SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 057 185
  • 3 930
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Eteläpäädyllä kannattaisi ihan oikeasti pistää nuo idiootit kuriin ryhmäpaineella. Olette tehneet paljon hienoa työtä kannattajakulttuurin eteen, mutta nämä pahoinpitelyt ja vandalismi tuhoavat sen kaiken. Kusette omiin housuihinne, kun nämä jutut jatkuvat. Haluan Keski-Eurooppalaista kannattajakulttuuria Suomeen, mutta jos se tarkoittaa laittomuuksiin yltyvää toimintaa

Miten EP:n ryhmäpaine vaikuttaa mitenkään EP:n ulkopuolisiin rähinöijiin? Jos muiden, "normaalien" jokerifanien, taikka eteläpääty ry:n paheksunta tekijöitä häiritsisi, ei näitä tapauksia olisi.

Kyllähän nämä, temput eteläpäädyn maineen pilaavat, mutta omiin housuihin kuseminen on vähän harhaanjohtavaa, kun EP itse on toiminut hienosti. Tietysti jos tarkoittetaan koko jokerifanien kirjoa, jonka maineen nämä tietyt "fanit" (oikeasti epäilen, että mitä ihmettä heidän päässä liikkuu, mutta ainakaan Jokereiden tukeminen se pääasia ei ole) pilaavat, niin olet aivan oikeassa. Silti keinot porukan hillitsemiseksi tuntuvat olevan aika vähissä. Ei eteläpääty voi kontrolloida muuta, kuin omaa toimintaansa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Eli tämä capon tötöily pitäisi siis pyyhkäistä tyylikkäästi maton alle ja lopettaa asiaan liittyvät kiusalliset kysymykset.

Mun mielestä taas tässä miinoitetaan omaa maatilaa kaalivarkaiden takia.

Ensinnäkin, tuo oli "vain" lippu. Se voidaan korvata rahalla ja kukaan ei vahingoittunut tai kenenkään terveyttä uhattu. Tuossa tilanteessa yksi henkilö toimi väärin nopean ja totaalisesti väärän tilannearvion pohjalta. Mielipahaa tuo varmasti aiheutti, mutta tuskin mitään elinikäisiä traumoja tai mitään sellaista, mitä ei rehti anteeksipyyntö ja pullakahvit korjaisi.

Sen sijaan tässä huppupäiden casessa tilanne oli reilusti pahempi. Tuossa ei varmasti ollut kyseessä mikään hetken päähänpisto tai yksittäisen ihmisen väärä tilannearvio. Jos joukolla lähdetään päälle ilman mitään selkeää syytä, niin kyseessä on kyllä harkittu teko. Samoin tuossa loukattiin toisen ihmisen koskemuutta, varmasti aiheutettiin ainakin jossakin määrin henkistä kärsimystä ja otettiin riski vakavamman vamman tuottamisesta.

Jos noita tapauksia vertaa, niin huh huijakkaa. Mun mielestä pitäisi keskustelunkin osalta keskittyä oleelliseen, eikä tutista ja tötistä jostain lipusta, joka on saanut jo enemmän palstatilaa kuin Miettisen siirtyminen Kerhoon. Vittu, täällä NHL-miehiä lappaa liigaan, katsojien kimppuun käydään syyttä ja jonkun lipun takia jaksetaan vääntää. Varsinkin kun tekijä on tiedossa, pahoittelut pahoiteltu ja taloudelliset tappiotkaan eivät mitään huikea ole kenellekkään missään olosuhteissa.
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Tässä on useampi sivu käsitelty lauantain tapahtumia ja sivuttu Jokerifanien käytöshistoriaa. On tuomittu, on puolusteltu, oltu eri mieltä ja samaa mieltä. Tuonpa vielä yhden näkökulman keskusteluun. Aiheesta, josta olen ollut aikeissa kirjoittaa jo pidempään, mutten ole tohtinut rajallisen kirjallisen ulosantini takia...

Tämä sykähdyttävän totuudenmakuinen kirjoitus on kivasti sivuutettu "keskustelussa", jossa päähuomion vie tuomitseminen, skenepisteily, vähättely, suurentelu, pahoittelu ja voivottelu. Suuri osa halliyleisöstä edustaa juuri Mailan näkemystä, ei meitä kinaavia jatkoaikalaisia.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Raumalle en ollut enkä tiedä mitä siellä on tapahtunut. Yleisesti sanon kuitenkin seuraavaa.

En jaksa päivääkään uskoa, että suomalaisessa urheilukatsomossa kukaan saa turpaansa ihan tuosta vaan vailla mitään osaa taikka arpaa.

Itse olen ollut jo vuosia erittäin aktiivisesti kannattajatoiminnassa mukana ja siihen on sisältynyt jos jonkunnäköistä matsia - sakkoja on tullut seuroille ja yksittäisille henkilöille, kohua on ollut mediaa myöten. Siltikään en itse ole ikinä joutunut ongelmiin missään ja mustelmilta olen välttynyt.

Tällä haen sitä, että jos ei itse provosoi, hakeudu tapahtumien keskipisteeseen, päätä esitellä julkisesti omaa oikeustajuaan koko kansalle, mene leikkimään poliisia tai kerro mielipiteensä vastustajan kotikaupungista kun tunteet ovat muutenkin jo pinnalla, ei touhu mene tanssiksi.
 

Masentaja

Jäsen
Mua ihmetyttää toi huppupääjengi, kun kaikki on "kolmiraitaverkkareissa" huput päässä, tunnustamatta väriä. Niiltä ei löydy mitään tunnuksia, joilla ne olisi yhdistettävissä Jokereihin. Sillälailla on ensiksi helppo sulautua massaan.

Mutta tottahan se on, että ei EP:n reissujen järkkääjät voi mennä sanomaan niille että "älkää tulko meidän lähelle". Nehän menee just sinne minne ne haluaa, jos niitä kukaan ei estä. Ja "kukaan" on tässä tilanteessa paikalliset turvallisuuden ylläpitäjät... Tuskin nuokaan sankarit on yksittäisesti lippuja ostanut. Lippujen massamyynnin rajoittaminen muille kuin esim rekisteröidyille yhdityksille, yhteisöille jne voisi olla yksi mahdollisuus hoitaa asiaa.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
En jaksa päivääkään uskoa, että suomalaisessa urheilukatsomossa kukaan saa turpaansa ihan tuosta vaan vailla mitään osaa taikka arpaa.


Tällä haen sitä, että jos ei itse provosoi, hakeudu tapahtumien keskipisteeseen, päätä esitellä julkisesti omaa oikeustajuaan koko kansalle, mene leikkimään poliisia tai kerro mielipiteensä vastustajan kotikaupungista kun tunteet ovat muutenkin jo pinnalla, ei touhu mene tanssiksi.

Tähän pitää kommentoida, että kyllä voi saada ja voin sanoa sen itse kokeneena, toki kummallakaan kertaa en ole saanut turpaani, mutta erittäin lähellä se on ollut.

Tapaus 1: Joskus 90-luvulla olin poistumassa matsin jälkeen Turkuhallista, kun jokerifani hyökkäsi rappusten yläpäässä selkääni ja onneksi olin kaiteen vieressä ja sain siitä kiinni enkä pyörinyt rappusia alas. Homma jäi kohdaltani siihen, kun joku jääkaappipakastimen kokoinen turkulainen otti kyseisen sankarin käsittelyynsä.

Tapaus 2: Hämeenlinnan seisomakatsomo, peliä pelattu ensimmäistä erää sen verran, että olimme ensimmäisen kerran ehtineet huutaa TPS, kun rinnuksissamme oli paikalliset amiskuninkaat, se tilanne jäi vielä siihen, mutta kolmannen erän lopulla kimppuumme käytiin uudestaan ja siinä sai myös noin 10 vuotias TPS-kannattaja nyrkistä päähänsä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
En jaksa päivääkään uskoa, että suomalaisessa urheilukatsomossa kukaan saa turpaansa ihan tuosta vaan vailla mitään osaa taikka arpaa.

Tähän pitää kommentoida, että kyllä voi saada ja voin sanoa sen itse kokeneena, toki kummallakaan kertaa en ole saanut turpaani, mutta erittäin lähellä se on ollut.

Jykke kirjoittaa varmasti totta, mutta onhan tuossa Daenboudianin kirjoituksessa asiaa. Itse olen sekä koti- että vierashallissa törmännyt tilanteisiin joissa jommankumman joukkueen "kannattajat" ovat harjoittaneet vastustajan faniporukan luona provoiluaan ilmiselvänä tarkoituksenaan saada toisilta pinna palamaan. Yhteistä näille on yleensä ollut että kyse ei ole ollut mistään faniryhmien ihmisistä, tuskin edes erityisemmistä kannattajista vaan humalaisista katsomossa hengailijoista. Halleissa tuntuu olevan kovin kirjavaa käytäntöä tuollaisiin puuttumisessa. Esim. reilu viikko sitten Turussa järjestysmiehet hoitivat varsin tyylikkäästi pari sellaista paikallista pois Bluesin fanikatsomon edustalta, joilla tuntui olevan kovin suoraviivaisia näkemyksiä Espoosta ja intoa näkemystensä esittämiseen.

Mailalta edellisellä sivulla ansiokas kirjoitus. Pikkuisen täsmennystä siihen kuitenkin ettei Jokerien faniasuste nyt varmasti ole ainoa mikä päällä saa vierashallissa kokea vittuilua ja tönimistä. Eiköhän tuo ole ihan jokaisen vierasjoukkuetta kannattavan luontoisetua, kannattamastaan seurasta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Täällä kun siitä capon vastuusta kirjoiteltiin. Juttelin miehen kanssa tässä illalla, kyseessä ei ole siis meidän ns. vakio-capo vaan yksi heistä kuka silloin tällöin normaaleja capoja käy tukemassa.

Ei ole ollut 2-skebaa pöllimässä ja uskon kun minulle sen sanoo. Koska ei ole oikein muutenkaan sen suuntaista toimintaa mitä hän harrastaisi. Katsomossa oli jossain vaiheessa sinne B5:n alariveille ilmeisesti B4-katsomon kautta raumalaisten 2-skeban lakana ilmestynyt ja oli siihen niistänyt. Oli turhasta spontaanista teostaan oikeasti pahoillaan ja pyysi toimittamaan pahoittelut omalta osaltaan että osallistui tuohon.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olin siellä EP:lle osoitetulla röökipaikalla toisella erätauolla, sen verran hönössä kun olin etten tajunnut että niille se oli suunnattu. Mitään tunnuksia kun ei ollut ja sauhun polttelin yksinäni hiljaa niin ei siinä mitään ollut, mutta kaks jotain arviolta 16-18v jonnea tuli siihen RB:n kakskeppisen kanssa.

Tummat hupparit niillä ainakin molemmille oli päällä, alkuun en tajunnut että oli juuri tätä idioottilaumaa, vaan luulin raumalaisiksi ja huikkasinki niille että menkääs takas sisälle sen kanssa, ja parin sekunnin kuluttua järkkärit ne sisälle ohjasikin. Ulkona olleet stadilaisetkin näille huuteli että lähtekääs menemään. Harmi että vasta pelin jälkeen tajusin keitä nää kukkakepit oli.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Mua ihmetyttää toi huppupääjengi, kun kaikki on "kolmiraitaverkkareissa" huput päässä, tunnustamatta väriä. Niiltä ei löydy mitään tunnuksia, joilla ne olisi yhdistettävissä Jokereihin. Sillälailla on ensiksi helppo sulautua massaan.

Mutta tottahan se on, että ei EP:n reissujen järkkääjät voi mennä sanomaan niille että "älkää tulko meidän lähelle". Nehän menee just sinne minne ne haluaa, jos niitä kukaan ei estä. Ja "kukaan" on tässä tilanteessa paikalliset turvallisuuden ylläpitäjät... Tuskin nuokaan sankarit on yksittäisesti lippuja ostanut. Lippujen massamyynnin rajoittaminen muille kuin esim rekisteröidyille yhdityksille, yhteisöille jne voisi olla yksi mahdollisuus hoitaa asiaa.

Tai sitten niin etta EP ottaa selkean roolin naiden lasten kaitsemisessa. Tiedossa ne tyypit on ihan varmasti, ja tietavat myos missa nama ryhmat istuvat joten EP paljon isompana ryhmana voisi saattaa muuten helposti paikallisten sekaan eksyvat lapset minibussiinsa. Onko esim. mahdollista koordinoida seurojen kanssa lipunmyynti niin etta nama ongelmaryhmat sijoitetaan sinne lainkuuliaisten fanien silmien alle?

Ja jos lapsoset vakisin yrittavat matkalla hallilta bussille kayda paikallisten kimppuun, EP voi isallisesti opastaa naita lampaita takaisin ruotuun paikallisten avustuksella. Voi olla etta liialliset naistenpotkimishalut jaahtyy jos on tiedossa etta paikallisten lisaksi ymparilla on 300 "omaa" jotka tarpeen tullen opettavat ryhmakuria.

"It takes a whole village to raise a child".

Kylla tassa koko hommassa silti haisee tama "tietamattomyys". Sen on pakko johtua halusta pysya tietamattomana. Ehka nama ryhmat tuovat jonkinlaista lisa-arvoa joten ei ole sitten ihan sellaista viimeista halukkuutta pistaa niita itse ruotuun. Se on kuitenkin selva etta jos oikeasti on halua, paskasta kaytoksesta voi sanoutua irti selkeammin ja tehda niille ryhmille selvaksi etta jos aloitatte, ette ole pelkastaan paikallisia vastaan, teilla ei ole mitaan minne juosta karkuun. Jos jannut lahtevat karkuun kun jaot alkavat tasoittua, EP voi ystavallisesti ohjata paikalliset siihen suuntaan missa tietavat naiden jannujen lymyavan. Pystyvat todennakoisesti paljon paremmin henkiloimaan ne tyypit jotka toimintaan osallistuivat. Jos he huomaavat etta EP:n massa ei heita suojele yhtaan, painvastoin, kaytoksen on pakko muuttua koska heita on kuitenkin niin helvetin vahan. Muuten tulee aina vaan turpaan, seka omilta etta vierailta.
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Jokerit näyttävät jatkavan vanhaa linjaansa jossa se vähäinenkin menestys kaukalossa nollataan totaalisesti toiminnalla sen ulkopuolella.
Viime viikonlopusta tarttui matkaan yksi piste Raumalta, negatiiviset otsikot, syyllisten etsintä, selittelyjä ja omien mokien vähättelyä.

Jos te oikeasti haluatte pois tuosta roolista niin teidän pitää keskittyä oikeiden asioiden tekemiseen. Nyt homma näyttä siltä että paljon hyvästä energiasta käytetään typeryyksen selittämiseen ja maton alle lakaisuun sen sijaan että että yritettäisiin ehkäistä seuraavat typeryydet.

Ja tämä kommentti kaikella ystävyydellä. Sääli nähdä paljon hyvää työtä valuvan hukkaan.
 
Viimeksi muokattu:

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Jokerit näyttävät jatkavan vanhaa linjaansa jossa se vähäinenkin menestys kaukalossa nollataan totaalisesti toiminnalla sen ulkopuolella.
Viime viikonlopusta tarttui matkaan yksi piste Raumalta, negatiiviset otsikot, syyllisten etsintä, selittelyjä ja omien mokien vähättelyä.

Jos te oikeasti haluatte pois tuosta roolista niin teidän pitää keskittyä oikeiden asioiden tekemiseen. Nyt homma näyttä siltä että paljon hyvästä energiasta käytetään typeryyksen selittämiseen ja maton alle lakaisuun sen sijaan että että yritettäisiin ehkäistä seuraavat typeryydet.

Olipas taas "tasokas" viesti. Tosin ei tämän kirjoittajan yleisestä tasosta paljon poikennut.

Ensinnäkin, miten omien mokia on vähätelty? Tai lakaistu maton alle?

Toiseksi, jos 1000 fania käyttäytyy hyvin ja muutama tapaus käyttäytyy huonosti, miten näiden tuhanne pitäisi toimia toisin, jotta heidän ei tarvitsisi kantaa näiden muutaman aiheuttamaa mainetta?

Ja millä lailla Jokerit on osallisena tähän?
 
Jokerit näyttävät jatkavan vanhaa linjaansa jossa se vähäinenkin menestys kaukalossa nollataan totaalisesti toiminnalla sen ulkopuolella.
Viime viikonlopusta tarttui matkaan yksi piste Raumalta, negatiiviset otsikot, syyllisten etsintä, selittelyjä ja omien mokien vähättelyä.

Jos te oikeasti haluatte pois tuosta roolista niin teidän pitää keskittyä oikeiden asioiden tekemiseen. Nyt homma näyttä siltä että paljon hyvästä energiasta käytetään typeryyksen selittämiseen ja maton alle lakaisuun sen sijaan että että yritettäisiin ehkäistä seuraavat typeryydet.
Mitähän tässä Tuomas ja kumppanit yrittävät koko ajan tehdä? Viime aikoina on juuri yritetty perkeleesti kitkeä näitä tyhmyyksiä, mutta jokainen on lopulta vastuussa itsestään ja aina sieltä on joku urpo pompannut tekemään jotain aivan älytöntä. Miten sinä kitkisit satunnaisten urpojen täysin spontaanit teot? Täällä ei kuitenkaan pidellä kenenkään kädestä kiinni ja opasteta käyttäytymään matseissa.

Palstan kaikki jokerifanit muutenikin tuomitsevat jyrkästi nämä teot, lisäksi Eteläpääty ry ei ole ollut mitenkään osallisena tähän huppujengi-keissiin. He käyttävät loistavaa ranneke-merkintää, jotta varattuihin katsomoihin ei ulkopuoliset pääse.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ainahan katsomoissa jotain pientä on ollut ja tämä huppujengi on ollut aika väsynyt verrattuna Ultriin jotka SMJK:n capon johdolla sekoilivat Raumalla joitain vuosia sitten. Tuo partajanari capo tässä ihmetyttää ja EP:n välinpitämätön suhtautuminen hänen touhuihinsa. Lutuuripiireissä tuo olisi sodan julistamista.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Jokerit näyttävät jatkavan vanhaa linjaansa jossa se vähäinenkin menestys kaukalossa nollataan totaalisesti toiminnalla sen ulkopuolella.
Viime viikonlopusta tarttui matkaan yksi piste Raumalta, negatiiviset otsikot, syyllisten etsintä, selittelyjä ja omien mokien vähättelyä.

Jos te oikeasti haluatte pois tuosta roolista niin teidän pitää keskittyä oikeiden asioiden tekemiseen. Nyt homma näyttä siltä että paljon hyvästä energiasta käytetään typeryyksen selittämiseen ja maton alle lakaisuun sen sijaan että että yritettäisiin ehkäistä seuraavat typeryydet.

Ja tämä kommentti kaikella ystävyydellä. Sääli nähdä paljon hyvää työtä valuvan hukkaan.

Eteläpäädyn toimintahan nimenomaan on ollut moitteetonta ja todella korkealla tasolla, eikä vähiten näiden tapausten ennaltaehkäisyn osalta. Mutta on vain asioita, mihin faniyhdistys ei pysty vaikuttamaan. Yhdistyksen matkojen ja toiminnan ulkopuolella toimiva joukko idjootteja on tällainen.

Miten tässä nyt taas on vähätelty ja selitelty jne? Se, ettei EP ota omalle kontolleen tätä ei tarkoita, että tapahtumia vähäteltäisiin tai piiloteltaisiin. EP hoiti oman ruutunsa mallikkaasti, niin kannatuksen puolesta, kuin käyttäytymisen osalta ja vielä on täälä nimimerkki Tuomaksen suulla, kuin hallituksen ulostulolla irtisanoutunut pahoinpitelytapauksesta. Ihan kaikella ystävyydellä tiedustelen, että mitä nämä "oikeat asiat" ovat, mitä pitäisi tehdä toisin?

Tai sitten niin etta EP ottaa selkean roolin naiden lasten kaitsemisessa. Tiedossa ne tyypit on ihan varmasti, ja tietavat myos missa nama ryhmat istuvat joten EP paljon isompana ryhmana voisi saattaa muuten helposti paikallisten sekaan eksyvat lapset minibussiinsa. Onko esim. mahdollista koordinoida seurojen kanssa lipunmyynti niin etta nama ongelmaryhmat sijoitetaan sinne lainkuuliaisten fanien silmien alle?

Ja jos lapsoset vakisin yrittavat matkalla hallilta bussille kayda paikallisten kimppuun, EP voi isallisesti opastaa naita lampaita takaisin ruotuun paikallisten avustuksella. Voi olla etta liialliset naistenpotkimishalut jaahtyy jos on tiedossa etta paikallisten lisaksi ymparilla on 300 "omaa" jotka tarpeen tullen opettavat ryhmakuria.

"It takes a whole village to raise a child".

Se, että fanireissun yhtenä "ohjelmanumerona" olisi joidenkin huppupäiden holhoaminen kuulostaa jo aika kaukaahaetulta. Toki pitää puuttua, kun jotain rikollista havaitsee, mutta kuka oikeasti haluaa matkustaa vierapeliin (tai edes kotipeliin) holhoamaan jotain kakaroita, jotka eivät edes kuulu eteläpäädyn ryhmään?
 
Viimeksi muokattu:

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Miten sinä kitkisit satunnaisten urpojen täysin spontaanit teot? Täällä ei kuitenkaan pidellä kenenkään kädestä kiinni ja opasteta käyttäytymään matseissa.

Keep your friends close and your enemies closer. Tällä hetkellä nuo finninaamat ovat EP:lle pelkkää painolastia. Selkeästi porukkaa joita kukaan ei ole halunnut tai osannut kasvattaa tähän maailmaan.

jokerit ja EP voi pestä kätensä tästä tai vaihtoehtoisesti kokeilla tulisiko tuosta jengistä "pienellä" isällisellä ja äidillisellä ohjauksella yhteiskuntakelpoista kamaa.
 
Keep your friends close and your enemies closer. Tällä hetkellä nuo finninaamat ovat EP:lle pelkkää painolastia. Selkeästi porukkaa joita kukaan ei ole halunnut tai osannut kasvattaa tähän maailmaan.

jokerit ja EP voi pestä kätensä tästä tai vaihtoehtoisesti kokeilla tulisiko tuosta jengistä "pienellä" isällisellä ja äidillisellä ohjauksella yhteiskuntakelpoista kamaa.

Tämä on varmasti se kaikista helpoin ja paras vaihtoehto. Eipä siitä ole suurta lohtua että me täällä Jatkoajassa tiedämme että nämä piripäät eivät kuulu Eteläpääty Ry:hyn jos muulle kiekkoa seuraavalle Suomelle ja iltapäivälehdille nämä ovat Jokerifaneja muiden joukossa.

Eiköhän nämä kunnolliset Jokerikannattajat ymmärrä asian ja tee juuri näin vaikka jotkut nimimerkit täällä inttävätkin ettei se kuulu heidän tehtäviin. Veikkaan ettei näiden huppupäiden tempauksista Jokereiden otteluiden yhteydessä kuulla enää mitään.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valitettavia tapauksia taas ja ikävää tavallaan huomata itsestäänkin ettei minkäänlaista spontaania yllättymisreaktiota tullut kun kuuli näin tapahtuneen Jokerien vierasmatsissa. Tekisi mieli kirjoittaa katsomokulttuurista ja fanitoiminnasta pidempikin viesti, mutta tällä hetkellä ei ajatus pysy kovin hyvin kasassa, joten jätetään toiseen kertaan.

Ilmeisen hyvää toimintaa pääosin ollut ainakin EP:n porukalla Raumalla ja muutenkin tuon järjestön otteista on ainakin minulle huokunut viimeaikoina lieveilmiöiden ottaminen vakavammin verrattuna joihinkin aikaisempiin vuosiin.

Henk. koht. ärsyttää tämä toisten "minä en ole kenestäkään muusta vastuussa kuin itsestäni" -asenne. Tiettyyn pisteeseen asti toki tuo on totta enkä tarkoita että kenenkään pitäisi tuntemattomia ihmisiä vahtia tai kaitsea. Kuitenkin äärimmäisyyteen vietynä tuo asenne vituttaa, sillä se on osoitus sekä liiasta itsekeskeisyydestä että yksinkertaisesti paskapuhetta. Jokaisella ihmisellä yhteiskunnassamme on tiettyjä, kanssaihmisiin kohdistuvia vastuita ja velvollisuuksia. Jos siitä pitää jollekin erikseen sanoa, niin ihmettelen missä on kasvettu.

Malmi kirjoitti:
No suoraan sanottuna en kyllä ymmärrä miten porilainen menettää yöunensa yhden Raumalla revityn lakanan takia.

Tätä asiaa myös haluaisin kommentoida. Tuskin kukaan pitää tuota lipun tuhoamis -episodia vakavana saati yhtä pahana kuin pahoinpitelyjä. Enemmänkin uskon että (muillakin kuin minulla) nousee karvat pystyyn nimim. Malmin viestin kaltaisista asenteista. Tuo asenne tuntuu ylipäätään olevan nykyään kovin yleinen varsinkin nuorilla ja tietyissä porukoissa. Tarkoitan siis toisten omaisuuden kunnioittamisen puutetta. Ihmisillä pitäisi olla oikeus elää ilman pelkoa fyysisestä väkivallasta ja omaisuuteensa kohdistuvasta ilkivallasta. Jo näillä kahdella perussäännöllä yhteiskunta voisi porskuttaa pitkälle.

Nyt kuitenkin tuntuu, että joillain asenne on se, että kun mitään kallista ei rikottu tai omalla kohdalla "isi maksaa", ei jutusta saisi valittaa. Peruskoulussa ymmärtää vielä nuo toisten pipojen sun muiden pöllimiset, mutta että aikuisten ihmisten keskellä julkisella paikalla. Jokaisella on omille tavaroilleen omat arvo, josta muilla ei ole tietoa. Toisilla se on rationaalisesti ajatellen taloudellinen arvo, ja monilla voi olla esim. juuri fanituotteiden osalta suurta tunnearvoa. Tällähän ei tietenkään ole merkitystä urpolle joka tunnekuohossaan kokee tarpeelliseksi viedä tämän tavaran, jotta saavuttaisi ilmeisesti jotain. Varsin helppo nyrkkisääntö on että se mikä on selvästi toisen, ei kuulu sinulle. Jokainen "netistä saa uusia lippuja" -kommentti vituttaa suunnattomasti ainakin minua. Ja nämä "isi maksaa" -jutut ym. eivät kohdistu mitenkään täällä palstalaisiin, vaan jokainen varmaan omasta elämästään tuntee tuollaista porukkaa. Minun kokemukseni mukaan tuppaavat olemaan niitä, jotka eivät hirveästi mistään ole itse maksaneet tai ovat muuten vaan välinpitämättömiä.

Hienoa on ollut lukea Jokerifanien juttuja tästä ketjusta tämän asian tiimoilta. Ainakin tällä kertaa äänekkäämpi enemmistö on kirjoittanut todella tolkkupitoisia viestejä, jotka antavat osviittaa siitä, että kyllä siellä Ilmalan ratapihalla pitäisi tulevaisuuden olla kirkas tältä osin. Helppo huomata ketkä täällä on sitä porukkaa jonka kanssa pystyy heittämään hyvässä hengessä herjaa ennen matseja ja jälkeen matsien (jopa kirvelevästä tappiosta johtuvan vitutuksen keskellä).

Tuo Mailan viesti olisi hyvä postata toiseenkin ketjuun, jottei huku tähän todella aktiiviseen keskusteluun. Harvinaislaatuinen viesti näkökulmaltaan ja ainakin vaikutti rehelliseltä ja vilpittömältä kirjoitukselta. Mailakin saanut kärsiä jääkiekon lieveilmiöistä, osin suoraan kulloistenkin paikallisten takia ja osin tiettyjen Jokerikannattajien takia välillisesti. Viestin lukeminen sai entisestään halveksimaan "huligaaniporukkaa" ja samalla miettimään omia mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, ettei faniryhmien välille synny liiallista viha-suhdetta. Lujittaa myös omaa vakaumusta olla vihaamatta oikeasti ketään fanipaidan tms. seikan perusteella. Vaikka kuinka olisi tunteet pinnassa. Enimmäkseen tämä keskustelu osoittaa että väristä riippumatta lopulta jääkiekon ystävät ovat yhtä porukkaa joka haluaa nauttia matseista ja kannustaa omaa joukkuettaan aiheuttamatta vaaraa tai vahinkoa muille.
 
Viimeksi muokattu:

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"It takes a whole village to raise a child".
Asia on juuri näin. Suomessa on aikaisemmin ollut vallalla kulttuuri, jossa nuorempia ihmisiä (lapsia) ovat paimentaneet muutkin kuin omat vanhemmat. Naapurustossa on ollut useampi silmäpari tarkkailemassa mitä janipetteri tai pirkkoliisa touhuaa kavereitensa kanssa. Ja jos hölmöilyä on näkynyt, niin siihen on puututtu. Näin asiat olivat silloin kun itse olin lapsi tai nuori. Ja niistä ajoista nyt niin kauhean kauan ole, noin parikymmentä vuotta. Jos naapurin setä kävi ajamassa pennut pois pahanteosta, ei siitä soiteltu iltalehteen vanhempien toimesta tai käyty vinkumassa poliisille, koska naapurin jalmari oli sanonut rumasti pikkupojille. Kyllä siinä ennemminkin pieni janipetteri sai kuulla vanhemmiltaan kunniansa ja sopivilla rangaistuksilla homma jäi muistiin, eikä hölmöilyjä enää toistettu. Jo pelkällä asiaan puuttumisella ja sanomisella on suuri vaikutus lapsen ja nuoren käytökseen. Tyyli millä asioihin puuttuu pitää suhteuttaa perseilijän ikään. Mitä vanhempi pentu on kyseessä, sitä keskustelevampi tyylin pitää olla. Ala-asteikäistä voi komentaa jo ihan suoraan.
No suoraan sanottuna en kyllä ymmärrä miten porilainen menettää yöunensa yhden Raumalla revityn lakanan takia.

Tätä asiaa myös haluaisin kommentoida. Tuskin kukaan pitää tuota lipun tuhoamis -episodia vakavana saati yhtä pahana kuin pahoinpitelyjä. Enemmänkin uskon että (muillakin kuin minulla) nousee karvat pystyyn nimim. Malmin viestin kaltaisista asenteista. ...

...Nyt kuitenkin tuntuu, että joillain asenne on se, että kun mitään kallista ei rikottu tai omalla kohdalla "isi maksaa", ei jutusta saisi valittaa. Peruskoulussa ymmärtää vielä nuo toisten pipojen sun muiden pöllimiset, mutta että aikuisten ihmisten keskellä julkisella paikalla. Jokaisella on omille tavaroilleen omat arvo, josta muilla ei ole tietoa.

Olen täysin samaa mieltä BigRedCatin kanssa jokaisesta sanasta jonka hän kirjoitti. Leikkaisin hänen viestiään vain lyhyemmäksi, koska sitä ei ole tarpeen kokonaisuudessaan lainata. Ei se voi olla niin, että rahalla korvattava vahingoteko on jotenkin hyväksyttävämpää kuin sellainen, jossa aiheutetaan pysyviä ja korvaamattomia haittoja jollekin taholle. Ja mistä sitä tietää mikä tämän rikotun lipun tausta on? Se voi olla omistajalleen hyvinkin tärkeä esine. Kyseinen lippu voisi aivan hyvin olla jonkun fanin kotona säilytyksessä pelien välissä ja samassa taloudessa voi asua pieni poika, jolle kyseinen lippu on erittäin tärkeä esine. Lipulla ei varmasti ole rahallista arvoa mittavasti, mutta pienelle pojalle se voi olla vaikea ymmärtää, että joku varastaa ja turmelee hänelle tärkeän asian. Toisen omaisuuden arvoa ei pidä mennä vähättelemään.

Eritoten Jokereiden kannattajat ovat monessa yhteydessä tuoneet julki, kuinka heitä sorretaan vain marginaalisen ryhmän edesottamuksien vuoksi. Nyt olisi hyvä paikka osoittaa muille ihmisille oma suoraselkäisyytensä ja kommentoida yhdistyksenä myös tätä lippuasiaa. Vaikka nyt on tullut ilmi, että EP ry:n järjestämällä matkalla mukana ollut henkilö ei todennäköisesti itse olekaan lippua varastanut, niin hän on kuitenkin sen turmelemiseen osallistunut. Ja koska hän on edustanut EP:ä ollessaan heidän järjestämällään matkalla, on matkan järjestäjällä myös velvollisuus tuoda julki heidän virallinen suhtautuminen ja konkreettiset toimenpiteet mitä he ovat asian selvittämiseksi tehneet tai aikoneet tehdä. Nythän on heidän virallisessa tiedotteessaan todettu Eteläpääty ry:n tuomitsevan kaiken ilkivallan ja väkivallan. Samassa tiedotteessa tehdään myös selväksi että heidän järjestämälle matkalle osallistuneet henkilöt eivät ole olleet osallisena pahoinpitelyssä. Eikö olisi paikallaan kuitenkin tuoda myös ilmi se, että heidän järjestämällään matkalla mukana ollut henkilö on ollut kuitenkin kotijoukkueen kannattajien lippua turmelemassa ja kertoa mitä toimenpiteitä asian selvittämiseksi on tehty? Tämä jos mikä osoittaisi että EP ry ei missän nimessä hyväksy toisen omaisuuden vahingoittamista kannatuskulttuurin tai minkään muunkaan asian nimissä. Aikaisemmista viesteistä tässä ketjussa käy ilmi että ainoa tunnistettu tekijä tässä lippuasiassa on pahoillaan tapahtuneesta ja toivon että hän on suoraselkäisenä miehenä myös itse auttamassa asian selvittämisessä. Näin varmasti onkin, koska hän on nimimerkki Tuomaksen välityksellä asiaa pahoitellut. Tästä saa sellaisen kuvan, että kyseessä on mies joka ottaa vastuun teoistaan.

Jos minulta kysyttäisiin mikä olisi sopiva tapa hyvittää lipun varastaminen ja turmelu, vastaus olisi: Hommatkaa tilalle uusi, samanlainen lippu. Jos lippu oli valmistettu jossain tilaustyönä, tilatkaa uusi. Jos lippu oli käsin tehty talkootyönä, niin tehkää itse uusi. Osaamista itse tekemiseen varmasti löytyy. Luovuttakaa uusi lippu RB:lle seuraavan pelin yhteydessä ja laittakaa siitä omille nettisivuillenne juttu kuvien kera. Tämä antaisi suoraselkäisen kuvan toiminnastanne ja asia olisi varmaan myös RB:n puolesta sillä sovittu.
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Mailalta edellisellä sivulla ansiokas kirjoitus. Pikkuisen täsmennystä siihen kuitenkin ettei Jokerien faniasuste nyt varmasti ole ainoa mikä päällä saa vierashallissa kokea vittuilua ja tönimistä. Eiköhän tuo ole ihan jokaisen vierasjoukkuetta kannattavan luontoisetua, kannattamastaan seurasta riippumatta.

Kyllä, mutta... Kuten mainitsin, joka paikkakunnalta näitä torveloita löytyy ja kuten sanoit, ei kai heidänkään vihansa kohdistu yksittäin aina ja ikuisesti Jokereihin. Silti, nämä julkisuudessa olevat typerehtimistapaukset korreloivat suoraan vieraspaikkakuntalaisten käytökseen meitä kohtaan. Ja en nyt puhu yksittäisistä matseista vaan nämä tapahtumat ovat pitkältä aikaväliltä.

Ja voin vilpittömin mielin sanoa, ettemme provosoi. Emme osallistu katsomohuuteluun, emme ole maailmanomistajia baariin saapuesssamme jne. Olemme usein autoillen liikkeellä, eli alkoholi ei näyttele pääosaa vierasmatkoilla. Enkä halunnut nimetä erikseen näitä ääripään paikkakuntia, joissa ongelmia on ollut. Olemme todella värittömiä ja hajuttomia perusjamppoja, edellisen viikonlopun nakkikioskikäyntikin tuli ajoitettua autoillen sunnuntai-iltapäivään, kun ei jaksettu jonottaa ruuhkassa Ikean lihapullia.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Sen enempää Mailan hyvään viestiin ottamatta kantqa voidaan myös kysyä onko eteläpäädyltä hyvää kannattamista huudella tuomarin tappamista?Onko ihan oikeasti tämä sitä hyvää kankattamiskulttuuria? Ja miten tämä edistää omaa suosikkijoukkueen peliä? Ja kun 300fania huutaa sitä niin iloisesti kuului hallin toiselle puolelle saakka.
 

AaJee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Anaheim Ducks, Miami Heat
Sen enempää Mailan hyvään viestiin ottamatta kantqa voidaan myös kysyä onko eteläpäädyltä hyvää kannattamista huudella tuomarin tappamista?Onko ihan oikeasti tämä sitä hyvää kankattamiskulttuuria? Ja miten tämä edistää omaa suosikkijoukkueen peliä? Ja kun 300fania huutaa sitä niin iloisesti kuului hallin toiselle puolelle saakka.

Sama otti korvaan lauantaina Raumalla. Ensin faniporukka huusi "Tuomari juoksee matsin jälkeen", mikä on sinäänsä ihan ok, verrattavissa esim Raumam Boikien omaperäiseen "Nuija" huutoon. Mutta sen jälkeen huuto muuttuikin muotoon "Tuomari kuolee matsin jälkeen", tässä kohtaa hävetti istua hieman sivummalla Jokereiden pelipaita päällä, ei näin.
 

Wildcard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
BigRedCatin tarina on kokonaisuudessaan todella hyvää ja rakentavaa settiä. Meidän tulee kunnioittaa myös vastustajien kannattajia, koska voittajia ovat tällöin kaikki seurat, fanitkulttuuri ja fanit. Ongelmana vain näen, että näiden lieveilmiöiden määrä on lisääntymään päin yhteiskunnan voidessa yhä huonommin. YB:n jäsenillä ynnä muilla vastaaviin ryhmiin kuuluvilla on selkeä tarve ja lähes ainoa tavoite tuoda itseään esiin näillä häriköinneillä. Pelkään, mutta toisaalta haluan uskoa että näiden ryhmien teot pysyvät hallinnassa ja järjestys säilyy ottelu tapahtumissa myös tulevaisuudessa. Ja kyllä tässä vahvalla fanikultturillakin on oma roolinsa tekemällä asiat selviksi sen osalta mikä on sallittua ja mikä vastaavasti taas ei ole.

Yksi tulevaisuuden äärimmäinen scenaario saattaa olla, että vain rekisteröityneet fanit elikä fanit jotka kuuluvat joukkueiden virallisiin faniyhteisöihin voivat ostaa lippuja ottelu tapahtumiin. Tähän tullaan menenmään, mikäli ottelutapahtumista kehittyy yhä turvattompia. mm. edellä mainitulla tavalla pyrittiin minimoimaan huliganisimi brittifutiksesta.

Kyllä mä tykkään ainakin tosi paljon, kun otteluissa näkyy vastustajien väreissä olevia kannattajia ja varmasti kaikki muutkin oikean fanikulttuurin ystävät näin ajattelevat ja haluavat myös jatkossa tapahtuvan. Tappion hetkellä miestä toki syödään syvältä, mutta se kestetään, koska aina ei voi voittaa.

Kunnioitetaan toisiamme, "Kukkahattutäti"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös