SM-liigan kannattajatoiminnan lieveilmiöt

  • 9 435
  • 52

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Missä vaiheessa olen ilmaissut puolustavani tai ymmärtäväni kyseistä touhua? En missään. Olen ainoastaan todennut, että a voi omalla toiminnallaan aiheuttaa sen, että be menee sitä c:tä lyömään. Vastuu on tietysti lyöjällä, vaikka en provosoijaakaan täysin syytömänä voi pitää (oikeudelliset vastuut yms. on eri asia, niitä ei pidä sekoittaa tähän). Mitään oikeutusta lyöntikisoihin provoilu ei tietenkään tuo, mutta sellainen voisi jäädä väliin ilman jonkun yksilön lämmittämistä. Kulkijan kanssa olen samaa mieltä.

Pointti on se, että jokaisen provoajan täytyy sisäistää, että huutelu tai chanttailu voi aiheuttaa ongelmia myös sivullisille.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Pointti on se, että jokaisen provoajan täytyy sisäistää, että huutelu tai chanttailu voi aiheuttaa ongelmia myös sivullisille.

Mitä jos joku provosoituu siitä, että vierasfanilla on mustavalkoinen fanipaita päällä? Meneekö vastuu seuralle vai kuka keksitään syylliseksi? Yksilön vikahan ei mikään nyky-yhteiskunnassa ole, vika aina muualla.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Jos et todella tuota keksi, pitää väitteesi siitä ettet olisi typerä ohittaa olankohautuksella. Ja ei tässä nyt muutenkaan ole kyse siitä, kenen vika joku asia on, vaan siitä mitä voi hyvin helposti jälleen tapahtua.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos et todella tuota keksi, pitää väitteesi siitä ettet olisi typerä ohittaa olankohautuksella. Ja ei tässä nyt muutenkaan ole kyse siitä, kenen vika joku asia on, vaan siitä mitä voi hyvin helposti jälleen tapahtua.

En allekirjoita. Kyllä nämä tyypit jotka riitaa hakevat, myös saavat sen aikaan. Tuon "kostamisen" vierasfaneille provosoinnista sinänsä ymmärrän, homma menee sairaaksi siinä vaiheessa kun sivulliset saavat kärsiä koska peppi-anterolla on nyt huono fiilis. Ei löydy ymmärrystä, ja ainoa syyllinen on tämä kyseinen räkänokka.

Sinun mielestäsi sananvapaus kannattaa uhrata sen takia, että kukaan ei jonkun ihmeellisen ajatusketjun lopputuloksena mene jotain ihan tuntematonta ihmistä murjomaan. Se kertoo kaiken tarvittavan sinun älykkyydestäsi vaikka auto-koulussa olisi mitä opetettu.
 

TD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Feran tytöt <3
Jotenkin sympaattista muuten että raumalaisista on yhtäkkiä tullut joku vitun "lutuuripoliisi".... Enkä siis tarkoita tätä ketjua. Useammalla palstalla vaan tulee yhtäkkiä kommentteja joka juttuun + muiden neuvomista.

Täytyy kysyä että mitä sitten tarkoitit?
On pakko muistuttaa, että kaikilla joilla lukee Lukko suosikkijoukkueena ei ole Boikia, eikä edes varmasti myötämielisiä toimintaa kohtaan(?).

Melkoista yleistämistä, että Bojat näin ollen olisivat jotain lutuuripoliiseja?

Itse olen Boikien toiminnassa mukana ja itse olen kyllä ollut "lutuuripoliisi" casessa "HPK:n ensimmäinen itse tehty tifo". Haukuin fonttia (lähinnä Ä-kirjaimen muotoa) rumaksi. Näin ollen olen lutuuripoliisi? Jos se tulee tämän tyylisistä viesteistä, niin esimerkiksi KalPan tifoa haukkui about sata lutuuripoliisia (näkemättä itse tifoa edes, lol.)

P.S. Mulla ei ainakaan oo tietoa montako Bluesin kannattajaa Jatkoajan kirjoittajista on BB:ssä mukana, joten en tee mitään tämän tyyppisiä johtopäätöksiä. Esimerkiksi tiedän kertoa, että nimimerkki Kourujärven Ponnistus ei ole Bojissa mukana, joten jos aiot kerätä jonkun vitun listan "lutuuripoliisihommista", niin yhden nimimerkin kirjoitukset voinet vetää heti yli.... Mielestäni jopa ko. nimimerkki on antanut niin ymmärtääkin viesteissään.

EDIT: muokkasin kirosanan pois, ei tämä ole niin vakavaa
 
Viimeksi muokattu:

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Noh en sitten tiedä, kun olen lukenut kahteen kertaan tällä kaudella myllytyskutsuista ja kummallakin kerralla toinen puoli on ollut RB ja se on hyvä ettei ole ollut savua eikä tulta ja toivotaan myös näin olevan tulevaisuudessa.

Pysytään faktoissa.

Se, että tällä palstalla oli perusteltu Miesten Kerhon, mikä lie, pahoinpitelyä RB myllykutsulla on täysin absurdi. Sitähän sanottiin, että meidän katsomosta oli joku yksilö näyttänyt "tänne näin" kutsua. Se ei ole mikään RB:n kutsu, jos näin olisikin käynyt. Mitää myllykutsuihin liittyvää chanttia ei laulettu.

Ainahan oikeutus on jostain löydettävä.

Ainoa myllykutsu mikä on esitetty tuli TPS-kannattajilta ensimmäisen erän jälkeen lauantaina.Ilman ensimmäistäkään provoavaa chanttia. Sen jätkät hoitivat fiksusti. Se myös näköjään vaikenemisesta päätellen on hiljaisesti hyväksytty ja TPS-kannattajien linja.

Jos pelin loputtua vastapuolelta lauletaan myös, että "RB tulkaa tänne" niin siinä on aivan turha asettautua martyyrin asemaan ja arvostella muita provoavista chanteista.

Eikä tässä ole kysymys siitä etteikö tuossa lopussa olisi voinut itse kukin valita chanttinsa paremmin.
 

Pakki105kg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, New England Patriots
Lieveilmiöistä kun puhutaan, niin alkaa näin ulkopuolisen seuraajan silmin olla huolestuttavaa, että jääkiekossakin mennään näköjään jalkapallon katsojien(huligaanien) suuntaan. Se että joku tuo soihtuja/teräaseita/ym halleihin menee oman ymmärryksen yli.

Nyt kun näyttää siltä että monella SM-liigajoukkueella on omat kannattajaryhmät (ja muutamalla Mestis-seuralla), niin toivoisi että näiden porukoiden vetäjiltä tai vastuuhenkilöiltä löytyisi sen verran palleja jalkojen välistä, että laittaisi omat rivit järjestykseen että nämä hommat eivät karkaisisi käsistä.
Kiekkootteluita on hieno seurata kun hallissa on kunnon metakka ja faniryhmät pitävät ääntä, ei väliä kumman joukkueen fanit.

Kaikkihan sen tietävät, että ei Iltasanomat ja Iltalehti kirjoita hienoista chänteistä, tifoista tai muista positiivisista asioista, vaan tulevat aina ja iankaikkisesti kirjoittamaan näistä lieveilmiöistä. Annetaan potkupalloilijoiden fanit tapella Englannissa keskenään ja keskityttäisiin me täällä Suomessa jääkiekkofanien kesken positiiviseen kannustamiseen ja siihen, että hallissa olisi kaikilla mukava tulla katsomaan hyvää ottelua (aina ei Raumalla kotijoukkueen esitykset tätä mahdollista ;) ) ja hienoa tunnelmaa.

Lopuksi tarvitsee vielä sanoa, että tottakai siihen tuhansiin ihmisiin mahtuu ne muutama idiootti jotka haluavat tapella tai aiheuttaa sitä vahinkoa, yleensä vaan ne kohteet ovat ihan ulkopuolisia katsojia. Jos me kaikki tuomittaisiin tälläinen toiminta eikä hyväksytä sitä, olisi hieno esimerkki muille lajeille.


P.S. tässä kirjoituksessa ei tarkoituksellisesti otettu kantaa yhteenkään faniryhmään, ei osoitettu kenellekkään tietoisesti, vaan yleistä pohdintaa. Ei saa provosoitua.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Eli siis menikö tilanne näin:
Turkulaiset alkoivat provoamaan Raumalaisia-> Raumalaiset provosivat takaisin -> Turkulaiset esittivät myllykutsun -> Raumalaiset kieltäytyivät -> Jos tämän jälkeen joku/kuka tahansa saa turpaansa niin se se on toki ikävää ja valitettavaa mutta ymmärrettävää koska Raumalaiset provosoivat?
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En allekirjoita. Kyllä nämä tyypit jotka riitaa hakevat, myös saavat sen aikaan. Tuon "kostamisen" vierasfaneille provosoinnista sinänsä ymmärrän, homma menee sairaaksi siinä vaiheessa kun sivulliset saavat kärsiä koska peppi-anterolla on nyt huono fiilis. Ei löydy ymmärrystä, ja ainoa syyllinen on tämä kyseinen räkänokka.

Sinun mielestäsi sananvapaus kannattaa uhrata sen takia, että kukaan ei jonkun ihmeellisen ajatusketjun lopputuloksena mene jotain ihan tuntematonta ihmistä murjomaan. Se kertoo kaiken tarvittavan sinun älykkyydestäsi vaikka auto-koulussa olisi mitä opetettu.

Mielestäni tässä nyt koitat vetää jotain ihan typeriä johtopäätöksiä sananvapaudesta, kun et vain ymmärrä. Jos A-henkilö jatkuvan provon päätteeksi huutaa jotain "tulkaa tänne vitun homot" ja B-henkilö (tai jopa ryhmä) lähtee tulemaan sinne päin keskelle sitä ryhmää mistä se huuto tuli ja tempaisee siinä sitten vaikka C-henkilöä turpaan (joka nyt sit vaikka on A-henkilön kanssa samassa porukassa), niin kyllä mua A-henkilönä pistäisi sydämessä, että minähän noita provosin ja tänne kutsuin. TIETENKIN ainoa kenen tulee joutua vastuuseen, on henkilö B, mutta kyllä A-henkilöltä tuo on ollut helvetin typerää toimintaa.

Lyhyesti, on hiton typerää porukka A:lta tahallaan provota vielä jollain turpaanvetämislauluilla jos ei kuitenkaan ole valmis asettumaan omien sanojensa ja laulujensa taakse. Luonnollisesti tämä turpaanvetäjämies(tai nainen) on idiootti, mutta on se kyllä tyhmää provota jollain turpaanvetämisillä ja hampaiden lähtemisellä.


Meni kyllä hemmetin sekavaksi, mutta ymmärtääköhän joku pointtini? Sananvapautta en ole rajoittamassa, itse vain ajattelen etukäteen mitä suustani päästän ja mitä siitä voi seurata. En myöskään ikinä ole tapellut, ikinä en varmaan tule tappelemaankaan, mutta enpä myöskään ikinä ole tappelulla ketään uhkaillutkaan.

E: En myöskään puolusta, mikäli TPS-kannattajat ovat huutaneet jotain, että tulkaa tänne tms. Itse en enää siihen aikaan kyllä ole ollut paikallakaan. Ihan yhtä tyhmää mielestäni. Tappelijat tapelkoon keskenään jossain, missä ei ole sivullisia.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eli siis menikö tilanne näin:
Turkulaiset alkoivat provoamaan Raumalaisia-> Raumalaiset provosivat takaisin -> Turkulaiset esittivät myllykutsun -> Raumalaiset kieltäytyivät -> Jos tämän jälkeen joku/kuka tahansa saa turpaansa niin se se on toki ikävää ja valitettavaa mutta ymmärrettävää koska Raumalaiset provosoivat?

Jos unohdetaan nuo myös hyvin provoavat, mutta kaikkien skenepoliisienkin vuolaasi kehumat lakanat (molemmilla yksi) ja turkulaisten kaksikeppinen, niin ensimmäinen provo oli tuo ihan rehti ja suora myllykutsu.
 

Surtr

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meni kyllä hemmetin sekavaksi, mutta ymmärtääköhän joku pointtini?
Kyllä varmasti ymmärtää, sen sijaan muutamalle raumalaiselle noiden asioiden selittäminen voi olla hyvin haastavaa, kun ei ilmeisesti pystytä edes käsittämään miten joku täysipäinen voi ymmärtää nuo huutelut jonkinnäköiseksi merkiksi tappeluhalukkuudesta.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin sympaattista muuten että raumalaisista on yhtäkkiä tullut joku vitun "lutuuripoliisi".... Enkä siis tarkoita tätä ketjua. Useammalla palstalla vaan tulee yhtäkkiä kommentteja joka juttuun + muiden neuvomista.

Hetkonen, oliko RB:tä edes 1-1,5v. sitten olemassa?

Enkä tarkoita etteivätkö he olisi tehneet hyvää duunia tähän mennessä - siitä kaikki kunnia - mutta monet ovat tehneet samaa duunia vuosi toisensa jälkeen... Enkä tarkoita että heillä ei olisi oikeutta sanoa mitään, mutta kun kaikki kannattajakulttuuriin liittyvät ketjut ovat täynnä tätä. Huoh

Tajusin juuri että tuo saattaa kuulostaa hassulta, mutta ehkä joku tajuaa pointtini....
Kyllä ne "lutuuripoliisit" löytyvät jostain ihan muualta kuin RB:sta, kuten esim. omasta viestistäsi saatat huomata.

Ja ainakin omasta mielestäni olisi hienoa jos kannattajakulttuurista keskusteltaisiin myös muilla kuin niillä omilla foorumeilla, mutta koska RB on ollut toiminnassa vasta pari vuotta niin en tiedä uskallanko ottaa kantaa (ehkä jopa kehua) minkään muun kannattajaryhmän toimintaan. Ja tiedän ettet tarkoittanut ettei olisi oikeutta sanoa mitään, mutta vähän tarkotit kuitenkin, eikös juu?

Tuosta TPS-pelin jälkeisestä chantista olen muuten sitä mieltä, että se olisi saanut jäädä huutamatta. Samoin kun ne toisen päädyn "tulkaa tänne" -huudot. Samalla toki täytyy myöntää että lauloin kyllä mukana siinä missä muutkin. Olen sen itse käsittänyt aina kentälle, vastustajan pelaajille kohdistuvaksi huudoksi mutta ymmärrän myös, että sen taakse on tässä tapauksessa vähän vaikea piiloutua. Ja olisihan sieltä repertuaarista varmasti löytynyt sopivampikin vittuiluhuuto.
 

Surtr

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuosta TPS-pelin jälkeisestä chantista olen muuten sitä mieltä, että se olisi saanut jäädä huutamatta. Samoin kun ne toisen päädyn "tulkaa tänne" -huudot. Samalla toki täytyy myöntää että lauloin kyllä mukana siinä missä muutkin. Olen sen itse käsittänyt aina kentälle, vastustajan pelaajille kohdistuvaksi huudoksi mutta ymmärrän myös, että sen taakse on tässä tapauksessa vähän vaikea piiloutua. Ja olisihan sieltä repertuaarista varmasti löytynyt sopivampikin vittuiluhuuto.
Jos joku TPS-kannattaja olisi tuon jälkeen tullut ja vetäissyt sinua turpaan, niin olisitko sitä mieltä että myös sinä edesautoit tapahtunutta omalla toiminnallasi?

Ihan mielenkiinnosta, ei minään provona.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos joku TPS-kannattaja olisi tuon jälkeen tullut ja vetäissyt sinua turpaan, niin olisitko sitä mieltä että myös sinä edesautoit tapahtunutta omalla toiminnallasi?
Kyllä, joskaan en hyväksyisi tekoa, ellei sitten kyseisen kannattajan kanssa yksissä tuumin päätettäisi että nyt siirrytään sanoista tekoihin ja katsotaan kuka on kuka.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä varmasti ymmärtää, sen sijaan muutamalle raumalaiselle noiden asioiden selittäminen voi olla hyvin haastavaa, kun ei ilmeisesti pystytä edes käsittämään miten joku täysipäinen voi ymmärtää nuo huutelut jonkinnäköiseksi merkiksi tappeluhalukkuudesta.

Tappeluhalukkuudeksi sivullisia kohtaan? : D Älä nyt viitsi, RB.llä ei ole mitään sellaista mandaattia
Olen kuullut lukemattomia provosoivia huutoja ja chantteja vieraskatsojilta, JYP-faneiltakin (no ehkä en chantteja Jyväskylästä)
Tuo ihan mahtava logiikka siis tarkoittaa sitä, että mikäli päätän vetää pataan jotain JYP-fania, siis ihan täysin random-fania ihan täysin random-mestassa jonkun "Raumalaiset lapset syntyvät porissa" huudon jälkeen, vikaa on myös tyypeissä jotka mieleni järkyttivät.

Vitut.

Kirjoittelija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä, miksi kukaan aikuinen ihminen haluaisi huudella jäähallissa jotain "pitäkää hampaistanne huoli" -juttuja. Murrosiässä tuo toki on ihan luonnollista.

Miten liittyy asiaan?
 
Pitääpi taas puuttua lyhkäsesti tähän jeesusteluun.

Eli fanit ovat uhitelleet chanteilla toisilleen? Onko tämä muka uutta ja onko tämä nyt jotenkin erikoista kahden äijäporukan kesken?
 

Surtr

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tappeluhalukkuudeksi sivullisia kohtaan? : D Älä nyt viitsi, RB.llä ei ole mitään sellaista mandaattia
Olen kuullut lukemattomia provosoivia huutoja ja chantteja vieraskatsojilta, JYP-faneiltakin (no ehkä en chantteja Jyväskylästä)
Tuo ihan mahtava logiikka siis tarkoittaa sitä, että mikäli päätän vetää pataan jotain JYP-fania, siis ihan täysin random-fania ihan täysin random-mestassa jonkun "Raumalaiset lapset syntyvät porissa" huudon jälkeen, vikaa on myös tyypeissä jotka mieleni järkyttivät.
Siis mistä helvetin sivullisista nyt horiset? Minä tarkoitin vain ja ainoastaan niitä jotka noihin huutoihin ryhtyvät, tuossa toisessa ketjussa ihmeteltiin teidän leirissä että miten tuon teidän chantin voi edes tulkita tappeluhalukkuudeksi (tai myllykutsu taisi se tarkka termi olla, jos nyt halutaan saivarrella). Sinäkin olit sitä mieltä että se ei ole sellaiseksi tarkoitettu, ja vaikkei olisikaan, niin ei pitäisi mielestäni olla kovin vaikea ymmärtää että vieraiden keskuudessa se saatetaan sellaiseksi tulkita, eikö niin?

Mitä sitten tuohon esimerkkiisi tulee, niin onhan silläkin nyt vähän eroa lauletaanko "Raumalaiset lapset syntyvät porissa" vai "On pitkä matka Raumalle ilman hampaita".
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Siis mistä helvetin sivullisista nyt horiset? Minä tarkoitin vain ja ainoastaan niitä jotka noihin huutoihin ryhtyvät, tuossa toisessa ketjussa ihmeteltiin teidän leirissä että miten tuon teidän chantin voi edes tulkita tappeluhalukkuudeksi (tai myllykutsu taisi se tarkka termi olla, jos nyt halutaan saivarrella)

Niistä helvetin sivullisista joista ollaan koko ajan puhuttu, myöskin viestissä jota lainasit.

Sinäkin olit sitä mieltä että se ei ole sellaiseksi tarkoitettu, ja vaikkei olisikaan, niin ei pitäisi mielestäni olla kovin vaikea ymmärtää että vieraiden keskuudessa se saatetaan sellaiseksi tulkita, eikö niin?

No en todellakaan ollut, enkä ole niin kirjoittanut enkä ole sitä mieltä vieläkään. Olen sanonut kyseisen huudon olevan provosoiva, enkä ihmetellyt jos asianomaisille tulee tuollaisen jälkeen vähän nyrkkihippaa ulkona. Kuitenkin korostetusti toivonut, että nämäkin tapaukset hoidetaan ihan molempien vapaaehtoisesta suostumuksesta. Aina se ei toki niin mene jos tarpeeksi vastustajapuolella otetaan hernettä nenättimeen, ja siksi tuollaisten chanttien jälkeen on ihan syytäkin olla varpaillaan.

Luetko sä yhtään viestejä mihin vastailet?

Mitä sitten tuohon esimerkkiisi tulee, niin onhan silläkin nyt vähän eroa lauletaanko "Raumalaiset lapset syntyvät porissa" vai "On pitkä matka Raumalle ilman hampaita".

Mitä sitten?
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Sinun mielestäsi sananvapaus kannattaa uhrata sen takia, että kukaan ei jonkun ihmeellisen ajatusketjun lopputuloksena mene jotain ihan tuntematonta ihmistä murjomaan. Se kertoo kaiken tarvittavan sinun älykkyydestäsi vaikka auto-koulussa olisi mitä opetettu.

En ole missään vaiheessa kirjoittanut, että sananvapautta pitäisi uhrata. Jos et ole sitä tajunnut edes lauseesta "Chanttaa ja huuda haista vittua vaikka kaikille, keitä hallissa tulee vastaan muussa kuin sinikeltaisessa paidassa tai huivissa, kunhan ymmärrät, että se ei aina ole kannattavaa toimintaa", niin sisälukutaidossasi lienee petrattavaa. Sananvapaus ei muuten ole ehdoton, joten kaikki huudot eivät edes sen piiriin kuulu. Muutenkin jonkun sananvapauden nimeen on ihan turha piiloutua ja pakoilla omien typerien tekojensa seurauksia.
 

Surtr

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niistä helvetin sivullisista joista ollaan koko ajan puhuttu, myöskin viestissä jota lainasit.
Minä en sillä tappeluhalukkuudella ole viitannut mihinkään sivullisiin missään vaiheessa, ainoastaan niihin jotka huudoillaan niin antavat ymmärtää. Oikeastaan kaikki mitä minulla tähän asiaan oli alunperin sanottavaa löytyy tämän ketjun viestistä #43.

No en todellakaan ollut, enkä ole niin kirjoittanut enkä ole sitä mieltä vieläkään. Olen sanonut kyseisen huudon olevan provosoiva, enkä ihmetellyt jos asianomaisille tulee tuollaisen jälkeen vähän nyrkkihippaa ulkona. Kuitenkin korostetusti toivonut, että nämäkin tapaukset hoidetaan ihan molempien vapaaehtoisesta suostumuksesta. Aina se ei toki niin mene jos tarpeeksi vastustajapuolella otetaan hernettä nenättimeen, ja siksi tuollaisten chanttien jälkeen on ihan syytäkin olla varpaillaan.

Luetko sä yhtään viestejä mihin vastailet?

No aluksi sinä kirjoiti näin: "Ja ei tuo chantti ole mikään hyväksyminen/kieltäytyminen vaan chantti, chanttaajilta voi sitten erikseen kysellä halukkaita myllyttelyyn jos siltä tuntuu.", tuossahan sinä selkeästi sanot että se ei ole sen chantin tarkoitus, ja minä sanoin että sen voi helposti tulkita sellaiseksi. Nyt kun ilmeisesti kuitenkin olet sitä mieltä että sen voi sellaiseksi tulkita niin se siitä. Että lueppa ihan itse vaan niitä omia viestejäsi ja koita pitää mielessä mitä olet milloinkin sanonut.

Mitä sitten?

Mitäkö sitten? Jaa-a, jos sinä niputat kaikki mahdolliset provot saman katon alle niin siitä sitten vaan.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä en sillä tappeluhalukkuudella ole viitannut mihinkään sivullisiin missään vaiheessa, ainoastaan niihin jotka huudoillaan niin antavat ymmärtää

Just joo, keskustelu nyt kuitenkin lainaamassasi kohdassa koski skenaariota jossa sivulliset joutuvat tappeluihin mukaan.

No aluksi sinä kirjoiti näin: "Ja ei tuo chantti ole mikään hyväksyminen/kieltäytyminen vaan chantti, chanttaajilta voi sitten erikseen kysellä halukkaita myllyttelyyn jos siltä tuntuu.", tuossahan sinä selkeästi sanot että se ei ole sen chantin tarkoitus, ja minä sanoin että sen voi helposti tulkita sellaiseksi. Nyt kun ilmeisesti kuitenkin olet sitä mieltä että sen voi sellaiseksi tulkita niin se siitä. Että lueppa ihan itse vaan niitä omia viestejäsi ja koita pitää mielessä mitä olet milloinkin sanonut.

Häh. En ole väittänyt etteikö tuota chanttia voisi tuollaiseksi tulkita, olen moneen otteeseen sanonut, että mikäli tuollaista chanttia lauleee siitä voi myös seurata reaktioita koska chantti on selkeästi provosoiva. Ei se silti ole mikään myllykutsun hyväksyminen itsessään, vaan ihan chantti.

Että kyllä minä luen ihan tarpeeksi hyvin, vielä kun saadaan tuo asia siellä päässä kuntoon niin keskustelu voi edetä.

Mitäkö sitten? Jaa-a, jos sinä niputat kaikki mahdolliset provot saman katon alle niin siitä sitten vaan.

"Raumalaiset lapset syntyvät porissa" on kieltämättä paljon rankempi chantti, jopa herjaava.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole missään vaiheessa kirjoittanut, että sananvapautta pitäisi uhrata. Jos et ole sitä tajunnut edes lauseesta "Chanttaa ja huuda haista vittua vaikka kaikille, keitä hallissa tulee vastaan muussa kuin sinikeltaisessa paidassa tai huivissa, kunhan ymmärrät, että se ei aina ole kannattavaa toimintaa", niin sisälukutaidossasi lienee petrattavaa.

Kyllä sinä sanoit myös että on parempi olla hiljaa etteivät sivulliset saa turpaan. Sinulla on petrattavaa ihan kaikessa.

Sananvapaus ei muuten ole ehdoton, joten kaikki huudot eivät edes sen piiriin kuulu. Muutenkin jonkun sananvapauden nimeen on ihan turha piiloutua ja pakoilla omien typerien tekojensa seurauksia.

Ajattelet asiaa ihan täysin väärin. Pakoilu jonkun vieraskatsomon chantin tai huudon tai provoisoinnin taakse siinä vaiheessa kun asiaankuulumattomat henkilöt joutuvat kärsimään on sairasta ja kaukana länsimaisesta oikeustajusta.
 

Surtr

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Just joo, keskustelu nyt kuitenkin lainaamassasi kohdassa koski skenaariota jossa sivulliset joutuvat tappeluihin mukaan.
Toki koski, mutta en edelleenkeen ymmärrä miten saat siitä viestistäni sellaisen kuvan että viittaisin siinä millään tavalla sivullisten tappeluhalukkuuteen.

Häh. En ole väittänyt etteikö tuota chanttia voisi tuollaiseksi tulkita, olen moneen otteeseen sanonut, että mikäli tuollaista chanttia lauleee siitä voi myös seurata reaktioita koska chantti on selkeästi provosoiva. Ei se silti ole mikään myllykutsun hyväksyminen itsessään, vaan ihan chantti.

Että kyllä minä luen ihan tarpeeksi hyvin, vielä kun saadaan tuo asia siellä päässä kuntoon niin keskustelu voi edetä.
Hohhoijaa, enhän minäkään ole väittänyt että sinä olisit sanonut että sitä ei voisi sellaiseksi tulkita, vaan niinkuin juuri itse tuossa sanot, että se ei ole itsessään mikään kutsu, tosin sen voi sellaiseksi tulkita. Lue vaikka se viestini uudelleen ja ehkä huomaat että näin olen sanonut koko ajan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös