SM-liigan seurojen suosio itse liigapaikkakuntien ulkopuolella.

  • 26 259
  • 98

Defense

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rovaniemellä Kärpät on ylivoimainen suosikkijoukkue. Sitten tulee pitkästi tyhjää ja seuraavana ehkä TPS. Kuriositeetteina voisi mainita Bluesin ja JYPin, kummallakin yksi kannattaja.
 

Citizen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, HIFK, HPK
Viestin lähetti T.Ruutu #44
Jaa, mun mielestä täällä Helsingissä vihataan TPS:ää eniten. HIFK, Jokerit ja Blues tietysti, yllätys yllätys, ovat suosiossa täällä. (Anteeksi pienimuotoinen chattaus)

No HIFK:in piireistä ainakin mulle on jäänyt käsitys, että tepsi on se number uno, jos ei lasketa HIFK:iä. Tai ainakin meidän porukalla on. :P Ja mitä siellä hallissa on jutellu, ni kyl ne tepsille sympatiansa antavat, jos hifki esim. tippuu pleijareissa. 90-luvulla TPS - Jokerit finaaleissa oli Helsingissäkin aika monta tepsifania.. :P
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Sisäinen jukkaporvari

Viestin lähetti Jonde
Täällä Huittisissa löytyy eniten Tappara ja TPS faneja, HPk ja Kärppä faneja on myös muutama
Mainittakoon, että Lauttakylän Lujan tyttömaalivahti on käynyt Metaani Clubhockeyssä tryoutilla kaudella 97-98. Vaikkei Metaanit vielä liigassa pelaakaan.

Minulla oli 70-80-luvun taitteessa Tappara-takki, siskopuolen pojalta pieneksi jäänyt. Ns. Kuhmoisten-perintöä. Puolustaudun sillä, että äitini vastasi pukeutumisestani ja toisekseen en edes tiennyt, mitä se ristinomainen merkki tarkoitti. Nyt tiedän, että se liittyy raamatulliseen sanontaan, jonka mukaan jokaisella meistä on ristimme kannettavanamme.

90-luvun puolessa välissä varmaan joka toinen pikkunulikka esiintyi Rinkelinmäellä Anaheimin liigajoukkueen kannatuslippalakki päässänsä. Mielestäni se oli rienaavaa.
 

Luu2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kuopiossa olisi helpompi sanoa ketä vihataan. Maalaisjuntteja kun ollaan niin Hjallista ja Jokereitahan kuuluu vihata. Tosin itse en kuulu kyseiseen joukkoon. Minulla ei mitään yhtäkään liigajoukkuetta vastaan. Tepsistä täällä ei myöskään hirveämmin tykätä. Kärppiä toisaalta kannatetaan, toisaalta lähinnä Juha Junnon takia inhotaan. Junnohan siirtyi "uppoavasta laivasta" pohjoisen nousevaan suurseuraan silloin 90-luvun puolivälin jälkeen.

Oma suosikkini HIFK saa käsittääkseni eniten kannatusta tässä kaupungissa. Perinteinen seura, jolla on uskolliset kannattajat ja miehekäs pelityyli vetoaa kuopiolaisiin. Lisäksi kaikki NHL-tähtemme (Jokinen, Timonen ja Kapanen) ovat siirtyneet rapakon toiselle puolelle juuri IFK:n kautta. HPK on varmasti saanut sympatiapisteitä viimevuosien aikana, kun Pärssinen-Kapanen-Hentunen ja Miettinen-Santala-Somervuori on pyöritellyt isojen kaupunkien vastustajat pyörryksiin.

Ylivoimainen inhokki tällä hetkellä on tietysti Mikkelin Jukurit, mutta se on jo toinen tarina.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Laitilassa suurimmaksi osaksi Lukko faneja, myös TPS kannattajia jonkunverran ja taitaa muutama Ässien puoltakin pitävä löytyä.

Master Chiefin mainitsemia Tappara faneja en ole tavannut ainoatakaan.


Edit: muutama typo
 
Viimeksi muokattu:
Helsingissä, siis täällä Tullinpuomin sisäpuolella kannatetaan lähinnä Tapparaa ja Kärppiä. Lähiöissä ja radanvarsikylissä on kuulemma paljon HIFK:n ja Jokereiden ystäviä.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niinkuin edeltävissä kirjoituksissa on tullut ilmi niin Lukon "reviiri" on aika pieni. Katsotaas mitä joukkuetta lähikuntien asukkaat oman käsitykseni ja kokemukseni perusteella kannattavat:

Uudessakaupungissa on valtaosa Tepsin faneja, Laitilassa oman käsitykseni mukaan suurin osa kuitenkin on Lukon faneja (vaikka TPS hätyytteleekin ja niitä Tappara-fanejakin tiedän muutaman), Mynämäki on jo Tepsin aluetta kokonaan.

Eura puolestaan on melko tarkkaan Lukkofanien kansoittamaa seutua, Köyliö on Ässien reviiriä ja Säkylä taas valtaosin TPS:n.

Eurajoki puolestaan on vielä Lukon reviiriä, mutta Luvia jo Ässien.

Panelia ja Kiukainen taitavat jakautua puoliksi Lukon ja Ässien kannatajien kesken, ehkä Ässien kannattajilla kumminkin on pieni miesylivoima noissa pitäjissä. Harjavalta ja Nakkila ovat jo kokonaan Ässien aluetta.

Varmaan jokaisesta noistakin löytyy jonkun muun joukkueen kannattajia, mutta tämmöiseen tulokseen olen itse tullut tässä Rauman ympäristössä hilluneena. Eli onhan se alue pieni.
 
Suosikkijoukkue
KOOKOO, Buffalo Sabres, Juventus
Kouvolassa asun ja SM-liiga seuroista Jyppiä kannatan - enpä tunne ketään muuta, jolla olisi sama suosikki.

Kaveripiirissäni melkein jokainen kannattaa eri joukkuetta. Kannatusta saavat seuraavat joukkueet: TPS, Jokerit, HIFK, ja HPK. Pikkuveljeni kannattaa Kärppiä ja isäni Saipaa.
 

Marek#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SaPKo
Viestin lähetti Toupal
Niin, eli mitkä joukkueet ovat suosittuja kotiseudullasi(siis jos asut EI-liigapaikkakunnalla)? Johtuu mistä, näkyy miten jne..?

Omasta paikkakunnastani Savonlinnasta voinee sanoa sen verran, että ainakin kun itse vielä 1990-luvun alkussa/puolessavälissä olin pikkunaskali, niin kaikki olivat joko Jokereiden tai TPS:n kannattajia. Niin, paitsi minä, joka tuolloin olin vielä "Tapparan miäs" ja julistin Jiri Kuceraa ym. parhaaksi pelaajaksi jne(tästä sitten sainkin lähes kärsiä).

Eli kuinka lie nykyään?


Totta totta.

Asuessani vielä vajaat 10 vuotta sitten SLN:ssa niin kaikki olivat joko Jokereiden tai TPS:n kannattajia, paitsi minä joka seurasin silloin jo matseja teksti-tv:n kautta punaisin lasein...Mistäköhän leijohtuukin. Ihme että Saipalaisia ei juurikaan ollut Savonlinnassa....
 

Alfred

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monien maakunta-matkojen, ja siellä täkäläisten kanssa käytyjen keskusteluiden jälkeen on juttu selvä; IFK:ta kadehditaan, jokereille nauretaan.

"Täytyy myöntää et kyl mää tykkään tost IFK:st tosi palj. Ain o hyvä peli ja tunnelmaa riittää. Tei jengi sytyttää ain."

Tämä, tosin erilaisina murre-variaatioina, niin porilaisten, lappeenrantalaisten, raumalaisten, kuin turkulaistenkin suusta kuultuna.
 

Aina Pata

Jäsen
Viestin lähetti Roku
Panelia ja Kiukainen taitavat jakautua puoliksi Lukon ja Ässien kannatajien kesken, ehkä Ässien kannattajilla kumminkin on pieni miesylivoima noissa pitäjissä. Harjavalta ja Nakkila ovat jo kokonaan Ässien aluetta.

Harjavallassa on yllättävän paljon Lukon kannattajia.
Ässien vaikutusalue ulottuu kyllä Kokemäelle ( Tsadiin päin siis), mutta niiltä nurkilta alkaa Tapparan reviiri. Ei siis mikään ihme jos myös Huittisissa Tappara on in.
 

Rocco

Jäsen
Itse olen huomannut että Vaasassa on paljon Kärppä-faneja. Varmaankin siksi koska vielä avoimen Divarin aikana pelasimme Kärppiä vastaan todella hyviä ja tasaisia otteluita. Sittenhän lliiga sai mitä halusi, eli Kärpät liigaan ja sitten pantiin ovet kiinni... Enää ei ole "paikallisotteluita". Nykyisin oululaisia tapaa päivittäin Sportin kotisivuilla chatissa ja on näitä vastavierailuita kaupungista toiseen, sarjatasosta toiseenkin tehty. Oululaiset ovat ainakin meitä kohtaan aina olleet hyvin mukavia ja rehtejä ihmisiä.

Myös HIFK kerää paljon suosiota. Onkohan syynä Sportin ja HIFK:n samankaltainen maine. Molempia inhotaan muualla saman sarjatason paikkakunnilla. Sport on kuuma peruna Mestiksessä, HIFK liigassa.

P.S. Suljettu liiga ON pers€€stä... sanokaa te siellä liigassa mitä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Rocco
Itse olen huomannut että Vaasassa on paljon Kärppä-faneja. Varmaankin siksi koska vielä avoimen Divarin aikana pelasimme Kärppiä vastaan todella hyviä ja tasaisia otteluita.

Omassa vaasalaisessa kaveripiirissäni huomasin myös pientä vihan heräämistä tuona aikana. Edelleen tuntuu joskus, että noista viimeisistä divarivuosista on jäänyt muutamille katkera maku. Vaasassa on myös runsaasti sellaisia Kärppä-faneja, jotka eivät kannata ollenkaan Sportia. Nämä ovat lähinnä pohjoisesta Vaasaan muuttaneita.
 

Boomhauer

Jäsen
Täällä Kirkkonummella Salamat on monien suosikkijoukkue, mutta liigaseuroista Jokerit ja HIFK ovat ne suosituimmat. Hajaääniä menee myös TPS:lle, ja löytyy täältä yksittäisiä Tapparan ja Kärppien kannattajiakin.

Jostain syystä en ainakaan itse ole täällä törmännyt moneenkaan naapuripaikkakunnan ylpeyttä, Bluesia kannattavaan tyyppiin...
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Sisäinen jukkaporvari

Viestin lähetti Tilatiili
Minulla oli 70-80-luvun taitteessa Tappara-takki, siskopuolen pojalta pieneksi jäänyt. Ns. Kuhmoisten-perintöä. Puolustaudun sillä, että äitini vastasi pukeutumisestani ja toisekseen en edes tiennyt, mitä se ristinomainen merkki tarkoitti. Nyt tiedän, että se liittyy raamatulliseen sanontaan, jonka mukaan jokaisella meistä on ristimme kannettavanamme.

Älä huoli. Aamulehden joulun alla tekemän selvityksen mukaan lähes puolet Tapparan kannattajista on Tampereen ulkopuolelta esim. Toijalasta tai Vammalasta, joten et siis ollut ainoa harhauskoinen.

Koskaanhan ei ole liian myöhäistä katua.
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Roku
...Köyliö on Ässien reviiriä...



Itse Köyliössä asuvana täytyy sanoa ettei asia (valitettavasti) ole aivan noinkaan.
Vanhempien ihmisisten joukossa Ässien kannatus on varmasti suurempaa kuin muitten liigaseurojen, mutta kouluikäisten joukossa taitaa TPS olla nykyään ykkönen(viimevuosien menestys on varmasti osaltaan vaikuttanut asiaan) ja Lukko-fanejakin löytyy paljon. Varsinkin Köyliön eteläpäästä ihmiset ovat lähes poikkeuksetta TPS-faneja. Toki meitä nuoriakin Ässä-faneja on!
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
JYPin kannattajia Jyväskylän ulkopuolelta ehkä eniten löytyy pääkaupunkiseudulta. Mikkelistä, Oulusta ja Seinäjoelta löytyy myös muutamia JYPin kannattajia.
 

IlarI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki muut paitsi Tappara tai JYP
Espoossakin on faneja, tosin vähemmistönä Bluesin kannattajat. Kiekko-Espoo on ykkönen, HIFK kakkonen, muutama takinkääntäjä Jokerina ja yllättävän paljon Kärppäfaneja.
 
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Asun Kemissä ja suurin osa paikallisista on (yllätys) Kärppä-faneja. Täällä näkyy sama trendi kuin Etelä-Suomessa asuessani; TPS ja Jokerifaneja löytyy syystä tai toisesta syystä.

Se mitä itsekin ihmettelen, on että miksei Blues-faneja ole ilmeisesti edes olemassa? Mä tiedän jopa muutaman tyypin jotka kannattaa KalPaa ja SaiPaa (kaikella kunnioituksella), mut miksei kukaan Bluesia? Luulisi joukkueelle joka pelaa hienossa hallissa ja on SM-liigan NY Rangers (rahaa palaa vähän helvetisti, tulokset samaa luokkaa kuin omalla suosikillani Ässillä) löytyvän edes näitä kannattajia jotka vaihtaa suosikkiaan useammin kuin sukkiaan. Mutta ei.
 

Aatos

Jäsen
Tampereella julkaistiin tutkimus syksyllä, jossa Ilveksen ja Tapparan Fanijakaumaa selviteltiin.
Syntyperäisistä Tamperelaisista yli 63 prossaa kannattaa Ipaa.

Tapparan kannattajia löytyy -Ylöjärveä lukuunottamatta- naapurikunnista ja kauempaakin enemmän, mikä taas on Ilveksen kohdalla harvinaisuus. Kuten joku mainitsikin Helsingissäkin on oma clubinsa Tapparan värejä tunnustaville.

On kovin luonnollista, että Tappara, Tps sekä Jokerit saavat kannatusta ympäri Suomen; ovathan ko. seurat nostelleet melko tiuhaan Kannua 80-luvun Tapparan menestys vuosista asti.

Itse asiassa Edellisessä Tappara - Ilves -pelissä istui miekkonen
Seinäjoelta vieressäni Tappara lippis päässä. Soitteli erätauoilla
väliaikatietoja kavereilleen Pohjanmaalle.
 

Euran Jussi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki,VT-HT,Panelian Raikas
Täällä Euran "kaupungissa" kannatetaan pääasiassa Lukkoa (50%), seuraavaksi eniten TPS:ää ja sitten Ässiä.

Ja yllätys yllätys "kaupungista" löytyy yksi Ipa:n kannattaja.

Pitkään saa tälle "SM-liigan seurojen suosio itse liigapaikkakuntien ulkopuolella" listalle kirjoitella kun Eurassa ei ole edes hallia saati sitten joukkuetta.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Re: Sisäinen jukkaporvari

Viestin lähetti Tilatiili

Minulla oli 70-80-luvun taitteessa Tappara-takki, siskopuolen pojalta pieneksi jäänyt. Ns. Kuhmoisten-perintöä. Puolustaudun sillä, että äitini vastasi pukeutumisestani ja toisekseen en edes tiennyt, mitä se ristinomainen merkki tarkoitti. Nyt tiedän, että se liittyy raamatulliseen sanontaan, jonka mukaan jokaisella meistä on ristimme kannettavanamme.

90-luvun puolessa välissä varmaan joka toinen pikkunulikka esiintyi Rinkelinmäellä Anaheimin liigajoukkueen kannatuslippalakki päässänsä. Mielestäni se oli rienaavaa.

Mr. Spacebrick. Amen. Jag har myös nähnyt paljon ankka-kepsen. Myös ahdistaa, enemmän tilitystä "miten oma suosikki löytyi"- ketjusta se Tappara-takki on todistetusti nähtävissä Polaroideissa ylläni. Mitä ihmisten päissä on silloin liikkunut?

Ja nyt kunnon pommi: Omaan Jukka Porvarin nimikirjoituksen vm.- 60 ja rapiat Jalta- merkkisen henkilö"auton" kattoon kirjoitettuna. Olenko siis TPS- fani?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti Jaymond Flurrie

Se mitä itsekin ihmettelen, on että miksei Blues-faneja ole ilmeisesti edes olemassa? Mä tiedän jopa muutaman tyypin jotka kannattaa KalPaa ja SaiPaa (kaikella kunnioituksella), mut miksei kukaan Bluesia? Luulisi joukkueelle joka pelaa hienossa hallissa ja on SM-liigan NY Rangers (rahaa palaa vähän helvetisti, tulokset samaa luokkaa kuin omalla suosikillani Ässillä) löytyvän edes näitä kannattajia jotka vaihtaa suosikkiaan useammin kuin sukkiaan. Mutta ei.

Ei perhana, mä oon ihmetellyt ihan samaa. Tämän eksistentialista ongelmaa pähkäillessäni olen tullut siihen tulokseen, että minä siis EN ole olemassa, vaikka ajattelen. Aina sitä oppii uutta.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti Jaymond Flurrie
Se mitä itsekin ihmettelen, on että miksei Blues-faneja ole ilmeisesti edes olemassa?

Eipä Blues ole oikeastaan mitään sellaista esittänyt, millä fanit muualta kuin lähiseuduilta kiinnostuisivat joukkueesta. Lisäksi muuttoliike Suomessa on viimeisten vuosien aikana ollut Espooseen, ei Espoosta, minkä vuoksi lähetyssaarnaajien määrä on käytännössä kolmen luokkaa koko maassa. Nämä ah niin ihanat perinteet ja mestaruudet tuovat faneja mukanaan. Muutamia säännön vahvistavia poikkeuksia lukuun ottamatta suosikkijoukkue valitaan joko omien sukulaisten (suurin vaikuttaja lienee isät ja isoisät) mieltymysten, menestyksen ja lähimmän paikkakunnan vuoksi.

Blues Fan Clubin huikeasta 250 jäsenestä kaukaisin taitaa asua kuitenkin Sodankylässä. Kaksi asuu nelosella alkavalla postinumeroalueella ja ainakin yksi kolmosella alkavalla. yli 80 prosenttia on espoolaisia ja lähes kaikki loput siis jostain lähistöltä (Helsinki, Kirkonummi, Vantaa + muut lähikunnat). Nämä oli ulkomuistista heitettyjä lukuja, joissa voi olla pieniä virheitä. Ja voihan sitä olla fani, vaikkei Fan Clubiin kuulukaan - ei siinä mitään. Mutta en siis ihmettele yhtään, ettei siellä susirajan takana espoolaisseuran värejä näy.

Jos tämä viestisi oli provo, oli aika ankea.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Jaymond Flurrie
Asun Kemissä ja suurin osa paikallisista on (yllätys) Kärppä-faneja. Täällä näkyy sama trendi kuin Etelä-Suomessa asuessani; TPS ja Jokerifaneja löytyy syystä tai toisesta syystä.

Se mitä itsekin ihmettelen, on että miksei Blues-faneja ole ilmeisesti edes olemassa?....

Hah. Asuin Kemissä kesällä 4 kuukautta ja näin useasti siellä pitkähiuksisen tyypin millä päällään vanha Kiekko-Espoon paita. Selässä nimi Prjahin. Kärppäfaneja siellä tosiaan taitaa olla eniten. Olisiko sitten Blues ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös