SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 058 812
  • 3 930

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
''Tunteet kiihtyivät niin paljon, että juna päätettiin pysäyttää''. Mun mielestä on ihan järkeenkäypää, jos tilanne vaikuttaa uhkaavalta, niin juna pysäytetään. Mitään sanaharkkaa kummempaa ei välttämättä kerennyt tapahtumaan ja tämä olisi sitä ennaltaehkäisevää toimintaa. Mikä olisi sikäli hienoa, jos näin on tapahtunut.

Ok, itselle junan pysäyttäminen rähinän takia on kohtuu kova toimenpide.
 

Iiro#21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, (HCK, K-Vantaa)
Itse olen yllättänyt, että fanit eivät nahistelleet keskenään. Kolmannessa erässä nimittäin alko sen verran erilaisia käsimerkkejä viuhumaan katsomojen välillä. Siinä oli jo ainesta johonkin isompaan.

Onneksi nyt vaan perus känninen yöjuna-case tapahtunut tässä. Lehdet haluavat myydä eihän siitä voi poikittaista sanaa sanoa. Katsokaapa vitsillä tilastoja kuinka monta tehtävää Helsingin poliisi saa lauantaiyönä ja kuinka monta niistä on pahoinpitelyjä. Kuinka monta pahoinpitelyä myös jää vielä siihen ilmoittamatta. Kuka lehti niistä nyt kertoisi, kun perushuttua joka ei myy.
En syytä lehtiä paskasta journalismista. He haluavat myydä. Syytän/tunnen vihaa niitä ihmisiä kohtaan jotka levittävät tätä ilosanomaa. "Taas Jokerifanit rähisivät. Olisihan tämä pitänyt arvota." ja linkkiä jaetaan sosiaalisessa mediassa. Ei tunnuta näkevän kokonaiskuvaa.

Onko jollain tarkkaa tietoa miten suuri tämä "joukkotappelu" on ollut? Känninen ihminen kaatanut juomaa toisen päälle ja siitä pieni paini alkanut? Järjestysmiehet samantien väliin ja heidän takiaan taistelu voitiin nimetä joukkotappeluksi?


EDIT:
Positiiviset asiat unohtuivat täysin! Tunnelma hallissa oli aivan käsittämätöntä. Ei tietenkään vedä vertoja Jokerit - HIFK poffin tunnelmiin. Kuitenkin yksi parhaista runkosarjan matseista missä itse olen ollut. Suurin osa alakerran TPS kannattajistakin heräsi kannattamaan omiaan, kun yläkerta kajautti komeasti "MINÄ-ME-JOKERIT".
Vieressä istuva kotijoukkueen kannattajakin siinä kehuskeli tunnelmaa ja sanoi, että ei ole tälläistä mekkalaa ollut edes viime mestaruuskaudella. Toivottavasti ensi vuonna mennään taas.
 
Viimeksi muokattu:

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ok, itselle junan pysäyttäminen rähinän takia on kohtuu kova toimenpide.

Parempi reagoida ajoissa ja kunnolla ennen kuin tilanne pääsee eskaloitumaan pahemmin. Toki tietysti harmi juttu kaikille, jotka joutuivat näiden sankareiden takia venailemaan junassa.
 

Vaeltaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Ville Vahalahti
Täytyy ottaa noihin käsimerkkeihin kiinni.. Kyllähän siellä oli molempien ryhmien keskuudessa niitä, jotka vähän mitäkin käsimerkkejä näytteli.. Itse en niitä kyllä ymmärrä, mutta tunnelatinki varmaan vaan vähän meni yli.

Itse toki osallistuin alaspäin suuntautuneen peukalon näyttämiseen, kun katsomosta jotain kentälle lensi. Ja tosiaan, läpsyttämistä, siellä oli muutama alle 15-tyyppi läpsyttimillä ja sen perusteeella koko kannattaja-katsomo niitä käyttää vai? Joo, ei. Itsekkin niitä vihaan.

Kaiken kaikkiaan hienoa kannatusta molemmilta ryhmiltä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Eikös tuo junan pysäyttäminen nyt mene ennaltaehkäisyn puolelle, eli hyvä että tällaiseenkin on varauduttu.

Kyllä menee. Minulla on muutaman vuoden takaa kokemus jossa tupakkavaunussa alkoi välien selvittely. Välien selvittely käsitteli lähinnä kova äänistä huutamista ja pari tuuppaisua. Matkustajien turvallisuudesta vastuussa ollut VR:n henkilökunta ei halunnut ottaa asian suhteen mitään riskejä ja tekivät välipysähdyksen johonkin kurjen kusemaan josta otettiin 4 ihmistä pois kyydistä. Oli jossain joulun ja uuden vuoden välimaastossa ja kaikki todella tukevassa humalassa. VR toimi aivan oikein ja ilman tuota toimenpidettä olisi saattanut olla paljon ikävämpiä seurauksia. Harmillista tietenkin, että iltaskeidat repivät tällaiset "joukkotappelu" otsikot vaikka kukaan ei saanut vammoja eikä mitään hajonnut, mutta se ei jaksa meikäläistä yllättää.
 

Iiro#21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, (HCK, K-Vantaa)
Olin juuri tulossa linkittämään samaa "uutista". Tämä "uutinen" ei antanut yhtään mitään! Onko oikeasti Suomessa näin vapaata tämä uutisoiminen? Otsikko valehtelee aivan täysin uutisen sisällöstä. Klikkailu huoraamista alkanut nykyään harrastamaan muutkin kuin UL.

- Luultavasti kärpäsestä on tehty härkänen. Ei se välttämättä niin iso asia ole. Meillä oli loistava reissu, ja siitä pitäisi ehkä enemmän mainita.

Uskon itse täysin samaan. Joku joka on ollut paikalla voisi vähän valaista mitä siellä oikeasti on tapahtunut.
 

Papa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, FC Bayern
Ok, itselle junan pysäyttäminen rähinän takia on kohtuu kova toimenpide.

Junan oli tarkoitus muutenkin pysähtyä Kirkkonummella kun piti väistää muuta liikennettä. Siihen oli hyvä kutsua poliisit paikalle ja luovuttaa kuumakalle/-kallet viranomaisille. Mistään muusta ei ollut kyse.

-Papa-
 

Pande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Klikkailu huoraamista alkanut nykyään harrastamaan muutkin kuin UL.

Juuri näin. Ensin kirjoitetaan juttu, jolla ei oikein mitään sisältöä ja sitten pääsevät kaikenmaailman taivastelijat tuotoksillaan herkuttelemaan "Kirjoita kommentti" osioon. Itse koitin kommentoida IS:n uutisten vähyyttä tänä sunnuntai päivänä, kun tällaisia "haastatteluja" julkaistaan pääuutisten joukossa.

Yllättäen sitä kommenttia ei julkaistu. =)

Hieno oli tosiaan tunnelma eilen Turussa eli tällaista lisää. Helmikuussa siis ilmeisesti KalPa tulossa kylään ison fanijoukon kanssa eli toivotaan, että Hartwallilla nähdään sitten vuorostaan kovaääninen "taistelu" faniryhmien välillä.
 

Anturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Ihan mukavan kokoisen poppoon narrit sai tuonne Turkuun kasattua. Paluumatkan mylly(t) nyt ei yllättäneet ketään.
Osaako joku muuten vastata, että paljonko Espoosta oli jengiä eilen Porissa?
80-90 on lähempänä totuutta, tosin tuosta luvusta jokainen ei varmaankaan tietään seisomakatsomoon löytänyt, vaan seisovassa osiossa meitä oli sen reippaat puolisen sataa. Tuohon porukkaan sisältyi tosin liki kaikki "parhaat" voimat, vaikka ensikertalaisiakin oli myös mukana. Vähän ollaan jäljessä naapurikaupungin matkojen lähtijämääristä, mutta kuten Porissakin nähtiin - ei se määrä vaan se laatu.

Erityismaininnan ansaitsee Musan paviljongin baarimikot, jotka suhtautuivat yllättävän lämminmielisesti meikäläisten visiittiin ennen ottelua. Pyyhkeitä jaetaan Isomäen järkkäreille, jotka taas hakemalla hakivat jotain vastakkainasettelua kannattajien kanssa.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Juuri näin. Ensin kirjoitetaan juttu, jolla ei oikein mitään sisältöä ja sitten pääsevät kaikenmaailman taivastelijat tuotoksillaan herkuttelemaan "Kirjoita kommentti" osioon. Itse koitin kommentoida IS:n uutisten vähyyttä tänä sunnuntai päivänä, kun tällaisia "haastatteluja" julkaistaan pääuutisten joukossa.

Yllättäen sitä kommenttia ei julkaistu. =)

Kyllähän iltapäivälehtien alhainen taso tiedettiin, mutta tämän casen osalta tämä kyseinen roskalehdistökin on onnistunut vetäisemään todellisen vesiperän skandaaliotsikoillaan. Voi ristus sentään.

Eilinen TPS-Jokerit oli kyllä parasta mahdollista mainosta suomalaiselle fanikulttuurille. Kaksi faniryhmää vetivät kauden parastaan ja sytyttivät jopa muunkin yleisön kunnon menoon. Läpsyttimetkään eivät onnistuneet eilen tunnelmaa pilaamaan, joka kertoo harvinaisen onnistuneesta ehtoosta tunnelmanluonnin osalta. Toivotaan, että turkulaisetkin tulevat joskus areenalle isolla possella, niin saadaan heräteltyä 90-luvulta tuttua klassikkohenkeä uudelleen henkiin oikein kunnolla.
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan mukavan kokoisen poppoon narrit sai tuonne Turkuun kasattua. Paluumatkan mylly(t) nyt ei yllättäneet ketään.

Haluaisitko kertoa näistä mylly(i)stä vähän enemmän?

Vähän ollaan jäljessä naapurikaupungin matkojen lähtijämääristä, mutta kuten Porissakin nähtiin - ei se määrä vaan se laatu.

Eikä ihan niin vähääkään... Nimenomaan, ei se määrä vaan se laatu. Sitä laatua oli Turussa nimittäin aika saatanasti. Youtube-koosteita odotellessa...
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Nimenomaan IS:n jokerifaneihin liittyvää uutisointiahan kannattaa uskoa...

Menee kyllä hermo, kaikkien aikojen vierasmatka Jokerifanien historiassa ja IS löytää jutun juurta ainoastaan kahden ihmisen poikapainista.... Haistakaa vittu sanon minä.

Yritin äsken etsiä IS:n tai IL:n sivuilta uutista eilisen mahtavasta tunnelmasta Turussa. Turhaan. Eihän se ketään kiinnosta, skandaaliotsikot "joukkotappeluista" keräävät enemmän klikkauksia.

Alkaisko olla jopa boikotin paikka?
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Näin vähän oletinkin. Olisiko silti syytä lukea se ''uutinen'' ennen kuin laukoo paskaa ja pitää otsikkoa virallisena totuutena? Valittevan useat toimivat täysin samalla tavalla kuin sinä.

Alkaisko olla jopa boikotin paikka?

Siis tosissaanko joku Jokerifani lukee Iltasanomia tai -lehteä? Boikotissa noi on ollut jo monta vuotta ja tulevat olemaan tästä eteenpäinkin. Valitettavan usein noi ''uutisten tapaiset'' tulevat esille sitten muuta kautta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Yritin äsken etsiä IS:n tai IL:n sivuilta uutista eilisen mahtavasta tunnelmasta Turussa. Turhaan. Eihän se ketään kiinnosta, skandaaliotsikot "joukkotappeluista" keräävät enemmän klikkauksia.

Alkaisko olla jopa boikotin paikka?

Juu ja jos haluaa säästää hermojaan, ei kannata ainakaan tuota IS:n "joukkotappelu" -uutisen kommenttiosiota lukea. Itse menin lankaan ja nyt ei ole hiuksia enää päässä.

Tässä taloudessa ei ainakaan enää ainakaan IS:ää osteta.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Juu ja jos haluaa säästää hermojaan, ei kannata ainakaan tuota IS:n "joukkotappelu" -uutisen kommenttiosiota lukea. Itse menin lankaan ja nyt ei ole hiuksia enää päässä.

Hyvät naurut tuosta saa kun lukee kaikenlaisten vatipäiden, kukkahattujen, mielensäpahoittajien ja muuten vaan trollien kyhäämiä tekstejä. Paskalehti, paskoja "uutisia" ja sen päälle vielä paska kommenttipalsta. Onneksi on tämä foorumi, jossa on edes vähän tasoa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Laitetaan nyt omatkin kontribuutiot noista täällä(kin) puhuttaneista asioista.

Ne läpsyttimet on aika lailla kauheinta mitä suomalaisessa fanikulttuurissa on tapahtunut. Tepsiläiset laittoivat eilen kunnolla hanttiin, mutta se rätinä sai huudot kuulostamaan välillä tosi omituisilta. Tähän on myös pakko todeta -ilman provoa tietysti - että kyllähän me siellä katsomon puolella aika hyvin vietiin töpseleitä. Minä - Me - Jokerit oli tämän kauden sykähdyttävimpiä hetkiä katsomossa. Mutta tosiaa propsin molemmille fanilaumoille. Niin ja nyrkit, keskisormet, runkkauselkeet jnejne. AIVAN SAMA! tunteet kuuluu asiaan ja ton verran ne todellakin saa mennä yli!

Junan "joukkotappelu" oli ollut sanaharkka, joka yltyi parin tyypin töninnäksi. Kenellekään ei käynyt mitään, juna pysyi kaikin puolin ehjänä. Pahimmat vauriot kärsi ilmeisesti kondari, jota loukattiin sanomalla "älä ämmä tuu väliin ku miehet alkaa painii" sekä pari humalaisten huteraa sanailua todistanut nauruun kuollut sivustakatsoja. Tämä on kyllä vietävä eduskuntaan! Asiantuntija-avuiksi poliisille on tarjottava Raimo Summasen vetämä työryhmä, johon saa osallistua jokainen "ei kyllä yllättänyt yhtään" -tyyppisen viestin tähän ketjuun ennen tätä viestiä kirjoittanut jatkoaikalainen. Jokerit ja Kekäläinen on saatava vastuuseen!

Lopuksi: Jokerien, TPS:n ja mitä ilmeisemmin myös IFK:n ja Ilveksen fanikulttuurille papukaijamerkit. Kalakukoille tervetuloa harrastamaan kilpalaulantaa. En osta tätä juttua, että vain Stadilaisilla on mahdollisuus järkätä näitä reissuja. Jokaisesta kylänkolkasta saadaan raavittua pari kertaa vuodessa vaikkapa 300-400 katsojan porukka vieraisiin kannattamaan omiaan.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
En osta tätä juttua, että vain Stadilaisilla on mahdollisuus järkätä näitä reissuja. Jokaisesta kylänkolkasta saadaan raavittua pari kertaa vuodessa vaikkapa 300-400 katsojan porukka vieraisiin kannattamaan omiaan.

Tähän tähdätään. Lappeenrannasta on lähdössä Lahteen 29.12 (kolmen viikon päästä!) ainakin 200 fania, väliaikaisesti matka loppuunmyyty. Toissapäivänä oli 100 ilmoittautunutta, joten kiinnostusta löytyy. Lisää busseja odotellaan, sataset paukkumaan!
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
En osta tätä juttua, että vain Stadilaisilla on mahdollisuus järkätä näitä reissuja. Jokaisesta kylänkolkasta saadaan raavittua pari kertaa vuodessa vaikkapa 300-400 katsojan porukka vieraisiin kannattamaan omiaan.

Mun muistaakseni pari kautta takaperin Mestiksen Revanssiviikonlopussa Kouvolasta lähti 350 henkilöä (+ omilla menijät?) lauantai-iltana Turkuun. Matka oli tosin Veikkauksen sponssaama eli ilmainen. Silti, Kouvolasta Turkuun 350 ihmistä.
 

fourtyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tähän tähdätään. Lappeenrannasta on lähdössä Lahteen 29.12 (kolmen viikon päästä!) ainakin 200 fania, väliaikaisesti matka loppuunmyyty. Toissapäivänä oli 100 ilmoittautunutta, joten kiinnostusta löytyy. Lisää busseja odotellaan, sataset paukkumaan!

Tähän vielä päälle ne jotka tulevat omilla kyydeillä. Joten jos lisäbusseja saadaan matkaan, niin veikkaan että 300 menee helposti rikki.
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En osta tätä juttua, että vain Stadilaisilla on mahdollisuus järkätä näitä reissuja. Jokaisesta kylänkolkasta saadaan raavittua pari kertaa vuodessa vaikkapa 300-400 katsojan porukka vieraisiin kannattamaan omiaan.

Tätä Turussa yritetään saada aikaan. Ensi vuoden puolella lauantaina Lukko Raumalla, sinne yritetään saada useita satoja reissaajia. Siinä on se hankala puoli, että tuollaisia ei olla vedetty miesmuistiin niin kysymys kuuluukin mistä löytyy reissaajat?
 
Se vaan on niin että jos oma joukkue ei koko syksyn rämpimisen jälkeen saa rakennettua edes yhtä ainutta vaarallista maalintekopaikkaa sarjajumboa vastaan, jää tunnelma pakostikin vaisuksi ja "Soppa ulos" -huudot pelin jälkeen suurimmat desibelit.

Minun mielestäni tunnelma ei ollut teillä ollenkaan vaisu, vaan ihan komeasti IFK-fanit pitivät meteliä. En toki Jokeri-faneihin pysty vertaamaan, kun en ole heitä Hakametsässä moneen vuoteen ollut näkemässä.

Faninurkkauksenne vaikuttavuutta näin pöndeläisen silmin katsoen lisää se, että kun huudetaan paljon ruotsin kielellä, siitä välittyy jotenkin sellainen sofistikoituneen ja kosmopoliitin porukan kuva. On se vähän eri juttu kuin "shalalaalalaalalaala, Itä-Helsingistä!" Pystyn sikäli kyllä samastumaan jossain määrin tuohon ongelmaan, että on minutkin saatettu laittaa alulle Tesomalla, mutta se on sellainen asia, etten minä sitä julkisella paikalla kehtaisi kovaan ääneen kailottaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös