Tietyllä tavalla olen Sihvosen kanssa samaa mieltä siitä, ettei potkuilla yleensä mitään hyvää saavuteta. Olen myös ollut täällä puolustamassa Soppaa ja antamassa hänelle aikaa. Nyt on kuitenkin niin, ettei lausunnoista, pelistä, tai yhtään mistään ole luettavissa mitään merkkejä paremmasta. Päinvastoin tuntuu touhu luisuvan huonompaan suuntaan.
Sopan ketjuruletti ja lausunnot kertovat miehen epätoivosta. Erona esim. Kojoon, joka tiesi vaikeuksienkin keskellä joukkueen ongelmat ja jolla oli selkeä käsitys siitä mihin suuntaan pitää mennä, Soppa tuntuu olevan epävarma, epätoivoinen ja hukassa sen kanssa, miten jengin saisi haltuun. Kuuluisassa syyskuun avausmatsissa jengit lähtivät nuorten valmentajien käsistä. Nyt HIFK on samalla tavalla täysin pois valmennuksen käsistä.
En tunne vihaa tai kaunaa Sormusta kohtaan. Päinvastoin olen todella pahoillani tilanteesta, sillä kovasti olisin toivonut juuri häneltä onnistumista. Voihan se olla, että jos Pennasen tilalla olisi joku sopivampi, kivikova kakkoskoutsi, niin Soppa saisi keskittyä olennaiseen ja jengin touhussa olisi jotain järkeä. Jos ja jos. Näin ei kuitenkaan ole, ja peli luisuu ei toivottuun suuntaan jengin sarjasijoituksen tavoin. Tässä tilanteessa on kolme vaihtoehtoa:
1) Vakavat keskustelut valmennusryhmän ja joukkueen kanssa antavat uskoa siihen, että jengi tietää ongelmat ja niiden ratkomiseksi tehdään töitä. Sormusella on uskottavat lääkkeet tilanteen ratkaisemiseksi ja riittävä auktoriteetti jengissä. Tähän olin valmis vielä uskomaan pari viikkoa sitten, mutta en enää. Mikään ei yksinkertaisesti enää tue tätä vaihtoehtoa. Todella sääli.
2) Pelaajien ja valmentajien välinen "kuilu" tai valmentajien auktoriteetin puuttuminen on tehnyt tilanteen Sopalle mahdottomaksi ajaa järkevää pelitapaa jengille ja vaikka häneltä löytyisikin lääkkeet, ei hän pysty jalkauttamaan suunnitelmaa tästä johtuen. Ratkaisuna on lakaista pelaajistossa isolla luudalla ja yhdessä Sopan kanssa skoutata avainpelaajat joilla korvataan tietyt pelaajat joukkueesta. Suuri pelaajaruletti siis.
3) Muuten sama kuin kakkonen, eli joko Sopalta ei löydy lääkkeitä tai niiden syöttäminen joukkueelle on muodostunut mahdottomaksi. Tässä skenaariossa kuitenkin ratkaisuna valmennuksen vaihtaminen, sillä pelaajaruletti tulisi toivottaman vaikeaksi ja kalliiksi. Lunkka saa jäädä, muuten uusi valmennus sisään ja ainakin yksi avainpelaajahankinta hyökkäykseen.
Kuten totesin, vaihtoehtoon yksi en enää usko. Vaihtoehto kaksi tietyllä tavalla houkuttelisi minua, mutta tässä vaiheessa kautta se ei ole realistinen eikä järkevä. Se olisi tavallaan osa pidempää projektia rakentaa Sopalle jengi, mutta se olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin ja se vaatisi todellista uskoa Sopan valmentajataitoihin, mitä ainakaan minulta ei tällä hetkellä löydy. Jäljelle jää siis vaihtoehto numero kolme, jonka toteuttamista odottelen johtoportaalta ensiviikon aikana. Jos ei mitään tapahdu niin eiköhän me olla hävitty tääkin kausi...