Ei minuakaan, ja tuskin kovin montaa muutakaan Jatkoajan setämies -kuplassa.
Ihminen noin oletettavasti etsii puolueiden ehdokaslistalta ihmisen jolla on samanlaiset arvot kuin itsellään. Eri somekanavat tarjoavat tien tavoittaa muitakin kuin poliittisesti valveutuneet ihmiset joten tyhmää kai se olisi olla hyödyntämättä sellaista mahdollisuutta jossa pystyy kertomaan itsestään ihmisenä.
Tämä on oleellista. Valtaosa ihmisistä ei ole kiinnostunut poliittisista iskulauseista Instagram-storyissa. Paljon tehokkaampaa on osoittaa omilla valinnoilla, mitä arvoja haluaa viedä eteenpäin.
Sauli Niinistö on muuten mestari tässä. Hän ei ota poliittisesti kantaa, vaan ainoastaan tuumailee ja puuhaa asioita, joihin suurin osa ihmisistä voi samaistua. Se, että Sauli ilmestyy yleisön sekaan kirjamessuille, on vaikuttavampi teko kuin dogmaattinen slogan some-tilillä.
Poliittinen asema on toki se pääasiallinen väline, jonka avulla saa näkyvyyttä. Kaikkea, mitä Sanna Marin tekee, tarkastellaan suurennuslasilla - naurettavuuksiin asti. Samalla kun seuranta tiivistyy, pääministeri saa myös keinoja käyttää hyväksi näkyvyyttä, olkoot se sitten ekologisten laukkujen mainostamista tai liikunnallisen elämäntyylin promoamista.
Jos Kokoomus kipuilee näkyvyytensä kanssa, on varmaan aika siirtää katse omaan toimintaan ja miettiä mikä siinä on vikana. Nyt kun ovet ovat aunneet takaisin A-studioon, faktat eivät ole ihan kohdallaan ja L.Andersson vei keskustelussa aika suvereenisti E.Valtosta. Jopa talouden kiemuroista keskustellessa, L.Andersson joutui selventämään kansalle mitä E.Valtonen tarkoitti.
Minusta tämä on erikoinen keskustelu, sillä kokoomus on päässyt hyvinkin tehokkaasti mediassa esille. Montakohan kertaa pelkästään Valtonen on vieraillut A-studion talouskeskusteluissa?
Väittäisin päinvastoin, että kokoomus on teilannut näkyvyydessä persut, joiden pitäisi olla pääoppositiopuolue.
Mutta palatakseni demareihin: Kaikenlainen jennihaukiomainen julkisuus hyödyttää Marinin lisäksi myös puoluetta. Rinteen aikana some-näkyvyys oli taattua boomer-laatua: pekoni-pastaa, synnytystalkoita ja ay-jorinaa. Nyt kun siellä on "get over it"-vastineita, ympäristötietoutta ja ties mitä puolimaratoneja, viesti puree aivan uusiin yleisöihin. Samalla myös vastustajat aktivoituvat, mikä parantaa entisestään näkyvyyttä.
Näen, että koronan ja talousuhkien varjossa ihmiset saattavat hyvinkin nähdä demarit uudessa valossa suhteessa siihen Antti Rinteen johtamaan karavaaniin, jonka pääfokus oli Postin työmarkkinariidoissa ja Veikkauksen omistajaohjauksessa.