SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 056 507
  • 3 930

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Läpinäkyvää huomiohuorausta. Hienoa toki jos tykkää United Smile -meiningistä. Oliskohan Hesari tällä kertaa hereillä, kun viikko sitten Turun tapahtumat ei paljon kiinnostanut?
Et sitten yhtään idiootimpaa kuvaa voisi itsestäsi antaa? Mitäköhän huomiota tällä mahdollisesti huorataan? IFK:n faneilla tuskin on jatkossakaan tarvetta alleviivata omaa erinomaisuuttaan vaan kunnioitusta voi ja pitääkin jakaa myös vastustajille. Ilveksen nykytilanne vituttaa ihan vilpittömästi todella monia muiden seurojen fanejakin, vanha ja menestyksekäs seura on raiskattu osaamattoman johdon toimesta. Tähän erityisesti IFK-fanina on helppo samaistua. Jos tämän kaltaista solidaarisuutta ja vastustajan kunnioittamista ei kykene ymmärtämään, se on voi voi. Oma joukkue, vaikka se kuinka rakas olisikin, ei ole koko kiekkoilevan maailman keskipiste.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oma joukkue, vaikka se kuinka rakas olisikin, ei ole koko kiekkoilevan maailman keskipiste.

Varmasti oltaisiin Jokerien vastaavassa asemassa kokemassa myötätuntoa tänne päin... Ja hyvä niin. SM-liigan oman Hermanni Hiiren asema pysyköön siellä.

Mulle tarpeeksi kunnioitusta esim. paikallisvastustajalle on jo se, että se menee muiden edelle kiinnostavimpana vastustajana, joka on ylivoimaisesti hienointa voittaa. Totta helvetissä oma joukkue on se tärkein! En ole sitäkään sanonut missään vaiheessa, että muut ovat merkityksettömiä.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mulle tarpeeksi kunnioitusta esim. paikallisvastustajalle on jo se, että se menee muiden edelle kiinnostavimpana vastustajana, joka on ylivoimaisesti hienointa voittaa. Totta helvetissä oma joukkue on se tärkein! En ole sitäkään sanonut missään vaiheessa, että muut ovat merkityksettömiä.
Mä oon samaa mieltä. Parasta kunnioittamista on käsitellä vastustajia tosissaan, mutta rehellisesti. Liigajoukkueita käsitellään vakavasti otettavina vastustajina ja kriisiseuroille sitten jaetaan sääliä. Sympatialle olen ainakin itse melko allerginen, mutta jos Tampereella tämänkaltaisesta tempauksesta tykätään, niin eihän se keltään ole pois. HIFK-fanit kiillottavat joka tapauksessa kilpeään mediassa, joten tifon motivaattorit ovat lopputuloksen kannalta merkityksettömiä. Mitään negatiivista tuolla ei voi saada aikaan.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Varauksettomasti samaa mieltä Jokeriarskan ja Variksen kanssa. Vähän tuli sellainen fiilis, että tässä nyt haetaan oman kilven kiillotusta. "Oi, ovatpas nuo IFK-kannattajat mahtavia faneja, kun tuolla tavalla huomioivat toisiakin joukkueita. On ne paljon parempia faneja kuin nuo huligaaninarrit!".

Ainakin Tampereen selostaja latasi heti herkut parketille, kun kuvat "tifosta" tulivat kuvaruutuun.

Eipä sillä, totta helvetissä minäkin toivon perinteikkään Ilveksen selviävän kurimuksestaan, mutta silti mennessäni halliin olen siellä omaa joukkuettani varten, en vastustajaa. Pelissä vastustaja on vihollinen, AINA.
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varauksettomasti samaa mieltä Jokeriarskan ja Variksen kanssa. Vähän tuli sellainen fiilis, että tässä nyt haetaan oman kilven kiillotusta. "Oi, ovatpas nuo IFK-kannattajat mahtavia faneja, kun tuolla tavalla huomioivat toisiakin joukkueita. On ne paljon parempia faneja kuin nuo huligaaninarrit!".
No voi herranjestas ny sentään! Miten tästäkin jotkut saavat vedettyä marttyyrinviitat päällensä? Nyt niitä valoja päälle!
 
Hieno tuo Kom Igen -tifo, asiallista meininkiä!

Onko tuo kuva otettu erätauolla? Jos Hakemetsässä on oikeasti +5500 sielua, ei vieraspäädyssäkään voi olla noin väljää.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmasti oltaisiin Jokerien vastaavassa asemassa kokemassa myötätuntoa tänne päin...
Pari kertaa olen tästä Jokereita kannattavan ystäväni kanssa jutellut ja aina ollaan tultu siihen tulokseen, että vastapuolen Mestikseen tippuminen tai konkurssi olisi aivan totaalisen perseestä. Fan Clubin puolesta en lähde edelleenkään puhumaan, mutta itse olisin valmis vastaavanlaiseen tempaukseen jopa Jokereiden puolesta jos tilanne olisi sama, vaikka jo ihan sen takia että ajatus liigakaudesta ilman paikallispelejä on aika ankea.

Oltaisiinko Jokerileirissä muuten tämän iltaista tifoa vastaan, jos sen olisi tehnyt vaikka Lukko? Kärpät? Tappara? Vai onko huomiohuorausta nimenomaan IFK:n tekemä kunnianosoitus?
 

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
Varmasti oltaisiin Jokerien vastaavassa asemassa kokemassa myötätuntoa tänne päin... Ja hyvä niin. SM-liigan oman Hermanni Hiiren asema pysyköön siellä.

Miten onnistuitkin kääntämään Ilves-HIFK -ottelussa olleen tifon keskusteluun Jokereista?
Jos sinulla ei ole aiheeseen antaa mitään järkevää ja rakentavaa, ehkä parempi jättää kommentoimatta kokonaan.

Tifo on mielestäni onnistunut myös sen suhteen, että tälläiset toiselle joukkueelle tai vastustajan pelaajalle omistetut sympatiatifot ovat Suomessa harvinainen ilmiö. Maailmalla näitä on nähty silloin tällöin, esimerkkinä Real Madridin pelaajien FC Barcelonan Eric Abidalille omistama voimien toivotus hänen taistellessa syöpää vastaan.Tässä linkki tilanteeseen, jota tarkoitan.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Piti ihan tämän takia avata tietokone vielä lauantai-iltana pelin jälkeen. Ihan kylmät väreet tulivat hallissa tästä HIFK-fanien eleestä. Totisesti iso kiitos.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
No voi herranjestas ny sentään! Miten tästäkin jotkut saavat vedettyä marttyyrinviitat päällensä? Nyt niitä valoja päälle!

Ei, en kanna marttyyriviittaa. Ehkä toin mielipiteeni vähän epäselvästi esille. Lyhyesti: Vastustan United Smile-kulttuuria, koska se on mielestäni ällöttävää. Voitte olla asiasta vapaasti eri mieltä, salut.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Kilpeä pystyssä kannatelleen "huomiohuoran" mielipide: mulle on täysin yksi ja sama, mitä kommenttia "Suomen parhaasta" fanikatsomosta meille heitellään. Aikaa montaa lämmintä kättä tarjottiin kotijoukueen fanien toimesta meidän suuntaan heti, kun sille sille mahdollisuutta tarjottiin. Enemmän tifoa tehdessä tuli kyllä hyvintekijän olo. Lisäksi kun kommentit olivat lähinnä tyyliin "te heitätte kyltit ilmaan, toiset helsinkiläiset viskovat vaan kolikoita", niin miten tässä voi oloaan kovin syntiseksi tuntea. Minä en hae huomiota, minä vannon perinteiden nimeen. Ymmärrän ettei monellekaan "Suomen parhaassa" tämä kerro juuri mitään.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Läpinäkyvää huomiohuorausta. Hienoa toki jos tykkää United Smile -meiningistä. Oliskohan Hesari tällä kertaa hereillä, kun viikko sitten Turun tapahtumat ei paljon kiinnostanut?

Loppuiko sulta sämpylät?

Sama seura palkitsi Raimo Helmisen, kun hän pelasi viimeisen vieraspelinsä Helsingin Jäähallissa. Ilveksellä vain nyt sattuu olemaan oma paikkansa aika monen HIFK-kannattajan sydämessä. Ei sen kummempaa.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pari kertaa olen tästä Jokereita kannattavan ystäväni kanssa jutellut ja aina ollaan tultu siihen tulokseen, että vastapuolen Mestikseen tippuminen tai konkurssi olisi aivan totaalisen perseestä.

Vai onko huomiohuorausta nimenomaan IFK:n tekemä kunnianosoitus?

Ei. Puhun vain omasta puolestani ja yleisesti itseeni tuollainen halirinki ei vetoa. Melkoinen Pohjois-Korean meininki täällä, kun ei sallita eri mielipidettä.

Yllä olevasta olen täysin samaa mieltä ja sen toinkin jo aiemmin ilmi. En silti ala hallilla keekoilemaan ifk-kyltin kanssa. Sovitaan, että meillä on vain näkemyseroja. Minä en United Smile -kehtoon kuulu.
 
Viimeksi muokattu:

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hieno ele kyllä. Se, että joku osoittaa tukensa Suomen vanhimmalle ja perinteisimmälle seuralle, ei ole mitään huomiohuorausta. Ipan pelihän on tällä hetkellä ihan kohtalaisen näköistä ja sekä pelaajat että fanit ovat voimattomia vallitsevan tilanteen edessä. Tuossahan vaan kunnioitetaan vastustajan faneja ja tsempataan yhteisöä sellaisten asioiden selättämiseksi, jotka eivät ole pelillisiä.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Ei tule yllätyksenä edes Mietaalle, että kyllä ruotsinkielisillä vain tuota sivistystä riittää vähän eri tavalla kuin itähelsinkiläisyyttään huutaen mainostavilla. Hienoa HIFK! Pienen kyyneleen joutui vuodattamaan.
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
VH87 puhuu täyttä asiaa.
Ja kyllähän täällä saa mielipiteitä esittää, Suomi on vapaa maa, mutta ei pitäisi ihmetellä, jos saa paskaa niskaansa noin hienon kunnioituksenosoituksen pilkkaamisesta.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mahtava ele IFK:n faniryhmältä, iso käsi täältä. Kyllä rupeaa väkisinkin naurattamaan, kun narrifanit tulevat tänne joukolla tempausta tuomitsemaan/vähättelemään. Kuinka tuossa voi olla kellekkään muuta kuin positiivista? Oli motiivit ihan mitkä tahansa (tässä uskon niiden olevan 100% IFK-fanien suuresti kunnioittaman seuran fanien tukemisessa), niin kaikille jää tuosta hyvä mieli (paitsi ilmeisesti narrifaneille). Ilves-fanit ovat kertoneet pyyhkineensä kyyneleitä silmäkulmista, IFK-fanit tuntevat ylpeyttä omiensa toiminnasta, Ässäfanit osoittavat kunnioitusta ja eräskin Tappara-kirjoittaja kirjoittaa, "Tuo saattaa olla komeinta, jota olen jääkiekon yhteydessä kokenut.". Ei tämä sotaa ole ja kaikkia vastustajia tulee kunnoittaa ja tukea heidän vaikeillakin hetkillä.
 
Ilveksen nykytilanne vituttaa ihan vilpittömästi todella monia muiden seurojen fanejakin, vanha ja menestyksekäs seura on raiskattu osaamattoman johdon toimesta.

Toivottavasti joskus vielä päästään tilanteeseen, jossa Ilvestä kohtaan tunnetaan sympatian sijasta vihaa ympäri Suomen. Vähän kuten Jokereita ja Tepsiä kohtaan 1990-luvulla, Kärppiä kohtaan viime vuosikymmenen jälkipuoliskolla ja JYPiä kohtaan muutaman viime vuoden aikana.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Parasta kunnioittamista on käsitellä vastustajia tosissaan, mutta rehellisesti. Liigajoukkueita käsitellään vakavasti otettavina vastustajina ja kriisiseuroille sitten jaetaan sääliä. Sympatialle olen ainakin itse melko allerginen, mutta jos Tampereella tämänkaltaisesta tempauksesta tykätään, niin eihän se keltään ole pois. HIFK-fanit kiillottavat joka tapauksessa kilpeään mediassa, joten tifon motivaattorit ovat lopputuloksen kannalta merkityksettömiä. Mitään negatiivista tuolla ei voi saada aikaan.
Hemmetin hyvin kirjoitettu. Tärkein pointti on se, että jos Ilves-henkiset tästä liikuttuivat - kuten kommenttien perusteella on pääteltävissä - voi tempausta pitää hyvinkin onnistuneena. Ei ole Jokerien tai muidenkaan jengien kannattajien asia arvioida kunnianosoituksen sopivuutta. Mitään negatiivista tuollaisella ei tosiaan voi saada aikaan ja se, oliko fanien tarkoituksena vilpittömästi toivottaa tsempit, kiillottaa omaa kilpeään vai molempia, on sekin lopulta ihan sama.

Kaikki viimeaikainen Jokerien ja HIFK:n välinen vääntö huomioiden, onko niin ihmeellistä, että molemmista leireistä löytyy faneja, joiden on niin mahdottoman vaikeaa nähdä toisen tekemisiä positiivisessa valossa? Siispä vitun iso haukotus kaikille yleistäjille, jotka antavat ymmärtää, että jokerifanit jotenkin kollektiivisesti olisivat sitä mieltä, että tämä tempaus oli paska. Ei ollut, se oli hieno.

EDIT: Tuossa yllä Kirjoittelija Ilves-leiristä tiivistää kolikon toisen puolen. Ei kukaan halua oman joukkueensa olevan jamassa, jossa ihmiset säälivät ja sympatisoivat.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Raipe sai muistaakseni kukkapuskan aika lailla jokaisella liigapaikkakunnalla sinä keväänä.

Kyllä, mutta Hifk aloitti koko homman tuolloin ja muut apinoi perässä (epäilen ettei moista huomiota olisi muuten tullut). Ei yllätä täällä päässä yhtään, että IFK:n kannattajilta tulee tämmöinen ele. Vaikka tässä nyt ei mitään sääliä yleisellä tasolla haetakaan, niin helvetin hieno ele ja hyvän mielen sai pelin alkuun. Kiitos siitä Helsingin paremmalle joukkueelle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös