Sosiaalinen media – ihmisten yhdistäjä vai hajottaja?

  • 10 909
  • 50

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Niin @Dino en tietenkään tarkoittanut sitä, että esimerkiksi aktiivisuus somessa automaattisesti tarkoittaisi jonkinlaista ihmiselle haitallista someriippuvuutta. Enkä näin myöskään mielestäni kirjoittanut. Instagramissa ja muissakin sosiaalisen median kanavissa on omat hyvät juttunsa myös.

Suht yleinen tuo someriippuvuuden ilmiö kuitenkin on, ja itsessäni olen sen aika voimakkaasti tunnistanut. Sen verran tunnen itseäni, että parempi minulle näin.

Nuo fakkiutuneet käsitykset siitä, että jollain on oltava automaattisesti joku riippuvuus, koska toimii eri tavalla kuin itse ovat semmoista kamaa, että ne saattavat monesti kertoa sanojastaan enemmän, kuin esimerkiksi tuossa kuvaamassasi tapauksessasi nyt sinusta. Tapauskohtaisia juttujahan nämä on.
 
Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Niin @Dino en tietenkään tarkoittanut sitä, että esimerkiksi aktiivisuus somessa automaattisesti tarkoittaisi jonkinlaista ihmiselle haitallista someriippuvuutta. Enkä näin myöskään mielestäni kirjoittanut.
Juu, tuo oli enemmän sellaista yleistä pohdintaa omasta näkökulmasta, joka heräsi tuosta kirjoituksestasi ja muistakin ketjun vastauksista. Ei varsinaisesti mikään suora vastaus sinulle.

Tässä ihan vastikään oli tuon mainitsemani sukulaisen kanssa kiistaa tästä aiheesta niin olen pohdiskellut tätä asiaa muutenkin.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Kyllä sosiaalisuus on sosiaalisesta mediasta ainakin oman kokemukseni mukaan vähentynyt. Muutamien ensimmäisten vuosien aika Facebookissa tutut ja sukulaiset kertoilivat kuulumisiaan lähes päivittäin, ns. päivittivät statuksensa. Instagramiin postailtiin matalalla kynnyksellä arkijuttuja kuvien muodossa.

Nykyään tilanne on se, ettei ihmiset juurikaan postaile enää Facebookissa kuulumisiaan. Facessa ollaan harrasteryhmien takia, ja ehkä mainosten perässä. Osto/myyntialustana ihmiset käyttävät Marketplacea, jolleivat ole bannattuna Marketplacen typerien algoritmien takia - mm. omasta vinyylilevyjen harrasteryhmästä merkittävä osa sai bannia Marketplaceen, jonka vuoksi koko ominaisuus oli poistettava ryhmän käytöstä. Timelinelle tulee sisältöä täysin sattumanvaraisessa järjestyksessä, niistäkin suuri osa mainoksia. Instagramiin ihmiset postailevat kuvia aika harvakseltaan nykyjään, mieluummin jaetaan muiden tilien meemejä tai keloja tarinoissa.

Twitteristä/X:stä ei ole varmaan tarpeen sen enempää... se oli jo alkujaan omaan makuun huono alusta merkkirajoituksineen ja kaikukammioineen, mutta toki Elon Muskin myötä koko alusta meni lopullisesti lukukelvottomaksi.

Oikeastaan kaikki yllämainitut joutaisi poistoon puhelimesta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllä sosiaalisuus on sosiaalisesta mediasta ainakin oman kokemukseni mukaan vähentynyt. Muutamien ensimmäisten vuosien aika Facebookissa tutut ja sukulaiset kertoilivat kuulumisiaan lähes päivittäin, ns. päivittivät statuksensa. Instagramiin postailtiin matalalla kynnyksellä arkijuttuja kuvien muodossa.

Nykyään tilanne on se, ettei ihmiset juurikaan postaile enää Facebookissa kuulumisiaan. Facessa ollaan harrasteryhmien takia, ja ehkä mainosten perässä.
Aika pitkälti asia on juuri näin. Kuten jo kirjoitin niin omakin käyttö on enemmän tuollaista tyyliin "muistiinpanoja itselle" kuin varsinaisesti mitään sosiaalista käyttöä. Ja se jonkinlaista vuorovaikutusta sisältävä käyttö on sitten lähinnä noita harrasteryhmiä ym. ja sitten jotain satunnaista uutisten kommentointia. Ja pistänyt saman merkille, että todella harvoin tulee mitään ihmisten statuspäivityksiä enää vastaan.

Twitteristä minäkin poistin tilini sen jälkeen kun ihmisperse Musk osti sen, eikä sitä tullut muutenkaan käytettyä kuin lähinnä uutisten seurantaan alkuinnostuksen jälkeen.
 

Holy Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS & #96
Insta on minulle oikeastaan sitten vaan valokuvausharrastuksen jakamiseen. Eli sinne laittelen vaan jotain omasta mielestä hienoja kuvia mitä tullut otettua milloin mistäkin. Tätäkin lähestyn sitä kautta että kun itse seuraan siellä paljon eri valokuvauksen harrastajia tykkään selailla Instasta muiden ottamia hienoja valokuvia, niin ajattelen että ehkä joku saattaa tykätä katsella noita minunkin kuvia ja saa niistä jotain iloa.
Ymmärrän pointtisi täysin. Itselleni IG toimii pelkkänä valokuvakirjastona itselleni. Keskimäärin saan kuviini alle 10 tykkäystä ja nekin tulevat lähipiiristä. En juurikaan seuraa ig:ssä ketään eikä kukaan (paitsi vähäpukeiset isorintaiset naiset) seuraavat minua. Sinänsä erikoista että en ole ennen tiennyt näiden vähäpukeisten tyttöjen pitävän niin paljoa kalakuvista. Some tuhoaa ihmisyyden.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Facebookin feedissä on nyt viime viikkoina tullut vastaan Helsingin Sanomien maksullisia mainoksia (sponsoroituja) vahvoista ja itsenäisistä naisista. Pitkään pyöri mainos naisesta joka meni itsekseen ravintolaan punaisessa mekossa ja nyt pyörii mainos Olga Heikkalasta. Noh, tapansa kullakin, mutta minusta Helsingin Sanomat ei uutta tilaajaa saa.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Facebookin feedissä on nyt viime viikkoina tullut vastaan Helsingin Sanomien maksullisia mainoksia (sponsoroituja) vahvoista ja itsenäisistä naisista. Pitkään pyöri mainos naisesta joka meni itsekseen ravintolaan punaisessa mekossa ja nyt pyörii mainos Olga Heikkalasta. Noh, tapansa kullakin, mutta minusta Helsingin Sanomat ei uutta tilaajaa saa.
Itsenäiset naiset on kyllä paholaisen keksintö
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Onko Instagram jotenkin seonnut, vaiko minä vaan? Aikaisemmin sieltä tuli mainoksia jotka jotenkin liittyivät seuraamaani sisältöön, mutta nyt siellä on joka toinen mainos jonkun turkkilaisen kauneusklinikan silikonirintatarjous ja joka toinen sitten mormonikirkon mainos. Kumpaakaan sisältöä en ole kyllä seurannut enkä katsonut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: rico

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
On helppoa kun en seuraa ketään, enkä tiedä seuraako kukaan minua. Mitään en sosiaaliseen mediaan ole kymmeneen vuoteen kirjoittanut. Sosiaalista mediaa luen jos sinne on linkattu Jatkoajassa. Tosin Jatkoaikakin lienee sosiaalista mediaa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kirjoitetaan tänne, vaikka meillä onkin monen monta some-ketjua tällä palstalla.

Olen jäänyt viime aikoina koukkuun IRC-Galleriaan. Etenkin sen satunnainen-ominaisuus (painamalla tätä linkkiä sinulle aukeaa sattumanvaraisesti joku profiili palvelusta) on se, minkä käyttöön jää koukkuun. Yhdellä istumalla tulee usein katsottua jopa kymmeniä randomien profiileja ja tutkittua sitä, miltä internet-käyttäytyminen näytti 15-20 vuotta sitten.

En ollut koskaan itse mukana IRC-Galleriassa rekisteröityneenä käyttäjänä, mutta muistan palvelun silti hyvin. Se oli se paikka, mistä ennen muinoin etsittiin paikallisia tuttavuuksia ja osa porukasta jopa tunnettiin galleria-nimimerkkeinä.

Osaltaan tässä IRC-Gallerian seuraamisessa kyse on tietenkin nostalgiasta. Kuvien tapahtumat osuvat usein lapsuuteen ja teini-ikään, johon meillä jokaisella syntyy jonkinlainen tunneside. Randomien kuvista tunnistaa ajalle tyypillisiä ominaisuuksia pukeutumisesta, tuotteista ja pinnalla olleista asioista tai esineistä lähtien. Wescin pipot, Uggit, lokinpaskameikit, lasipullo-oluet, mäyräkoirapahvit hattuina, kovaa muovia olevat juomapullot, datausnurkat ja jokaisella teinillä oma pokkari-digikamera vain muutamia mainitakseni.

Mielenkiintoisinta IRC-Gallerian kuvissa on kuitenkin se, mitä ennen muinoin sosiaaliseen mediaan kuvattiin ja laitettiin. Sisältö on todella kotikutoista, mutta se ei näytä haittaavan ketään. Monissa kuvissa tarkennukset ovat epäonnistuneet, punasilmäefekti on poistamatta ja monet ovat ottaneet kuvia jollain huonolaatuisilla web-kameroilla. Kuvauskohteet ovat todella arkisia. Yleisiä kuvauspaikkoja ovat olohuoneet ja makkarit, pihakeinut, mökit, tai festarit. Kuvissa joko poseerataan hauskasti tai sitten ne on räpsäisty täysin satunnaisesti. Ketään ei tunnu haittaavan, että kuvissa on huono ryhti tai muuten erikoinen asento.

Kenties eniten noissa IRC-Gallerian päivityksissä viehättää kaupallisuuden lähes totaalinen puuttuminen. Palvelussa ei ole mainoksia juuri lainkaan, ja muutenkin kuvien aiheet ovat hyvin epäkaupallisia. Jopa palvelusta löytyvät julkkiksetkin päivittivät sinne hyvin arkisia asioita. Kaupallisuutta ei ole haluttu tuoda kuvioihin, tai jos se tehdään, sekin tapahtuu melko kotikutoisin meisingein. Yhtään linkkiä ulkoisiin palveluihin ei osu silmään.

IRC-Gallerian kuvissa et näe sen ajan luksustuotteita tai muutakaan "tyhjänpäiväistä lesoamista" vaikkapa kalliista autoista tai arvokkaista kaukomatkoista. Profiileilla ei edes haluta antaa kiiltokuvamaista, menestyksekästä tai edustavaa kuvaa itsestä. Sen lisäksi IRC-Galleriassa loistaa poissaolollaan kaikenlainen provosointi, kuplautuminen, clickbaitaaminen tai muu raivoseuraamista hakeva sisältö.

Jätetään IRC-Galleria sikseen ja mennään Metan palveluihin. Sävyero on valtava. Lähes kaikki sisältö liittyy jollakin tavalla kaupallisuuteen. On mainoksia, on yritysprofiileja, on vaikuttajia. Siinä sivussa osa on valjastanut omat yhteisönsä (esimerkiksi FB-ryhmät) puolimarkkinoinnilliseen käyttöön, samalla kun valtaosa käyttäjistä yrittää olla mahdollisimman edustavia ja nostaa itseään jollain tavalla jalustalle. Siinä missä IRC-Galleriassa sisältöjen välillä loikkimien on hidasta, nykysomessa sisältöä syötetään kuin loputtomalla paloletkulla juottaen. Valtaosa sisällöstä on jollain tavalla laskelmoitua, jossa joko esitetään omaa varallisuutta tai halutaan tuoda itseä kiiltokuvamaisesti esille, tai sitten taustalla on jonkinlainen myyminen.

Mitä ajatuksia IRC-Gallerian sisältö herättää vuonna 2025?

edit: korjattu järkyttävä määrä typoja
 
Viimeksi muokattu:

axe

Jäsen
IRC-Galleriaan ei sinänsä mielipidettä eikä asiaa, mutta kyllähän nykyinen somekin alkoi varsin viattomasti ennen kuin kaupallisuus pilasi kaiken. Facebookissa kerrottiin tosiaan arkisia pikkuasioita, Instagramissakin kuvat olivat enemmän harkitsemattomia tilannekuvia ja vähemmän poseerattuja otoksia. Nykyäänhän tuntuu vähän jokaisella olevan ihan hirvee itsesensuuri julkaista mitään, niin sisällöllisesti kuin muodollisestikin. Paitsi tietysti niillä kirotuilla influenssereilla jotka kyllä jaksaa sitä kakkaansa suoltaa.

Yhtä tän somen irvokkaimmista ilmentymistä edustaa esimerkkinä mainiosti Hawk Tuah -tyttö. Siinä tuli videolle sellainen ns. harkitsematon tilannehetki, mikä on ihan ok ja mitä some voisi ja saisi ollakin, mutta sitten saatana päivässä tuollaisesta tulee joku maailmanlaajuinen miljoonailmiö. Ihan käsittämätöntä. Ja perään laitetaan sitten tuolla olemattomalla meriitillä pystyyn firmaa ja merchandisea ja lopulta jotain rikolliskryptoakin sun muuta paskaa. Kyllä someassakin pitäisi jotain oikeaa erityisosaamista olla, että noustaan sankariksi ja kuuluisuuteen.

Miksei ihmiset vaan lue kirjoja.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
...ja unohdin tietenkin yhden merkittävän pointin IRC-Galleria vs. nykysome! Se pointti liittyy seksiin.

IRC-Gallerian aikoina "herukuvaksi" riitti se, että kuvassa oli päällä tissitoppi. Bikini- ja alusvaatekuvat olivat totta kai myös herukuvia, mutta ne olivat myös melko harvinaisia sellaisia IRC-Galleriassa. Nykymittapuulla tuntuu vähän hassulta, että "sillä on hirveästi herukuvia Galleriassa" saattoi tarkoittaa vain paria toppikuvaa. Yleisestikin muotoja paljastavat kokovartalokuvat ja muut sellaiset ovat IRC-Galleriassa harvinaisia, joskin on pakko muistaa se, että ne ovat sellaisia kuvia, joita on saatettu poistaa jälkikäteen eivätkä ne täten ole kestäneet näihin päiviin.

Ero nykyaikaan on merkittävä, sillä Instagram on täynnä seksuaalista sisältöä ja seksillä markkinointia. Nykyään ihmisillä on todennäköisemmin uima-asukuvia tai jopa jotain eroottislatauksen boudouir-kuvia sometileillään. Seksistä puhutaan yleisestikin avoimemmin, kun taas IRC-Galleriassa ollaan selvästi pidättyväisempiä tästä aiheesta.

Tässä asiassa ollaan kyllä otettu melkoisia muutoksia 10-20 vuoden aikana. Ammoisina aikoina oli "lottovoitto", jos löysit IRC-Galleriasta uima-asukuvan. Nykyään uima-asukuvat ovat melko yleisiä ja ne käytettävät uikkaritkin ovat monta pykälää paljastavampia. Mutta tämä ei ole pelkästään some-ilmiötä, vaan saman ilmiön voi havaita vaikkapa uimarannalla, sillä ihmiset nyt pukeutuvat vain paljastavammin kuin 20 vuotta sitten. Jos haluaisi oikein kärjistää ja provosoida, voisi ottaa kuvioihin myös OnlyFansin ja naureskella sille, miten nykyään alkaa olemaan jo jossain määrin yleistä, että sieltä sosiaalisesta mediasta on mahdollista hankkia jopa käyttäjän alastokuvia ja tämän tekemää pornograafista sisältöä.

IRC-Galleriaan ei sinänsä mielipidettä eikä asiaa, mutta kyllähän nykyinen somekin alkoi varsin viattomasti ennen kuin kaupallisuus pilasi kaiken. Facebookissa kerrottiin tosiaan arkisia pikkuasioita, Instagramissakin kuvat olivat enemmän harkitsemattomia tilannekuvia ja vähemmän poseerattuja otoksia. Nykyäänhän tuntuu vähän jokaisella olevan ihan hirvee itsesensuuri julkaista mitään, niin sisällöllisesti kuin muodollisestikin. Paitsi tietysti niillä kirotuilla influenssereilla jotka kyllä jaksaa sitä kakkaansa suoltaa.

Yhtä tän somen irvokkaimmista ilmentymistä edustaa esimerkkinä mainiosti Hawk Tuah -tyttö. Siinä tuli videolle sellainen ns. harkitsematon tilannehetki, mikä on ihan ok ja mitä some voisi ja saisi ollakin, mutta sitten saatana päivässä tuollaisesta tulee joku maailmanlaajuinen miljoonailmiö. Ihan käsittämätöntä. Ja perään laitetaan sitten tuolla olemattomalla meriitillä pystyyn firmaa ja merchandisea ja lopulta jotain rikolliskryptoakin sun muuta paskaa. Kyllä someassakin pitäisi jotain oikeaa erityisosaamista olla, että noustaan sankariksi ja kuuluisuuteen.

Miksei ihmiset vaan lue kirjoja.
Juu, olet oikeassa. Facebookin ja Instagramin alkuajat olivat suoraa jatkumoa sille, mitä IRC-Galleriaan postattiin. Sitten jossain vaiheessa se sisältö lähti "ammattimaistumaan" jakaen porukan kahtia: toiset eivät postaa mitään, toiset jakavat väsymättömästi kiiltokuvasisältöä algoritmia nuollen.

Hawk Tuah on hyvä nosto ja erinomainen ajan kuva, joskin turboahdettu sellainen. Olihan se ihan kamalaa, miten firmatkin alkoivat käyttämään aika väsyneesti Hawk Tuahia markkinoinnissa. Toki asianosainen nuori nainen lypsi itsekin kaiken mitä pystyi. En tiedä miten se virtuaalivaluuttasohlaus päättyi, käsittääkseni hän vetäytyi maan alle kun paska osui tuulettimeen.

Olisi jännää nähdä miten 00-luvun viraalihitit lähtisivät elämään nykypäivänä. Tulisiko vaikka "Nyt vituttaa" ja "Saattaa olla että riipaisen kovan kännin tänään" -miehistä samanlaiset överit, jos vastaava toteamus tulisi julki tänä päivänä? Joku luo someprofiilit näille sankareille, jossa myydään meemimerkkaria tai virtuaalivaluuttaa kyseisillä lausahduksilla. Toisaalta noilla toteamuksilla ei olisi enää tänä päivänä samanlaista "shokkiarvoa", koska vastaavilla tempauksilla pyritään tietoisesti luomaan somekohuja, joiden perimmäisenä pohjana on vain tehdä rahaa.

Loppuun vielä ajatuksia herättävä kuva nykyajan someilmiöistä: alex krokus on Instagram: "eh it was fun while it lasted • #comic #comics #life #of #a #meme #or #trend #pineapple # #brand #corporation #"
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ah, aloin kaivata IRC-gallerian ja Irkin aikoja. Olihan noissa rumaakin keskustelua, muttei mennyt silti samanlaiseksi vihapuheeksi mitä nykyinen some. Toinen vika on juurikin tuo mainospaljous. Toki niiden myötä puhutaan somevaikuttajista, eikä tuollaista osannut kuvitella maailmaan 20 vuotta sitten.

Miksei ihmiset vaan lue kirjoja.

Tämän korvaan itse sillä, että teen ristikoita päivittäin. Kyllä, vanhoillisesti ristikkolehteen täyttelen.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
...ja unohdin tietenkin yhden merkittävän pointin IRC-Galleria vs. nykysome! Se pointti liittyy seksiin.

Ja kun tuota yhden UMK-kisaajan "cancelointitapausta" miettii (tuntematta yksityiskohtia sen tarkemmin), että vielä 20 vuotta sitten se oli IRC:in arkipäivää, että about 10 vuotta vanhemmat pojat/miehet jutteli tuhmia sellaisten lukioikäisten (eli ns. suojaiän täyttäneiden) tyttöjen kanssa eikä siinä koettu olevan mitään kyseenalaista (koska suojaikä). Varmaan aika moni saisi jo tällä perusteella potkut työstään, jos alettaisiin kaikki vanhan "irc-pervoilut" kaivelemaan esiin. Ja puhunko nyt ns. kokemuksesta? En myönnä ainakaan, mutta sanotaanko että näki ja kuulihan sitä "pahojen poikien" tekemisiä :)

Tietysti tuohon aikaan maailma oli sikäli normaalimpi ettei mikään grooming ollut mikään ilmiö kuten ehkä tänä päivänä valitettavasti on.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
vielä 20 vuotta sitten se oli IRC:in arkipäivää

Pohdin itse, että meillä irkkaajilla hyöty on tuo, että olemme eläneet tätä some-elämää vaihe vaiheelta. Useampi nykyinen keski-ikäinen ja sen ylittänyt on hypännyt suoraan mobiilimaailmaan sisältäen Facet, Twitterit, IG:t ja uutisten kommenttikentät. Noihin moniin verrattuna mikä ihmeellisintä: me olemme irkissäkin osanneet keskustella järkeviäkin ilman kasvoja ja aivan tekaistuilla nimillä. Jonkinlainen suodatuskyky meissä on ollut olemassa.

No vanhuus se koittaa tässäkin. En itse pysy kärryillä nykyjunnujen keskustelukulttuurista.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Pohdin itse, että meillä irkkaajilla hyöty on tuo, että olemme eläneet tätä some-elämää vaihe vaiheelta. Useampi nykyinen keski-ikäinen ja sen ylittänyt on hypännyt suoraan mobiilimaailmaan sisältäen Facet, Twitterit, IG:t ja uutisten kommenttikentät. Noihin moniin verrattuna mikä ihmeellisintä: me olemme irkissäkin osanneet keskustella järkeviäkin ilman kasvoja ja aivan tekaistuilla nimillä. Jonkinlainen suodatuskyky meissä on ollut olemassa.

No vanhuus se koittaa tässäkin. En itse pysy kärryillä nykyjunnujen keskustelukulttuurista.

Irc yhdisti tavallaan 90-luvun loppupuolen kotisivut ja kyvyn pikaviestintään ohessa. Olihan se siksi kanava myös tutustua ihmisiin ja hankkia uusia ystäviä, mutta kyllähän pääsääntöisesti tuohon aikaan pidettiin itsestäänselvänä real life -minän ja online-minän erot. Nykynuorille asia ei taida enää olla näin, vaan digitaalinen identiteetti vastaa heille todellista identiteettiä, mitä on ehkä vaikea näin keski-ikäisenä ymmärtää, kun ei olla eletty nettiaikaa samallatavoin.

Ne ystävät oikeasta elämästä pidettiin tuolloin lähempänä myös MSN Messengerillä. Oli metkaa aikaa, kun koneella ollessa opiskelu- ja työasioita pystyi chattailemaan kavereille. Ircistä oli vielä pitkä matka, että päästi jonkun sieltä omaan "meseen".
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Irc yhdisti tavallaan 90-luvun loppupuolen kotisivut ja kyvyn pikaviestintään ohessa. Olihan se siksi kanava myös tutustua ihmisiin ja hankkia uusia ystäviä, mutta kyllähän pääsääntöisesti tuohon aikaan pidettiin itsestäänselvänä real life -minän ja online-minän erot. Nykynuorille asia ei taida enää olla näin, vaan digitaalinen identiteetti vastaa heille todellista identiteettiä, mitä on ehkä vaikea näin keski-ikäisenä ymmärtää, kun ei olla eletty nettiaikaa samallatavoin.

Ne ystävät oikeasta elämästä pidettiin tuolloin lähempänä myös MSN Messengerillä. Oli metkaa aikaa, kun koneella ollessa opiskelu- ja työasioita pystyi chattailemaan kavereille. Ircistä oli vielä pitkä matka, että päästi jonkun sieltä omaan "meseen".
Mitä ite irkannut niin suurin osa on ihan samanlaisia muutenkin. Aloitin kylläkin vasta 2007 tjsp sen enkä ole notkunut monellakaan kannulla.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yhtä tän somen irvokkaimmista ilmentymistä edustaa esimerkkinä mainiosti Hawk Tuah -tyttö. Siinä tuli videolle sellainen ns. harkitsematon tilannehetki, mikä on ihan ok ja mitä some voisi ja saisi ollakin, mutta sitten saatana päivässä tuollaisesta tulee joku maailmanlaajuinen miljoonailmiö. Ihan käsittämätöntä. Ja perään laitetaan sitten tuolla olemattomalla meriitillä pystyyn firmaa ja merchandisea ja lopulta jotain rikolliskryptoakin sun muuta paskaa. Kyllä someassakin pitäisi jotain oikeaa erityisosaamista olla, että noustaan sankariksi ja kuuluisuuteen.

Miksei ihmiset vaan lue kirjoja.

Piti käydä ihan tutustumassa tähän tyyppiin, kun en aiemmin ollut kuullut koko asiasta. Mitä mitä, ei setämies jaksa enää edes yrittää ymmärtää.

Luen kirjoja, kunhan vaan ehdin. Toivottavasti aika entinen palaa ja influensserit menee oikeisiin töihin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ja kun tuota yhden UMK-kisaajan "cancelointitapausta" miettii (tuntematta yksityiskohtia sen tarkemmin), että vielä 20 vuotta sitten se oli IRC:in arkipäivää, että about 10 vuotta vanhemmat pojat/miehet jutteli tuhmia sellaisten lukioikäisten (eli ns. suojaiän täyttäneiden) tyttöjen kanssa eikä siinä koettu olevan mitään kyseenalaista (koska suojaikä). Varmaan aika moni saisi jo tällä perusteella potkut työstään, jos alettaisiin kaikki vanhan "irc-pervoilut" kaivelemaan esiin. Ja puhunko nyt ns. kokemuksesta? En myönnä ainakaan, mutta sanotaanko että näki ja kuulihan sitä "pahojen poikien" tekemisiä :)

Tietysti tuohon aikaan maailma oli sikäli normaalimpi ettei mikään grooming ollut mikään ilmiö kuten ehkä tänä päivänä valitettavasti on.
En osaa ottaa tähän kantaa, sillä en ole koskaan rekisteröitynyt IRC-Galleriaan ja täten kaikki se keskustelukulttuuri on jäänyt näkemättä. Ei siis mitään hajua siitä, mikä on tuon palvelun keskustelukulttuuri.

Rekisteröimättömyyden ohella olen kenties liian nuori seksuaaliselle häirinnälle 00-luvun somessa. Itselle ei olisi tullut yläasteikäisenä mieleenkään jutella mitään tuollaista kenenkään tutun tai tuntemattoman kanssa. Näistä syistä en osaa yhdistää häirintää tuohon aikakauteen, mutta varmasti sitä on ollut jo silloinkin. Mutta onko yhtä paljon vai vähemmän kuin nykyään, en lähde edes arvailemaan.

Perinteistä nettikiusaamista riitti jo 00-luvulla ja sitä muistan nähneeni satunnaisesti. Tosin väylät sen tekemiseen oli selvästi nykyistä kapeampia. Nykyään saat Whatsappissa tai Instagramissa todella nopeasti levitettyä kuvia suurelle yleisölle, ennen muinoin se oli rutkasti työläämpää.

UMK-kohusta olen sitä mieltä, että tarpeeksi vanhat asiat pitäisi pystyä antamaan anteeksi, etenkään jos niihin ei liity rikosta. Se on vähän irvokasta, että huono tai asiaton käytös ei tunnu kiinnostavan ketään, paitsi jos siihen liittyy jotain seksuaalista, silloin alkaa tapahtumaan.

Yksi 00-luvun suurimmista nettietiketeistä meillä on vielä tyystin kaluamatta läpi ja se on tietenkin anonyymiys. Minut opetettiin aikoinaan siihen, että omaa nimeä ei saa koskaan kertoa internetissä. Muistan Facebookin tullessa, että ajatus omasta nimestä järkytti aluksi. Sehän olisi vastoin kaikkia ohjeita, mutta lopulta tuli mentyä palveluun kaikkien muiden mukana. Facebookin myötä tämä mallihan on mennyt hassusti roskakoriin, jossain vaiheessa oli jopa epäilyttävää, jos henkilöllä ei ollut yhtään someprofiilia omalla nimellään ("onko tämä joku huijari?!").

Menee vähän jo offtopicin puolelle, mutta nykyään olen alkanut olla todella kriittinen siihen, mitä kaikkea informaatiota itsestä kannattaa jakaa nettiin. Julkisista someprofiileista voi tätä nykyä kaivella hyvinkin intiimiä tietoa esiin, eikä porukka osaa/halua/tajua edes pelätä tätä. Instagram-kuvista löytyy puolisot ja hääpäivät sekä lasten nimet, kuvat ja tarkat syntymäajat. Linkedinistä löydät työ- ja kouluhistorian sekä voit aika tarkasti päätellä vuosiluvuista kenen tahansa iät. Facebook-kavereista voi stalkata sukulaisuussuhteita. Itse olen siivonnut omista profiileistani pois näitä "kiusallisen turhantärkeitä tietoja", samalla kun käyttämättömiä profiileja on suljettu sekä yksityisyysasetuksia on tiukennettu. Voi olla, että stressaan turhia, mutta ihan vaikka tuota itänaapurin arvaamattomuutta ajatellen lienee hyvä katsoa sitä, mitä kaikkea sosiaalisessa mediassa itsestään jakaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mielenkiintoisinta IRC-Gallerian kuvissa on kuitenkin se, mitä ennen muinoin sosiaaliseen mediaan kuvattiin ja laitettiin. Sisältö on todella kotikutoista, mutta se ei näytä haittaavan ketään. Monissa kuvissa tarkennukset ovat epäonnistuneet, punasilmäefekti on poistamatta ja monet ovat ottaneet kuvia jollain huonolaatuisilla web-kameroilla. Kuvauskohteet ovat todella arkisia. Yleisiä kuvauspaikkoja ovat olohuoneet ja makkarit, pihakeinut, mökit, tai festarit. Kuvissa joko poseerataan hauskasti tai sitten ne on räpsäisty täysin satunnaisesti. Ketään ei tunnu haittaavan, että kuvissa on huono ryhti tai muuten erikoinen asento

Mitä ajatuksia IRC-Gallerian sisältö herättää vuonna 2025?
Pari eri lainausta viestistäsi.

Tiedätkö mistä tämä johtuu? Siitä, että IRC-galleriassa ei ollut "tykkää" nappia. Sen mukaantulo linkittyy ihan suorassa suhteessa siihen, että miten ihmiset ovat alkaneet julkaisemaan someen semmoisia kuvia, joilla saa vaan mahdollisimman paljon tykkäyksiä.

Surullista, mutta totta.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Se on vähän irvokasta, että huono tai asiaton käytös ei tunnu kiinnostavan ketään, paitsi jos siihen liittyy jotain seksuaalista, silloin alkaa tapahtumaan.

Feminismin myötä (vaikka paljon hyvääkin ovat saaneet aikaan), niin erityisesti heteronominatiiviset käyttäytymisrakenteet joutuvat nykyään helposti moraali-inkvisiition eteen, vaikka lakia ei esimerkiksi suojaikärajan osalta rikottaisikaan. Jos esimerkiksi julkisessa tai merkittävässä asemassa oleva 25-vuotias mies (vanhemmasta puhumattakaan) on seksuaalissävytteisessä keskusteluyhteydessä 17-vuotiaan nuoren naisen kanssa somessa, niin paheksuntaa ja tuomitsemista saa varmasti osakseen. Tämä olisi kuitenkin vielä 00-luvulla ollut melkolailla normaalia toimintaa, jolla on myös biologisia perusteita. Eipä sitä omana lukioaikana 90-luvun alkupuolella luokalla ollut montaakaan sellaista tyttöä, jolla ei olisi ollut jo toistakymmentä ikävuotta käyvää poikaystävää.

Menee vähän jo offtopicin puolelle, mutta nykyään olen alkanut olla todella kriittinen siihen, mitä kaikkea informaatiota itsestä kannattaa jakaa nettiin. Julkisista someprofiileista voi tätä nykyä kaivella hyvinkin intiimiä tietoa esiin, eikä porukka osaa/halua/tajua edes pelätä tätä. Instagram-kuvista löytyy puolisot ja hääpäivät sekä lasten nimet, kuvat ja tarkat syntymäajat. Linkedinistä löydät työ- ja kouluhistorian sekä voit aika tarkasti päätellä vuosiluvuista kenen tahansa iät. Facebook-kavereista voi stalkata sukulaisuussuhteita. Itse olen siivonnut omista profiileistani pois näitä "kiusallisen turhantärkeitä tietoja", samalla kun käyttämättömiä profiileja on suljettu sekä yksityisyysasetuksia on tiukennettu. Voi olla, että stressaan turhia, mutta ihan vaikka tuota itänaapurin arvaamattomuutta ajatellen lienee hyvä katsoa sitä, mitä kaikkea sosiaalisessa mediassa itsestään jakaa.

Munkin mielestä tämä on ihan viisas toimintatapa. Kyllähän somealustat käyttävät melko raakasti hyväkseen ihmisten sosiaalisia tarpeita. Stasi olisi aikoinaan hihkunut riemusta, jos heillä olisi ollut tällainen helppo ja edullinen tapa kertätä tietoa ihmisistä ja heidän kiinnostuksenkohteistaan sekä sosiaalisista verkostoistaan.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Menen jo ihan sekaisin kuka puhuu Irc:stä ja kuka Irc-galleriasta...
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kirjoitetaan tänne, vaikka meillä onkin monen monta some-ketjua tällä palstalla.
Pakko kommentoida, että hienosti kirjoitettu viesti! Pulpahti monia muistoja mieleen nuoruudesta, vaikka Irc-galleria ei mikään niin läheinen sivusto itselle ollutkaan. Tässä kohtaa voi todeta, että ennen kaikki todellakin oli paremmin.

Odotan kauhulla mitä tekoäly tekee somefiideille parin vuoden sisällä. Urheiluseurat ja yritykset laativat markkinointimateriaalinsa sillä, somevaikuttajat ja muut hörhöt vääntävät kaikenlaista feikkivideota toisensa perään. Tulee olemaan tuskaa.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kirjoitetaan tänne, vaikka meillä onkin monen monta some-ketjua tällä palstalla.

Olen jäänyt viime aikoina koukkuun IRC-Galleriaan. Etenkin sen satunnainen-ominaisuus (painamalla tätä linkkiä sinulle aukeaa sattumanvaraisesti joku profiili palvelusta) on se, minkä käyttöön jää koukkuun. Yhdellä istumalla tulee usein katsottua jopa kymmeniä randomien profiileja ja tutkittua sitä, miltä internet-käyttäytyminen näytti 15-20 vuotta sitten.

En ollut koskaan itse mukana IRC-Galleriassa rekisteröityneenä käyttäjänä, mutta muistan palvelun silti hyvin. Se oli se paikka, mistä ennen muinoin etsittiin paikallisia tuttavuuksia ja osa porukasta jopa tunnettiin galleria-nimimerkkeinä.

Osaltaan tässä IRC-Gallerian seuraamisessa kyse on tietenkin nostalgiasta. Kuvien tapahtumat osuvat usein lapsuuteen ja teini-ikään, johon meillä jokaisella syntyy jonkinlainen tunneside. Randomien kuvista tunnistaa ajalle tyypillisiä ominaisuuksia pukeutumisesta, tuotteista ja pinnalla olleista asioista tai esineistä lähtien. Wescin pipot, Uggit, lokinpaskameikit, lasipullo-oluet, mäyräkoirapahvit hattuina, kovaa muovia olevat juomapullot, datausnurkat ja jokaisella teinillä oma pokkari-digikamera vain muutamia mainitakseni.

Mielenkiintoisinta IRC-Gallerian kuvissa on kuitenkin se, mitä ennen muinoin sosiaaliseen mediaan kuvattiin ja laitettiin. Sisältö on todella kotikutoista, mutta se ei näytä haittaavan ketään. Monissa kuvissa tarkennukset ovat epäonnistuneet, punasilmäefekti on poistamatta ja monet ovat ottaneet kuvia jollain huonolaatuisilla web-kameroilla. Kuvauskohteet ovat todella arkisia. Yleisiä kuvauspaikkoja ovat olohuoneet ja makkarit, pihakeinut, mökit, tai festarit. Kuvissa joko poseerataan hauskasti tai sitten ne on räpsäisty täysin satunnaisesti. Ketään ei tunnu haittaavan, että kuvissa on huono ryhti tai muuten erikoinen asento.

Kenties eniten noissa IRC-Gallerian päivityksissä viehättää kaupallisuuden lähes totaalinen puuttuminen. Palvelussa ei ole mainoksia juuri lainkaan, ja muutenkin kuvien aiheet ovat hyvin epäkaupallisia. Jopa palvelusta löytyvät julkkiksetkin päivittivät sinne hyvin arkisia asioita. Kaupallisuutta ei ole haluttu tuoda kuvioihin, tai jos se tehdään, sekin tapahtuu melko kotikutoisin meisingein. Yhtään linkkiä ulkoisiin palveluihin ei osu silmään.

IRC-Gallerian kuvissa et näe sen ajan luksustuotteita tai muutakaan "tyhjänpäiväistä lesoamista" vaikkapa kalliista autoista tai arvokkaista kaukomatkoista. Profiileilla ei edes haluta antaa kiiltokuvamaista, menestyksekästä tai edustavaa kuvaa itsestä. Sen lisäksi IRC-Galleriassa loistaa poissaolollaan kaikenlainen provosointi, kuplautuminen, clickbaitaaminen tai muu raivoseuraamista hakeva sisältö.

Jätetään IRC-Galleria sikseen ja mennään Metan palveluihin. Sävyero on valtava. Lähes kaikki sisältö liittyy jollakin tavalla kaupallisuuteen. On mainoksia, on yritysprofiileja, on vaikuttajia. Siinä sivussa osa on valjastanut omat yhteisönsä (esimerkiksi FB-ryhmät) puolimarkkinoinnilliseen käyttöön, samalla kun valtaosa käyttäjistä yrittää olla mahdollisimman edustavia ja nostaa itseään jollain tavalla jalustalle. Siinä missä IRC-Galleriassa sisältöjen välillä loikkimien on hidasta, nykysomessa sisältöä syötetään kuin loputtomalla paloletkulla juottaen. Valtaosa sisällöstä on jollain tavalla laskelmoitua, jossa joko esitetään omaa varallisuutta tai halutaan tuoda itseä kiiltokuvamaisesti esille, tai sitten taustalla on jonkinlainen myyminen.

Mitä ajatuksia IRC-Gallerian sisältö herättää vuonna 2025?

edit: korjattu järkyttävä määrä typoja
IRC-Galleria lienee kyllä sukupolvikokemus kaikille suomalaisille, jotka olivat nuoria 2000-luvun alkupuolella.

Iso osa mainitsemaasi epäkaupallisuutta oli mielestäni se, että lähtökohtaisesti käyttäjät itse loivat sisällön. Jos IRC-Galleriassa oli vaikkapa SaiPan faniyhteisö ei seura käynyt itse julkaisemassa sinne mitään vaan sisältö tuli sivuston käyttäjiltä - vähän kuin täällä Jatkoajan keskustelupalstalla. Tässä on iso ero vaikkapa Facebookiin. Epäkaupallisuus toki johtui varmasti etupäässä siitä, että sosiaalisen median arvoa markkinoinnissa ei vielä osattu nähdä.

Mitään suosittelualgoritmeja ei myöskään ollut vaan etusivu näytti jokaiselle kirjautuneelle käyttäjälle täysin samalta. Sait ihan itse etsiä sivustolta haluamasi yhteisöt ja käyttäjät ilman algoritmin suosittelemia ehdotuksia. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että todennäköisesti katselit lähinnä omien tuttujesi tai lähialueen ihmisten profiileja sen sijaan, että selailisit sisältöä, jossa sinulle koitetaan myydä jotakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös