SM-liigan ottelulippujen hintojen kehitys

  • 20 993
  • 58

Schröder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Augsburger Panther, Torpedo Nizhny Novgorod, JYP
Mikäs tilanne joukkueilla on näiden palvelumaksujen kanssa, tai siis lähinnä sen kanssa, että saako otteluihin ostettua lippuja ILMAN palvelumaksuja?

Edellisellä sivulla JYPin tilanne, mutta kyllä saa ilman palvelu/toimitusmaksua lipun Jyväskylässä hankittua.

DrMultihunter kirjoitti:
* Ravintola Hurrikaani, O´Malley´s, Intersport Asema-aukio ja Neste Oil K-Market Savela eivät veloita toimitusmaksuja.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Bluesilla pelipäivänä hallilta saa (tai ainakin viime kaudella sai, luultavasti nyt alkavalla sama) klo 12 alkaen ilman Lippupalvelun palvelumaksua.

Sellainen nyanssi, että vaikka Bluesin lipunmyynti on auki vain pelipäivinä, niin siellä on myös myynnissä lippuja muihin peleihin kuin kyseisen päivän otteluun. Tulevien päivien otteluistakaan ei (käsittääkseni) tarvitse maksaa palvelumaksua.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Sellainen nyanssi, että vaikka Bluesin lipunmyynti on auki vain pelipäivinä, niin siellä on myös myynnissä lippuja muihin peleihin kuin kyseisen päivän otteluun. Tulevien päivien otteluistakaan ei (käsittääkseni) tarvitse maksaa palvelumaksua.

Jep, oikeassa olet, enpä muuten tuota muistanutkaan. Näinhän se oli. Taisin itsekin sieltä ostaa useampaankin otteluun välillä kerralla viime kaudella.
 

Komisario Fix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Jazz
Tässä, kun osa kirjoittajista on sivunnut noita lippupalvelun ja -pisteen palvelumaksuja niin voisin kertoa Ässille lähettämästäni palautteesta asiaan liittyen.
Kyseisestä palautteesta on aikaa kylläkin jo reilu puolitoista vuotta, taisi olla silloin, kun lippupisteen palvelumaksut nousivat 1,5 eurosta 2,5 euroon ja ties mitä euron tulostusmaksuja silloin vielä myös lisäiltiin.
Alkuperäistä palautetta ei enää ole minulla tallella, mutta kyselin siinä mm. että eikö Sm-liiga voisi esimerkiksi perustaa omaa yhtiötä, joka huolehtisi lipunmyynnin kaikille seuroille ja perisi jonkin pienemmän palvelumaksun, jolla ylläpito pystyttäisiin kattamaan. Sain seuraavanlaisen vastauksen.
Ässien toimisto kirjoitti:
...Seurapomot ovat yrittäneet perustaa uutta yhtiötä joka hoitaisi
lipunmyyntiä, mutta aina joku seura lipeää rivistä, eli tekee
pitkän sopimuksen lipunmyyntifirman kanssa.

Me olisimme mielellämme hankkeessa mukana...

Liigan sivuilta saadun tiedon mukaan viime kaudella runkosarjassa kävi katsojia 2 145 462. Luulisi, että esimerkiksi euron palvelumaksulla/lippu saataisiin tuollaisen lippufirman ylläpito hoidettua, mutta en nyt kirkossa kyseistä asiaa kuuluta. Talouspuolen paremmin hallitsevat palstalaiset voivat tarkempia laskelmia tehdä, mikäli haluavat.

Mikäli tällainen lippuja välittävä yritys joskus pystyyn saataisiin, niin toivottavasti ei ainakaan liigan nykyisten nettisivujen ylläpitosta värvätä porukkaa hommiin.
 

scholl

Jäsen
Omasta mielestäni nuo palvelumaksut ovat suoraan saatanasta, joten irtoliput olen sitten yleensä käynyt hakemassa itse hallilta päivällä (asun melkein vieressä)

ostin EM-yleisurheiluun liput tapahtumatorilta, jossa oli lipunmyyntipiste. Siellä palvelumaksut olivat vitosen per lippu. Se oli melko uskomaton kustannus siitä, että muutama mummo istuu tiskin takana. Kaiken huippu oli se, että sieltä lappasi jengiä ohitse kiilaten ja edessä seissyt saksalaisturisti sanoi: würde in Deutschland nie passieren.

Lippupalvelun meininki on mennyt käsittämättömän ahneeksi. Kysymyksessähän on vain lipun välityspalvelu, koska he eivät yritä yhteenkään lätkämatsiin aktiivisesti etsiä asiakkaita tai myydä lippuja ja silti se välityspalkkio voi suhteessa lipun hintaan olla merkittävä. Juuri Bluesin tapaisen joukkueen, jolla ei ole niin paljon katsojia muutenkaan, kannattaisi miettiä, miten toimivat. 20 vuotta ajassa taaksepäin ja Jokereiden käytäntö takaisin eli liput pitää hakea Shellin bensiksiltä, siihen päälle myynti hallilta, Esportista ja parista muusta liikkeestä sekä netistä niin Lippupalvelun kanssa ei tarttisi olla ollenkaan yhteistyössä.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Lippupalvelu nousi muistaakseni viime kaudella KalPan pääyhteistyökumppanien joukkoon, joten KalPa ei ainakaan ole vuosiin lähdössä tuollaiseen yhtiöön mukaan. Todella ärsyttävää, ettei lippuja saa ostettua mistään (ymmärrän kyllä, että hallilla ja Lippupalvelun omissa pisteissä maksuja tulee) ilman palvelumaksua, joka on vieläpä prosentuaalisesti melko suuri halvimpien lippujen tapauksessa.
 

scholl

Jäsen
Sellainen nyanssi, että vaikka Bluesin lipunmyynti on auki vain pelipäivinä, niin siellä on myös myynnissä lippuja muihin peleihin kuin kyseisen päivän otteluun. Tulevien päivien otteluistakaan ei (käsittääkseni) tarvitse maksaa palvelumaksua.

minkä takia se on auki vain pelipäivinä? Miksei hallin kulmassa voisi olla joku Blues Corner, joka olisi samalla fanikauppa, lippukauppa ja kahvila/baari. Espoolaiset voisivat pistäytyä siellä ja olla mukana siinä Bluesin meiningissä. Voisivat katsella samalla näkyykö pelaajia menossa harjoituksiin jne. En ymmärrä ollenkaan sitä, miksi kaiken pitää olla kiinni, jos peliä ei ole. Kassavirtaa pitäisi saada koko ajan aikaiseksi ja saada alueen ihmiset paremmin sitoutumaan joukkueeseen.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
minkä takia se on auki vain pelipäivinä? Miksei hallin kulmassa voisi olla joku Blues Corner, joka olisi samalla fanikauppa, lippukauppa ja kahvila/baari. Espoolaiset voisivat pistäytyä siellä ja olla mukana siinä Bluesin meiningissä. Voisivat katsella samalla näkyykö pelaajia menossa harjoituksiin jne. En ymmärrä ollenkaan sitä, miksi kaiken pitää olla kiinni, jos peliä ei ole. Kassavirtaa pitäisi saada koko ajan aikaiseksi ja saada alueen ihmiset paremmin sitoutumaan joukkueeseen.

Olen kyllä samaa mieltä sinänsä. Varmaan fanituotteitakin saataisiin kaupaksi, jos niitä voisi ostaa muulloinkin kuin pelin aikana. Nythän niitä ei oikeastaan myydä missään muualla, mitä nyt Tapiolan Stockmannilla saattaa joku yksinäinen fanipaita olla jonkun kasan alle unohtuneena.

Mutta siis ideatasolla tuo olisi kyllä mielestäni tosi hyvä juttu. Tiedä vaikka jopa toteutuisi, sillä on tuolla toimistolla nyt aivan huikea meininki verrattuna aiempaan ja voipi olla että ovat tuotakin miettineet jo.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielestäni ottelulippujen hinnat eivät ole vielä karanneet käsistä. Suurimmalla osalla ihmisistä on varaa käydä matseissa melko säännöllisesti ja tuoda lapsetkin mukaan. On myös huomattava, että suurin osa liigajoukkueista ei tee niin merkittävää voittoa (ainakaan käsittääkseni), että seuralle ohjautuvat tulot menisivät pääosin omistajien taskuun niin kuin esim. joillakin seuroilla NHL:ssä, vaan menevät seurojen pelaajabudjetteihin ja junioritoiminnan kehittämiseen. Näin jokainen fani voi olla suhteellisen varma, että miltei jokainen seuralle suunnattu ropo menee seuran jääkiekkotoiminnan kehittämiseen niin fanituotepuolella kuin lipputulojenkin suhteen.

Tässä yhteydessä on hyvä myös mainita, että liigaseurojen pitäisi jollain tapaa tehdä yhteistyötä jäähallien yleisötilojen parantamiseksi. Taitaa olla myös mahdoton ajatus, että ilman yhteiskunnan tukea jäähalleja olisi monellakaan seuralla varaa parantaa niin, että katsomoihin saataisiin modernit aitiot ja tasokkaammat ja suuremmat yleisötilat. SM-liigaseura tuo kuitenkin jokaiselle pelipaikkakunnalle huomattavaa julkisuusarvoa ja tämän pitäisi näkyä myös kunnan suhtautumisessa tilojen kunnossapitoon ja modernisointiin. Nykyisellään juuri jäähallien puutteelliset yleisötilat on suurin yksittäinen haaste liigaseurojen tulonmuodostuksen lisäämiselle.

Modernissa hallissa pitäisi olla modernit aitiot, riittävästi yleisötilaa ja kunnolliset tilat oheispalveluille. Aitioista saatavat yleisötulot ovat jokaisessa uudemmassa hallissa käsittääkseni tärkeässä roolissa tulonmuodostuksessa seurojen kannalta. Hallin pitäisi olla myös tarpeeksi suuri, jotta lippujen hinnat voidaan pitää alhaalla. Suurempiin halleihin mahtuu siis enemmän katsojia, mikä merkitsee suurempaa oheismyyntiä hallilla, kannatuspohjan kasvua ja suurempaa näkyvyyttä sponsoreille. Kunnollisten oheismyyntitilojen merkitys pitäisi olla itsestäänsevyys, mutta vielä tänäkin päivänä monissa halleissa tämä lienee ongelma.

Olen sitä mieltä, että liigaseurojen välille tarvittaisiin suurempaa tahtotilaa nykytilojen parantamiseksi. Hokema kasvattajasarjasta ei välttämättä ole pidemmällä tähtäimellä liiketoiminnalle eduksi, mikäli se johtaa saamattomuuteen, vaikka totta kai on terveellistä ymmärtää tämän hetkinen toimintaympäristö. En kuitenkaan näe mitään estettä sille, etteikö SM-liigan tasoa joka suhteessa voitaisi parantaa merkittävästikin muihin eurooppalaisiin sarjoihin nähden jo lähitulevaisuudessa, mikäli tarvittavaa tahtoa ja uskoa omaan toimintaan löytyy riittävästi. Ja se tarvittava yhteiskunnan tuki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös