Ja mitä asiaan tulee niin Mave on helvetin suuri menetys Ässille,
Olen samaa mieltä.
En edelleenkään ymmärrä miksi Maven päälle heitetään niin paljon lokaa. Hän oli kuitenkin Ässien taitavin ja erityisesti pelikäsitykseltään tärkeä pelaaja.
Ihmettelen myös sitä miksi kaikkien hyökkääjien pitäisi puolustaa yhtä paljon. Jääkiekossa on nykyään kyse myös pelaajien roolittamisesta, tietysti joukkueen taitotaso huomioon ottaen.
Ei Jagrikaan puolusta Avangard Omskissa eikä Morozov AK Bars Kazanissa. Ketjut pitää rakentaa niin, että hyökkäyssuuntaan vahvojen hyökkääjien puolustuspelaamista kompensoi hyvät puolustussuunnan tai parhaassa tapauksessa molempiin suuntiin hyvin pelaavat hyökkääjät. Esim. Kazanin senttereistä Niko Kapanen ja vaihtoehtoisesti Tereshenko tekivät nöyrästi töitä molempiin suuntiin ja näin hyökkäyspään snaipperityypit Morozov, Zaripov tai kuka milloinkin kolmantena hyökkääjänä ketjussa pelasi pääsivät keskittymään enemmän siihen mikä on heidän vahvin osa-alueensa.
Em. roolittamisella en tarkoita sitä, että esim. joku A-junnuista nostettu pelaaja määrittelisi itse itsensä hyökkäyspään tähdeksi ja viis välittäisi puolustamisesta. Vuosien ja vuosien näytöt puhuvat puolestaan ja niiden perusteella voi tiettyjä roolituksia tehdä joukkueessa. Roolittaminen ja sen iskostaminen pelaajille on valmennusjohdon vastuulla.
Jos Ässien ykkösketjuun ei löydy tavallaan Mavea korvaavaa sentteriä tulevalle kaudelle niin joukkueen roolittaminen helpottuu. Kenellekään ei voida myöntää mitään erivapauksia puolustamisessa, ei luisteluasennon ja -potkun puutteellisuuden, ei luisteluvoiman heikkouden, ei painonnousun, ei porilaisten sukujuurien eikä minkään muunkaan perusteella - KAIKKIEN ON PAKKO PUOLUSTAA OMAA MAALIA NIIN VAAN PERKULEESTI!
Olen jo tyytynyt siihen, että Mave siirtyy pois Ässistä ja minulle on sama minne hän menee. Toivotan hänelle onnea TPS:ssä, mutta TPS:lle en joukkueena luonnollisesti toivo menestystä.
Itse henkilökohtaisesti toivon, että me kaikki Ässäfanit, joukkueen pelaajat ja valmennusjohto sietäisimme tulevaisuudessa entistä paremmin erilaisuutta ja avoimuutta. Toivottavasti pelaajatkin voivat ilmaista sekä positiivisia että negatiivisia tunteitaan myös pukukopissa vapaasti ilman Janne Niinimaa -reaktioita. SM-liigatasolla on kuitenkin kyseessä ammattiurheilu, ei junnujen harrastus!