Tuota nousuaikaa on melko runsaasti tässäkin ketjussa muisteltu. Kertonee jotain siitä, mitä moinen kannattajissa aiheuttaa.
Tätä itse asiassa hainkin koko topicin avauksella: muisteluja liiganousuista ja niiden aiheuttamista tunteista yli seurarajojen. Avausviestistäni jäi pois lause "
Kertokaahan omat muistikuvanne liiganousuista ja niiden aiheuttamista tunteista." tai jotain sinne päin. Pistän tuon unohdukseni täysin ilman selittelyjä muutaman oluen piikkiin. Koko topicin ideaahan esim. hjalmar ihmetteli jo muutaman tunnin päästä ketjun avauksesta.
Minakin olen aiman kakena tasta Foxin tilastollisesta kattavuudesta, johon nyt ensi silmayksen loin. Mutta mika on se homman clue? Mita tassa haetaan? Onko jotain selitysta, etta miten nousija parjasi? Sorry, jos olen lukenut jotain huonosti.
Valitettavasti itse en pysty paljoakaan kertomaan näistä asioista - paitsi tilastojen valossa. Kannattamani seurahan ei ole kertaakaan SM-liigan aikana noussut/tippunut tai edes pelannut karsinnoissa. Olen sen useampaan kertaan todennut - ainakin TPS-puolella - että en tule ikinä menemään yhteenkään TPS:n säälipleijarimatsiin tai pronssiotteluun (tai minkään muunkaan joukkueen). Mutta jos... ja JOS TPS joutuu/"pääsee" koskaan pelaamaan SM-liigan karsinnoissa, tulen takuuvarmasti olemaan paikan päällä joka ainoan ottelun.
Tämä koko topic sekä henkilökohtainen mielenkiintoni ilman TPS:n karsintakokemuksia kuitenkin osoittanee, kuinka paljon aidosti avoin liiga ja karsinnat herättävät kiinnostusta ja puhetta yli seurarajojen. Kuten Juhani Tamminen asian aikoinaan kevään 2009 karsinnoissa ilmaisi: "
Eurooppalainen palloilukulttuuri elää kolmesta asiasta. 1. Kuka vie pytyn? 2. Jalkapallossa kuka pääsee Euroopan kentille, jääkiekossa kuka pääsee play offeihin? 3. Kuka tippuu, kuka nousee?". Tästä en voi olla jääkiekkoleijona #79:n kanssa enempää samaa mieltä! Mainitaan vielä suljetun liigan avaajien nimet: Kalevi Helppola, Ari Mennander ja Juhani Tamminen. Mutta suomalaisessa kiekkoilussahan on oikeat ja väärät henkilöt. Jos haluatte esimerkin vääristä, niin Summanen ja Tamminen.
Luonnollisesti odotinkin, että kolmesta tuoreimmasta liiganoususta - Pelicans 1999, Kärpät 2000 ja KalPa 2005 - ketjuun tulee eniten juttua. Itse asiassa olen jopa hieman hämmästynyt, kuinka vähän esim. Kuopiosta on tullut ketjuun viestejä. Sitä vastoin olen erittäin mielissäni, että esim. Porin Ässien paluu liigakartalle 23 vuotta sitten on tuottanut ketjuun oikein mukavastikin muistelmia.
Toivottavasti jossain vaiheessa ketjuun eksyisi myös jotain wanhan liiton KooKoo:n tai JoKP:n kannattajia, jotka toisivat meille kaikille omia muistojaan liiganousuista 80-luvulla ja 90-luvun alussa. TuTo:n kannattajatkin ovat ainakin toistaiseksi pysytelleet hyvin piilossa. Entä olisiko jollain turenkilaisella jotain mielenkiintoista tarinaa tuosta HPK:n ensimmäisestä liigataipaleesta kaudella 1983-84?
Vastaavasti mielestäni olisi hemmetin mukavaa lukea myös eri seurojen kannattajien mietteitä näistä ikävämmistä hetkistä. Miltä on tuntunut, kun se oma rakas seura pelaa koko kauden päin helvettiä ja vajoaa sarjaporrasta alemmas? Tietysti mitä kauemmin siellä alhaalla ollaan, sitä makeammalta se nousu ylöspäinkin varmasti tuntuu. Tai mitä katkerammalla tavalla sinne divariin ollaan tiputtu, niin minkälaisin miettein seuraavana syksynä ollaan menty seuraamaan amatöörisarjaa.
EDIT: karsinnoistahan yleisesti on hemmetin kattava ja mielenkiintoinen Jatkoajan juttu vuodelta 2009
Kaikkien aikojen karsinnat!