Minä olen tästä eri mieltä...
Vahva eri.
Ensinnäkin: viime kausi oli totta tosiaan poikkeuksellinen verrattuna aiempiin kausiin myös täällä Jatkoajan HIFK-osiossa. Mestaruus sai IFK-ihmisissä kummia aikaan. Moni ymmärsi vihdoin, että kaikki-mulle-heti-nyt- mentaliteetti ei tosiaan toimi ja toisinaan hyvää kannattaa odottaa. Lisäksi Matikainen oli profiloitunut äijäksi, joka söi paskan ja meni eteenpäin. Täällä ei varmasti ole yhtään ihmistä, joka ei olisi ihastellut Bluesin paskansyöntiä ja periksiantamattomuutta. Ja ihan aiheesta. Ja luonnollisesti kaikki kuvittelivat, että se oli ennen kaikkea Petun ansiota. Olihan IFK:ssakin aina kaikki ollut päävalmentajan hyvyyttä. Tai vaihtoehtoisesti huonoutta. Ei osattu / haluttu katsoa kaikkia muuttujia ja tekijöitä. Kuviteltiin, että Matikainen pystyy tuosta noin vain siirtämään kaiken myös meille. Ja jos vaikka kuokkaan tulisikin, aina olisi annettu kentällä kaikkensa ja se olisi myös näkynyt. Moni, itseni mukaanlukien, odotti, että vaikka loppusummerin soidessa taululla olisi tappiosta kertovat lukemat, hallin screeniltä saattoi selvästi nähdä joukkueen peräsuolet roikkumassa kaikkensa antaneina. Näin kävi valitettavan harvoin. Ja silloin, kun näin kävi, IFK muistaakseni aika usein myös voitti matsin.
IFK-fanit mukavoituvat ja tuudittautuivat kevään mestaruuteen. Tosin sama tapahtui myös toimiston puolella ja valmentajalle annettiin katkeraan loppuun asti mahdollisuus pelata omaa peliään. Vaikka peli oli pitkään vailla mitään ideaa ja kaikkien hermoja kiristeli, aikaa annettiin. Mikä olikin ihan hyvä. Harmi vain, että Matikainen ei täysin ymmärtänyt sitä, miksi IFK antoi hänelle kaiken paskan keskellä aikaa: nähdäkseen tuloksia viimeistään toisella kaudella. Joka luonnollisesti olisi ollut tuleva kausi. Henkilökohtaisesti olen ihan tyytyväinen, että tästäkin Matikaisesta päästiin, mutta toisaalta olisin kyllä halunnut nähdä, dumasinko hänet syyttä. Tuskin sille Matikaiselle on merkitystä, mutta oletettavasti kaltaisiani on useita, jotka olisivat mielellään olleet väärässä Matikaisen suhteen. Nyt jälkeen jäi todellinen paskanmaku ja mielikuva ihmisestä, jonka kantti ei kestänyt seistä sanojensa takana ja nostaa omaa ja samalla myös joukkueen tasoa. Arvostus jäi hyvin alhaiseksi. Valitettavasti. Mä en ainakaan arvostele ketään pelkän arvostelun ilosta.
Nyt on erinomainen mahdollisuus "nousta ryysyistä rikkauksiin". Ja sen vuoksi itse olen sillä kannalla, että mikäli Sormusella ja Pennasella ei ole ristiriitoja joukkueen avainhahmojen kanssa, IFK:n tulisi lähteä heidän kanssaan kauteen. Tilannetta joukkueessa ja joukkueen peliä tulisi tarkastella vieläkin tarkemmin kauden aikana ja kysellä pelaajien fiiliksiä. Mikäli vaikuttaa siltä, että hommasta ei tule nyt lasta eikä paskaa, ensi kaudelle uusi valmentaja. Kyllä tuolla jengillä pitäisi päästä vähintään liigan keskivaiheille, vaikka penkin takana seisoisi tuhannen päissään oleva Bob Francis. Mutta, jos homma toimii hyvin ja pelaajatkin näkevät valmennuksen toimintatavat tarkoituksenmukaisina, voi IFK:lla olla käsissään valmennuskaksikko, jonka varaan toimintaa voi laskea myös tulevina kausina. Sehän se olisikin IFK:ssa ennenkuulumatonta. Sanoisin, että Sormusella ja Pennasella olisi IFK:n mittapuulla ennenkuulumaton tilanne myös siksi, että kukaan ei odottaisi heiltä oikeastaan yhtään mitään. Jos homma menee metsään, syntipukki löytyy Matikaisesta, joka otti, lähti ja jätti.