SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 058 812
  • 3 930

Ölly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cardiff City
On tää aika perseestä. Tää kaikki. Vuoden -99 finaalien kolmas matsi keskeytettiin tokassa? erässä kun meiltä lens pelaaja suihkuun ja heitettiin läjäpäin kolikoita kentälle. Itse en heittänyt mutta varmaan ainakin yli puolet lössistä. Muuan Max Meder piti dösässä sellaisen puheen että oltiin kaikki hiljaa.
Silti oli koko ajan fiilis että ollaan jotain hienompaa, meillä "on lupa" tehdä näitä asioita.
Samaa näen nykyisessä Jokerikannattajakunnassa. Ja olen kateellinen Teidän toiminnalle. Ei ainakaan väriä puutu.
Viestissäni ei ole kyseiseen tapahtumaan mitään lisäarvoa mutta tarkoitukseni tällä pläjäyksellä on ilmaista että ei me IFK-fanit yhtään parempia olla ja ainakin minä olen kateellinen että Teidän fanitoiminta on ylivertaista.
Ps. En edelleenkään voi sietää Jokereita mutta minkäs IFK-fanina teet :)
Ts. Kyllä vituttaa (media 99-1 Jokereille mitä tulee fanitoimintaan, oikeutetusti)
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hallissa urhon välityksellä ainakin helkkarin hieno meno, tätä kaivataan suomen katsomoissa paljon enemmän!
Ainut vaan, että kellään muulla kuin Tsadin fanclubeilla ei ole mahdollisuutta tällaiseen invaasioon.

P.s. Jos nämä läpsyttimet ikinä rantautuu Raumalle, niin suoritan henk.koht. ulosmarssin, johon toki toivon mahdollisimman monen yhtyvän. Älä Timo "txt" Rajala lähde tälle linjalle.

Kannattajakulttuurin irvikuva, häpeä Turku.*

*edit. siis nuo läpsyttimet, ei Mutka
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sellainen kysymys vielä Brusöölle/muille Etulinjan johtohahmoille, että oliko Etulinja lainkaan organisoidusti Raumalla eilen? Yritin välillä vilkuilla sinne Ässäfaneja päin, mutta mitään chantteja ei ainakaan minun silmiini näkynyt/kuulunut.

Ja tämä oli sitten ihan vilpitön kysymys.
 
Suosikkijoukkue
IFK
IFK:n megamatka

Katsomossa meininki oli ihan hyvää ja ipafaneillekin todella isoa kättä.

Se vaan on niin että jos oma joukkue ei koko syksyn rämpimisen jälkeen saa rakennettua edes yhtä ainutta vaarallista maalintekopaikkaa sarjajumboa vastaan, jää tunnelma pakostikin vaisuksi ja "Soppa ulos" -huudot pelin jälkeen suurimmat desibelit.

Tampere on jääkiekkokaupunki ja Ilves- kannattajien kanssa käydyt keskustelut pelastivat osan illasta. Muut aktiviteetit sitten ne loput. ;)
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toivottavasti ei Porissakaan näitä lärpyttimiä nähdä, sen verran tarvii seurajohtoa pitää näistä asioista ajantasalla. Kiusaus varmasti vähitellen rupeaa olemaan suurempi ja suurempi kun meno on vaisuuntumaan päin - toivottavasti ei kuitenkaan lähdetä tekemään korjausliikkeitä väärästä päästä.

Sellainen kysymys vielä Brusöölle/muille Etulinjan johtohahmoille, että oliko Etulinja lainkaan organisoidusti Raumalla eilen? Yritin välillä vilkuilla sinne Ässäfaneja päin, mutta mitään chantteja ei ainakaan minun silmiini näkynyt/kuulunut.

Organisoidusti Etulinja ei Raumalla ollut, kenties jotain yksittäisiä henkilöitä rivistöstämme. Syö vain pirusti motivaatiota noilta reissuilta, jos ei meiltä lähde vähintään sitä 15-20:tä henkeä. Ei vain pysty huutamaan enää pelkkää Ässät tap tappia 60 minuuttia. RB:llä oli homma ilmeisesti ihan hyvin pelittänyt. Miellään näkisi teiltäkin jotain koostetta pitkästä aikaa kun kovin nihkeää on ollut tämän kauden osalta pl. Turun reissu. Ilmeisesti Tampereen matkasta on jotain tulossa.

Pääasiassa Etulinjalla on keskittyminen nyt ollut noissa kotimatseissa, jotta saataisiin Etulinjan rivit kunnolla niissä vahvenemaan ja sitä kautta myös suurempia vahvuuksia vierasmatkoille, jotta niillekin olisi enemmän itua lähteä kannattamaan. Eiköhän tässä kevään puolella oteta sekin ihan kunnolla nyt asiaksi, että isommalla lössillä vihdoin mekin reissuun pääsisimme.

Eilinen muutenkin taas osoitti, että kipeästi se 50-60 henkeä tarvittaisiin, jotta homma saataisiin paremmin seisomakatsomostakin raikaamaan. Toisaalta eipä tuo Blues Brotherssinkaan vahvuus mikään ihan jäätävä ollut ja hyvin kuului lähetykseen asti. Muutenkin krediittiä visuaalisesta ilmeestä, näytti paikotellen helvetin hyvältä kun liput heiluivat kunnolla myös pelitapahtumien aikana ja hyppärikin kajahti kuuluvasti ilmoille kun sitä viljelitte. Osaako joku muuten vastata, että paljonko Espoosta oli jengiä eilen Porissa?
 
Viimeksi muokattu:

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
EP:lle iso käsi savusta ja sanotaan näin, että Suomen isoin ja kaunein kukoisti kolmannessa erässä. Mutta mitä vittua ne YB/MK-bannerit tekee teillä jos olette irtisanoutuneet ko. toiminnasta? Jokerit Oy irtisanoutui Young Boysista eikä hyväksy heitä Jaffalaan ja sitten saatana siellä on YB-banneri EP:n kyljessä. Tuomas - kuka vittu tämän hyväksyy??

No kyllähän ne ihan samaa sakkia on sillä selityksiä on aina helppo keksiä ja EP:ssä on joku "totuuden torvi" joka kiistää näiden ryhmittymien hyväksymisen jotta reissut pystytään jatkossakin tekemään.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Eilinen muutenkin taas osoitti, että kipeästi se 50-60 henkeä tarvittaisiin, jotta homma saataisiin paremmin seisomakatsomostakin raikaamaan. Toisaalta eipä tuo Blues Brotherssinkaan vahvuus mikään ihan jäätävä ollut ja hyvin kuului lähetykseen asti. Muutenkin krediittiä visuaalisesta ilmeestä, näytti paikotellen helvetin hyvältä kun liput heiluivat kunnolla myös pelitapahtumien aikana ja hyppärikin kajahti kuuluvasti ilmoille kun sitä viljelitte. Osaako joku muuten vastata, että paljonko Espoosta oli jengiä eilen Porissa?

En tiedä tarkkaa lukua (en ite päässyt reissuun) mutta varmaan tuo 50-60 ei kovin kaukana ole. Facebookissa kyseiseen fanimatkaryhmään oli ilmoittautunut 45 ihmistä ja yleensä kun siihen lukuun lisää about parikymmentä (jotka eivät facebookissa ole) henkeä saadaan kokonaismäärä.
 

TD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Feran tytöt <3
Mun nähdäkseni TV-kameroiden perusteella TPS-katsomosta näytettiin "vain" nyrkkiä, keskisormia en ainakaan minä nähnyt.

Kyllähän tuo nyrkki oli rehellinen runkkausliike... Ja keskarikin heilui toki ennen sitä.

Tilanteesta hauskan teki se, että yläkerrasta kajahti juuri samaan aikaan "Minä-Me-Jokerit" aika lujaa. En tiedä mikä kyseisiä alarivin miehiä (capoja/apucapoja?) oikeasti vitutti, mutta _näytti_ että ärsytti kun ylhäällä huudetaan niin lujaa :) No, tunteet on pelissä ja voi olla että puolin ja toisin on näytelty merkkejä, mutta lapselliseltahan tuo silti näyttää sivullisille (kuvissa/tv-kuvissa).

Hetken kun ehdin katsoa Ilves-HIFK-matsiakin katsella, niin yllätti Ilveksen kannattajien hyvä "hanttiin laitto". Siihen en osaa kommentoida, että miten monipuolista kannustus on ollut matsissa (tai oikeastaan kummassakaan), vai onko kannustuksen perusta ollut lähinnä Ilves*tap*tap* IFK*tap*tap* StadinKingit*tap*tap* Minä-Me-Jokerit*tap*tap* Tepsi*jne. Paremmin matseja seuranneet / matseissa olleet voivat kommentoida tähän.

Massiivista kuitenkin, näitä SM-liigan kannattajatoiminta kaipaa - sen lisäksi, että legendaarisessa tiistain saipa-matsissa (sori saipa-fanit, ei ne pelit täällä vain vedä jengiä) annetaan 110 % oman jengin tueksi.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Nämä rähisijät eivät kuulu Jokeri-kannattajiin eivätkä ole missään tekemisissä Jokereiden kanssa. Olivat vaan eksyneet väärään junaan. Olivat myös pelissä sattumalta Jokereiden katsomossa. EP, YB Ja Muut lyhenteet eivät tunnusta näitä tyyppejä omaan joukkoonsa.

Jakoivat kyllä sämpylän keskenään.
Kiitos kaikille hallissa olleilelle niin Tepsin kuin Jokeriden kannattajille. Kotihiirille sitten taas ei.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Miellään näkisi teiltäkin jotain koostetta pitkästä aikaa kun kovin nihkeää on ollut tämän kauden osalta pl. Turun reissu. Ilmeisesti Tampereen matkasta on jotain tulossa.

Pääasiallisesti vierasreissuihin lähdetään pitämään hauskaa ja kannustamaan. Koosteiden funktio ei voi olla vain näyttää muille "miten isoa ääntä pidettiin".

Kotipeleistä ei ole ainakaan tällä hetkellä tulossa mitään koostetta. Vahvassa kasvussa on toiminta vieläkin, syksyllä yhteisön tunnuksia kantoi taas reilu 50 henkeä enemmän.
 

Dängleri

Jäsen
Iso käsi Jokerimerelle urhon välityksellä Turusta. Oli huiman huigeen näköstä ja kuulosta, pakkohan se on myöntää.

Ja samasta porukasta päästään nyt taas kohisemaan ja ölisemään:

Joukkotappelu Jokerifanien erikoisjunassa - poliisit vliin - SM-liiga - Ilta-Sanomat.

Surullista, mutta ei millään tavoin yllättävää. Jokereidenkin kannattajakuntaan, kuten huomattavasti pienempienkin seurojen kannattajiin, mahtuu jos minkäkinlaista menijää, jotka sitten noilla tempuillaan pilaavat koko porukan maineen.

Tässä tapauksessa tietysti yllättävää se, että saman joukkueen "fanit" ovat tapelleet keskenään, eikä aggressio ole kohdistunut vierasjoukkueen kannattajiin, mikä tietysti herättää epäilyksen matkan varsinaisista motiiveista ko. henkilöiden osalta.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Laita 1 600, suuri osa enemmän tai vähemmän humalassa olevaa fania samalle reissulle, niin ketä yllättää, että sielä on jotkut ollut vähän liian humalassa? Kaikenlaisiin massatapahtumiin nyt vaan tuppaa liittymään se, että häiriöitäkin tulee.
 

The Priest

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
Kertoo aika paljon turkulaisesta fanikulttuurista, vaikka kentällä TPS vei, fanikatsomo keskittyi läpsyttimiiin. Hyvä Turku!

Jos ei tiedä mistään paskaakaa niin ei tartte tulla sooloilee. Olitko meidän kannattaja -katsomossa ? Alariveillä tuohon mutkaan tulee joka peleihin niitä alakouluikäisiä hakemaan fiilistä, jotka on aivan kiimassa näihin läpysköihin, niillä niitä oli. Joten ei v***u tarvii yleistää, että koko mutka ois ollu niissä mukana.
 

scholl

Jäsen
Tässä tapauksessa tietysti yllättävää se, että saman joukkueen "fanit" ovat tapelleet keskenään, eikä aggressio ole kohdistunut vierasjoukkueen kannattajiin, mikä tietysti herättää epäilyksen matkan varsinaisista motiiveista ko. henkilöiden osalta.

No tuo on kuitenkin parasta tappelua. Ei tule vahinkoa sivullisille, kun hakkaavat omiaan. Omituista tuossa uutisessa on termi "häiriöpäihtymys". Mitä ihmettä se on.
 
Suosikkijoukkue
AIK
Ja samasta porukasta päästään nyt taas kohisemaan ja ölisemään:

Joukkotappelu Jokerifanien erikoisjunassa - poliisit vliin - SM-liiga - Ilta-Sanomat

En tosin ihmettelisi, vaikka porukan rähisijät eivät olisi edes olleet pelissä.

Samaan hengenvetoon puolustelen, että kerrankin oikea kohde, toiset saman porukan populat. Vai onko saman porukan puolueiden välistä...vaiko ihan perinteistä suomalaista mallia ottaa väkeviä asiallisesti.

Tästä aiheesta kirjoittelinkin jo tuolla Jokeriosiossa...

Nyt liikuteltiin sellaista massaa (juna+dösät) jossa on jo niin monenlaista viheltäjää ja valtavasti ihmisiä jotka eivät toisiaan ennalta tunne. Yhdistä tämä ja alkoholi hävittyyn matsiin niin väkisinkin tuosta väkimäärästä löytyy jo jokunen kenelle edellä mainitut lähtökohdat ovat liikaa. Aikaisemmat junareissut ovat sujuneet paljon rauhallisemmin ehkä juuri siksi että aika pitkälti matkustajat ovat olleet samoja naamoja ketkä pyörivät aktiivisesti EP:ssä ja vierasreissuilla. Tällä kertaa stogeen oli osunut paljon aivan uusia naamoja (joka on tietenkin positiivinen asia ja toivottavasti se ruokkii myös tulevaisuudessa kannattajapohjan laajenemista entisestään) ja kaikilla ei se sopuisa matkustaminen onnistunut. Eipä tuolla mitään isoja kärhämiä mun tietääkseni ollut, pari pientä nokkapokkaa joiden seurauksena ainakin Kupittaalla ja Kirkkonummella poliisi poikkesi noutamassa pari sankaria.
 

The Priest

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
http://www.sm-liiga.fi/videot.html?file=KalPa2012.mp4

Susi-jussista voisi moni ottaa mallia! Hattu pois päästä, hieno mies ja ihminen.

Komppaan kyllä tätä. Tämä kyseinen Susi-jussi tuli vähän aikaa sitten käydyn TPS - KalPa pelin jälkeen kättelemässä minua ja onnitteli hienosta kannustuksesta ja Tepsin voitosta. Se tuli kyllä niin puun takaa ja jauhot suuhun, että ei siinä pystynyt sanomaan kuin Kiitos ! Ja hyvä mieli.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noin iso porukka kun Jokeri-fanejakin lähti Turun dokausreissulle, niin väkisinkin mukaan mahtui tyyppejä, joilla löi yli. Olen suht varma, että olisi minkä tahansa joukkueen fanit lähteneet yhtä isolla porukalla, niin olisi käynyt samoin, eli jotain pientä kahnausta olisi tapahtunut ainakin.
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Haha, ei voi muuta kuin nauraa! Kukkahattutädit ovat kokoontuneet taas moralisoimaan. Jokerifaneja lähtee Turkuun 1300 + omatoimimatkailijat stogeilla ja dösillä. Mun mielestä on aika saatanan hyvä suoritus, jos ainoa piipityksen aihe on junassa tapahtunut muutaman ympäripäissään olevan ihmisen ''rähinä'', joka voi taas tarkoittaa mitä vaan maan ja taivaan väliltä.

Olisiko silti syytä funtsia itse tapahtumaa? Jokerifanit tekivät varsinaisen kulttuuriteon jääkiekolle ja tekivät väsyneestä lätkäpelistä aivan huikean. Mun mielestä kertookin aika paljon näistä täällä valittavista ihmisistä, että mihin sitä ne voimavarat fokusoidaan. ''Pakko sanoa, ettei taas yllättänyt'' -virsi, sopii varsin hyvin munkin tunnelmiin. Ei siinä, järjestäkääpä jotkut muut fanit tollanen reissu ja katsotaanhan mitä siitä seuraa.

http://www.sm-liiga.fi/videot.html?file=KalPa2012.mp4

Susi-jussista voisi moni ottaa mallia! Hattu pois päästä, hieno mies ja ihminen.

Tähän vahva sama. Komppaa kyllä vahvasti munkin ajatusmaailmaa tässä asiassa. Pelin aikana mahdollisesti pientä kettuilua hyvässä hengessä, mutta pelin jälkeen voi hymyssä suin keskustella itse pelistä ja sen ympärillä tapahtuvista asioista.
 

kesäesa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, KalPa
Noin iso porukka kun Jokeri-fanejakin lähti Turun dokausreissulle, niin väkisinkin mukaan mahtui tyyppejä, joilla löi yli. Olen suht varma, että olisi minkä tahansa joukkueen fanit lähteneet yhtä isolla porukalla, niin olisi käynyt samoin, eli jotain pientä kahnausta olisi tapahtunut ainakin.

Tuo nähdään sitten viimeistään helmikuussa, kun 1200+ kalpalaista saapuu Hartwallille ja Hartwallilta laivalle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Haha, ei voi muuta kuin nauraa! Kukkahattutädit ovat kokoontuneet taas moralisoimaan. Jokerifaneja lähtee Turkuun 1300 + omatoimimatkailijat stogeilla ja dösillä. Mun mielestä on aika saatanan hyvä suoritus, jos ainoa piipityksen aihe on junassa tapahtunut muutaman ympäripäissään olevan ihmisen ''rähinä'', joka voi taas tarkoittaa mitä vaan maan ja taivaan väliltä...

Tuskin ihan pikku suunsoitosta on kysymys, koska juna pysäytettiin. Mutta samaa mieltä Blackien kanssa, kylä noin suuresta porukasta aina löytyy valopäitä.
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuskin ihan pikku suunsoitosta on kysymys, koska juna pysäytettiin. Mutta samaa mieltä Blackien kanssa, kylä noin suuresta porukasta aina löytyy valopäitä.

''Tunteet kiihtyivät niin paljon, että juna päätettiin pysäyttää''. Mun mielestä on ihan järkeenkäypää, jos tilanne vaikuttaa uhkaavalta, niin juna pysäytetään. Mitään sanaharkkaa kummempaa ei välttämättä kerennyt tapahtumaan ja tämä olisi sitä ennaltaehkäisevää toimintaa. Mikä olisi sikäli hienoa, jos näin on tapahtunut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös