Jostain syystä IFK-osiossa käydään samaa teemaa läpi joka syksy. Syykin on sama; peli näyttää ja on paskaa ja hidasta, välillä himassa, välillä vieraissa. Pisteitä tulee tai sitten ei, ketjut on koottu ainakin päin persettä ja muutama tukasta ulosheitettävä turhake pyörii rosterissa, mielellään ykköskentässä.
Itse olen myös osallistunut aika kiitettävästi tähän, mutta KJ:n jakso opetti hieman kärsivällisyyttä potkujen suhteen. Sieltähän löytyi loppujen lopuksi polku, jonka päässä nosteltiin nakkikattilaa. Myös se ykköskentän hyökkääjä, joka ampui syksyllä veskarin logoon jatkuvasti ja jonka kirosin helvettiin nousi yhdeksi selkeäksi onnistujaksi PO:ssa. Vinkkinä kaveri teki 5 maalia meidän byyriin viime lauantaina.
Tosin viime vuonna tuli lunta tupaan ja opetti taas sen, että joukkueen voittavaa pelitapaa ei rakenneta aivan helvetillisellä ketjuruletilla eikä avainpelaajien puhkipeluuttamisella. Jos valmentaja näyttää julkisuudessa alistuneelta ajokoiralta, on mahdollista että se heijastuu joukkueen pelaamiseen... tai sitten ei.
Siihen että peli on paskaa tässä vaiheessa, voi olla montakin syytä, esim: 1) Ollaan oikeasti rakentamassa voittavaa pelitapaa ja joukkue on siihen sitoutunut, työ on kesken. 2) Valmentajilla on tavoite rakentaa sitä, mutta johtamistaito ei oikein riitä, tässä vielä pelaajilla sama tavoite 3) Valmentajilla ei ole auktoriteettia joukkueeseen, eli pelaajat on "menetetty"
Täältä käsin voi vain heitellä näitä, mutta organisaation sisällä (Nybari esim), pitäisi olla tieto, onko joukkue valmentajien näpeissä vai onko touhu pelkkää sekoilua? Kentällä nää näyttää yllättävän samanlaiselta, peli on enemmän tai vähemmän sekaisin.
Jos kyse on kohdasta 3, niin uusi päävalmentaja (ainakin), auktoriteettia ei tässä vaiheessa enää saa takaisin, kohta 2 on siinä ja siinä. Jos IFK:n johto on sitä mieltä, että kykyä, auktoriteettia ja näkemystä riittää, niin mun puolesta Soppa ja Pennanen jatkakoot. Mulla ei kun ole sisäpiirin tietoa tilanteesta, JHag on väläytellyt puuttuvasta auktoriteetista. Siltähän toi touhu joskun näyttää, onko oikea totuus?