Tottakai, mutta mielestäni tämä on kohtalaisen turha näkökulma fanitoiminta-ketjussa.Kyllähän RB saa puolestani mölistä itsensä vaikka kuuhun, kunhan se viiri saadaan Isomäen kattoon ensi syksynä, toisin sanoen voitetaan huomenna tai torstaina.
Tottakai, mutta mielestäni tämä on kohtalaisen turha näkökulma fanitoiminta-ketjussa.Kyllähän RB saa puolestani mölistä itsensä vaikka kuuhun, kunhan se viiri saadaan Isomäen kattoon ensi syksynä, toisin sanoen voitetaan huomenna tai torstaina.
Kateus se on, joka täällä sinun viesteistäsi paistaa läpi. Nimimerkit Ruttusen oikosulku ja SJK10 aloittivat provoamisen, ei taida hermo oikein kestää kun Pata on lähellä mestaruutta?
Älkää nyt ottako tätä provoiluna, koska tämä ei sitä ole, mutta uskon, että Raumalla Lukon kannattajilla ei yksinkertaisesti niin vahvoja kokemuksia mielestään erittäin hyvästä tunnelmasta ollut ennen RB:tä. Käsittääkseni RB sai nimenomaan alkunsa tyytymättömyydestä vuosia jatkuneeseen hiljaisuuteen Äijänsuolla. Ja koska tunnepohjaisia kokemuksia hienosta tunnelmasta oman joukkueen kanssa koettuna ei ollut, niin maaperä oli otollinen RB:n kehitykselle.
Mutta se, että sinä yrität helpottaa omaa tuskaasi Ässien mahdollisesta mestaruudesta ajattelemalla, että Porissa ei oikeita kannattajia ole niin paljoa kuin Raumalla, on ihan höpö höpö-puhetta. Kyllä niitä näissä molemmissa intohimoisissa kiekkokaupungeissa on paljon, suhteessa väkimäärään suurin piirtein yhtä paljon.
Ei oikean kannattajan määritteleminen voi tapahtua pelkästään sen perusteella, miten ihminen käyttäytyy pelissä ollessaan. Vai väitätkö, että suurin osa RB:ssa mukana olevista on näitä oikeita kannattajia? Jos sinä väität, että Ässien kannattajissa on enemmän glory hunttereita, niin yhtä hyvin minä voin väittää, että RB:n ryhmässä vasta glory huntereita onkin!
Mutta minä en kuitenkaan niin väitä, että RB:ssä poikkeuksellisen paljon olisi glory huntereita. Saman verran niitä on joka puolella Suomea oman joukkueen menestyksen hetkellä.
Samalla tavalla kuin pelkkä nuijan huutaminen ja yleinen mökä ei tarkoita hyvää tunnelmaa, vaan se koostuu pelin mukana elämisestä JA hyvästä ja monipuolisesta kannatuksesta. Esim. tässä oltiin minun mielestäni edellä Lukko-Jokerit kuudennessa puolivälierässä, kun RB veti välillä kovaa chanttia ja vuoropuhelua muun yleisön kanssa, koko yleisö taputti rytmikkäästi Lukon painostaessa ja reagoi taklauksiin jne. Ja tämä nyt vaan hyvänä esimerkkinä mitenkään raumalaisia nuoleskelematta, miten kannattajaryhmän ja ns. "normaalin yleisön" avulla halliin saadaan hyvää tunnelmaa.
Kun Kiekko-Espoo voitti ratkaisevassa liigakarsintamatsissa Jokipojat tapahtui tuo Helsingin DDR-hallissa. Mikä ettei Isomäessäkin.
Tällä kaudella Jokereiden B-junnujen voittaessa Suomenmestaruuden oli jää täynnä väkeä.Joidenkin TPS:n 90-luvun mestaruuksien jälkeen oli pitch invaasio/ita. En nyt tarkaa muista, kuinka monessa.
Kateus ei silti ole ensimmäinen asia joka Porin katsomokulttuurin vuoksi kumpuaa takaraivoon, eikä toinen tai kolmaskaan.
Väitä mitä haluat, RB käy silti jokaisella vierailullaan ottamassa Isomäen haltuun ja kotipeleissä on loskakelien tiistaipeleissäkin edes kelvollinen tunnelma. Minä en näe tuossa mitään glory hunter-kulttuuriin kuuluvaa, nimenomaan täysi vastakohta sille.
Ei tietenkään ole saman verran joka puolella Suomea.
Sinänsä täysin turhaa vertailla missä on paras tunnelma.
En tarkoittanut, että olisit kateellinen Porin katsomokulttuurista, vaan Ässien menestyksestä. Ja Ässien menestyksen aiheuttaman pahan olon takia tulit sitä tänne purkamaan kertomalla, kuinka Porissa ei ole seitsemään vuoteen ollut tunnelmaa.
Onko tämä ihan mahdoton ajatus moderneissa ryhmissä mukanaolevien mielestä? Mukaan lähdetään, kun on siistiä kuulua hyvämaineiseen porukkaan, on siistiä nostaa omaa profiilia olemalla mukana esim. RB:n toiminnassa. Kyllä minä ainakin omista fb-kavereistani pystyn Lukon kannattajien puolelta löytämään tällaisen henkilön, joka ei aiemmin käsittääkseni niin paljoa ole Lukon mukana kulkenut, mutta RB:n tulon myötä elääkin nyt koko muka hurjasti mukana.
Mikä sitten on glory hunterin määritelmä?
Miksei ole? No, ehkä joka puolella Suomea ei tosiaan olekaan, mutta kyllä minä ihan tosissani uskon, että Raumalla ja Porissa on suurin piirtein saman verran näitä oikeita kannattajia suhteutettuna talosalueen kokoon.
Minä en allekirjoita tuota että Raumalla ja porissa tilanne olisi sama, sen varmasti jokainen näki omin silmin runkosarjan aikana. Porissa on nyt huumaa, tietysti, ja helvetinmoinen möykkä katsomossa. Seuraavaksi kun tuon saa siirrettyä myös ensi kaudelle, myös niihin hetkiin kun joukkueella ei niin vahvasti kulje. En pidä optimaalisena millään lailla, että ainoastaan finaaliotteluissa ihmiset vaivautuvat kannustamaan ja huutamaan. Isomäen alkukantainen tunnelma oli joskus tosi hienoa kokea uudestaan ja uudestaan paikan päällä, siitä ei ole edes rippeitä ollut vuosikymmeniin. Paitsi armon vuosina 2006 ja 2013. Ja minä en ole väärässä tässä.
Oikea kannattajuus määrittyy mielestäni yksinkertaisesti sen perusteella, kuinka paljon seura merkitsee ihmiselle. Ja vain ja ainoastaan sen perusteella. Sinun puheistasi taas saa sen kuvan, että se määritellään vain sen puolesta, kuinka paljon ja minkälaista meteliä pitää hallissa. Tai sitten puhumme eri asioista.
Se että hallissa on tunnelmaa vain satunnaisin väliajoin osuvissa finaalipeleissä ei ole oikea tie. Nyt, kun muutamat aktiivit ovat tehneet valtavan hienon työn kannattajayhteisön eteen, on helppo hypätä mukaan. Se ei kuitenkaan ainakaan minun silmissäni tee tällaisesta mukaan hyppääjästä sen parempaa kannattajaa.
Tässä nousee nyt esiin asia, josta en ole täällä katsomokulttuuriketjussa keskustelua huomannut. Kyllä minun mielestäni myös näissä modernin meiningin kannattajaryhmissä voi aivan hyvin olla glory huntereita. Aikaisemmassa viestissäni jo nostin esiin, että positiivisen imagon, paikallisen ja valtakunnallisen huomion sekä uskottavien vetäjien kautta mukaan tulee helposti sellaisia, joille seura ei itsessään niin tärkeä asia ole. Onko tämä ihan mahdoton ajatus moderneissa ryhmissä mukanaolevien mielestä? Mukaan lähdetään, kun on siistiä kuulua hyvämaineiseen porukkaan, on siistiä nostaa omaa profiilia olemalla mukana esim. RB:n toiminnassa. Kyllä minä ainakin omista fb-kavereistani pystyn Lukon kannattajien puolelta löytämään tällaisen henkilön, joka ei aiemmin käsittääkseni niin paljoa ole Lukon mukana kulkenut, mutta RB:n tulon myötä elääkin nyt koko muka hurjasti mukana. Tietenkin yksittäistapaus, mutta uskon, että tällaisia huomionhakuisia voi olla muitakin. Ja samaan hengenvetoon, kyllä fb-kavereissani on myös sellaisia Ässien "kannattajia", jotka nyt ovat nousseet esiin viimeisen kahden viikon aikana.
Porissa on finaalihuumassa saatu jos jonkinlaista eläinpukua, hassuhattua ja peruukkipäätä halli täyteen. Jollain tais jumalauta olla joku ihan aito PASUUNA siellä mukana. Sit ne kasaantuu tänne vittuilemaan kuinka missään ei ikinä päästä tämän tunnelman tasolle. Kaikkea sitä näkee..
Eli et siis pidä Lukon fanivermeitä päällä hallissa? No okei ei edes kannattais lähteä tähän mukaan, mutta sen sanon, että turha vissiin tulla leijumaan jollain 200 ihmisen kuorolaulannalla, jotka päätyi kesälomille jo aikoja sitten, kun yli 6 000 ihmistä ahtautuu Porissa jäälatoon "kannustamaan". Anteeksi, oli pakko käyttää lainausmerkkejä, kun Porissa ei osata kannustaa.
Varmaan paskanhelvettiä ketään kiinnosta muutaman sadan ihmisen laulanta, kun halli on muuten ratkaisupeleissä puolityhjä. Jos onnistuu hädintuskin 4 000 ihmistä saamaan pleijareihin halliin, niin olkoon se sitten sitä "fanikulttuuria", muut ei vaan osaa.
Tämä ei ole nyt vittuilua tai naljailua tyyliin "meidän isä on parempi kuin isä" vaan haluan, että se isomäen halli kuin kaikki muutkin hallit saadaan "hornan kattiloiksi". Tyhjän päiväinen höpötys jostain menneistä halli-meiningeistä on turhaa paskaa, ainakin jos sillä samalla glorylla yritetään ratsastaa vielä tänäänkin...
Juuri näin. Muistelu ei auta hevon vittua, sillä kokonaispaketin (koko SM-liigan) tämän hetkinen tila ei vielä hirveitä mairittele, puhumattakaan alempien sarjojen kiekkojoukkueiden kannatuksesta. Toki jatkuvasti yhä suurempia valonpilkahduksia on vähitellen nähtävissä sieltä sun täältä, mutta hurjasti piisaa vielä tekemistäkin.
Pointti on saada jatkuvuutta, unelmana 13 hallin läpi kauden jatkuva ilotulitus myös katsomoiden puolella.
Miten olisi jos kaikki 14 hallia olisi siinä "ilotulituksessa"??.
Miten olisi jos kaikki 14 hallia olisi siinä "ilotulituksessa"??.
Mikäs Mestis-halli täytyisi saada "ilotulitukseen"?
Mikäs Mestis-halli täytyisi saada "ilotulitukseen"?
14? Et tainnut ottaa tamperetta huomioon?
Et tietenkään jaksa, teillä on MOI pällänsä. Toista se on meillä lomalaisilla.Onko Isomäki todellakin ainoa halli josta edes puhutaan? Ikävästi käynyt kun lähipäivinä on raumalaisia alkanut noinkin pahasti huolestuttamaan Isomäen tilanne. Itse sen sijaan en jaksaisi vaivata päätäni Rauman rallatteluilla.
Isonmäen fanikulttuuri on tiettävästi kovaa luokkaa, mutta näin kovaksi en seisomokatsomoakaan uskonut. Tunnustautuuko joku palstan Ässä-faneista liideriksi? Uusi tyyli kyllä vie irokeesia 6-0.
Myönnettäköön. Oon ton porukan kapteeni ja tossa vähä haastelen ympäriltä porukkaa vuoropuheluun.