SM-liigan siirtohuhut

  • 4 848 226
  • 5 847

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
KHL sentään maksaa pelaajista eikä vie heitä käytännössä ilmaiseksi kuten NHL tekee. Periaatteessa KHL:llä ei olisi mikään pakko maksaa pelaajista senttiäkään. Senkun ottaisivat.

Hienot periaatteet sinulla.

Jokainen SM-liigapelaaja on ammattilainen, joka menee sinne, mistä hän saa parhaan mahdollisen korvauksen tai hänelle edullisimman sopimuksen. Yleensä pelaaja menee sinne, mistä hän saa kylmästi eniten rahaa.

Mielenkiintoista nähdä, miten Lukko tässä tilateessa tulee toimimaan - siis, jos Venäjältä ylipäätään tulee jokin varsinainen ostotarjous. Paljon ovat raumalaiset tällä palstalla isotelleet oman suosikkiseuran varallisuudella ja esimerkiksi "kyvyllä ostaa vaikka koko HIFK". Jos seura myy tällaisessa tilanteessa - joukkue sarjataulukon selvä ykkönen ja tämän hetken suurin yksittäinen mestarisuosikki - ykkösmaalivahtinsa ja tärkeimmän pelaajansa muualle, niin voidaan kyllä puhua aika kovasta iskusta päin kannattajien ja kausikorttilaisten kasvoja.

Löysä raha kannattaa aina ottaa nopeasti omaan kukkaroon, mutta kyllähän tämä "myydään parhaat pelaajat kesken kauden kuin Veikkausliigassa konsanaan" -trendi syö ainakin minun silmissäni koko sarjan uskottavuutta. Olen iloinen, ettei oma suosikkiseurani ole vielä lähtenyt tähän touhuun, eikä toivottavasti tulevaisuudessakaan lähde.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin arvasin että eräs nimimerkki tarttuu tuohon heittooni...

Se mikä minusta eroaa esim. NHL:n toiminnasta tässä, on se että NHL:ään harvemmin värvätään pelaajia Euroopasta kesken kauden, vaan ne siirrot tapahtuvat yleensä kesällä jolloin myös seuralla on paremmat mahdollisuudet reagoida tilanteeseen. Minun puolestani KHL saa tehdä ihan samalla tavalla mutta tämä kesken kauden tapahtuva kalastelu vituttaa yli kaiken.

Ja toki, eihän seurojen ole mikään pakko myydä pelaajiaan kesken kauden (tai edes kauden jälkeen) mutta kun pelaajalle lyödään eteen ihan mottipäisiä summia muutaman kuukauden peleistä niin kyllä sillä aika hyvin saadaan luotua sellainen tilanne jossa seuralla ei jää juuri muita vaihtoehtoja kuin päästää pelaaja menemään. Pahimmassa tapauksessa kun käteen jää vain vittuuntunut pelaaja ilman motivaatiota.

Eli en minä tässä sitä kritisoi että joku tarjoaa enemmän rahaa kuin toinen, mutta jonkinlaiset pelisäännöt olisi minusta ihan hyvä olla. Mutta tunnetusti venäläisiltä on ihan turha odottaa mitään yhteisten pelisääntöjen noudattamista missään asiassa, ei millään pahalla...
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Peten siirron puolesta puhuu se että hän on jo käynyt Venäjällä yhden kauden pelaamassa sarjan keskikastin porukassa, tai alemman keskikastin, ihan kuinka vaan. Oliko se joku Nizhekamsk vai mikä lie. Ja pelasi hyvän kauden. En nyt niitä hänen kommenttejaan Venäjällä olosta muista, vaikka säännöllisesti kirjoittelikin Uuteen Raumaan kuulumisiaan työkansan paratiisista.

Tulosruudun jutun mukaan raha saattaa muodostua esteeksi. Lukolla ei tosiaan ole mitään tarvetta Petriä mihinkään päästää, toisaalta Pasi Saarelan muutaman vuoden takaisesta tapauksesta viisastuneena voisi olla hyväkin tehdä joku samanlainen diili kuin JYP teki Wallinheimon kanssa.

Tietysti Lukolle rahakin kelpaa, ja Pete alkaa olemaan jo sen verran kova tekijä että Lukko voisi pyytää melkeinpä mitä hyvänsä, jos Kazanilla kerran maalivahtipulma on. Ja varmaan Petellekin raha kelpaa, ja luultavasti sitä tulisi Kazanista loppukauden aikana enemmän käteen kuin Lukosta kahdessa vuodessa bruttona.

Saman tasoista korvaajaa ei Suomen rajojen sisäpuolelta löytyisi. Mika Noronen nyt tulee ensimmäisenä mieleen, ihan hyvä maalivahti hänkin vaikkei nykyvireisen Vehasen veroinen ihan taida ollakaan.

Niinkuin yläpuolella -OO- toteaa, ulkomaalaiskiintiö on täynnä ja kaikki kolme rapakon takaista pelaajaa ovat pelanneet hyvin eli tilaa ei ole sieltäkään varaa tehdä. EU-maalivahti sen tulisi olla, eli joku helevetin Tomas Duba tietysti olisi yksi naurettavan huono vaihtoehto. Jollei Kazan sitten olisi halukas luopumaan Tellqvististä, ja siinäkin pitää vielä pelaajan itsensä suostumus saada että hän olisi valmis Raumalle tulemaan.

Olisiko yleensäkin kahden pienen lapsen isä halukas lähtemään pitkäksi aikaa Kazaniin? Nyt ei kumminkaan puhuta mistään kuukauden komennuksesta.

Ihan vähän olen seurannut noita KHL-joukkueiden kokoonpanoja ja ainakin joillain joukkueilla on maalivahteja hyvinkin monta riveissään. En tiedä millainen se peluutus siellä on, Nizhekamskissa ollessaan Pete oli selvä ykkösvahti mutta olisiko hän sitä Kazanissa? Eihän Wallinheimokaan loppujen lopuksi montaa peliä tainnut Venäjän sarjassa pelata sinne siirtyessään.

Kaikki on mahdollista, mutta tuntuisi se nyt jotenkin pöhköltä näin Lukon kannattajan näkökulmasta että sarjaa kerrankin johtava joukkue luopuisi ykkösvahdistaan, ja sitten tämä ei edes saisi peliaikaa Kazanissa.

Mutta katotaan nyt. Toivottavasti nämä jutut eivät nyt ihan täysin Peten mieltä sekoita, torstaina on tärkeä peli.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Hienot periaatteet sinulla.
Eh, en tuossa kehottanut KHL:ää ottamaan pelaajia ilmaiseksi, mutta totesin että heillä olisi siihen mahdollisuus niin halutessaan.

En muuten edes toivo Vehasen siirtyvän KHL:ään kesken kauden, vaan sitten kun Vehasen sopimus Lukon kanssa on ohi, jos Vehanen haluaa Venäjällä vielä pelata. KHL:n ei pidä tukea kilpailevia liigoja rahallisesti millään tavalla, ja siksipä sen tulisi hankkia vain sopimuksettomia pelaajia. Poikkeuksen muodostavat superpelaajat kuten Weinhandl, mutta Vehasta en tällaiseksi lue.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
MTV3:n saamien tietojen mukaan Petri Vehanen saattaa olla siirtymässä Venäjällä. Kiinnostuneista seuroista Maikkari mainitsee nimeltä AK Bars Kazanin, joka on ehkäpä Venäjän rikkain jääkiekkoseura.

Vehanen kirjoitti alkuvuodesta kahden vuoden jatkosopimuksen Lukon kanssa, joten siirron mahdollisesti toteutuessa rahan tuloa siivousfirman tilille ei voi estää...

...ellei sitten Vehasen uudessa sopimuksessa ole jotain KHL-pykälää.

Linkki

Ilmeisesti ryssillä on löysää rahaa pikkuisen liikaa, kun muistaakseni tuolla joudutaan maksamaan pelaajan palkan ja siirtokorvausten päälle vielä isot sakot ulkomaalaisesta maalivahdista. Kyseisessä joukkueessa näyttää jo ennestään notkuvan yksi ruotsalainenkin. Mut mikäs siinä, myydään vaan veli venäläiselle kaikki kiekkoilijoista tontteihin... Tuo skenaario toteutuessaan vituttaisi ihan tosissaan kyllä...
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Se mikä minusta eroaa esim. NHL:n toiminnasta tässä, on se että NHL:ään harvemmin värvätään pelaajia Euroopasta kesken kauden
Toisaalta NHL:n euroliigoille maksamat korvaukset sopimuksenalaisista pelaajista ovat murusia siihen verrattuna mitä KHL-seurat ovat maksaneet.

Minun puolestani KHL saa tehdä ihan samalla tavalla mutta tämä kesken kauden tapahtuva kalastelu vituttaa yli kaiken
Minusta taas tuossa toiminnassa ei ole mitään laitonta tai moraalisesti väärää, koska yhdelläkään SM-liigaseuralla ei ole pakko päästää sopimuksenalaisia pelaajia Venäjälle vastoin omaa tahtoaan. Asia olisi eri jos KHL vain ottaisi sopimuksenalaisia pelaajia vastoin seuran tahtoa, mutta näin ei ole tehty, joten viimeinen sana on aina seuralla joka omistaa pelaajan.

Mutta tunnetusti venäläisiltä on ihan turha odottaa mitään yhteisten pelisääntöjen noudattamista missään asiassa, ei millään pahalla...
Yritä nyt ymmärtää että ei ole olemassa mitään "yhteisesti sovittuja pelisääntöjä" sen suhteen, etteikö sopimuksenalaisia pelaajia voisi kosiskella toiseen sarjaan kesken sarjakauden. Jalkapallossa tämä on aivan yleinen ilmiö.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No maksakaa itse enemmän niin ei tarvi pelätä pelaajien menetyksiä. Pelaajat menevät sinne missä tienaavat parhaiten. Niin itsekin tekisin, jos joku tarjoaisi minulle moninkertaisen palkan nykyiseen verrattuna.

KHL sentään maksaa pelaajista eikä vie heitä käytännössä ilmaiseksi kuten NHL tekee. Periaatteessa KHL:llä ei olisi mikään pakko maksaa pelaajista senttiäkään. Senkun ottaisivat.

Kyllä siinä jonkun pitää seuralle maksaa, jos sopimuksenalainen pelaaja muualle siirtyy. On se maksaja sitten pelaaja itse tai uusi seura, mutta varmasti sopimuksissa on tuollainenkin asia jollain tavalla huomioitu.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Ilmeisesti ryssillä on löysää rahaa pikkuisen liikaa,
Kyseinen Kazan saattaa hyvinkin olla maailman rikkain kiekkoseura, ja ainoastaan KHL:n palkkakatto käytännössä rajoittaa sen rahankäyttöä. Siinä jää tsuhnan rahat toiseksi (pitihän tuo ryssittely kuitata).
 
Ja toki, eihän seurojen ole mikään pakko myydä pelaajiaan kesken kauden (tai edes kauden jälkeen) mutta kun pelaajalle lyödään eteen ihan mottipäisiä summia muutaman kuukauden peleistä niin kyllä sillä aika hyvin saadaan luotua sellainen tilanne jossa seuralla ei jää juuri muita vaihtoehtoja kuin päästää pelaaja menemään. Pahimmassa tapauksessa kun käteen jää vain vittuuntunut pelaaja ilman motivaatiota.
Jos homma menee sääntöjen mukaan, niin joukkue x tekee joukkue y:lle tarjouksen pelaajan a siirtymisestä joukkueeseen x. Jos seurat pääsevät yhteisymmärrykseen voi joukkue x neuvotella pelaajan a kanssa palkkauksesta, sillä liigojen välillä sopimus ei siirry, vaan neuvotellaan pelaajalle uusi.

Jos siis Lukko päättää hetimiten, ettei aio myydä, niin Vehasen ei pitäisi koskaan edes olla neuvotteluyhteydessä Venäjälle. Näin ollen Vehasella ei ole mitään minkä perään haikailla.

Toisaalta taas jos ajatellaan, että Vehasta kiehtoo raha, niin miksi edes tuli Lukkoon ja teki hyvän kauden jälkeen vielä jatkosopimuksen, vaikka tiesi että muualta saisi enemmän? Ja jos Vehasen ykkösprioriteetti ei tällöin ollut raha, niin miksi olisi nyt? Varsinkin kun omalla kasvattiseuralla on ensimmäistä kertaa vuosikausiin tilaisuus menestyä ja mennä vaikka mestaruuteen saakka.

Eli en minä tässä sitä kritisoi että joku tarjoaa enemmän rahaa kuin toinen, mutta jonkinlaiset pelisäännöt olisi minusta ihan hyvä olla. Mutta tunnetusti venäläisiltä on ihan turha odottaa mitään yhteisten pelisääntöjen noudattamista missään asiassa, ei millään pahalla...

Pelisäännöt ovat olemassa. Suomessa tai Venäjällä ei ole kiellettyä pelaajien siirtyminen siirtorajan puitteissa. Vai mitä tarkoitit tällä?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yritä nyt ymmärtää että ei ole olemassa mitään "yhteisesti sovittuja pelisääntöjä" sen suhteen, etteikö sopimuksenalaisia pelaajia voisi kosiskella toiseen sarjaan kesken sarjakauden. Jalkapallossa tämä on aivan yleinen ilmiö.

No enkös minä juuri sanonut että tällaisia pelisääntöjä ei ole, ja sellaiset olisi mielestäni hyvä saada? Mutta lisäsin vaan sitten tuohon loppuun että vaikka tuollaiset pelisäännöt olisikin niin olen hyvin skeptinen sen suhteen että venäläiset niitä siinäkään tapauksessa noudattaisivat.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Mutta lisäsin vaan sitten tuohon loppuun että vaikka tuollaiset pelisäännöt olisikin niin olen hyvin skeptinen sen suhteen että venäläiset niitä siinäkään tapauksessa noudattaisivat.
Ja mikä mahtaa tukea tällaista olettamusta?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No enkös minä juuri sanonut että tällaisia pelisääntöjä ei ole, ja sellaiset olisi mielestäni hyvä saada? Mutta lisäsin vaan sitten tuohon loppuun että vaikka tuollaiset pelisäännöt olisikin niin olen hyvin skeptinen sen suhteen että venäläiset niitä siinäkään tapauksessa noudattaisivat.

Kyllä ainakin minun mielestäni tuo tapa, jolla venäläisseurat ja suomalaisseurat ovat tähän asti sopimusten alaisten pelaajien siirrot hoitaneet, on huomattavasti parempi ja edullisempi suomalaisseuroille kuin nykyinen NHL-siirtosopimus.

Kiekkomaailman suurin hyväksikäyttäjä on ehdottomasti ollut aina NHL, eikä siinä mitään. Liiga on ansaitusti ylivoimasessa asemassa ja se käyttää sitä härskisti hyväkseen, niin kuin yleensä liikemaailmassa on tapana.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ja mikä mahtaa tukea tällaista olettamusta?

Kerro muutama esimerkki venäläisten rehellisestä pelistä. Kyllähän historia ja nykyaika molemmat tukevat tuota olettamusta, halusit sitä tai et.

Edit. Laitetaanpa esimerkkejä. Puutullit, Mainilan laukaukset... Varmasti kaikille tuttuja juttuja.

Edit. Niitä päinvastaisia esimerkkejä saa toki laittaa yv:lläkin, jottei turhaan puhuta asian vierestä.
 
Viimeksi muokattu:

Kettumainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voi voi, paskamainen tilanne. Olisi nyt ollut joku NHL-seura perässä, mutta Kazan. Varmaan ristiriitainen fiilis Vehasellakin, pienet lapset ja omalla seuralla kulkee paremmin kuin koskaan ja sitten tämmöinen.

Mitään hohdokasta hommassa ei ole. NHL olisi unelmien täyttymys, mutta tämä nyt on tällainen paskakeikka mistä maksetaan hulluja summia. Todennäköisesti silti itsekin menisin. Kyllä sitä nyt vuoden killuu vaikka hirressä noista summista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä ainakin minun mielestäni tuo tapa, jolla venäläisseurat ja suomalaisseurat ovat tähän asti sopimusten alaisten pelaajien siirrot hoitaneet, on huomattavasti parempi ja edullisempi suomalaisseuroille kuin nykyinen NHL-siirtosopimus.

Kyllä toki, mutta edelleen korostan tässä että minä kritisoin ainoastaan sitä että pelaajia kalastellaan kesken kauden. Tätä NHL ei ole minun mielestäni koskaan ainakaan kovin suuressa mittakaavassa tehnyt.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Kerro muutama esimerkki venäläisten rehellisestä pelistä. Kyllähän historia ja nykyaika molemmat tukevat tuota olettamusta, halusit sitä tai et.
Enpä jaksa, koska tämä ketju ei ole sitä varten, ja sinä et muutenkaan sitä vääntöä voittaisi.

Jos pysyttelemme asiakontekstissa, niin KHL:n ja Venäjän superliigan toiminta ei anna mitään aihetta tuollaisille epäilyksille. Tosiasiassa KHL voisi taloudellisten muskeleidensa ansiosta kohdella muita euroliigoja hyvinkin härskillä tavalla, mutta se on valinnut olla tekemättä näin. Toisinkin oltaisi voitu tehdä, varsinkin kun muistellaan 1990-lukua ja miten kaikki halukkaat kävivät kalastamassa Venäjän tyhjäksi huippupelaajista.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Omakohtaiset kokemukseni venäläisistä ihmisistä, ja myöskin historia.
Historiasta voidaan kaivaa esimerkkejä aivan millaisen mielipiteen muodostukselle tahansa. Samalla omakohtaisia kokemuksia löytyy jokaiseen lähtöön.

Tässä tapauksessa voit vedota vain venäläisten kiekkoseurojen käyttäytymiseen suhteessa muihin euroliigoihin, mikä on ollut varsin esimerkillistä. Tottakai KHL-seurat käyttävät taloudellista voimaansa hyväkseen hankkiessaan pelaajia, mutta sen toimintaa ei voi verrata NHL:n vastaavaan, joka on paljon härskimpää ja euroliigoille vahingollisempaa.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisihan tämä nyt aika huikeata että kun Lukko vuosion tauon jälkeen on oikeasti pärjäämässä myisi se kesken kauden parhaan ja yksittäisistä pelaajista selkeästi eniten mestaruuden kannalta tärkeimmän pelaajan pois.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Historiasta voidaan kaivaa esimerkkejä aivan millaisen mielipiteen muodostukselle tahansa. Samalla omakohtaisia kokemuksia löytyy jokaiseen lähtöön.

Mihin minun sitten pitäisi oma mielipiteeni tukea jos ei omakohtaisiin kokemuksiini tai siihen historiaan jonka tunnen? Sinun suoltamaan propagandaan?

Anteeksi vaan, olkoon sitten ennakkoluuloja tai mitä tahansa niin minä en vaan pysty luottamaan venäläisiin oikein missään asiassa.

Mutta tässä ollaan nyt jo niin kaukana ketjun varsinaisesta aiheesta joten case closed minun osaltani.
 

ICE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jollei Kazan sitten olisi halukas luopumaan Tellqvististä, ja siinäkin pitää vielä pelaajan itsensä suostumus saada että hän olisi valmis Raumalle tulemaan.
Tellqvist ei ole edes Norosen tasoinen maalivahti. Ura pahassa laskussa, ei mitään tuntumaa ykkösvahtina olemisesta, satunnaisia pelejä änärissä heikoin tuloksin viime kausina. Ei kiitos. Kyllähän Kazan ruotsalaisen pois päästäisi, kun hänen tilalleen uutta vahtia etsii.
 

Theone

Jäsen
Pelaajat menevät sinne missä tienaavat parhaiten. Niin itsekin tekisin, jos joku tarjoaisi minulle moninkertaisen palkan nykyiseen verrattuna.

Itse kirjoittelin toiseen ketjuun suomalaisesta KHL-pelaajasta joka ilmoitti siirtyvänsä Venäjälle vain rahan takia. Muistaakseni sinä olit ensimmäisenä vaahtoamassa, että se ei ole mahdollista, raha ei ratkaise yms. paskaa. Mites se rotsi on nyt näin päässyt kääntymään?

Itse toivon, että Lukko ei Vehasta myisi, koska talouden pitäisi ainakin olla kunnossa, joten mitään pakottavaa seikkaa siirrolle ei ole. Toki Vehanen voi haluta lähteä venäjälle niitä TOJ:n mainostamia uusia haasteita metsästämään.

KHL:n ei pidä tukea kilpailevia liigoja rahallisesti millään tavalla, ja siksipä sen tulisi hankkia vain sopimuksettomia pelaajia. Poikkeuksen muodostavat superpelaajat kuten Weinhandl, mutta Vehasta en tällaiseksi lue.

Weinhandl = Superpelaaja? Jos W on "superpelaaja", niin mitä ovat Crosby, Malkin, AO yms.? Jumalia? Ketä muita "superpelaajia" pelaa liigassa nimeltä KHL? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Niin, ryssä on ryssä vaikka sen voissa paistaisi. Toivottavasti Vehasen Pete näyttää iivanalle keskisormea ja vie Lukon keväällä pitkälle. Näin jokainen saisi ansionsa mukaan.

Tähän väliin saa vetää natsikortin, jos sellainen pakasta löytyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös