Kirjoitetaan tänne, vaikka meillä onkin monen monta some-ketjua tällä palstalla.
Olen jäänyt viime aikoina koukkuun IRC-Galleriaan. Etenkin sen satunnainen-ominaisuus (painamalla
tätä linkkiä sinulle aukeaa sattumanvaraisesti joku profiili palvelusta) on se, minkä käyttöön jää koukkuun. Yhdellä istumalla tulee usein katsottua jopa kymmeniä randomien profiileja ja tutkittua sitä, miltä internet-käyttäytyminen näytti 15-20 vuotta sitten.
En ollut koskaan itse mukana IRC-Galleriassa rekisteröityneenä käyttäjänä, mutta muistan palvelun silti hyvin. Se oli se paikka, mistä ennen muinoin etsittiin paikallisia tuttavuuksia ja osa porukasta jopa tunnettiin galleria-nimimerkkeinä.
Osaltaan tässä IRC-Gallerian seuraamisessa kyse on tietenkin nostalgiasta. Kuvien tapahtumat osuvat usein lapsuuteen ja teini-ikään, johon meillä jokaisella syntyy jonkinlainen tunneside. Randomien kuvista tunnistaa ajalle tyypillisiä ominaisuuksia pukeutumisesta, tuotteista ja pinnalla olleista asioista tai esineistä lähtien. Wescin pipot, Uggit, lokinpaskameikit, lasipullo-oluet, mäyräkoirapahvit hattuina, kovaa muovia olevat juomapullot, datausnurkat ja jokaisella teinillä oma pokkari-digikamera vain muutamia mainitakseni.
Mielenkiintoisinta IRC-Gallerian kuvissa on kuitenkin se, mitä ennen muinoin sosiaaliseen mediaan kuvattiin ja laitettiin. Sisältö on todella kotikutoista, mutta se ei näytä haittaavan ketään. Monissa kuvissa tarkennukset ovat epäonnistuneet, punasilmäefekti on poistamatta ja monet ovat ottaneet kuvia jollain huonolaatuisilla web-kameroilla. Kuvauskohteet ovat todella arkisia. Yleisiä kuvauspaikkoja ovat olohuoneet ja makkarit, pihakeinut, mökit, tai festarit. Kuvissa joko poseerataan hauskasti tai sitten ne on räpsäisty täysin satunnaisesti. Ketään ei tunnu haittaavan, että kuvissa on huono ryhti tai muuten erikoinen asento.
Kenties eniten noissa IRC-Gallerian päivityksissä viehättää kaupallisuuden lähes totaalinen puuttuminen. Palvelussa ei ole mainoksia juuri lainkaan, ja muutenkin kuvien aiheet ovat hyvin epäkaupallisia. Jopa palvelusta löytyvät julkkiksetkin päivittivät sinne hyvin arkisia asioita. Kaupallisuutta ei ole haluttu tuoda kuvioihin, tai jos se tehdään, sekin tapahtuu melko kotikutoisin meisingein. Yhtään linkkiä ulkoisiin palveluihin ei osu silmään.
IRC-Gallerian kuvissa et näe sen ajan luksustuotteita tai muutakaan "tyhjänpäiväistä lesoamista" vaikkapa kalliista autoista tai arvokkaista kaukomatkoista. Profiileilla ei edes haluta antaa kiiltokuvamaista, menestyksekästä tai edustavaa kuvaa itsestä. Sen lisäksi IRC-Galleriassa loistaa poissaolollaan kaikenlainen provosointi, kuplautuminen, clickbaitaaminen tai muu raivoseuraamista hakeva sisältö.
Jätetään IRC-Galleria sikseen ja mennään Metan palveluihin. Sävyero on valtava. Lähes kaikki sisältö liittyy jollakin tavalla kaupallisuuteen. On mainoksia, on yritysprofiileja, on vaikuttajia. Siinä sivussa osa on valjastanut omat yhteisönsä (esimerkiksi FB-ryhmät) puolimarkkinoinnilliseen käyttöön, samalla kun valtaosa käyttäjistä yrittää olla mahdollisimman edustavia ja nostaa itseään jollain tavalla jalustalle. Siinä missä IRC-Galleriassa sisältöjen välillä loikkimien on hidasta, nykysomessa sisältöä syötetään kuin loputtomalla paloletkulla juottaen. Valtaosa sisällöstä on jollain tavalla laskelmoitua, jossa joko esitetään omaa varallisuutta tai halutaan tuoda itseä kiiltokuvamaisesti esille, tai sitten taustalla on jonkinlainen myyminen.
Mitä ajatuksia IRC-Gallerian sisältö herättää vuonna 2025?
edit: korjattu järkyttävä määrä typoja