Tuossa Aamulehden jutussa mainitaan, että:
"Lehterän varannut NHL-seura St. Louis Blues ei ollut valmis luopumaan kokonaan Lehterästä ja varmisti myös sopimuksella Lehterän oikeuksien säilymisen heillä.
Lehterän pelattua pois kahden vuoden sopimuksensa Jaroslavissa alkaa kilpalaulanta Lehterästä, sillä silloin NHL-seuralla on mahdollista tehdä hänelle yhden suunnan sopimustarjous."
Lehterän oman talouden kannalta tämä saattaa olla täydellinen ratkaisu: ensin kova KHL-palkka ja sen jälkeen yhden suunnan sopimus NHL:ään. Tietenkin epäonnistuminen KHL:ssä tarkoittaisi, että yhden suunnan sopimusta ei tule, mutta ainakin palkkataso seuraavina vuosina on huomattavasti parempi kuin AHL:ssä. Ja myös Venäjällä varmasti kehittyy pelaajana - tosin hieman erilaiseen pelityyliin kuin AHL:ssä. Varsinkin Lehterän luisteluongelmiin eurooppalainen sarja voi olla parempikin vaihtoehto.
Minä kyllä uskon siihen että AHL valmentaa paremmin NHL:ään kuin mikään eurooppalainen sarja. En ole hirveesti KHL-pelejä nähnyt mutta olen ymmärtänyt että KHL:ssä pelataan tyylillisesti just vääränlaista kiekkoa (hitaahkoa kiekon kanssa "munimista". Puhumattakaan fyysisestä pelistä) NHL:ää ajatellen.
En kyllä usko Lehterän saavan yhden suunnan sopimusta nyt tai kahden venäjän vuoden jälkeen. Jotenkin tulee sellanen fiilis että kaverilla itsellään ja monella täällä on liian kovat luulot miehen pelikyvyistä.
IS-Veikkaaja joskus taannoin: "Lehterän ykköstavoitteena on päästä NHL:ään, mutta farmisarja AHL:ään hän ei halua lähteä." - Minusta tuo on kaiken kaikkiaan aikamoista velliperseilyä. Tietysti erittäin hienoa jos saataisiin peluri tai useampi jonka rahkeet riittää suoraan änäripaikkaan mutta arvostan helvetisti näitä jätkiä jotka lähtee tekemään sen paikan eteen töitä ns. paikan päällä eli AHL:n kautta (Filppula & co.). Tuskin se Leinokaan nyt pelaisi NHL-finaaleita jos olisi palannut farmikomennukseen pettyneenä heti suomeen/eurooppaan. Vaikka vähän siihen malliin puheli kun teki lähtöä ison veden taakse. Ei sinne euroopasta ketään kutsuta jos tulee vaikka loukkaantumissuma!
Korjatkaa jos olen väärässä mutta Tuomo Ruutu taitaa olla viimeisin suomalainen joka on lunastanut suoran NHL-paikan ilman farmikomennuksia. Ja nyt puhutaan top-10 varauksesta ja muutenkin ihan eli kaliiberin pelaajasta. Edes Mikko Koivu ei säästynyt farmireissulta!