SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 058 714
  • 3 930

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Asiaahan Ruttusen oikosulku kirjoittaa, mutta viestin ajankohta oli todella harkitsematon. Mitä muuta voi odottaa kuin porilaisten provosoitumista, kun tällaisella hetkellä kritisoi Isomäen tunnelmaa. Provosoituminen on ymmärrettävää, mutta se tuskin oli viestin tarkoitus. Nyt kuitenkin kävi niin, että viesti meni sisällöltään täysin hukkaan.

Jotta tässä ketjussa pystyttäisiin pysymään asiassa, kannattaisi tuollaiset kirjoittelut kirjoittaa sitten, kun kausi on ohi ja huuma hivenen päässyt laskeutumaan. Olisi ehkä paikallaan vastedes sulkea tämä ketju pudotuspelien ajaksi.

Porin Isomäki ei ehkä ole jäähallien eliittiä, mutta puitteiltaan se on ainutlaatuinen SM-liigassa. Mutta pelkät puitteet ja suuri seisomakatsomo eivät takaa hyvää tunnelmaa, jos yleisö ei ole mukana. Näiden ero tuntuu muutamalla ässäkirjoittajalla olevan kadoksissa. Paras esimerkki hallin yleisestä tunnelmasta on tavallinen runkosarjaottelu, ei satoja vieraskannattajia keräävä viikonloppuottelu, eikä varsinkaan loppuottelu.

Tämän vuoden finaalisarja on ollut todella upea, ja moni tuntuu olevan ymmärrettävästi Ässien veneessä heidän hienon huumansa takia. Mutta jos tällaisen kevään jälkeen Isomäen peleissä on ensi kaudella yhtä laimea tunnelma kuin siellä on vuosia ollut, alkaa varmasti piikkiä tulla muualtakin kuin muutamalta Lukon kannattajalta. Varsinkin jos Ässät nyt voittaa mestaruuden.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Kateus se on, joka täällä sinun viesteistäsi paistaa läpi. Nimimerkit Ruttusen oikosulku ja SJK10 aloittivat provoamisen, ei taida hermo oikein kestää kun Pata on lähellä mestaruutta?

Ei kyllä kestä hermo jos/kun Ässät voittaa mestaruuden, sen voin myöntää ihan suorilta käsin. Luonnollisesti arkkiviholliselle toivoo kaikkea pahaa, mutta täysin ansaitusti pokaali poriin matkaa jos on matkatakseen.

Kateus ei silti ole ensimmäinen asia joka Porin katsomokulttuurin vuoksi kumpuaa takaraivoon, eikä toinen tai kolmaskaan.

Mitä provoamista siinä on jos myöntää faktat? Vuosikausia porilaiset ovat valittaneet täysin samasta asiasta, tälläkin kaudella. Lue vaikka sitä Ässien faniosaston keskustelua, sieltä löydät lisää kateellisia. Pääasiassa aboriginaaleja.

Älkää nyt ottako tätä provoiluna, koska tämä ei sitä ole, mutta uskon, että Raumalla Lukon kannattajilla ei yksinkertaisesti niin vahvoja kokemuksia mielestään erittäin hyvästä tunnelmasta ollut ennen RB:tä. Käsittääkseni RB sai nimenomaan alkunsa tyytymättömyydestä vuosia jatkuneeseen hiljaisuuteen Äijänsuolla. Ja koska tunnepohjaisia kokemuksia hienosta tunnelmasta oman joukkueen kanssa koettuna ei ollut, niin maaperä oli otollinen RB:n kehitykselle.

En ota provoamisena, tietämättömyytenä kyllä (en tiedä ikääsi, voi vaikuttaa myös asiaan) mutta kyllä Äijänsuo oli pitkään niiden muutaman hornankattilaksi kutsutun hallin joukossa Suomessa. Isomäki, Nordis, Rinkelinmäki ja Äijänsuo muodostivat pyhän kombinaation tunnelman puitteissa aikaisemmin. Raumalla tunnelma kuoli moneksi vuodeksi, mutta tämä tapahtui vasta 2000-luvun alkupuolella.

Mutta se, että sinä yrität helpottaa omaa tuskaasi Ässien mahdollisesta mestaruudesta ajattelemalla, että Porissa ei oikeita kannattajia ole niin paljoa kuin Raumalla, on ihan höpö höpö-puhetta. Kyllä niitä näissä molemmissa intohimoisissa kiekkokaupungeissa on paljon, suhteessa väkimäärään suurin piirtein yhtä paljon.

En ole tälläistä väittänyt. Olen väittänyt että Isomäessä tunnelmaa ei oikein ole muuten kuin menestyksen hetkellä.

Ei oikean kannattajan määritteleminen voi tapahtua pelkästään sen perusteella, miten ihminen käyttäytyy pelissä ollessaan. Vai väitätkö, että suurin osa RB:ssa mukana olevista on näitä oikeita kannattajia? Jos sinä väität, että Ässien kannattajissa on enemmän glory hunttereita, niin yhtä hyvin minä voin väittää, että RB:n ryhmässä vasta glory huntereita onkin!

Väitä mitä haluat, RB käy silti jokaisella vierailullaan ottamassa Isomäen haltuun ja kotipeleissä on loskakelien tiistaipeleissäkin edes kelvollinen tunnelma. Minä en näe tuossa mitään glory hunter-kulttuuriin kuuluvaa, nimenomaan täysi vastakohta sille.

Mutta minä en kuitenkaan niin väitä, että RB:ssä poikkeuksellisen paljon olisi glory huntereita. Saman verran niitä on joka puolella Suomea oman joukkueen menestyksen hetkellä.

Ei tietenkään ole saman verran joka puolella Suomea.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Samalla tavalla kuin pelkkä nuijan huutaminen ja yleinen mökä ei tarkoita hyvää tunnelmaa, vaan se koostuu pelin mukana elämisestä JA hyvästä ja monipuolisesta kannatuksesta. Esim. tässä oltiin minun mielestäni edellä Lukko-Jokerit kuudennessa puolivälierässä, kun RB veti välillä kovaa chanttia ja vuoropuhelua muun yleisön kanssa, koko yleisö taputti rytmikkäästi Lukon painostaessa ja reagoi taklauksiin jne. Ja tämä nyt vaan hyvänä esimerkkinä mitenkään raumalaisia nuoleskelematta, miten kannattajaryhmän ja ns. "normaalin yleisön" avulla halliin saadaan hyvää tunnelmaa.

Tässä nimimerkki LOFIN hyvin tiivistää asian. Tummensin vielä omasta mielestäni merkittävät kohdat.

Sinänsä täysin turhaa vertailla missä on paras tunnelma. Eikö jokaisen kannattajaryhmän ja yksilön pitäisi keskittyä siihen, että omassa hallissa on mahdollisimman hyvä tunnelma?

Raumalla oli erittäin hyvä tunnelma Jokerit-sarjassa erityisesti. LOFIN tiivistää tuossa oleellisimman : kannattajaryhmät monipuolisine chantteineen, peruskannatuksineen ja yhteishuudon luovat erittäin hyvän pohjan tunnelmalle. Siihen kun saadaan vielä muu yleisö mukaan niin puhutaan huikeasta tunnelmasta. Niissä kohtaa kun muu yleisö lähti pauhaamaan niin sinne jäi chantit jalkoihin.

Tuossa vielä pelin päätyttyä pientä tunnelmapalaa : Lukko Jokerit 3-1, 28.3.2013 RB:n voittojuhlintaa | Raumam Boja

Kannattajaryhmät pystyvät pikkuhiljaa saamaan tätä yhteistyötä toimimaan paremmin ja paremmin, jolloin päästään tilanteeseen, että runkosarjassakin on hyvä tunnelma otteluissa. Raumalla on jo runkosarjassakin kaikissa otteluissa vähintään kohtuullinen tunnelma. Ensi kaudella katsomomuutoksien vuoksi uskoakseni vielä parempi.

Samalla tavalla myös Raumallakin muu yleisö syttyy enemmän playoffeissa, kuumassa sarjassa ja niin edespäin. Kuitenkin on tehty paljon työtä sen eteen, että myös ihan tavallisissa arkipeleissä sekä kannattajayhteisö että muu yleisö rohkaistuisi elämöimään ottelussa.

Tilanne on kaikilla liigapaikkakunnilla ihan sama : kasvaneet pelimäärät, arkipelit, panoksettomat ottelut, ylikaupallistuminen, televisiointi jne ovat luoneet tilanteen, että yleisön aktivoimisessa tarvitsee oikeasti tehdä töitä. Ne ovat etulyöntiasemassa kenellä on siihen tarkoitettu organisoitu ryhmä.

Nyt taas finaalissa Isomäessä on loistava tunnelma. Koko halli elää ja osallistuu tunteella mukana. Tapa on erilainen - peruskannatusta, tap-tappia ja voimakasta myötäelämistä. Finaaleissa toimii. Huomattavasti parempi fiilis mitä Hakametsässä. Joskin pitää antaa Hakametsään propsit yhteishuudatuksista, jotka ovat toimineet televisioon kuultuna hyvin.

Isomäessä on sama haaste edessä kun runkosarja alkaa taas syksyllä - miten saadaan niihinkin otteluihin ihmiset heräämään. Uskoisin, että nimimerkki Patapakka on ihan oikeassa siitä, että Isomäen seisomakatsomokulttuuri on sen verran vahva ettei uuden luominen ole helppoa. Tai ainakin sen pitää olla todella uskottavaa.

Kyllä Raumallakin oli ennen vuotta 2005 hyvä meininki päätyseisomakatsomossa, mutta sivustalle siirryttyä jotain olennaista kuoli.

Tämä pisti muuten silmään Satakunnan Kansasta :

Suvun lisäksi Elon ja Ässien takana seisoo Suomen paras yleisö.

– Kyllä siinä syttyy, kun porilaiset hullut huutavat. Ja tarkoitan nyt hyvällä tavalla hulluja. Itsekin yritän päästä samanlaiseen hulluuden tunteeseen.

– Raumalla kannustus on enemmän seisomakatsomon juttu. Porissa kaikki ihmiset tuntuvat olevan mukana Ässien touhussa.


Tietysti Elo puhuu nyt finaalien tunnelmasta ilman vastaavaa kokemusta muualta tai edes esim. vertaamansa Rauman tunnelmaa playoffeissa tai runkosarjan otteluissa. Sama Satakunnan Kansa kuitenkin runkosarjassa Isomäen olevan pelkkä myytti enää. Ilmeisesti Elokin on unohtanut kokonaan runkosarjan Ässät-Lukko ottelut Isomäessä. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Joidenkin TPS:n 90-luvun mestaruuksien jälkeen oli pitch invaasio/ita. En nyt tarkaa muista, kuinka monessa.
Tällä kaudella Jokereiden B-junnujen voittaessa Suomenmestaruuden oli jää täynnä väkeä.
Se taas on eri juttu voidaanko puhua "pitchistä" kun kyseessä on jääkiekkokaukalo.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kateus ei silti ole ensimmäinen asia joka Porin katsomokulttuurin vuoksi kumpuaa takaraivoon, eikä toinen tai kolmaskaan.

En tarkoittanut, että olisit kateellinen Porin katsomokulttuurista, vaan Ässien menestyksestä. Ja Ässien menestyksen aiheuttaman pahan olon takia tulit sitä tänne purkamaan kertomalla, kuinka Porissa ei ole seitsemään vuoteen ollut tunnelmaa.

Väitä mitä haluat, RB käy silti jokaisella vierailullaan ottamassa Isomäen haltuun ja kotipeleissä on loskakelien tiistaipeleissäkin edes kelvollinen tunnelma. Minä en näe tuossa mitään glory hunter-kulttuuriin kuuluvaa, nimenomaan täysi vastakohta sille.

Tässä nousee nyt esiin asia, josta en ole täällä katsomokulttuuriketjussa keskustelua huomannut. Kyllä minun mielestäni myös näissä modernin meiningin kannattajaryhmissä voi aivan hyvin olla glory huntereita. Aikaisemmassa viestissäni jo nostin esiin, että positiivisen imagon, paikallisen ja valtakunnallisen huomion sekä uskottavien vetäjien kautta mukaan tulee helposti sellaisia, joille seura ei itsessään niin tärkeä asia ole. Onko tämä ihan mahdoton ajatus moderneissa ryhmissä mukanaolevien mielestä? Mukaan lähdetään, kun on siistiä kuulua hyvämaineiseen porukkaan, on siistiä nostaa omaa profiilia olemalla mukana esim. RB:n toiminnassa. Kyllä minä ainakin omista fb-kavereistani pystyn Lukon kannattajien puolelta löytämään tällaisen henkilön, joka ei aiemmin käsittääkseni niin paljoa ole Lukon mukana kulkenut, mutta RB:n tulon myötä elääkin nyt koko muka hurjasti mukana. Tietenkin yksittäistapaus, mutta uskon, että tällaisia huomionhakuisia voi olla muitakin. Ja samaan hengenvetoon, kyllä fb-kavereissani on myös sellaisia Ässien "kannattajia", jotka nyt ovat nousseet esiin viimeisen kahden viikon aikana.

Mikä sitten on glory hunterin määritelmä? En ala googlailemaan ja etsimään mitään virallista määritelmää, minun mielestäni glory hunter on sellainen ihminen, joka tulee mukaan toimintaan menestyksen tai oman imagon kohottamisen takia. Tai sitten siksi, että on siistiä kuulua porukkaan. Tai vaikka sellainenkin, jolle hyvä meininki on ykkösjuttu. Glory hunter on henkilö, jolle seura itsessään ei ole sydämenasia. Ja kyllä minun mielestäni nimenomaan näihin positiivisen imagon omaaviin kasvaviin kannattajaryhmiin voi tällaisia pesiytyä.



Ei tietenkään ole saman verran joka puolella Suomea.

Miksei ole? No, ehkä joka puolella Suomea ei tosiaan olekaan, mutta kyllä minä ihan tosissani uskon, että Raumalla ja Porissa on suurin piirtein saman verran näitä oikeita kannattajia suhteutettuna talosalueen kokoon.
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sinänsä täysin turhaa vertailla missä on paras tunnelma.

Ei niinkään turhaa kuin mahdotonta. Pitäisi käydä jokainen Suomen jäähalli läpi mihinkään osallistumattomana tarkkailijana voidakseen olla tarpeeksi objektiivinen. Lisäksi pitäisi vielä huomoida eri hallien olosuhteet erikseen, seuran menestyksen vaikutus kannustukseen ja niin edelleen. Kuka viitsisi vaivautua ja miksi? Tunnelma on aina jotakin hetkittäistä, tunteet tulevat ja menevät, vähimmällä pääsee itse kukin kun nauttii vain käsillä olevista hetkistä. Eihän tunnelma ole mikään kiinteä pääoma, vaikka monet tuntuvat varsinkin Porissa niin luulevan. Minulle on intetty kolme vuotta että Porissa on Suomen paras tunnelma, täysin tilanteesta riippumatta ;)

Ehkä joidenkin faniryhmien toiminnan vertaaminen on huomattavasti mielekkäämpää, vaikka ne ovatkin vain yksi osa koko katsomokulttuurista.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
En tarkoittanut, että olisit kateellinen Porin katsomokulttuurista, vaan Ässien menestyksestä. Ja Ässien menestyksen aiheuttaman pahan olon takia tulit sitä tänne purkamaan kertomalla, kuinka Porissa ei ole seitsemään vuoteen ollut tunnelmaa.

Sitten sinä olet rankasti väärässä. Mikäli menestyksestä olisin tullut keskustelemaan, tai peliesityksistä, olisi esimerkiksi Liigajoukkueiden voimasuhteet ollut se ketju. Minä puhun katsomokulttuurista ja tunnelmasta tässä ketjussa. Pahaa oloa ei kyllä silti ole, Lukon suorituksiin keväällä olen tyytyväinen. En uskonutkaan että mopolla mennään kuuhun, Ässien mahdollinen mestaruus kyllä tulee ottamaan luonnon päälle. Ei silti mitään pahaa oloa, lätkää tää vaan on.

Onko tämä ihan mahdoton ajatus moderneissa ryhmissä mukanaolevien mielestä? Mukaan lähdetään, kun on siistiä kuulua hyvämaineiseen porukkaan, on siistiä nostaa omaa profiilia olemalla mukana esim. RB:n toiminnassa. Kyllä minä ainakin omista fb-kavereistani pystyn Lukon kannattajien puolelta löytämään tällaisen henkilön, joka ei aiemmin käsittääkseni niin paljoa ole Lukon mukana kulkenut, mutta RB:n tulon myötä elääkin nyt koko muka hurjasti mukana.

Hyvä pointti, varmasti näitäkin löytyy. RB.n mies/naisvahvuus on kuitenkin kohtalaisen pieni, joten mistään massoista ei ainakaan voida Raumalla puhua tässä mielessä. Positiivisen imagon omaavaan ryhmään on kyllä varmasti siistiä kuulua, mutta enemmän se on tekijä joka madaltaa kynnystä lähteä mukaan. Mutta hyväksyn tuon kyllä, näitä tyyppejäkin varmasti löytyy.

Mikä sitten on glory hunterin määritelmä?

Itse määrittelen tuon ilmiönä jossa joukkue koetaan omaksi vain voiton hetkellä, vähän kuin taannoin vaaleissa jolloin tyypit jotka tuskin aikaisemmin ovat edes äänestäneet, muuttuivat "menestyshuumassa" tiedostaviksi Haavistolaisiksi.

Miksei ole? No, ehkä joka puolella Suomea ei tosiaan olekaan, mutta kyllä minä ihan tosissani uskon, että Raumalla ja Porissa on suurin piirtein saman verran näitä oikeita kannattajia suhteutettuna talosalueen kokoon.

Koska paikkakunnissa, perinteissä, käyttäytymisessä on niin paljon muuttujia kun puhutaan koko Suomen kokoisesta jääkiekkomafiasta.

Minä en allekirjoita tuota että Raumalla ja porissa tilanne olisi sama, sen varmasti jokainen näki omin silmin runkosarjan aikana. Porissa on nyt huumaa, tietysti, ja helvetinmoinen möykkä katsomossa. Seuraavaksi kun tuon saa siirrettyä myös ensi kaudelle, myös niihin hetkiin kun joukkueella ei niin vahvasti kulje. En pidä optimaalisena millään lailla, että ainoastaan finaaliotteluissa ihmiset vaivautuvat kannustamaan ja huutamaan. Isomäen alkukantainen tunnelma oli joskus tosi hienoa kokea uudestaan ja uudestaan paikan päällä, siitä ei ole edes rippeitä ollut vuosikymmeniin. Paitsi armon vuosina 2006 ja 2013. Ja minä en ole väärässä tässä.

Paikallispelien tylsistymisestä on puhuttu vuosikausia, siihen on monta tekijää (yksi tärkeimmistä tietysti se, että runkosarjassa on pahimillaan kohdattu sen n. 10 kertaa) mutta myöskin se vaikuttaa ettei yleisössä ole enää ollut samanlaista kilpailua ja mylvintää molemmilta faniporukoilta mitä aikaisemmin. Yleisö luo puitteet loistavalla tapahtumalle, joukkueet kentällä sinetöivät sen.

"Porilainen hulluus" vastaan RB paremman katsomonosan turvin, molemmat täydessä vahvuudessa ja iskussa huutavat toisiaan suohon. Tätä kaipaan.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä en allekirjoita tuota että Raumalla ja porissa tilanne olisi sama, sen varmasti jokainen näki omin silmin runkosarjan aikana. Porissa on nyt huumaa, tietysti, ja helvetinmoinen möykkä katsomossa. Seuraavaksi kun tuon saa siirrettyä myös ensi kaudelle, myös niihin hetkiin kun joukkueella ei niin vahvasti kulje. En pidä optimaalisena millään lailla, että ainoastaan finaaliotteluissa ihmiset vaivautuvat kannustamaan ja huutamaan. Isomäen alkukantainen tunnelma oli joskus tosi hienoa kokea uudestaan ja uudestaan paikan päällä, siitä ei ole edes rippeitä ollut vuosikymmeniin. Paitsi armon vuosina 2006 ja 2013. Ja minä en ole väärässä tässä.

Joko me puhumme nyt eri asioista, tai sitten näkemyksemme siitä, miten oikea kannattaja määritellään, ovat hyvin erilaisia. Minä nimenomaan puhuin siis oikeiden kannattajien määrästä. Ja minun mielestäni sitä ei määritellä pelkästään sen perusteella, että minkälaiseen kannattajatoimintaan osallistuu itse pelissä. Oikea kannattajuus määrittyy mielestäni yksinkertaisesti sen perusteella, kuinka paljon seura merkitsee ihmiselle. Ja vain ja ainoastaan sen perusteella. Sinun puheistasi taas saa sen kuvan, että se määritellään vain sen puolesta, kuinka paljon ja minkälaista meteliä pitää hallissa. Tai sitten puhumme eri asioista.

Kyllä minä myönnän että tavallisessa runkosarjapelissä Raumalla on nykyään parempi tunnelma kuin Porissa. Mutta se ei kuitenkaan todista sitä, että Raumalla näitä oikeita kannattajia olisi enemmän. Jos edelleen näin väitetään, niin sitten voi kysyä, että missä ne kannattajat olivat vielä kaksi vuotta sitten? Missä ne olivat kymmenen vuoden ajan ennen RB:n syntyä? Nyt, kun muutamat aktiivit ovat tehneet valtavan hienon työn kannattajayhteisön eteen, on helppo hypätä mukaan. Se ei kuitenkaan ainakaan minun silmissäni tee tällaisesta mukaan hyppääjästä sen parempaa kannattajaa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Oikea kannattajuus määrittyy mielestäni yksinkertaisesti sen perusteella, kuinka paljon seura merkitsee ihmiselle. Ja vain ja ainoastaan sen perusteella. Sinun puheistasi taas saa sen kuvan, että se määritellään vain sen puolesta, kuinka paljon ja minkälaista meteliä pitää hallissa. Tai sitten puhumme eri asioista.

Minä olen puhunut ainoastaan tunnelmasta, en edes viitsi ottaa kantaa mihinkään oikeiden tai väärien kannattajien erotteluun (glory hunttereista olen puhunut kyllä, ja näitä tyyppejä katson kyllä jokseenkin alas)

Se että hallissa on tunnelmaa vain satunnaisin väliajoin osuvissa finaalipeleissä ei ole oikea tie. Nyt, kun muutamat aktiivit ovat tehneet valtavan hienon työn kannattajayhteisön eteen, on helppo hypätä mukaan. Se ei kuitenkaan ainakaan minun silmissäni tee tällaisesta mukaan hyppääjästä sen parempaa kannattajaa.

Tietysti tekee. Vaikka olisi myöhäisheränneisesti lähtenyt toimintaan mukaan, mutta kuitenkin käy kotipelit hyppimässä ja laulamassa ja osallistuu vierasmatkoihinkin parhaassa tapauksessa niin kyseinen kannattaja tekee katsomokulttuurissa juuri niitä oikeita asioita ja arvostan tälläisiä henkilöitä.

Turpaan tulee jatkuvasti, mutta joukkueen takana seistään ja ääntä pidetään. Joskus tuollainen oli täälläkin utopiaa, nyt onneksi tilanne muuttunut. Ja sama pätee tietysti myös Isomäessä, koko kauden "äsäsäsääsä" huutoja ja "vittusaatana nuija!" "Ässät! Ässät!" viljelevät tyypit ovat ihan yhtä arvokkaita kannattajia. Siitä tässä nimenomaan on kyse.

Jokaisen kannattajan rahat ovat samanarvoisia, tunteella otteluun ja katsomokulttuuriin (oli sitten modernia tai perinteistä menoa) panostavat taas tuovat sitä lisäpanosta jota rahassa on vaikea mitata.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä nousee nyt esiin asia, josta en ole täällä katsomokulttuuriketjussa keskustelua huomannut. Kyllä minun mielestäni myös näissä modernin meiningin kannattajaryhmissä voi aivan hyvin olla glory huntereita. Aikaisemmassa viestissäni jo nostin esiin, että positiivisen imagon, paikallisen ja valtakunnallisen huomion sekä uskottavien vetäjien kautta mukaan tulee helposti sellaisia, joille seura ei itsessään niin tärkeä asia ole. Onko tämä ihan mahdoton ajatus moderneissa ryhmissä mukanaolevien mielestä? Mukaan lähdetään, kun on siistiä kuulua hyvämaineiseen porukkaan, on siistiä nostaa omaa profiilia olemalla mukana esim. RB:n toiminnassa. Kyllä minä ainakin omista fb-kavereistani pystyn Lukon kannattajien puolelta löytämään tällaisen henkilön, joka ei aiemmin käsittääkseni niin paljoa ole Lukon mukana kulkenut, mutta RB:n tulon myötä elääkin nyt koko muka hurjasti mukana. Tietenkin yksittäistapaus, mutta uskon, että tällaisia huomionhakuisia voi olla muitakin. Ja samaan hengenvetoon, kyllä fb-kavereissani on myös sellaisia Ässien "kannattajia", jotka nyt ovat nousseet esiin viimeisen kahden viikon aikana.

Mielenkiintoista pohdintaa tämäkin. Jos nyt mietitään jonkun grupon toimintaan liittyviä gloryhunttereita ja seuran menestymisen myötä herääviä vastaavia, niin ei mielestäni kahta sanaa kummalla on enemmän annettavaa ottelutapahtumaan esim. kokonaistunnelman kannalta isossa kuvassa. Ja jos hallilla on kova meininki, niin kuinka paljon loppuviimein enää kiinnostaa tarkoitusperät kannattajakatsomossa seisomiselle?

Ensimmäisen hunttaamisen osalta kun kuitenkin puhutaan kenties pysyvästä elämänmuutoksesta, jonka kannattajatoiminta on saanut heräämään. Ilman sitä seura ei pelkästään välttämättä herättäisi henkilössä niin suuria tunteita vaisulla kannattajatoiminnalla, että viitsisi muutaman satunnaiskerran lisäksi hirveitä vaivautua paikalle Urhoilun sijaan. Vastaavasti kun tietää meininkiä olevan varmasti viikonpäivästä ja sarjasijoituksesta riippumatta, niin matsiin on aivan eri fiilikset lähteä. Vaikkei tosiaan homma aina kentällä niin toimisikaan, niin se ei tarkoita sitä että lehtereillä pitäisi istua naama norsunvitulla.

Sitten tämä toinen gh-porukka, joka herää aina marginaalisena hetkenä kaudesta. Motivaattorina pelkästään joukkueen menestys eikä niinkään syvällisempää kiinnostusta kannatuksellisiin asioihin. Toki suu vaahdossa osallistutaan lähinnä siihen simppeliin meininkiin, jonka pystyy omaksumaan passiivisemmallakin osallistumisella kauden aikana, kenties välikausia edellisestä ottelustakin on päässyt kertymään. Pientä boostia saadaan perusmenoon lärpytinhelvetin saattelemana ja sitten taas hämmästellään upeaa tunnelmaa kun juuri missään muualla ei olla oltu ottelua edes livenä katsomassa. Tätä kestää muutamat ratkaisuottelut ja syksyllä taas ihmetellään miten hämmentävän paljon vaatimattomammallakin arsenaalilla luotu meininki voi niin paljon latistua. Sitten todetaan taas yhteistuumin, että odotellaan seuraavaa kevättä kun ei näistä runkosarjamatseista ole mihinkään eikä niissä loppuviimein edes kuulu olla tunnelmaa kun kerran homma kulminoituu siihen kevääseen.

Kun ainoastaan peli on keskiössä, niin täällä on vallitsevalla ajattelulla mahdoton saada Eurooppalaistason meininkiä, jolloin menestys ei ole ainoastaan se saneleva asia tunnelmanluonnin suhteen ja kannattajia saadaan liikkumaan isoja massoja vieraspaikkakunnillekin seuransa mukana, vaikka kausi olisi taputeltu menestymisen suhteen jo aikoja sitten.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Porissa on finaalihuumassa saatu jos jonkinlaista eläinpukua, hassuhattua ja peruukkipäätä halli täyteen. Jollain tais jumalauta olla joku ihan aito PASUUNA siellä mukana. Sit ne kasaantuu tänne vittuilemaan kuinka missään ei ikinä päästä tämän tunnelman tasolle. Kaikkea sitä näkee..

Sitten isoimman idiootin leiman itselleen jakavat lajin parissa toimivat tomittajat jotka ovat koko kauden sähköisessä mediassa kertoneet aika-ajoin kuinka porin hallin iso seisomakatsomo on sitä sun tätä mutta itse muutaman kerran paikan päällä kävin ja ihmettelin itsekkin kyseistä hegemointia jonka totesin olevan täyttä paskaa,taisi vielä siellä 2006 olla sitä isoa melua. Kuitenkin paljon on vettä virrannut tuon jälkeen ja toimittajinekin pitäisi itsensä päivittää itsensä tähän päivään tai oikeastaan olisi pitänyt jo tehdä se silloin kun se iso katsomo taantui.

Nyt varmasti isomäen katsomo on sitä mitä pitääkin olla mutta sen tulisi pitää sitä samaa kalabaliikkia koko kauden kuten media on jo hehkuttanut. Myös täälläkin kirjoittelevat porilaiset ovat itsekkin valittanneet samaa asiaa joten kirjoitukseni tästä on aiheellinen.

Tämä ei ole nyt vittuilua tai naljailua tyyliin "meidän isä on parempi kuin isä" vaan haluan, että se isomäen halli kuin kaikki muutkin hallit saadaan "hornan kattiloiksi". Tyhjän päiväinen höpötys jostain menneistä halli-meiningeistä on turhaa paskaa, ainakin jos sillä samalla glorylla yritetään ratsastaa vielä tänäänkin...

Eli et siis pidä Lukon fanivermeitä päällä hallissa? No okei ei edes kannattais lähteä tähän mukaan, mutta sen sanon, että turha vissiin tulla leijumaan jollain 200 ihmisen kuorolaulannalla, jotka päätyi kesälomille jo aikoja sitten, kun yli 6 000 ihmistä ahtautuu Porissa jäälatoon "kannustamaan". Anteeksi, oli pakko käyttää lainausmerkkejä, kun Porissa ei osata kannustaa.

Varmaan paskanhelvettiä ketään kiinnosta muutaman sadan ihmisen laulanta, kun halli on muuten ratkaisupeleissä puolityhjä. Jos onnistuu hädintuskin 4 000 ihmistä saamaan pleijareihin halliin, niin olkoon se sitten sitä "fanikulttuuria", muut ei vaan osaa.

No missä ne 6000 ihmistä on syyskuussa tai tammikuussa kun sitä kannatusta pitää saada kannattamaan joukkuetta eteenpäin?! On juuri Toivolamaista ajattelua, että pelit alkaa vasta pudotuspeleissä vaikka sinnekkin pitäisi tie pedata.

Sitten tuohon tietämättömään kommentiin "puolityhjästä hallista". Koska kaikilla ei ole varaa maksaa hulppeita istumalippuja, puntaroi jokainen omassa päässään, että laitetaanko rahat lukon peliin vai talouteen. Samallaisesti voitaisiin valittaa, että miksei viime MM-kisoissa ollut jokainen SUomen peli loppuunmyyty vaikka SUomi pelaa kotikisoissa...Niinpä, Kummolan liput olivat aika hulppeita mutta mitä siitä sillä kyllä sinne pitää mennä koska siellä pelataan.

Kuitenkin raumallakin seisomakatsomossa oli lähes täyttä kaikki pudotuspelit ja siellä seisomakatsomossa se raumankin "kannatuskulttuuri" oli/on.
 
Viimeksi muokattu:

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä ei ole nyt vittuilua tai naljailua tyyliin "meidän isä on parempi kuin isä" vaan haluan, että se isomäen halli kuin kaikki muutkin hallit saadaan "hornan kattiloiksi". Tyhjän päiväinen höpötys jostain menneistä halli-meiningeistä on turhaa paskaa, ainakin jos sillä samalla glorylla yritetään ratsastaa vielä tänäänkin...

Juuri näin. Muistelu ei auta hevon vittua, sillä kokonaispaketin (koko SM-liigan) tämän hetkinen tila ei vielä hirveitä mairittele, puhumattakaan alempien sarjojen kiekkojoukkueiden kannatuksesta. Toki jatkuvasti yhä suurempia valonpilkahduksia on vähitellen nähtävissä sieltä sun täältä, mutta hurjasti piisaa vielä tekemistäkin.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Juuri näin. Muistelu ei auta hevon vittua, sillä kokonaispaketin (koko SM-liigan) tämän hetkinen tila ei vielä hirveitä mairittele, puhumattakaan alempien sarjojen kiekkojoukkueiden kannatuksesta. Toki jatkuvasti yhä suurempia valonpilkahduksia on vähitellen nähtävissä sieltä sun täältä, mutta hurjasti piisaa vielä tekemistäkin.

Jep. Porilaiset ovat vähän herkkähipiäistä sakkia tässäkin suhteessa.

Kaikenlaista "kateus" "provoaminen" juttua täältä saa lukea, vaikka olen hyvin seikkaperäisesti kirjoittanut, että toivon nimenomaan jatkuvaa hypeä myös Isomäkeen. Toinen syy miksi asiasta piti vähän piikitellä oli tuo viime päivinä valloille noussut uho Isomäen hornankattilassa. Finaalipeleissä varmasti yksi Suomen parhaista paikoista fiilistellä peliä, minä tykkäilin katsomomenosta ihan täysillä näissä finaaleissa kun porissa on mitelty.

Pointti on saada jatkuvuutta, unelmana 13 hallin läpi kauden jatkuva ilotulitus myös katsomoiden puolella.

Porissa on ihan mielettömästi potentiaalia, mutta se on näkynyt finaalipeleissä 7 vuoden välein. Ei edes porissa voida olla tuohon tyytyväisiä.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikäs Mestis-halli täytyisi saada "ilotulitukseen"?

Otetaa Spåra vielä. Saisko vielä tarkennuksen tähän "ilotulitukseen"? Meinaako se rikkinäisiä näyteikkunoita ja palavia autojen rengaspinoja? *hjymiö*
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko Isomäki todellakin ainoa halli josta edes puhutaan? Ikävästi käynyt kun lähipäivinä on raumalaisia alkanut noinkin pahasti huolestuttamaan Isomäen tilanne. Itse sen sijaan en jaksaisi vaivata päätäni Rauman rallatteluilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Isonmäen fanikulttuuri on tiettävästi kovaa luokkaa, mutta näin kovaksi en seisomokatsomoakaan uskonut. Tunnustautuuko joku palstan Ässä-faneista liideriksi? Uusi tyyli kyllä vie irokeesia 6-0.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko Isomäki todellakin ainoa halli josta edes puhutaan? Ikävästi käynyt kun lähipäivinä on raumalaisia alkanut noinkin pahasti huolestuttamaan Isomäen tilanne. Itse sen sijaan en jaksaisi vaivata päätäni Rauman rallatteluilla.
Et tietenkään jaksa, teillä on MOI pällänsä. Toista se on meillä lomalaisilla.

Ja onhan täällä Hakametsästäkin puhuttu. Eli aika loogisesti, kaksi jengiä jäljellä ---> niistä puhutaan. Vai?
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Isonmäen fanikulttuuri on tiettävästi kovaa luokkaa, mutta näin kovaksi en seisomokatsomoakaan uskonut. Tunnustautuuko joku palstan Ässä-faneista liideriksi? Uusi tyyli kyllä vie irokeesia 6-0.

Myönnettäköön. Oon ton porukan kapteeni ja tossa vähä haastelen ympäriltä porukkaa vuoropuheluun.

Edit: Toi videopätkä on oikeesti mun silmiin samaa mitä nämä tanssiryhmittymät. Oli kuuluisaa hyppäriä, lyhyitä vuoropuheluita ja ainoastaan kaksikeppisiä jäin kaipaamaan. Päähineistä miinus, koska näytti olleen talon tarjoamia. Näköjään sillä tavalla on saatu tuollakin tori haltuun:)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös