Ihan miehekäs linjaus kyllä omaan makuuni. Todetaan suoraan että ollaan verojen välttelyä vastaan kieltäytymällä olemasta Nordean asiakkaita.
Pikaisen googletuksen perusteella Turun demarit ovat kommentoineet tapausta ainakin tässä turun sanomien jututussa: Turun Sdp kiistää suojeluepäilyt ja vaatii tutkimusta - Lähialue - Turun Sanomat
Minun nähdäkseni täälläkin palstan demarit ovat suoraselkäisesti todenneet, että ko varavaltuutetun toiminta on väärin ja rikollinen demari pitää tuomita samoilla säännöillä ja pykälillä, kuin muidenkin puolueiden edustajat. Jostain syystä muutamalle "sivulliselle tarkkailijalle" tämä ei näytä kelpaavan. Ahdistus tuntuu olevan suurta, kun varavaltuutetun toimintaa ei vähätellä, eikä esiinny mutkuttelua. Tälläinen käytös kun taitaa olla ainoastaan persujen heiniä. Tai siis persujen ja persuketjussa persujen törppöilyjä säännöllisesti vähättelevien ja mutkuttelevien sivullisten tarkkailijoiden heiniä.
T... SAK taas nauttii verovapaudesta "yleishyödyllisenä" järjestönä vaikka osallistuu esim. VVO:n kautta täysin avoimeen kilpailuun ja siten vääristää markkinoita.....
Vaikka periaatteessa olen isossa kuvassa kanssasi samaa mieltä, että mm. AY-liikkeiden (molempien puolien) verovapaudesta pitäisi luopua, niin en silti ymmärrä miten VVO:n yhden omistajan verovapaus vaikuttaa kilpailuun vuokra-asuntomarkkinoilla. Ei kai VVO ole vapautettu jostain veroista ja jos ei, niin millainen kilpailuetu sillä on?
Jäädääs odottelemaan, että löytyykö esim. vassaripoliitikoista näitä ns. viimeisiä pirkkalaisia?
Kyllä se vaikuttaa, ainakin epäsuorasti.
Ay-liike omistaa enemmistön VVO:sta, heidän saamansa osinkotuotot ovat verovapaita. Täten VVO:n enemmistöomistajat saavat enemmän tuottoa puhtaana käteen kuin yksityiset kilpailijat -> heillä on varaa investoida enemmän ja vallata markkinoita -> saavat isommat skaalaedut (esim. rakennuskustannuksissa) -> epäreilu kilpailutilanne.
Ovatko useimmat tai edes merkittävä osa kilpailevista omistista säätiöitä tai yhdistyksiä?Tähän ei tosin vaikuta mitenkään jäsenmaksujen verovapaus vaan se, että omistajatahona on yleishyödyllinen yhdistys. Eli työmarkkinajärjestöt eivät ole tässä omistajuudesta mitenkään eri asemassa verrattuna säätiöihin tai useimpiin yhdistyksiin.
Tämä ei nyt suoraan liity lainattuun osaan, mutta onko meillä oikeasti lainsäädäntö, jossa AY-mafia tulkitaan yleisHYÖDYLLLiseksi tahoksi, mutta eläkeyhtiöitä ei?
Ihan mielenkiintoinen on tuo lain määritys kun se on parissakin kohdassa itsensä kanssa ristiriidassa.Yleishyödyllisen yhteisön kriteerit löytyvät tuloverolain 22 §:stä:
Yhteisö on yleishyödyllinen, jos
1) se toimii yksinomaan ja välittömästi yleiseksi hyväksi aineellisessa, henkisessä, siveellisessä tai yhteiskunnallisessa mielessä;
2) sen toiminta ei kohdistu vain rajoitettuihin henkilöpiireihin;
3) se ei tuota toiminnallaan siihen osalliselle taloudellista etua osinkona, voitto-osuutena taikka kohtuullista suurempana palkkana tai muuna hyvityksenä.
Yleishyödyllisenä yhteisönä voidaan pitää muun muassa maatalouskeskusta, maatalous- ja maamiesseuraa, työväenyhdistystä, työmarkkinajärjestöä [boldaus minun], nuoriso- tai urheiluseuraa, näihin rinnastettavaa vapaaehtoiseen kansalaistyöhön perustuvaa harrastus- ja vapaa-ajantoimintaa edistävää yhdistystä, puoluerekisteriin merkittyä puoluetta sekä sen jäsen-, paikallis-, rinnakkais- tai apuyhdistystä, niin myös muuta yhteisöä, jonka varsinaisena tarkoituksena on valtiollisiin asioihin vaikuttaminen tai sosiaalisen toiminnan harjoittaminen taikka tieteen tai taiteen tukeminen. Yleishyödyllisenä yhteisönä voidaan pitää myös yleisissä vaaleissa ehdokkaan tukemiseksi varattua varallisuuskokonaisuutta.
Saman lain 23 §:n mukaan yleishyödyllinen yhteisö on verovelvollinen vain elinkeinotulostaan. Muussa kuin yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä olevasta kiinteistöstä saadusta tulosta yhyt maksavat veroa 6,07 %. Esim. osinkotulot jne. eivät ole elinkeinotuloa vaan henk.koht. tulolähteen tuloa, eli yhyille verovapaita. Samoin osakehuoneistoista saadut vuokratulot ovat henk.koht. tulolähteen tuloa ja verovapaita.
Tämä vain ihan knoppitietona tähän väliin.
Ihan mielenkiintoinen on tuo lain määritys kun se on parissakin kohdassa itsensä kanssa ristiriidassa.
1) Se ei nykyään enää yleistä hyvää, 2) sen hyödyllinen toiminta kohdistuu rajattuun piiriin eli jäsenmaksua maksaviin kokopäiväisiin työntekijöihin ja 3) se nimenomaan tuo tai pyrkii tuomaan taloudellista etua jäsenilleen.
Tuohan on määritelmällisesti liikeyritys.
Ovatko useimmat tai edes merkittävä osa kilpailevista omistista säätiöitä tai yhdistyksiä?
Tämä vain ihan knoppitietona tähän väliin.
Ansiokkaaseen läpikäyntiin se lisäys, että avain on "voidaan pitää", maamiesseurat ja työmarkkinajärjestöt on mainittu nimenomaan esimerkinomaisina tuossa, mutta ne eivät ole määritelmällisesti yleishyödyllisiä välttämättä, vaan verottaja voisi tulkita toisinkin. Toisaalta käytännössä mikä tahansa yhdistys on määritelmän täyttävä, vaikka kohdistuu rajattuun jäsenistöön jne., jollei itse hakeudu siitä pois tai asiaa hölmöile tekemällä suhteettoman suurta liiketoimintaa vrt. muu toimintansa.
Otsikon mukaisesti tiensä päässä on. Gallupeiden kärkipaikka, kiitos historiallisen surkean hallituksen. Rinne on Sipilälle, Stubbille ja Soinille isot oluet pystyssä.
Ihmisten muisti on lyhyt. Vaikea kutsua historiallisen huonoksi, kun muistaa millainen oli meno edellisessä kokoomuksen ja demarien vetämässä hallituksessa.
Meno oli sellainen, että sopeuttamistoimia tehtiin - niitä teki vielä se edellinenkin eli Stubb I, mutta toki erityisesti se hallitus, jolta edellinen ohjelmansa peri eli Katainen I. Olennaisesti paremmin kuin tämä hallitus. Mikään historiallisen huono näistä ei toki kumpikaan ole, kannattaa edelleen katsella vaikka niitä Rangellin hallituksen toimia tai muita noiden aikojen joitain sankarillisia suorituksia.
Ihmisten muisti on lyhyt. Vaikea kutsua historiallisen huonoksi, kun muistaa millainen oli meno edellisessä kokoomuksen ja demarien vetämässä hallituksessa.