu paljon. Ensinnäkin Risto Jalo joutui varmaan kusisimpaan mahdolliseen paikkaan, kun hän ensitöikseen joutui kertomaan pelaajilleen, että palkkoja pudotetaan. Heikki Mälkiä työskenteli ensimmäiset kuukaudet Ilveksessä siten, että palkat olivat usean kuukauden myöhässä (sai palkkioksi Ilves-fanien nimityksen "uppopoijuksi Saimaalle"). Honkalehdon aikana talous on edelleenkin kohentunut ja muiden hölmöillessä, Ilves on nousemassa taloudeltaan ylempään keskikastiin. Mutta se urheilullinen puoli? Hallituskolmikolla on selkeä käsitys taloudesta, mutta jääkiekkotaustaa heillä ei ole. Esim. valmentajavalinnoissa ei ole puntaroitu, sitä mitä Ilves on tai mitä se voisi olla tai mitä voimavaroja meillä on, vaan ennemminkin jääkiekkotaustaton kolmikko on valinnut henkilön varman päälle, jonkun joka on heille ja kansalle tuttu.

Eli tuon ylläolevan kappaleen ajatuksena on: Vinnie omistaa Ilveksen yksinvaltiaana (eikä suostu edes ajattelemaankaan siitä luopumista). Vinnie luottaa täysin oikeisiin käsiinsä, koska he pumppasivat Ilveksen ylös suosta ja ovat toimineet täysin Vinnietä tyydyttävällä tasolla. Vinnie haluaa menestystäkin, mutta kokonaisvaltaisesti se, että taloudellisesti oli vahva vuosi, ylittää sen, että urheilullisesti ei menestystä tullut. Jos ajateltaisiin yritysmaailmaa sekä pörssinnoteerattua yhtiötä, ja toimitusjohtaja olisi hallituksen alaisuudessa tullut kolme vuotta sitten julkisuuteen ja kertonut, että vuonna 2008 keväällä olemme alueemme kolmanneksi suurin kännykänvalmistaja, niin todennäköisesti yhtiökokouksessa olisi ollut ylimmällä johdolla kuumat hetket keväällä 2008, kun lopputuloksena oli kahdeksanneksi suurin yritys ja kännykät olisivat vaihtuneet kumisaappaisiin.

Yritysmaailmassa on vallalla käsitys, että johtaja pystyy viemään organisaation läpi yhdestä isosta muutoksesta. Tämän Ilveksen hallitus suoritti aivan mainiosti. Nyt, kun painopisteen olisi jo muutamia vuosia sitten pitänyt kääntyä selkeästi myös urheilullisen puolen kehittämiseen, niin omistavan tahon ja hallituksen paukut ovat mielestäni riittämättömät. Toki he voivat onnistua ilman pätevää ajatustakin. He olisivat voineet vaikka palkata sattumalta Jukka Holtarin ja antaa hänelle täyden vallan urhelupuolen hoitamiseen, jolloin Ilveksen menestys olisi aivan jotain toista ja kestävämpää.

Paljastetaan kulisseista vielä sellaisia asioita, että Jussi Toikan yksi johtava ajatus oli se, että Ilves-Hockey Oy (silloin Liiga-ilves) ei tarvitse junioritoimintaa. Risto Jalo teki kovan päivätyön ja saattoi emo-Ilveksen ja närpiöläisen Ilveksen yhteen. Nyt Essin aikana kuilua on taas syntynyt (vaikkakin ehkä Essin tahtomatta). Minun mielestäni näin jälkikäteen olisin pitänyt mielelläni Ripan toimitusjohtajana ja täysvastuullisena urheilupuolesta ja Essin puolestaan talouspuolen vastaavana. Hallitusta taas olisin pyrkinyt kasvattamaan esim. 5-6 jäseniseksi. Kunniajäsenyyden kautta Jokella, Ekulla ja Vinniellä saisi olla paikat ja vaikkapa päävastuualueenaan taloudellinen puoli (tosin talouspuolen ammattilaisia löytyy kiekkomiehistäkin muutamia. Jani Nikko on nouseva sijoitusmaailman tähti, Hannu Mattila tilintarjastusmaailman pyörteissä ja Huhtalan Jampe pankissa yrityspuolen vetäjänä). Jos VEJ jäisivät hallitukseen, niin silloin heidän "puheoikeus" keskittyisi talouden kontrolliin. Uudet hallituksen jäsenet olisivat visionäärejä ja varsinkin urheilun sektorilla. Toki kolmiohallituskin voisi toimia, jos he osaisivat:

a) käyttää ja luottaa Ilvesläiseen tietopääomaan
b) oikeita heinkilövalintoja
b2) antaa heille täysi valta toimia omalla osa-alueellaan


Tällä hetkellä minulla ei riitä visiota siitä, miten tuo valta-asia saataisiin muutettua. Sitä on yritetty rahalla ja puheilla. Itsekin omistan yrityksen ja kaksi hyvää ystävääni on sen hallituksessa. Jos olen täysin tyytyväinen tähän toimintaan, niin en ainakaan hevillä keksi keinoja ihmisille, jotka asuvat usean tuhannen kilometrin päässä, vaikuttaa minun mielipiteeseeni. Jos siellä kaukana parhaat kaverini lähettäisivät viestiä, että täällä vaaditaan muutosta, niin tuskin siihen helposti lähtisin, jos olisin täysin tyytyväinen toimintaan. Ehkä vaan sanoisin, että älkää välittäkö maailma on täynnä besserwissereitä. Minä olen täysin tyytyväinen ja te pysytte hallituksessa. Ja piste.

Vallanvaihto väkisin on epäkunniottavaa kolmikkoa kohtaan, joka hyvällä sydämellä pelasti Ilveksen taloudellisesti.

Loppuun kuitenkin haluan kysyä kaksi kysymystä:
Kuka omistaa Ilves Hockey Oy:n, kun Vinnie poistuu, Eric-velikö?
Olisiko se paha asia, jos Ilveksen ylimmässä johdossa olisi jääkiekkokokemusta?
 
Viimeksi muokattu:

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aivan erinomaista analyysiä jälleen kerran Kunto-kuomalta.

Tosiaankin kannattaa korostaa sitä, että maan perinteikkäimmällä seuralla olisi syvissä reserveissään uskomaton määrä kiekkoon liittyvää tieto-taitoa, mutta samalla myös aitoa lojaalisuutta Ilvestä kohtaan.

Sanoisinpa ettei Ilvestä lukuunottamatta mikään muu organisaatio toimisi niin typerästi että jättäisi kaiken tämän tiedon, taidon ja syvän verkostoutumisen käyttämättä.

Kannattaa tässä yhteydessä myös muistuttaa, että toimitusjohtajaa viimeksi valittaessa tarjolla oli myös Jani Nikko - hän oli useiden ilvesläisten kiekkomiesten suosikki tähän tehtävään.


------

PS. Ehdotan tässä yhteydessä Kunnolle että hän kokoaisi nämä erinomaiset kirjoituksensa kahdeksi kattavaksi artikkeliksi: toisaalta Ilveksen johtamisesta ja toisaalta seuramme valmentamisesta.

Nykyisellään nämä kultajyvät pääsevät hukkumaan liian monen keskusteluosion hetteikköön.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kuvauksesi tilanteesta on varmasti paikkansa pitävä, ja erinomainen katsaus asiaan.

Vallanvaihto väkisin on epäkunniottavaa kolmikkoa kohtaan, joka hyvällä sydämellä pelasti Ilveksen taloudellisesti.

Ei, ei se ole epäkunnioittavaa. Tämän TYÖN kunnioittaminen vaatisi muutosta. Joukkueen pelastamisen kunnioittaminehan tapahtuu nimenomaan antamalla oma panos toimintaan ja pyrkimällä nostamaan Ilves takaisin huipulle. Se on sen TYÖN kunnioittamista. Hetkellisesti henkilö voi ottaa asian henkilökohtaisesti, mutta tuota TYÖTÄ kunnioitetaan parhaiten ajamalla Ilvestä kaiken mahdollisen tietotaidon avulla ”kärpiksi kärppien paikalle”


Joten, tässäpä pätevä tavoiteohjelma ”share Ilves” tms. yritelmälle

Hallitusta taas olisin pyrkinyt kasvattamaan esim. 5-6 jäseniseksi. VEJ jäisivät hallitukseen, niin silloin heidän "puheoikeus" keskittyisi talouden kontrolliin. Uudet hallituksen jäsenet olisivat visionäärejä ja varsinkin urheilun sektorilla.


Tähän lisäten suuntaviivoina se slogan, joka seuran weppisivuillakin paistaa ”taitokiekkoa vuodesta 1931” ja ”oman kaupungin pojat”

ja kas, iso ja mittava tavoiteohjelma on luotu.

Koska muutos ei onnistu rahalla eikä puheella, on sitä yritettävä muilla keinoin. Ja faniyhteisön organisoituminen ja paine on keino, jota ollaan aika menestyksellä maailmalla käytetty.

Yrittänyttä ei laiteta…


Olisiko se paha asia, jos Ilveksen ylimmässä johdossa olisi jääkiekkokokemusta?

jotenkin tuntuu, että ollaan ajateltu sitä olevan Hadella. Mutta mieshän tuli hommaansa suoraan pelaajauralta. Ja oppirahoja on makseltu aika tavalla niin julkisuuspelissä kuin pelaajahankinnoissa.

Onko Hade kehittynyt niin paljon, että hänestä on oikeasti menestyvän organisaation UTJ:ksi? Oma mielipiteeni on, että ei.
Toisaalta kuka tilalle? Tämän alan ammattilaisia kun ei vielä ole Suomessa montaa kasvanut, joten voisi olla huono idea heivata Hadea pois pallilta, johon on oppimassa. Ehkä pitäisi vain olla kärsivällinen?
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jälleen saimme lukea paljon Kunnon tekstiä. Itse en ainakaan kyseenalaista tuossa tekstissä oikein mitään. Itse asiassa ainoa asia, mitä olen koko tämän keskustelun kohdalla kyseenalaistanut onkin se, että mitä hyötyä Ilveksen kannalta tästä tekstistä on. Täällä kirjoiteltuna juttuna se on vain helmiä sioille.

Meidän Ilves-kannattajien pitäisi pystyä muuttamaan tämä salaseuran supina konkreettiseksi tekemiseksi. Olen ennenkin sanonut, että nimimerkkin Kunnon pitäisi astua esiin ja mennä oikealla nimellään ja omalla Ilves-taustallaan viemään sanomaansa Aamulehden urheilutoimitukseen. Näin nämä jutut saisivat kunnollisen kuuliakunnan ja olisi toivoa, että se toimisi keskustelun avauksena aivan oikeastikkin. Täällä kirjoittamalla mitään konkreettista ei kuitenkaan tapahdu ja se on varmaa.
 

PJx

Jäsen
Kuten Kunto totesi pääomistajaa ei oikein voi painostaa vaikeuttamatta Ilveksen toimintaa oleellisesti. Ilveksen hallitus on mikä on ja sen vaihtaminen ei ole realismia lyhyellä aikavälillä. Jos he olisivat onnistuneet paremmin henkilövalinnoissa sekään ei olisi ongelma. Nyt kuitenkin muutos olisi tarpeen.

Ainoa keino, joka näyttäsi ainakin teoriassa mahdolliselta, olisi saada täydentää hallitusta yhdellä jäsenellä, jonka vastuualueena olisi jääkiekko-osaaminen. Pitäisi löytää henkilö, joka ymmärtäisi jääkiekon ja urheilun lainalaisuudet ja pystyisi verkottumaan Ilves-yhteisöön. Sen jälkeen hänet pitäisi pystyä myymään nykyiselle hallitukselle.

Näkisin, että tällaisella kaverilla pitäisi olla pikemminkin valmennuksellista kuin pelaajataustaa, joskaan se ei ole kynnyskysymys. Ennen kaikkea tämän tämän kaverin tulisi olla sisäistänyt työnteon merkitys. Se rajaisi "taiteilijasielut" ulkopuolelle. Toiseksi hänellä pitäisi olla kyky käyttää hyväkseen Kunton mainitsemaa ryhmää.
 

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täällä kirjoiteltuna juttuna se on vain helmiä sioille.

Jaa, että sikoja tässä ollaan - no kiitokset tästäkin vähästä.

---

Vakavasti puhuen asia ei ole noin yksioikoinen kuin palstaveljemme Artsi pyrkii yllä esittämään.

Olisi tietysti yksi tapa tulla esiin omalla nimellään, mutta sen tavan tehokkuudesta voidaan olla montaakin mieltä.

Henkilökohtaisesti näkisin parhaaksi vaikutusmahdollisuudeksi sen, että kiekkomediassa työtään tekevät toimittajat saavat oikeaa taustatietoa, ja juuri tässä suhteessa Kunnon Kirjoitukset ovat aivan omaa luokkaansa.

Onhan se jo moneen kertaan nähty kuinka toimitukset käyttävät hyväkseen netin kiekkokeskusteluja, mutta viime viikoina on Kunto ladannut tänne Ilves-osioon sellaisen määrän tietoa ja analyyttisesti pohdittua näkemystä, että ne pitäisi vain saada journalistien tietoon.

Juuri tästä syystä ehdotinkin että Kunto kokoaisi kirjoituksistaan kaksi massiivista esitelmää. Sellaiset laiskempikin kiekkotoimittaja löytäisi helposti, ja niistä saisi mukavasti aineksia siihen hetkeen, kun seuraavan kerran lähtee haastattelemaan Pietilää tai Honkalehtoa tai jopa Uncle Vinnie'ä.
 

Ragulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jälleen saimme lukea paljon Kunnon tekstiä. Itse en ainakaan kyseenalaista tuossa tekstissä oikein mitään. Itse asiassa ainoa asia, mitä olen koko tämän keskustelun kohdalla kyseenalaistanut onkin se, että mitä hyötyä Ilveksen kannalta tästä tekstistä on. Täällä kirjoiteltuna juttuna se on vain helmiä sioille.

Meidän Ilves-kannattajien pitäisi pystyä muuttamaan tämä salaseuran supina konkreettiseksi tekemiseksi. Olen ennenkin sanonut, että nimimerkkin Kunnon pitäisi astua esiin ja mennä oikealla nimellään ja omalla Ilves-taustallaan viemään sanomaansa Aamulehden urheilutoimitukseen. Näin nämä jutut saisivat kunnollisen kuuliakunnan ja olisi toivoa, että se toimisi keskustelun avauksena aivan oikeastikkin. Täällä kirjoittamalla mitään konkreettista ei kuitenkaan tapahdu ja se on varmaa.

Jollei siitä Artsi sun mielestä mitään haittakaan ole, niin on mukavaa, että Kunto jaksaa kirjoittaa, vai mitä. Enkä näe Artsi oikein pointtisi, että jaksat narista jokaisen viestin jälkeen tällaista, jollei näitä kirjoittamalla mitään konkreettista tapahdu.

Jos taas allekirjoitat Kunnon kirjoituksissaan esittämän linjan, niin yhtä lailla sinä voisit olla se henkilö, joka julkisuudessa lähtisi organisoimaan vaihtoehtoista "politiikkaa" eteenpäin, jos oikeasti kuvittelet Aamulehden olevan sen oikeamman foorumin.

Voipi olla niinkin, että asioiden käyminen läpi täällä julkisella foorumilla vaikuttaa paljon enemmän pitkällä aikavälillä.

Who needs yesterdays paper? Nobody in the world...
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Jaa, että sikoja tässä ollaan - no kiitokset tästäkin vähästä.

sikoja, koiria what ever ;-)


---

Vakavasti puhuen


Henkilökohtaisesti näkisin parhaaksi vaikutusmahdollisuudeksi sen, että kiekkomediassa työtään tekevät toimittajat saavat oikeaa taustatietoa, ja juuri tässä suhteessa Kunnon Kirjoitukset ovat aivan omaa luokkaansa.


Jos ei suorat henkilökohtaiset, face to face, keskustelut ole tuoneet muutosta asian tilaan (esim ”nieminen” sanoo, ”että kuulkaas pojjaat”), niin ei sitä nyt kyllä median kauttakaan aikaan saada.

Johan tuo keino olisi käytössä yleisesti. Yksi yksittäinen ulostulo leimataan helposti ”katkeraksi tilitykseksi”, ja media, urheiluunkin keskittynyt, ei tulisi panostamaan niin paljoa taustoittamiseen, saati jutun ”tapetilla” pitämiseen, että vaikutuksia tulisi.

Siis tämä on oma näkemykseni, perustuen mm. politiikan maailmaan.

Sama koskee tämän yhden henkilön omaa uraa, eli jos se liippaa Ilvestä, siinä polttaa mahdollisesti aika monta siltaa edestään ja takaansa. Ainoastaan tasoa ”jyrkilumme” voisi niin tehdä.


Siksipä yhteisöllinen omistaminen olisi mielestäni erinomainen keino. Se ei henkilöidy, mutta edustaa ”ilveskansaa”. Ja sen mielipiteiden nostaminen mediaan, jos yhtiökokous ei kuuntele, mitään ei tapahdu, on asia joka kääntää ainakin toimivan johdon huomion itseensä (case IFK ja pena pihalle. Uutisissa ja penan ulostulo jne. jne.)


Lupaan liittyä tähän yhteisöön, jos Hege tai joku muu sen joskus saa pystyyn.


Se mitä Artsi sitten penää tuolla hyödyllä Ilvekselle, niin ymmärrän mitä hän ajaa takaa. Sekä täällä että commissa on aika monta kertaa saatu aikaan negatiivinen syöksykierre jostain täysin merkityksettömästä asiasta, joka on paisunut suhteettomiin mittasuhteisiin. Välillä jopa niin, että TJ:n , tai vielä pahempaa PJ:n, on tarvinnut tulla ulos ja kommentoida. Kyllä nytkin Kunnon asiallisten nuorten pelaajien peluutus ja valmennusanalyysien pohjalta osa väkeä on jo ”polttanut talonsa ja ripottelee tuhkaa päällensä” ruokkien ajatusta kuinka KAIKKI on mennyt pieleen. Asiallinen keskustelu kiinnittää huomiota, ja sen saattavat lukea jopa ne, joita asia koskee. Mutta jos tekstit kumuloituvat asenteeseen ”we’re dooomed”, tulee tekstit, asiapitoisetkin, skipattua aika äkkiä.

Esimerkkejä commin puolella enemmänkin….
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jollei siitä Artsi sun mielestä mitään haittakaan ole, niin on mukavaa, että Kunto jaksaa kirjoittaa, vai mitä. Enkä näe Artsi oikein pointtisi, että jaksat narista jokaisen viestin jälkeen tällaista, jollei näitä kirjoittamalla mitään konkreettista tapahdu.

Jos taas allekirjoitat Kunnon kirjoituksissaan esittämän linjan, niin yhtä lailla sinä voisit olla se henkilö, joka julkisuudessa lähtisi organisoimaan vaihtoehtoista "politiikkaa" eteenpäin, jos oikeasti kuvittelet Aamulehden olevan sen oikeamman foorumin.

Voipi olla niinkin, että asioiden käyminen läpi täällä julkisella foorumilla vaikuttaa paljon enemmän pitkällä aikavälillä.

Who needs yesterdays paper? Nobody in the world...

Ei siittä ole haittaakaan, mutta koen sen olevan voimavarojen tuhlausta, ellei sitä hyödynnetä. Täällä on tätä keskustelua käyty jo vuosikausia ja mitään konkreettista ei ole tapahtunut.

Ei, en alekirjoita lähellekkään kaikkea kritiikkiä, mitä Kunto kirjoittaa, joskin tämä viimeisin menee minullekkin melko hyvin läpi. Muutenkaan minulla ei ole mitään kiekko- ja Ilves-taustaa, joten minusta ei ole tähän tiedonjulkistajan rooliin. Muutenki on aika naurettava ajatus, että minä kävelisin asiantuntijan ottein Aamulehden toimitukseen ja sanoisin vankalla rintaäänellä, että "minähän en ole missään tekemisissä Ilveksen kanssa, tai edes tiedä mitään sen sisäisistä asioista, mutta minä haluaisin kertoa erään nimeltä mainitsemattoman kaverin mielipiteet teille". Ei taitaisi paljon toimitusta hetkauttaa.

Siittä ole ehdottoman varma, että tämä nimettömien henkilöiden keskinäinen keskustelu ei hetkauta seurajohtoa mihinkään suuntaan, mutta jos mainitsemallani, tai jollain muulla tavalla heräteltyä julkinen sana ja julkinen keskustelu, niin jotain tapahtuu. Kuinka paljon se vaikuttaa, onkin kysymysmerkki, mutta varmasti vaikuttaa jossain määrin.
 

Ragulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei siittä ole haittaakaan, mutta koen sen olevan voimavarojen tuhlausta, ellei sitä hyödynnetä. Täällä on tätä keskustelua käyty jo vuosikausia ja mitään konkreettista ei ole tapahtunut.

Ei, en alekirjoita lähellekkään kaikkea kritiikkiä, mitä Kunto kirjoittaa, joskin tämä viimeisin menee minullekkin melko hyvin läpi. Muutenkaan minulla ei ole mitään kiekko- ja Ilves-taustaa, joten minusta ei ole tähän tiedonjulkistajan rooliin. Muutenki on aika naurettava ajatus, että minä kävelisin asiantuntijan ottein Aamulehden toimitukseen ja sanoisin vankalla rintaäänellä, että "minähän en ole missään tekemisissä Ilveksen kanssa, tai edes tiedä mitään sen sisäisistä asioista, mutta minä haluaisin kertoa erään nimeltä mainitsemattoman kaverin mielipiteet teille". Ei taitaisi paljon toimitusta hetkauttaa.

Siittä ole ehdottoman varma, että tämä nimettömien henkilöiden keskinäinen keskustelu ei hetkauta seurajohtoa mihinkään suuntaan, mutta jos mainitsemallani, tai jollain muulla tavalla heräteltyä julkinen sana ja julkinen keskustelu, niin jotain tapahtuu. Kuinka paljon se vaikuttaa, onkin kysymysmerkki, mutta varmasti vaikuttaa jossain määrin.

No kuinka paljon ajattelit sitten Kunnon ulostulon auttavan asiaa. Tarinankertoja tuossa ylhäällä aika hyvin summaa tuon asian. Mutta kyllä minun mielestäni sinä Artsi voisit kerätä Ilves-faneista eräänlaisen medianyrkin. Se voisi vaikka linnoittautua Aamulehden toimituksen lähistölle vaatimaan muutosta. Toinen mahdollinen paikka olisi vaikka Takojankatu. Asian asiakseen ottava fani voi vaikka ryhtyä syömälakkoon Takojankadun edustalle. Kyllä näitä keinoja löytyy, joilla pienikin joukko pääsisi MTV 3:n uutisiin: "joukko vannoutuneita Ilves-faneja on ryhtynyt syömälakkoon nuorten pelaajien paremman valmentamisen ja isomman peliajan puolesta."

Kyllä tämä keskustelu on täällä hyvinkin julkista, ja kuten Mad dog aikaisemmin totesi, kiekkotoimittajat kyllä seuraavat tätä varmaankin hyvinkin kiinnostuneesti. Uskonpa, että osittain näiden kirjoitusten vuoksi Pietilältäkin on kysytty viime aikoina nuorten pelaajien valmentamisesta ja peluuttamisesta. Ja tullaan vast'edes kysymäänkin.

On erittäin hyvä, että Pietilän (tai kenen muun tahansa) työmotivaatio ja -taidot kyseenalaistetaan edes täällä. Ja että sirkuksen kustantajat eli kannattajat saavat myös oikeata tietoa oman seuransa sellaisista asioista, jotka ovat jostain syystä jäänyt tiedottamatta, kuten esimerkiksi Poika ja Ilves-projektin vaiheet.
 

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
sikoja, koiria what ever ;-)

Jos ei suorat henkilökohtaiset, face to face, keskustelut ole tuoneet muutosta asian tilaan (esim ”nieminen” sanoo, ”että kuulkaas pojjaat”), niin ei sitä nyt kyllä median kauttakaan aikaan saada.

Siis tämä on oma näkemykseni, perustuen mm. politiikan maailmaan….


Perustuen politiikan maailmaan!?!

Oletkos siis yhtään seurannut miten median kautta vaihdellaan esimerkiksi ministereitä...

Aiheetta enempään.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Perustuen politiikan maailmaan!?!

Oletkos siis yhtään seurannut miten median kautta vaihdellaan esimerkiksi ministereitä...

Aiheetta enempään.

Niin, se oli tyyppi esimerkki siitä, että peliä pelattiin median kautta, ja se ajoi Kataisen ratkaisuun, jota hän ei olisi muuten tehnyt. Seuraamus oli siis negatiivinen.

Eli jos haluat oman mielipiteesi tulevan siksi mielipiteeksi, joka toteutetaan, niin ei kannata huutaa suoraa huutoa, ja ylistää omaa erinomaisuuttaan. Se aiheuttaa vastareaktion. Vaan sinun tulee saada muita vähän sinne päin ajattelevia kannallesi, ja yrittää "skoutata" vastustajia, ja miettiä, millä motiiveilla heidät saadaan kannattamaan sinun ajatustasi. Vain tällä tavalla se sinun ajatuksesi voi olla se, joka oikeasti lopulta toteutetaan. Yleensä vian yksi idea (tai monen kompromissi) on mahdollista toteuttaa.


Siis menemällä Median kautta kertomaan Ilves asioista ja olet yksin, sinulla on aika pienet mahdollisuudet vaikuttaa varsinaisiin päätöksiin. Sen sijaan negatiivista julkisuutta riittää niin sinulle kuin Ilvekselle (kuten Kokoomukselle ja Kataiselle).

Media on kaksiteräinen miekka, ja sitä ei voi hallita.


Jos haluaa sada asioihin muutosta, pitää omaa näkemystään ajaa eteenpäin niin, että sillä on mahdollista tulla toteutetuksi. Oikeassa olemisesta ei ole mitään iloa, jos kuitenkin tehdään kuten joku toinen tahtoo. No saa siitä sulan hattuunsa historian kirjaan, vaan mitä iloa siitä on?

Oikeassa oleminenhan on itse asiassa helppoa, me kaikki olemme (omasta mielestämme), mutta saada jotkut muut tekemään kuten tahdot, se on vaikeata.
 

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kanervan Ikestä haluttiin laajasti eroon. Ja eroon päästiin. Lopputulos negatiivinen?

Ei ainakaan niiden mielestä jotka median kautta kyseistä peliä pyörittivät - Kokoomushan siinä EI OLLUT LIIKKEELLÄ - "But that's another story" niin kuin Rudyard Kiplingillä oli tapana lausahtaa, ja tällä palstalla pitäisi sanailla Ilves-kiekkoilusta.

Minähän en missään tapauksessa kannattanut sitä että Kunto menisi yksin mediaan esittämäänsä asiaansa, joten sitä on turha tähän suuntaan touhottaa.

Minusta Kunnon Kirjoitukset ovat kuitenkin erinomaista tausta-aineistoa medialle eli siis niille jotka työkseen tekevät juttua tamperelaisesta jääkiekkoilusta. Siksi esitinkin että hän kokoaisi ajatuksensa kahdeksi kattavaksi esitykseksi.

Median kautta voidaan vaikuttaa. Muun väittäminen on pelkkää sananhelinää. Aivan erityisesti tiedotusvälineillä voidaan vaikuttaa ihmisiin, joille media on heidän jokapäiväisessä työssään ja pitkän tähtäimen tavoitteissaan tärkeä. Politiikkaa on aina pyöritetty median kautta.

Ilveksessä taas tilanne on semmoinen että toisella puolella maailmaa asuva yksinvaltias ei median kannanotoista hevin hätkähdä, mutta arkipäivän toimintaa pyörittävä toimitusjohtaja seuraa tarkalla silmällä ja korvalla sitä, mitä Ilveksestä kirjoitetaan ja sanotaan.

Ja mitä taas tulee meidän päävalmentajaamme, niin tätähän syystäkin kehutaan mediataidoiltaan erinomaiseksi. Ja juuri sellaiset ihmiset kiinnittävät huomionsa siihen, miten heidän toimiaan arvostetaan tai arvostellaan.
 
Viimeksi muokattu:

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Kyllähän tuo jatkoajan oma poika, Juha Hiitelä, kritisoi tämänkin talven mittaan melko rajusti Ilveksen toimintaa päästä varpaisiin Radio957:lla. Kaikki kuitenkin tietänevät, mitä mieltä Ilveksen kannattajat ovat Hiitelästä. Aina kun mies Ilvestä kritisoi, niin reaktiot kannattajien keskuudessa ovat luokkaa "menis ny tapparafani kettuun tuolta radiosta". No, oletettavasti ihan kaikki eivät kuitenkaan Hiitelää tuomitse ainakaan kovin pahasti.

Ongelmana vain lienee se, että Radio957 lopulta kerää melko pienen kuulijakunnan. Samaan aikaan Petteri Sihvonen kirjottelee viikosta toiseen pääkaupunkiseudun joukkueista ja niiden ongelmista hyvin näkyvästi valtakunnalliseen Urheilulehteen.

Tosin kyllähän luulis tamperelaisen kiekkoväen tavoittavan 957:lla, mutta aika nihkeeltä näyttää.
 
Ketjun viestit ovat erotettu tuosta 8.4. Pajuoja ja Juujärvi-ketjusta.
Siinä lähti viestit menemään aivan eri suuntaan kuin ketjun topic määrittelee.
Jatkakaa tässä ketjussa.

Mikäli otsikko ei ole hyvä, niin vaihdetaan se, kun vain joku kertoo mikä on parempi. Kiitos.
 

"Jalkakynä"

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Petteri Sihvonen sai myytyä HIFK fanit puolelleensa. Hän osoitti että Pentti Matikainen on tehnyt paljon virheitä ja valmentaja touhut ovat hänen vikansa. Penan lähtölaskenta alkoi muutamasta lakanasta sekä fanien ulosmarssista.

Hiitelä puolestaan on suhteellisen neutraali ja hänen kritiikkinsä ilvestä kohtaan on ollut täysin oikeutettua. Hänen tyylinsä on kärkäs ja tosinaan itseään toistava(Jan Lundell kommentit). Ilves faneille Pietilä on eräänlaisen pyhimyksen asemassa. Itsestäni tuntuu että vain Fanikatsomon täydellinen tyhjentäminen kesken ottelun voisi herättää Takojankadun.

PS.Kausari pitäisi maksaa perjantaina, mutta saas nähdä maksanko.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
. Penan lähtölaskenta alkoi muutamasta lakanasta sekä fanien ulosmarssista.

Eiköhän Pena lähtenyt, kunniattomasti kesken kauden, koska kävi ilmi, että mies oli lainaillut firman rahoja ex. työntekijälle ja eipä ollut ex. työntekijä edes niitä takasin maksanut (uus työnantaja sitten makso). Saattoipa käyttää rahat jopa rikolliseen toimintaan. Ja tästä syystä Pena meni puhumaan itsensä pussiin myös polliiseille. <fiktiivinen tarina>

Kyllä sen epäluottamuksen täytyi olla jyrkkä ja syvä, koska miehelle näytettiin ovea "right away"

Ei silti, Pena protestit ovat silti oiva osoitus siitä, kuinka joukkueen johto joutui reagoimaan fanien mielenilmaukseen (Ei siis potkuilla vaan tulemalla julkisuuteen antaman lausuntoja.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös