SM-liigan otteluohjelma 2010 - 2011

  • 34 536
  • 115

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Jos minulle sanasi osoitit, pyydän huomauttamaan, että juuri tuosta syystä sana "helpot" oli lainausmerkeissä. Uskoisin, että pointtini tuli kuitenkin selväksi.

Samasta syystä se oli minullakin lainausmerkeissä. Vastustajan valinta on monimutkainen kysymys ja toit hyvin esiin, miten seuran sisälläkin eri henkilöillä voi olla erilaisia intressejä, jotka voisivat johtaa erilaiseen valintaan.

Muutama pointti, jotka itse ottaisin huomioon vastustajaa valitessa:

- Varmaa kuuden pinnan vastustajaa ei ole, kuten myöskään ei ole varmaa nollan pisteen vastustajaa
- Valinnan vaikutus yleisömäärään on helpommin ennakoitavissa kuin valinnan vaikutus pistesaldoon
- Voisi olla psykologisesti väärä viesti antaa vastustajan ymmärtää, että heitä vastaan halutaan pelata nimenomaan "helppojen pisteiden" takia
- Jos vastustaja valitaan yleisön kiinnostuksen perusteella, yllämainittu mahdollinen "psykologinen haitta" on helpommin vältettävissä
- Tasoeroilla on suuri merkitys valintaan. Epätasaisessa sarjassa valitsisin "helpot pisteet", tasaisessa sarjassa kiinnostavimman vastustajan.
 
Viimeksi muokattu:

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Ehkä olen muutoskammoinen, mutta tämä vastustajan valitseminen kesken kauden kuulostaa minun korvaan yhdeltä SM-liigan surkeimmista ideoista, heti kokoonpanoon ilmoitettavien pelaajien määrän laskemisen ja joka ottelussa pidettävien SM-liigan "aikalisien" jälkeen... Mutta, näin on isot herrat päättäneet, ensi kaudella nähdään miten homma toimii ja miten paljon haloota tämä systeemi herättää naapurimaiden liigojen johdossa.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
- Valinnan vaikutus yleisömäärään on helpommin ennakoitavissa kuin valinnan vaikutus pistesaldoon
- Voisi olla psykologisesti väärä viesti antaa vastustajan ymmärtää, että heitä vastaan halutaan pelata nimenomaan "helppojen pisteiden" takia
- Jos vastustaja valitaan yleisön kiinnostuksen perusteella, yllämainittu mahdollinen "psykologinen haitta" on helpommin vältettävissä

Näiden syiden taki voisi "mieluisimman vastustajan ilmoittaa jo etukäteen. Ässät voisi ilmoittaa esim. haluavansa ylimääräiset ottelut Lukkoa vastaan ihan fanienkin takia.

Ehkä olen muutoskammoinen, mutta tämä vastustajan valitseminen kesken kauden kuulostaa minun korvaan yhdeltä SM-liigan surkeimmista ideoista, heti kokoonpanoon ilmoitettavien pelaajien määrän laskemisen ja joka ottelussa pidettävien SM-liigan "aikalisien" jälkeen...

Täysin samaa mieltä. En tosin osaa laittaa näitä huonoja muutoksia "paremmuus"järjestykseen, mutta en myöskään kannata mitään noista.

Tuo lauantaipelien alkaminen vasta klo 18.30 on ihan mielenkiintoinen kokeilu.

E & OT: Sm-Liigan "aikalisät" menee juuri ja juuri sen takia, että seurat saavat lisää mainosaikaa. Ja sellaista aikaa, jolloin yleisö on paikoillaan, toisin kuin erätauolla.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Ehkä olen muutoskammoinen, mutta tämä vastustajan valitseminen kesken kauden kuulostaa minun korvaan yhdeltä SM-liigan surkeimmista ideoista,

Mulla ensi reaktio oli, että täysin älytön idea, kun systeemistä pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran kuulin. Nyt kun asiaa on sulatellut, suhtautumiseni on muuttunut aika neutraaliksi. Odotan, että näen miten hommat toimii.
 

Northern King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt täytyy kyllä sanoa, että tuntuu todella oudolta nuo "tasoitus-ottelut".
Odotellaan miltä tuo tuntuu sitten käytännössä, mutta näin etukäteen tuntuu täysin naurettavalta tuo uudistus.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Olisivat suoraan lisänneet paikallispelejä kun niin ne kuitenkin pääpiirteissään menevät jos mahdollista. Ässät ottaa lukon, Ilves Tapparan ja Jokerit HIFK:n. Talousasiat painavat liiaksi.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä en tykkää yhtään tuosta että pelit alkavat lauantainakin kello 18.30. Jo vuosi sitten sitä ehdotettiin eikä se silloin mennyt läpi, mikähän taho se nyt on runnonut?
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuo lauantaipelien alkaminen vasta klo 18.30 on ihan mielenkiintoinen kokeilu.

Vähän kaksipiippuinen juttu. Niin sanottuna "A-luokan päivänä" tuo on hyvä asia, kun ehtii vetämään tukevat pohjat ja saunomaankin kunnolla ennen ottelua. Näitä ei tosin meikäläisellä taida nykyään olla kuin max.kerran kaudessa.

Jos taas on ihan selvin päin liikenteessä, niin aikaisemmin voisi olla mukavampi niin ehtii vielä kotiinkin ihmisten aikaan muiden askareiden pariin. Puhumattakaan tosiaan siitä, jos lapsiakin on tarkoitus ottaa joskus mukaan otteluun.

Voisiko tuon ajan takana olla joku televisiointiin liittyvä juttu? Ei tarvi siirrellä aikoja sen mukaan minkä pelin Urho päättää näyttää tms.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vähän kaksipiippuinen juttu. Niin sanottuna "A-luokan päivänä" tuo on hyvä asia, kun ehtii vetämään tukevat pohjat ja saunomaankin kunnolla ennen ottelua. Näitä ei tosin meikäläisellä taida nykyään olla kuin max.kerran kaudessa.

Jos taas on ihan selvin päin liikenteessä, niin aikaisemmin voisi olla mukavampi niin ehtii vielä kotiinkin ihmisten aikaan muiden askareiden pariin. Puhumattakaan tosiaan siitä, jos lapsiakin on tarkoitus ottaa joskus mukaan otteluun.

Voisiko tuon ajan takana olla joku televisiointiin liittyvä juttu? Ei tarvi siirrellä aikoja sen mukaan minkä pelin Urho päättää näyttää tms.

Ajattelin itse taasen nimimerkki Chargerin tavoin, että ehtii päivällä harrastamaan, käymään mummolassa, kaupassa jne.
On totta, että lapsiperheille 18.30 on aika myöhäinen aloittamisajankohta pelille.

En ajatellut kellonaikaa hörpyttelyn kannalta, vaikka sitäkin joskus tulee tehtyä. Tosin minunkin kohdalla vähenevissä määrin.

Minullekin on jäänyt mielikuva jostakin, että kellonaika liittyy jotenkin URHO:on.

E: Satakunnan Kansan jutun mukaan URHO olisi halunnutkin muiden otteluiden alkavan klo 17
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Liiga haluaa lapsiperheet pois katsomoista?

Vaikkei mulla lapsia olekaan, niin ilmeisesti liiga haluaa mut pois katsomosta myös. Aika usein tulee kruisattua autolla halliin ja jo viime vuonna jäi la 18.30 pelejä väliin. Ilta tossa on pilalla. Ei oikein pelin jälkeen enää nappaa lämmittää saunaa ja mennä klo 22.30 saunomaan. Ennen peliä taas ei nappaa saunan lämmitys (klo 16 haloo) laisinkaan.

Klo 17 oli just passeli kun ehti käymään saunomassa ja nauttia lauantai-illasta.

Klo 18.30 ei tule nautittua pelistä tai ei tule nautittua lauantai-illasta. Myöskään hallitus joka ei ole tippaakaan kiinnostunut jääkiekosta ei ilahdu näistä la myöhäisotteluista = yhteiset la illat vituiksi.

Paska paskempi paskin päätös ikinä. Lauantain iltapelit eivät palvele meidän taloutta lainikaan.
Kthxbye.
 

JPL

Jäsen
Persiistä on tämä päätös. Toki päivälle jää aikaa harrastaa enemmän, mutta ilta menee käytännössä täysin pelin tuoksinnassa. Aika usein aiempina vuosina muu perhe on käynyt ottelun aikana kyläilemässä / kauppareissulla ja ukko on päässyt samalla kyydillä sitten kotiinkin päin. Tämä ei taida enää sitten päteä, olettaen että hallille ylipäätänsä la-iltana joutaa vääntäytymään.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle olis käynyt entiset kellonajatkin, mutta ei mua nämä uudetkaan töki. Siinä mielessä lauantain myöhäisempi ajankohta on hyvä, että varmasti on paljon potentiaalisia katsojia, jotka eivät esim. työn, lasten harrastusten tai kaupassakäynnin vuoksi ehdi klo 17 hallille.

Itsehän käyn hallilla ilman lapsia, mutta mikäli saisin sellaisen suonenvedon, että haluaisin lapseni mukaan ottaa, ei klo 18.30 ajankohta olisi liian myöhäinen, koska kysymyksessä on lauantai. 3- ja 5-vuotiaat jaksavat kyllä valvoa hieman myöhempään, kun päivä rytmitettäisiin aamusta saakka niin, että yöunille mennään tavallista myöhemmin. Täytyy tosin sanoa, että itse asun vain kivenheiton matkan päässä Nordikselta, joten matkoihin ei mene aikaa ja näin yöunille meno siirry sen takia. "Iltapalan" voi lapsetkin nauttia jo hallilla. Ainoa asia, mikä saattaa olla esteenä lasten viemiselle lauantaina halliin, on jengin "hyvät eiliset tai nykyiset". Toisaalta, tiettyihin peleihin ei lauantaisin ole tähänkään asti tullut mieleenkään viedä lapsia, koska ihmiset ovat niin naamat. Mutta istumapaikankin voi valita irtolippulaisena paikoista, missä etukäteen tietää olevan hieman vähemmän tätä riekkujaporukkaa. Nordiksella D-pääty nyt ainakin on sellaista, missä on B-päätyä rauhaisampaa. (Mulla siis on kausikortti, jossa viereiset penkit on tiukasti miehitetty, joten perhe ei muutenkaan viereeni pääsisi)

Hyvä puoli myöhäisemmässä alkamisajassa on myös se, että mamma ehtii nyt osallistua päivän rientoihin 1½h pidempään kuin aikaisemmin ja lasten kanssa kotiinjäävälle osapuolelle jää oikeastaan vain iltapuuhat ja yleinen häröily, ei siis kovin raskas savotta rankan työviikon päätteeksi.

Eipä taida liiga noin yleensäkään kovin paljon kiinnostaa, jos saunomisen myöhäistyminen on kovinkin iso asia :).
 

lappee

Jäsen
Käsittämätön päätös! Kyllä tulee varmasti hiljaisia lauantai-iltoja halleissa. Urho-tv kortit tulevat varmaan menee hyvin kaupaksi, jos tuota sitten haettiin. Tuo on sen tasoinen päätös, että sillä ei kyllä voiteta mitään vaan hävitään.
Ensi kaudelle tuollainen päätös ja sitten vaan odottelemaan niitä tiistai, torstai ja perjantai pelejä, jotka varmaan kaudella 2011-2012 alkavat 19.30.
Veikkaisin, että moni pistää la-iltana saunan päälle ja touhuilee ihan jotain muuta kuin nuo "isot herrat" arvelevat.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13
Olen hyvin yllättynyt, että uusi alkamisaika saa näinkin kovaa vastustusta. Itse olen päinvastoin toivonut lauantaimatseille myöhäisempää alkamisaikaa jo vuosia. En harrasta saunomista, mutta olen usein ystävieni kanssa jatkanut hallista baariin. Otteluiden alkaessa klo 17 olemme olleet baarissa jo n. klo 20 ja baarithan ovat tuohon aikaan vielä puolityhjiä. Nyt voi ottaa matsissa pari olutta pohjiksi ja suunnistaa sen jälkeen suoraan humuun.
 

Migelo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Spurs, JJK
Saisiko linkkiä missä on juttua tosta kaikkien lauantai-pelien siirtämisestä alkamaan kello 18.30? Ainakin tuossa Tepsin julkaisemassa otteluohjelmassa on lauantai-pelejä sekä klo 17.00 että klo 18.30 (enemmän kylläkin klo 18.30, joten muuttuisikohan urhoTV:n pelin ajankohta viiteen??).

En milläänlailla kyseenalaista tietoa, mutta itseltä on ainakin mennyt tällainen päätös täysin ohi...

edit. olihan siellä Satakunnan kansan linkki ainakin.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Saisiko linkkiä missä on juttua tosta kaikkien lauantai-pelien siirtämisestä alkamaan kello 18.30? Ainakin tuossa Tepsin julkaisemassa otteluohjelmassa on lauantai-pelejä sekä klo 17.00 että klo 18.30 (enemmän kylläkin klo 18.30, joten muuttuisikohan urhoTV:n pelin ajankohta viiteen??).
Kello 17.00 alkavat ottelut ovat aikalailla vähemmistönä (kolme ottelua) ja veikkaisin niiden taustalla olevan faniristeilysuunnitelmat. Ainakin JYPillä oli käsittääkseni tavoitteena saada toinen Turun reissuista lauantaiksi risteilyn vuoksi ja lauantaina 16.10. klo 17.00 näyttäisi olevan ohjelmassa TPS-JYP.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Olen hyvin yllättynyt, että uusi alkamisaika saa näinkin kovaa vastustusta. Itse olen päinvastoin toivonut lauantaimatseille myöhäisempää alkamisaikaa jo vuosia.
Samaa mieltä! Ihme rutinaa taas yhdestä SM-liigan parhaimmista päätöksistä vuosiin. Jos perinteinen lauantai-illan sauna ja peiton alla pimeässä vietetty viikottainen romanttinen hetki emännän kanssa menee lätkän edelle, niin sitten ei mennä hallille.

Vielä kun saataisiin noita arkipelejäkin muutettua myöhempään ajankohtaan, niin oltaisiin oikeilla jäljillä. Muutoksen vastustajat voisivat miettiä esim. mihin aikoihin suurten jalkapallomaiden arkiottelut alkavat. Jalkapallon Champions' Leaguen alkamisaika on muistaakseni keskiviikkoiltana 20:45, jolloin ottelu kaikkine juhlallisuuksiin päättyy yhdentoista pintaan ja ihmiset purkautuvat stadioneilta vasta puolen yön tienoilla. Rutisevatko nämä stadioneilla olevat ihmiset jostain sauna-ajoista tai lasten nukkumaanmenoajoista? Eivät, vaan he ovat ymmärtäneet yhden hienon asian: "pelipäivä on juhlapäivä"!

Vuodessa on suunnilleen 52 lauantaipäivää. Hatusta vedettynä mistään asiaa tarkastamatta joukkueille taitaa tulla 5-7 lauantaikotipeliä. Onko se lauantaisauna niin pyhä asia, ettei vuodesta voisi "uhrata" noita 5-7 lauantaita jääkiekolle?

Joku täällä toikin jo esille huimasti lisääntyvän oheismyynnin. Miettikääpä sitä kuinka paljon esim. Porissa myydään Karhua klo 18:30 alkavassa lauantaipelissä. Jos siinä jää jonkun Viljo-Petterin ja Keijo-Annikin hattarat tai pop cornit ostamatta alkamisajan takia, niin uskoisin, että Masan, Arskan ja Penan baaritiskillä käyttämät euromäärät korvaavat menetetyn rahavirran "kohtuullisesti". Tunnelmaa, draamaa ja rytinää: anteeksi vain, mutta kaikkein pahimmat katsomon tunnelmantappajat ovat pukumiehet ja lapsiperheet.

Mikä ettei kaudessa voitaisi järjestää muutamia perhepelejäkin. Olisiko esim. sellainen su-iltapäivän neppailuottelu hyvä? Kauden aikana muutama sunnuntaimatsi, jotka alkaisivat vaikka klo 15:00, johon myytäisiin jotain erityisiä perhelippupaketteja. Mitään tunnelmaahan tuollaisessa matsissa ei tietystikään tulisi olemaan (sehän nähtiin jo aikoinaan Hockey Nightin aikana), mutta olisiko jollain parempaa ratkaisua. Ei lapsiperheitä ja spurgukuoroja voida laittaa samaan matsiin siten, että molemmat viihtyisivät. Tällaisten perhepelien vastapainoksi kalenteriin pitäisi järjestää tietysti muutamia äijäpelejäkin näitä kalenterijuoppoja varten esim. perjantaisin ja lauantaisin klo 18:30 tai jopa myöhemmin alkavia.

Ottelutapahtumista pitäisi saada tehtyä kaikin tavoin jotenkin ainutkertaisia. Nyt käytännössä jokainen joukkue vetää ne ~30 kotiottelua samalla kaavalla läpi viikonpäivistä huolimatta. Hankalia asioita nämä ovat joka tapauksessa. Seurojen pitäisi panostaa huomattavasti enemmän ottelutapahtumiin ja se taas vaatii työtä ja rahaa. Ottelutapahtumissa itse matsi on edelleen pääosassa, kuten pitääkin, mutta ihmiset pitäisi saada viihtymään halleilla huomattavasti pidemmän aikaa kuin sen kaksi ja puoli tuntia. Nykyäänhän jo 18:20 saapunut katsoja on tullut hallille ajoissa ja ruuhkien välttämiseksi pitää lähteä pois 2-5 minuuttia ennen päätössummeria.

Katsojien asenteita pitäisi saada muutettua jollain tavalla ja tarjota jotain vastinetta sille hallilla vietetylle "ylimääräiselle" ajalle!
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Samalla tavalla tulee matseissa käytyä mutta uusi aika on perseestä. Lauantaina pelit voisivat alkaa vaikkapa jo klo 15. Mielipidekysymyksiähän nämä ja kaikilla on ne omat menonsa ja tapansa.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuten Jude tuolla aiemmin jo totesi, itse kuulun kanssa tähän ryhmään joka haluaisi nähdä pelejä myöhemmin. Toki tämän muutoksen olisin aloittanut siirtämällä viikolla olevia pelejä puolisen tuntia myöhemmäksi. Puol seiskalta alkaviin peleihin ei viitsi oikein lähteä jos työt (kuten itsellä) kuuteen asti kestävät. Ei paljoa kerkeä kotona edes suihkussa pyörähtämään jos puolelta oltava jo hallilla. Tuskin kenenkään ilta sen takia pilalle menee jos puol tuntia myöhemmin pelit alkaisi?
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Näin etäfanille tuo on kyllä paska juttu, saa meinaan juosta Nordikselta aika helvetin lujaa jos meinaa ehtiä junaan. Esim. tällä 09-10 -kaudella ehti viikonloppu -peleissä mukavasti hillumaan hetken hallilla pelin jälkeen, ja sitten suunnistamaan jonnekkin syömään ennen kuin juna lähtee... Nyt saa 3. erässä vahdata koko ajan kelloa, eikä mitään toivoa nähdä palkintojenjakoa ym.

Kotimatseja tulee seurattua paikanpäällä n. 8-10 per kausi, ja suurimpaan osaan pitää lähteä junalla. Kaikenlisäksi tämä lysti vielä maksaa ihan helvetisti opiskelijan budjettiin nähden. Tähän kun lisätään punapaitojen paskat otteet niin jo on hauskaa, ei hyvä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös