Otto Janecky: Kiitos tarkennuksesta. Mulla on käsitys, että HIFK:lla oli iso plan saada kaudeksi 13/14 Shedden takaisin. Mutta että olisi jopa virallinen signaus? Tämä lienee se valmentajakuvio josta puhut. No, sehän vaan lisää Petun yleistä rintamakarkuruutta, että kaveri lähtee yhden kauden jälkeen, kun kuulee, että ei saa kolmatta kautta! Siinä olisi ollut hyvä sauma kuitenkin pelata pirun hyvä kausi 12/13 välissä. Olen siinä käsityksessä, että playoffromahduksen jälkeen tottakai oli suksia ristissä aika paljonkin HIFK:ssa. Ei ollut hyvä fiilis, eikä pitänytkään olla. Mutta ei Petu sentään itse ruvennut soittelemaan ympäri Rybyjä, kyllä hänelle tuli sieltä selkeä tarjous sopivaan saumaan. Oli miten oli, tyylitön oli Petun loppu.
Ja eipä tämä kovin hedelmällistä ole väitellä siitä, onko valmentaja A:n runkosarjasijoitus 3 parempi kuin valmentaja B:n sama sijoitus, kun playoffien jälkeinen elämä on jo tiedossa. Tottakai ihmismieli valitsee jälkikäteen sen kauden paremmaksi, jonka jälkeen tuli kultaa. Mutta tässä yksi outo fakta: HIFK ei ollut juuri kenenkään mestarisuosikki keväällä -11 ennen playoffeja. Mutta keväällä -12 kaikki mediat pitivät itsestäänselvänä sitä, että HIFK vie kultaa. Mun mielestäni tämä ei puhu sen puolesta, että HIFK:n -12 runkosarja olisi ollut olennaisesti huonompi kuin -11 runkosarja. Ennakkosuosikkiasetelman arvoa lisää se, että se tulee muualtakin kuin tämän palstan noin 20 kirjoittajalta. Kysely suoritetaan kautta koko jääkiekkomedian ja siellä vastaavat ihmiset, jotka ovat seuranneet muutakin kuin yhden joukkueen taivallusta. Tykkään muutenkin siitä, että kaikki kommentointi HIFK:sta ei ole HIFK-fanien sisäistä jaarittelua. Käyn itsekin ajoittain katsomassa mitä jokeripuolella kirjoitellaan ja mistä siellä väitellään. Sitten kerron oman objektiivisen mielipiteeni, joka ei sisällä tunnesiteitä Jokerien joukkueeseen. Katson vain kliinisesti peliä. Siihen en ihan pysty HIFK:n suhteen. Eikä pysty meistä "osallisista" kukaan muukaan. Viime aikoina tänne on tullut hämmästyttävän paljon järkevää jääkiekkokeskustelua myös Ilmalasta päin ja itse tykkään katsella (kun kirjoittaja on aito lätkäjätkä/-mimmi) jonkun puhtaasti ulkopuolisen henkilön HIFK:n pelaamiseen liittyviä kommentteja, jotka eivät sisällä "Petu on paska, Nenä on Jumala" -latausta.
Kevään -11 ylivoimainen suosikki ennen pleijareita oli btw. Jyp. Se oli yhtä kova suosikki kuin HIFK vuosi myöhemmin. Johtopäätös kahden viime kevään jälkeen. Sama päti ennen siihen pelaajaan joka nostettiin Jääkiekkolehden kanteen kauden alussa: se jota hehkutetaan eniten, ei todellakaan voita mestaruutta.
frozen: Tsekkaa tarkemmin mitä kirjoitin runkosarjasta ja playoffeista. Olen siis täsmälleen samaa mieltä kanssasi: vasta playoffeissa sarja alkaa oikeasti. Totesin vaan, että vielä 90-luvulla ja 2000-luvulla playoffit olivat enimmäkseen muodollisuus. Tämän prosenttiluvun voin muistaa väärin, mutta suuruusluokka on oikea: Kun HIFK lähti toisiin pleijareihin Baxterin kanssa, täytyy siis olla kausi 07/08, niin SM-liigan sivuilla oli juttu, jossa oli laskettu että playoffien alusta (70-luvun loppu) kevääseen -08, about 30 kautta, noin 90% kausista oli päättynyt niin, että mestari oli runkosarjan ykkönen tai kakkonen. Vaikka kuinka lätkittiin helvetinmoiset pleijarit. Vasta 2000-luvun lopulta alkoi tämä paljon nastempi aika: Nykyään runkosarjan loppusijoituksilla ei ole enää niin isoa merkitystä. Joten sitähänmäjustsanoin - nykyään runkosarjan sija 1-4 ei automaattisesti lupaa varmaa mitalipelipaikkaa. Ei kenellekään. Pitää osata pelata playoffkiekkoa. Which is nice.