Sote - karkki vai kepponen

  • 9 597
  • 137

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
On tämä kyllä kaikkinensa aivan karmea himmeli ja alueiden johtajat käärivät kaiken kerman kakun päältä. Kaikkialta leikataan, paitsi näiden kummeleiden rahoista. Heille jopa maksetaan vaan lisää.

Eikös tämän maailman kalleimman himmelin pitänyt pienentää kustannuksia. On tämä toiminta todella törkeää sanonko mitä...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eikös tämän maailman kalleimman himmelin pitänyt pienentää kustannuksia. On tämä toiminta todella törkeää sanonko mitä...
Sutta tuli. Ja kysymys on siis niin elintärkeästä rakenneuudistuksesta, joka olisi pitänyt tehdä jo about 20 vuotta sitten, ja siis järkevällä, kustannustehokkaalla tavalla. Jokin halvaantuminen iski Suomeen noina vuosina, enää ei toimittukaan pragmaattisesti ja joustavasti ja laajassa yhteisymmärryksessä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kaiken lisäksi epäonnistunut hyvinvointialuiden johtaja saa kultaisen erorahan. Poliitikot tietävät miten rahaa tehdään.

Teeveessä herrat puhuvat puuta heinää.

Mutta kun piti olla kilpailukykyiset sopimukset, jotta saadaan hyviä johtajia. Heh

Toi koko paskahan kylpee byrokratiassa ja hallintoon pumpataan sellainen määrä euroja, että sillä pystyisi tekemään ihmeitä siellä ruohonjuuritasolla.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Mielenkiintoista kuunneltavaa A-studiossa sotesta ja todellakin pitää sotea jotenkin muuttaa.

Fiksuja puhuu A-studiossa VM:n virkamies sotepuolen rahoitusjärjestelmästä. Sitä kuinka rahoitusjärjestelmää kehitetään kokoajan hänen mukaan. VM:n virkamieskin korostaa järjestelmän pitkän ajan luontia ja uudistuksen välttämättömyyttä. Korostaa myös, että julkiselle puolella pitää antaa aikaa kehittyä rauhassa. VM:n virkamiehen mukaan alueilla on pätevää johtoa.

Professori korostaa että yksityisen - ja julkisen puolen tuottavuutta on vaikea vertailla, koska yksityinen puoli tuottaa vain osan sosiaali- ja terveyspalveluista. Professori taisi sanoa, että sote on muodostunut pitkän ajan aikana muodostuneista erilaisista laeista - jonka takia sote on vähän haastava kokonaisuus.

THL:n Salmistakin on ilo kuunnella. Salminen korostaa myös työrauhaa ja nykyisen järjestelmän haasteiden läpikäyntiä.

 
Viimeksi muokattu:

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toi koko paskahan kylpee byrokratiassa ja hallintoon pumpataan sellainen määrä euroja, että sillä pystyisi tekemään ihmeitä siellä ruohonjuuritasolla.
Tuttavani kertoi minulle apuvälinehuollon muutoksista. Ennen liikkumisen apuvälineen mennessä rikki (kuluvat osat tms.) hän soitti suoraan valmistajalle, apuväline korjattiin parissa tunnissa ja lasku lähetettiin kaupungille tai vakuutusyhtiöön. Nykyään homma kiertää TAYS:in kautta. Ensin asia kerrotaan apuvälineyksikön sihteerille, hän vie asian eteenpäin apuvälineteknikolle, hän ottaa valmistajaan yhteyttä korjausarviota varten, korjausarvio toimitetaan hyvinvointialueelle tai vakuutusyhtiöön hyväksyttäväksi, sen jälkeen saadaan vasta mennä samaan paikkaan tekemään se sama huolto. Hyvässä lykyssä homma onnistuu parissa päivässä.

Eli satasen huoltoon saadaan nyt kulumaan todella reilusti yli toinen mokoma, kun otettiin Pirha mukaan pyörittämään tikettiä edestakaisin.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Pantteli tuossa esimerkissä on saatu työllistettyä monta todella tärkeää tyyppiä, eivät turhaan pönötä omassa pestissään. Heidän työtehtävänsä on siis täysin perusteltua :D
Itse asiassa julkinen hankintalaki pakottaa aika raskaaseen menettelyyn, eli todennäköisesti tässä tapauksessa tuota ei ole ennen noudatettu.

Tarjoukset tulee olla dokumentoitu. Tilauksella pitää olla tilaaja ja hyväksyjä jne.

Toki erilaisilla puitesopimuksilla voi hiukan keventää menetelyjä tilattaessa.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse asiassa julkinen hankintalaki pakottaa aika raskaaseen menettelyyn, eli todennäköisesti tässä tapauksessa tuota ei ole ennen noudatettu.
Mutta ihan oikeastiko kaikki toistuvat pikkuhuollotkin pitää käyttää tuollaisen byrokratiamyllyn läpi? Varsinkin kun huoltopaikkoja on tasan se yksi, valmistajan oma. Kyllähän tuossa rahaa palaa aika kivasti.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta ihan oikeastiko kaikki toistuvat pikkuhuollotkin pitää käyttää tuollaisen byrokratiamyllyn läpi? Varsinkin kun huoltopaikkoja on tasan se yksi, valmistajan oma. Kyllähän tuossa rahaa palaa aika kivasti.
Suoraostoille on hankintarajansa, mutta koska Pirha lienee yksi hankintayksikkö niin näiden pikku tilaustenkin summat lasketaan yhteen joka paikasta ja tämä ei saa ylittää 60ke:tä vuodessa (nyt menee hatusta). Eli periaatteessa ei liene sellasta tuotetta tai palvelua jota tuollainen jättihankintayksikkö voisi ostaa suoraan. Ja suoraostokin pitänee dokumentoida ja perustella.

Lait pakottavat tälläiseen ja onhan se osittain perusteltua, kun käytetään julkista rahaa, ettei tulisi näitä jumppakeppi ostoksia.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Joo-o, julkisella puolella on omat hankintalakinsa jne., mitä niiden tulee noudattaa, se on kyllä tiedossa. Ne ovat tietysti hyvä asia, kun käytetään julkista rahaa, mutta niistä on samalla poistettu täysin terveen järjen käyttö. Hankintaan halvalla surkeaa palvelua tai mitä tahansa, kun halvin hinta on kriteerinä.
 
Viimeksi muokattu:

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joo-o, julkisella puolella on omat hankintalakinsa, mitä niiden tulee noudattaa, se on kyllä tiedossa. Ne ovat tietysti hyvä asia, kun käytetään julkista rahaa, mutta niistä on samalla poistettu täysin terveen järjen käyttö. Hankintaan halvalla surkeaa palvelua tai mitä tahansa, kun halvin hinta on kriteerinä.
Plus että ei oteta huomioon sen halvimman hinnan perässä juoksemisen kustannuksia. Tulee mieleen eräs sukulainen, joka ajeli joskus muinoin remonttitarvikeostoksilla kaikki Pirkanmaan rautakaupat läpi eri tarjousten perässä. Säästöjä tuli muutama kymmenen tai sata markkaa, mutta bensaa ja aikaa paloi aivan tuhottomasti. Niitä ei otettu luonnollisesti mitenkään huomioon...
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Tuttavani kertoi minulle apuvälinehuollon muutoksista. Ennen liikkumisen apuvälineen mennessä rikki (kuluvat osat tms.) hän soitti suoraan valmistajalle, apuväline korjattiin parissa tunnissa ja lasku lähetettiin kaupungille tai vakuutusyhtiöön. Nykyään homma kiertää TAYS:in kautta. Ensin asia kerrotaan apuvälineyksikön sihteerille, hän vie asian eteenpäin apuvälineteknikolle, hän ottaa valmistajaan yhteyttä korjausarviota varten, korjausarvio toimitetaan hyvinvointialueelle tai vakuutusyhtiöön hyväksyttäväksi, sen jälkeen saadaan vasta mennä samaan paikkaan tekemään se sama huolto. Hyvässä lykyssä homma onnistuu parissa päivässä.

Eli satasen huoltoon saadaan nyt kulumaan todella reilusti yli toinen mokoma, kun otettiin Pirha mukaan pyörittämään tikettiä edestakaisin.
Onpas hankalan kuuloista. Meillä kuljetukset tapahtuvat reiteillä säännöllisesti. Kuljetusmääräyksen tekee sen lähettäjä, jossa on myös huoltomääräys mukana. Kaikki kulkee säännöllisesti ja tavaraa on aina hyllyssä. Ainakin toimii hemmetin paljon paremmin kuin aiemmin. Ja koskee siis kaikkia apuvälineitä. Ovat ne sitten kotona tai laitoksissa. Reitti poikkeaa työmääräyksen mukaan ja on vielä kohtuu nopea.

Harmi, että tuolla ei toimi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös